6. januar 2022

‘De taler meget om den ‘frie kunst’, men hvad er det? .. For os betyder det ‘fri for negative stereotyper’

Tidligere i dag kunne man på Radio4 høre cybernauten Christian Mogensen fortælle, at han agter at boycutte computerspillet Diablo 4, da firmaet bag dyrker ‘en rigtig rigtig usund pseudo-maskulin dude-bro-kultur’. I de første spil havde kvinderne eksempelvis ‘afsindigt store bryster’. Som person med en stemme i medierne følte han et ansvar for at undsige en kultur, der burde høre fortiden til. Før mediebranchen blev woke, forsvarede eksperterne voldelige computerspil overfør højreorienteret kritik. Nu angriber de alle fra venstre.

Morten Hesseldahl har begået en god kulturkommentar i Berlingske, hvor han fortæller om forholdene på Den Danske Filmskole med udgangspunkt i en vanvittig artikel på Ekkofilm.dk. Blandt de interviewede filmstuderende er Laura Dyhrcrone, der går på skolens ‘fiktionsinstruktørlinje’, og er blevet kritiseret for sin midtvejsfilm, der med udgangspunkt i ‘en antiracistisk, queer fortælling’ forholder sig til computerspillet Grand Theft Auto (GTA). Selvom hendes hensigt var at problematisere spillet, så møder filmen kritik fra medstuderende, og hun mener derfor selv, at hun har behov for ‘konsulenter og sensitivity readers’, så hun undgår blinde hvide vinkler.

En midtvejsfilm der kritiseres for manglende moraliseren i forhold til den mandlige hovedperson, forsvares af instruktøren med ordene: “Folk, der stemmer på Stram Kurs eller Dansk Folkeparti, gider jeg ikke bare at kalde dumme. Det bliver de i øvrigt ikke færre af. Måske tværtimod.” Statsfinansieret politisk aktivisme.

Citater fra studerende Laura Dyhrcrone set på Ekkofilm.dk. Læs det hele på linket.

“Der er en yngre generation, der hungrer efter at tale om, hvordan vi fremstiller marginaliserede grupper på film, hvordan vi gør os fri af misogyne og racistiske stereotyper. Der er en helt anden bevidstgørelse i vores generation end mellem skolens lærere, som jo også er vokset op med et helt andet syn på kunst. De ser grundlæggende på kunst på en anden måde, end vi gør.

De taler meget om den ’frie kunst’, men hvad er det? Og fri for hvem? For os betyder det ‘fri for negative stereotyper’ og ‘fri for problematiske fremstillinger af minoriteter’, men jeg tror ikke, at det er den samme opfattelse, lærerne har af den frie kunst. Denne splittelse mellem generationer er ikke kun på Filmskolen, men noget, vi ser i samfundet.”

“Det handler om at undgå at reproducere nogle negative, dehumaniserende stereotyper i blinde, fordi man ikke har magtet eller gidet tage ansvar for det, man laver. Så ja, du kan godt tale om, at der er en anden ansvarsfølelse for os som filmkunstnere. Jeg oplever ikke, at vi censurerer og begrænser kunsten, men vi taler bare om den på en ny måde.

“Vi har fra starten vægtet repræsentation højt i vores midtvejsfilm, og mit mål var at lave en antiracistisk, queer fortælling, hvor jeg dekonstruerede spillet GTA, der er racistisk, misogynt og patriarkalsk i sin grundessens. … Jeg har haft en klar intention med filmen, men som hvid filmskaber må jeg erkende, at jeg har blinde vinkler, og det skal jeg tage ansvar for.”

“Fordi jeg har læst en række antiracistiske tekster, så ved jeg som hvid person ikke pludselig det hele. Det er arrogant og naivt at tro det. … Jeg har nu lært, at jeg behøver en hjælp fra konsulenter og sensitivity readers, der skal læse manuskriptet igennem og pege på, hvad der potentielt kan fremstå stødende for minoritetsgrupper.

(Stripbar-scene fra Grand Theft Auto 5; Foto: Youtube)

“På samme måde affejer skribenten også en anden væsentlig diskussion: ‘Det ender tit med en kedelig diskussion af ytringsfriheden over for krænkelseskulturen – den mest fordummende reducering af samtalen, man kan forestille sig.’ Det uddybes ikke, hvorfor det skulle være så dumt og kedeligt at værne om ytringsfrihed, men det er åbenbart blevet selvindlysende. (Morten Hesseldahl, Berlingske, 5. januar 2022)

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/124260/trackback

15 Comments »

  1. Elsker store patter! Min teenage søn har vist mig de bedste stripperbarer i Grand Theft Auto.

    Kommentar by indigo — 6. januar 2022 @ 17:12

  2. Gode kommentatorer du har herinde, Kim. Meget begavede, wau

    Kommentar by Ego — 6. januar 2022 @ 18:41

  3. Vi mangler nogle flere forbrugermærkningsordninger for film, herunder mærker som fx: “Indeholder Blinde Hvide Vinkler” eller “Woke-Fri Underholdning”, sidstnævnte Certificeret af Uriaspostens kommentatorpanel :-)

    Kommentar by Peter Nielsen — 6. januar 2022 @ 18:47

  4. 1847 Uriasposten kunne sagtens lave noget nyttigt, helt klart :)

    Kommentar by Ego — 6. januar 2022 @ 19:13

  5. A. Hitler anno 1930 : “Jeg oplever ikke, at vi censurerer og begrænser kunsten, men vi taler bare om den på en ny måde.”

    De totalitære har det med at genudsende deres budskaber indtil nogen sætter dem på plads.

    Et af problemerne er at de totalitæres krav syntes små og ubetydelige i starten, ikke helt ulige islams krav men de kræver altid mere og mere, indtil der ikke er mere at kræve og alting ligge i ruiner.

    Kommentar by Santor — 6. januar 2022 @ 19:20

  6. 1920 Sandt Santor. Alle kunne have sagt sig selv, at vi havnede her allerede for 10 år siden. Vil endda mene allerede da abort blev accepteret

    Kommentar by Ego — 6. januar 2022 @ 19:28

  7. Kære Laura,
    Hvor ER det SYND for dig, at du er hvid. Men husk, det er ikke samfundets skyld, det er dine forældres skyld.

    Kommentar by Bastardo — 6. januar 2022 @ 22:14

  8. Jeg elsker også store patter.

    Københavns bedste stripbar Waterloo er netop lukket og er blevet solgt, efter at have eksisteret i næsten 50 år…

    Kommentar by Revisoren — 7. januar 2022 @ 00:38

  9. Det er godt nok tunge problemer at arbejde med,hvis ogsaa der skal tjenes til lys ,gas og husleje

    Kommentar by dunk — 7. januar 2022 @ 02:59

  10. Laura Dyhrcrone er datter af….Carsten Jensen. Det forklarer jo en hel del.

    Hvis der er noget små Laura Dyhrcrone gør – er det da vist at reproducere negative, dehumaniserende stereotyper i blinde med sig selv i hovedrollen.

    Bliver man “kunstner” af selv, at hævde man er “kunstner”, og at hævde at det man fordriver eller spilder sin tid med er “kunst”? Ord er tilsyneladende taknemmelige.

    Kommentar by Limewoody — 7. januar 2022 @ 07:46

  11. Vi mangler i den grad Middelalderens klostre, hvor ideologiske og religiøse overeksponerede kan anbringe sig, så de ikke forvolder den skade på samfundet, som vi udsættes for i dag.

    Kommentar by traveler — 7. januar 2022 @ 08:24

  12. Jaa jaaaa. Mee Too føler sig krænket af Woke kulturen. Vi må have woke Free mærkater, så vi ikke bliver krænket og stødt over wokepsykotiske krav til omgivelserne :-) :-) :-).
    Desuden går jeg ind for ytrinsgfriheden, og alle dem der er imod skal…cencureres :-) :-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 7. januar 2022 @ 16:13

  13. Det er jo ufrivilligt på et fantastisk højt plan – fremragende underholdning 😂

    Kommentar by Niels Henriksen — 7. januar 2022 @ 16:47

  14. Hvem fanden har hun og alle hendes frelste, selvgode, “bedrevidende” og virkelighedsfjerne woke-venner egentlig tænkt sig overhovedet skal gide at se deres talentløse, fortænkte, ligegyldige, politisk korrekte, LGBT-propagandistiske og anti-hvide / anti-heteroseksuelle “kunsteriske” film?

    Kommentar by Niels Henriksen — 7. januar 2022 @ 16:56

  15. #3 “ufrivilligt komisk” skulle der have stået 🙄

    Kommentar by Niels Henriksen — 7. januar 2022 @ 17:00

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper