25. oktober 2021

Jens-Peter Brask, kurator: Det går ikke med ‘nøgne damer’ i Nordvest, “… et forkert signal at sende”

Berlingske har talt med Jens-Peter Brask, der har kurateret mere end 50 gavlmalerier rundt omkring i landet. Her lidt fra interviewet, hvor han blandt andet hylder AFA-sympatiserende ‘Elmgreen & Dragset’ – Han har skabt 48 kæmpeværker på Københavns gavle…. Det af multikulturen korrigerede gavlmaleri kan ses hos Kunsten.nu.

“‘… Jeg er godt klar over, at jeg har et kæmpe ansvar i det offentlige rum. Så naturligvis må der ikke være reklamer, og det må ikke være politisk, stødende eller provokerende.’ …

Er det provokerende og politiske ikke en del af samtidskunstens grundstamme?

‘Jo, men når det er kunst i det offentlige rum, skal du tænke på en anden måde. Vi har for eksempel lavet en gavl i Nordvest med den russiske kunstner Roman Manikhin, som ville have en masse nøgne damer. Men i Nordvest, hvor der bor mange nationaliteter, synes jeg, det var et forkert signal at sende, og vi gav dem i stedet bh og trusser på.‘”

(Jens Galschiøts ‘Survival of the Fattest’, Ringkøbing Havn; Foto: Maps)

Oploadet Kl. 12:56 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/122727/trackback

17 Comments »

  1. ‘Survival of the Fattest’

    Fantastisk titel på et unødvendigt kunstværk, det skulle have været Bwalya siddende på en hvid mand

    Kipling’s “The White Man’s Burden” i nyfortolkning

    https://www.youtube.com/watch?v=tzSCp698oAo

    Kommentar by tavsen — 25. oktober 2021 @ 14:00

  2. Sådan lægger vi os fladt ned. Man kunne kalde Jens-Peter Brask for “Arla” for han er også kun i det for the money. Han sælger sine børns fremtid til underpris

    https://da.wikipedia.org/wiki/Jens-Peter_Brask

    Kommentar by BB — 25. oktober 2021 @ 14:14

  3. Jeg så den forrige sommer i Ringkøbing. Galdschiødt er selvfølgelig ikke kunstner. Han er en vulgær, rød seminarieproagandist

    https://da.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_Fattest

    Kommentar by BB — 25. oktober 2021 @ 14:17

  4. We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursu

    Kommentar by Nielsen — 25. oktober 2021 @ 14:24

  5. Jammen J.P.Brask dog dette multikulti halloej gaelder det ikke ogsaa overfor indvaanere i Nordvest,jeg mener nu de er her, maa de jo ogsaa leve med i den kultur der er her i landet eller er det for meget forlangt.

    Kommentar by dunk — 25. oktober 2021 @ 14:45

  6. Problemet med kunstnere er at de for de flestes vedkommende er overladt til at blive forsørget af offentlige kasser, det giver selvsagt en venstreorienteret tilgang, for det gælder om at vride så meget ud af de arme skatteydere som overhovedet muligt!
    Grunden til at det er gået så galt er at de fleste kunstnere er så talentløse, at de ville dø af sult, hvis de var tvunget til at afsætte deres værker på det frie marked!
    Det der sker er at kunstnere laver dårlig kunst, som ikke kan sælges, det betyder at offentlige kasser får ondt af dem, og forsørger dem, ved at aftage deres dårlige kunst! Det bliver kunstnerne så glade for at de producerer mere dårlig kunst, som så heller ikke kan afsættes, og som så offentlige kontorer, parker og pladser plastres til med.
    Hvad kan vi så lærer af det, jo hvis du støtter dårlig kunst, så får du mere dårlig kunst! Prøv lige at overfør det til resten af samfundet! Så har du Kommunismen, Østeuropa inden murens fald! Der var venteliste på Trabant, så hvorfor gøre sig den ulejlighed med at lave en bedre Trabant! Når du oven i købet ikke får noget ud af det!
    Kort sagt giv kunsten fri og lad kunstnerne lave det folk vil købe eller på anden måde ønsker at understøtte, så får kunstnerne den glæde det er at se folk blive glade for deres kunstværker. Frem for nu hvor folk er tvangsindlagt til at betale for kunst, de ikke bryder dig om!

    Kommentar by Den Nervøse — 25. oktober 2021 @ 16:59

  7. Plejer man ikke at sige at kunst er op til beskueren?

    Jeg ser en fed neger på ryggen af en udmagret hvid mand, det er den virkelige virkelighed.

    Kommentar by Santor — 25. oktober 2021 @ 18:39

  8. @Den Nervøse — 25. oktober 2021 @ 16:59

    Du tager fejl, langt de fleste kunstnere får ikke offentlig støtte, ud over at de nogle gange får lov til at udstille på steder der får offentlig støtte (f.eks. biblioteker der har udstillinger med lokale kunstnere).

    Jeg kender flere kunstnere som har andet erhverv ved siden af, fordi de endnu ikke er kendte nok til at kunne leve af det og ikke har gået på Statens Kunstakademi (som vist er den hellige gral til at kunne få støtte).

    Kommentar by Allan — 25. oktober 2021 @ 18:40

  9. Foretrækker selvfølgelig Almene reklamer i det offentlige rum. Behøver ikke selvhøjtidelige kunstnere med kæmpe egoer og elendig moral, til at udstille Deres ligegyldigheder. Almene reklamer ved du da i det mindste hvad dækker, og financieringen kommer ikke over skatten.

    Kommentar by Michael Unna — 25. oktober 2021 @ 19:17

  10. Sorm P: …Jeg forstår ikke kunst…Kunst er ikke noget man skal forstå….Åååh så forstår jeg bedre :-) :-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 25. oktober 2021 @ 19:21

  11. Ridley Scott var en reklamekunstner i filmbranchen. Han fik lavet filmene- Selma og Loise og Gladiator.

    Fint nok, hvis kunstnere kan leve af det de laver,…..uden at de absolut skal støttes af det offentlige.

    Kommentar by Michael Unna — 25. oktober 2021 @ 19:24

  12. Vil hellere se på nøgne damer i Kbh NV end dets nuværende beboere….:-) :-) :-).

    Kommentar by Michael Unna — 25. oktober 2021 @ 19:27

  13. @ Kommentar by Michael Unna — 25. oktober 2021 @ 19:27

    Så 112% enig! :D

    Kommentar by Knud Madsen — 25. oktober 2021 @ 20:25

  14. Jens-Peter Brask multikulturelle samfund skal altså består af forskellige enklaver hvor etnicitet og kultur afgør værdierne?

    Det ender vel som i Jugoslavien. Og Danmark vil om 100 år bliver delt op til en internationalkonference mellem etniske-danskere og muslimer.

    Kommentar by KineserSnot — 25. oktober 2021 @ 20:32

  15. Skulpturen viser en stakkels udsultet mand, som står med “forkvinden” for BLM, Bwalya Blabberblæver Sørensen på sine skuldre, mens hun skriger perfide skældsord ud mod alt og alle, der ikke syntes, at hun er fantastisk….

    Kommentar by Christian Sørensen — 25. oktober 2021 @ 23:03

  16. Titlen på Jens Galschiøts skulptur “Survival of the Fattest” (2002) er stjålet fra The Simpsons “Survival of the Fattest” (1995):
    https://simpsons.fandom.com/wiki/Survival_of_the_Fattest

    Fat Mike’s (NOFX) pladeselskab Fat Wreck Chords udsendte en compilation i 1996 også kaldet “Survival of the Fattest”.

    Kommentar by Thomas M. — 25. oktober 2021 @ 23:45

  17. KineserSnot — 25. oktober 2021 @ 20:32:

    Personligt så jeg gerne en fuldstændig opdeling af etniske danskere på den ene side og de fremmede på den anden side af en høj mur!

    Kommentar by Peter Nielsen — 26. oktober 2021 @ 02:30

RSS feed for comments on this post.