18. marts 2010

Psykolog Ida Andersen: Islam har stor betydning for muslimers psykiske tilstand

Politiken har ingen problemer med at gøre Islam til en del af løsningen, men hvis man bedre kan forstå muslimer ved at tænke Islam, så har det videre perspektiver ikke mindst i forhold til integrationen, hvor Islam er noget nær problemet i koncentreret form. Psykolog Nicolai Sennels har beskrevet den del af historien i længder, i det der må ses som karrieremæssig harakiri.

Fra Psykolog: Vi skal lære at bruge islam i vores arbejde.

“Traumatiserede flygtninge, som får asyl i Danmark, tilbydes som regel en eller anden form for psykologisk behandling, der har rod i vestlig tradition og videnskab. Men hovedparten af de flygtninge, der kommer fra blandt andet Mellemøsten, er ikke vant til den vestlige tilgang til psykologien…

»Forskellen mellem danske og mellemøstlige patienter kan illustreres meget godt, når vi for eksempel beder svært depressive patienter om at gå hjem og forestille sig, at de kun har et år tilbage at leve i. Den danske patient vil gå hjem og tænke over, hvor lidt tid vedkommende har tilbage. Den mellemøstlige patient vil tænke: »Dejligt, der er kun et år tilbage, til jeg skal møde min skaber«, siger Ida Andersen.

En af de andre forskelle er ifølge Ida Andersen, at psykologiens fundament bygger på oplysningstidens teori om menneskets frihed, som i flere sammenhænge står i modsætning til de muslimske flygtninges tilgang til livet.

»Vi skal lære at bruge islam i vores arbejde. I hvor høj grad skal den muslimske patient acceptere sin situation, og i hvor høj grad skal han eller hun aktivt forsøge at ændre sit liv med risiko for at signalere en blasfemisk uvilje over for at underkaste sig Guds vilje«, fortsætter Ida Andersen…

Umiddelbart kunne det godt se ud, som om psykologi og religion ikke har noget med hinanden at gøre. Men i praksis, som på Psykiatrisk Traumeklinik for Flygtninge, er faktum dog, at religion og psykoterapi i høj grad hænger sammen, idet begge størrelser har stor indflydelse på patienternes psykiske tilstand.

Oploadet Kl. 23:11 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/13010/trackback

27 Comments »

  1. Hun er naturligvis indbegrebet af en pladderhumanist med våde øjne når hun tænker på multikulturen og al den dejlige mangfoldighed.

    Men hendes udsagn om islam og mellemøstlig kultur er jo ganske sigenden. Tænk hvis det var Jesper Langballe der havde sagt noget tilsvarende. Så havde vi nu skulle diskutere “generalisering”, orientalisme, islamfobiske fordomme osv. osv.
    Men hun siger jo reelt at oplysningstidens idealer står i modsætning til islam. Det siger Krarup vist også. Og det indebærer jo også en rimelig håndfast inddeling af folk i kulturer og civilisationer – noget der jo ellers kan være kontroversielt i andre sammenhænge.

    Og ligeledes mere end antydes det jo at muslimerne ikke tænker så meget over tingene – de betragter der tulværelse som skæbnebestemt – endda i en sådan grad at psykologer må ændre der arbejdspraksis. Vesterlændinge derimod kan man godt forvente af, at de tænker over tingene. Det er sgu da rimeligt grove løjer hun kaster sig ud i.

    Mon der kommer et ramaskrig ??

    Kommentar by Superman — 18. marts 2010 @ 23:21

  2. Vi skal lære at bekæmpe iSLAM, vi kan ikke forsvarer overfor vores børn og børnebørn, passivt at se til nazismen….øh,sorry islamismen same shit for øvrigt! breder sig.

    Men det ser ud som om historien gentager sig.

    Desværre døde min Farfar før jeg forstod, hvad han sagde til mig, dengang jeg bebrejdede ham, hvad der skete dengang med hitler,selvom han var meget ung, men jeg syntes han svigtede.
    Men nu forstår jeg bedre hans ord til mig, han sagde altid “ak, min kære pige, var det kun idioten hitler vi skulle bekæmpe, var det måske let nok, men samtidig at kæmpe imod idioter, der var skide bange for idioten hitler og ikke havde mandsmod nok til at modsige idioten og bruge samme midler som idioten(sådan omtalte han altid hitler og de politikere og andre, der bare føjede sig) så kampen håbløs.
    Nu har jeg på fornemmelsen, at jeg sikkert ude i fremtiden, kommer til at gentage min Farfar’s ord.
    Men, der bliver bare den lille forskel, jeg opgiver aldrig kampen imod idiotien iSLAM eller de føjelige idioter, det lover jeg!

    Kommentar by li — 19. marts 2010 @ 00:22

  3. Lidt som at helbrede en alkoholiker med mere sprut, Hmmm.

    Kommentar by Santor — 19. marts 2010 @ 00:50

  4. Psykolog Ida Andersens indlæg er tragikomisk læsning fordi det bekræfter min værste fordomme om psykologer. Hun virker en smule mere intelligent end gestaltterapeut Lise Winther-Jensen, for at nævne et andet eksempel, som har været omtalt her på bloggen, (det er dog ikke urimeligt svært at komme til at fremstå mere intelligent end Lise Winther-Jensen), men Ida Andersens erklærede behandlingsstrategi kan efter min opfattelse kun tjene til at bekræfte patienten i dennes vrangforestillinger, altså det modsatte af at hjælpe patienten til at korrigere sine vrangforestillinger. Det er netop et eksempel på det udbredte faglige fejlgreb, som mine fordomme om psykologer er baseret på. I denne forbindelse skal jeg nævne, at omtalte psykolog Nicolai Sennels er en af de få psykologer, som modsiger mine fordomme. Ham burde psykologstanden være stolte af. Ida Andersen siger dog noget fornuftigt i sit indlæg. Hun er inde på, at flere psykologer bør sætte sig ind i Koranens tekster. Det er faktisk en god ide. I det hele taget bør mange flere fagfolk, politikere og almindelige mennesker sætte sig ind i Koranens tekster. Muligvis vil det medføre at nogle vælger at konvertere til Islam, men jeg tror endnu flere vil få øjnene op for Islam.

    Kommentar by monse — 19. marts 2010 @ 02:00

  5. Ja katastrofen er på vej,jo længere tid der går jo større vil den
    uundgåligt blive. Men hvis vi stemte på s-sf-r ved næste valg så ville
    den komme meget hurtigt og derved blive mindre end hvis DF vinder
    valget og derfor vil træde på bremsen og derved vil den blive meget
    større.Sikken en gang vrøvl eller hvad.Men en ting kan jeg sige med
    sikkerhed siden 1983 da jeg vågnede har jeg faktisk ramt præsist på
    mine forudsigelser op til dag (jeg skal nok lade være med at sige
    noget om mine forudsigelser for de næste 5-7år).Fat mod vi vinder
    ellers må vi jo sætte os over i hjørnet og slikke snabeltyrkersko.

    Kommentar by gravballemanden — 19. marts 2010 @ 03:06

  6. Muslimerne har været hovedårsagen til behandlerindustriens umådelige fremgang og omkostningsniveau – milliarder hældt i slam kulturen.

    Lyt til KL landsmødet i Aalborg, især til Helle Gucci og Villy Løwnhals – mere skat, flere penge til behandlerindustrien, til folk som ovenstående psykolog ud i den frit i luften svævende virkelighed.

    Men der er stemmer i skidtet, det ved S og SF. stegte duer serveret uden at skulle klø sig selv et vist sted og så til en løn, der vil få enhver kassedame til at snappe efter vejret – Ingen offentlige ansatte har nogen som helst anelse om hvor deres løn kommer fra eller også er de bare nogle psykopatiske egoister, der er fuldstændig ligeglade med alle andre, bare de selv kan rage til sig.

    Kommentar by Bodil — 19. marts 2010 @ 08:55

  7. “Umiddelbart kunne det godt se ud, som om psykologi og religion ikke har noget med hinanden at gøre. Men i praksis, som på Psykiatrisk Traumeklinik for Flygtninge, er faktum dog, at religion og psykoterapi i høj grad hænger sammen, idet begge størrelser har stor indflydelse på patienternes psykiske tilstand.”

    Hvis islam har så stor indflydelse på patienters psykiske tilstand, har det vel også på psykologens? Det lader det til i dette tilfælde. Endnu en kvindelig fagperson der mangler rod og indsigt i vestlig tradition og videnskab.

    Samtidig med at nogle højtuddannede (kvindelige) akademikere falder på knæ for islam/religion, så omtales mænd, der ikke vælger at flytte til byen eller uddanne sig (som kvinder gør) som tabermænd og som ”dummebomben”. Manden kaldes desuden af mandeforsker for det ekstreme køn. Jamen, hvem er det egentlig der er det ekstreme køn, når det kommer til stykket?

    Hvis en akademisk uddannelse i Danmark blot indebærer mere islam og religionsknæfald og flere religiøse tabuer, forbud og påbud, hvad skal borgere så med (akademisk) uddannelse?

    Få nu de bederum ud af universiteter.

    Kommentar by Liva — 19. marts 2010 @ 10:40

  8. Ida Andersen siger i bund og grund det samme som Sennels: Hvis man, med psykologi, ønsker at hjælpe et menneske så er det en nødvendig forudsætning at forstå det menneskes verden. Ikke så meget hokus pokus der.

    Men hun bliver nok ikke udsat for MSM-bashing som visse andre, der tillader sig at generalisere om muslimer.

    #7, Liva: “Jamen, hvem er det egentlig der er det ekstreme køn, når det kommer til stykket?”

    Du kører videre med dit **#*”*”(//%!*
    Prøv selv at give et svar, og begrund det.

    Selvfølgelig er manden det ekstreme køn – tager chancer, satser det hele og vinder, eller går helt på røven.
    Kvinden er det middelmådige køn – går efter det sikre og kedelige. Gab!

    Kommentar by Peter R — 19. marts 2010 @ 11:15

  9. »…Den mellemøstlige patient vil tænke: »Dejligt, der er kun et år tilbage til jeg skal møde min skaber.««
    »…I hvor høj grad skal den muslimske patient acceptere sin situation, og i hvor høj grad skal han eller hun aktivt forsøge at ændre sit liv med risiko for at signalere en blasfemisk uvilje over for at underkaste sig Guds vilje«

    Disse citater viser den himmelvide forskel der er mellem muslimsk og vestlig tankegang. Det hinsides forrang for det dennesidige liv. Det dennesidige liv som Guds vilje og lov (fatalisme, underkastelse) kontra menneskets vilje og lov (mennesket skabt i Guds billede, bestemmer selv over sine problemer (fx sygdom), og hvorledes de skal løses).

    Danske psykologer vil i egen forståelse gerne bygge på patientens udgangspunkt. “Patienten i centrum”, som sloganet lyder. Men det er en typisk vestlig tankegang at sætte mennesket før Gud. Derfor står psykolgerne i et dilemma: Man vil så gerne bygge på patientens religiøse forestillinger, men islam har sådanne forestillinger at vestlig psykologi udelukkes!

    Hvad gør psykologerne så? De lader som om de laver psykologi: finder sig tilrette med islam og forråder psykologien. Forudsigeligt resultat: diagnoser, så muslimen kan få offentlig forsøgelse, men undgå helbredelse.

    Sygdommen hedder islam.

    Kommentar by Niels P. — 19. marts 2010 @ 12:33

  10. 9

    Niels P

    Rigtige gode pointer.

    8

    Peter R

    Ja, jeg kører videre med mit “**#*”*”(//%!*” :) og jeg kan godt forstå at du måske provokeres. Men det er ikke ‘kun’ mænd der
    “tager chancer, satser det hele og vinder, eller går helt på røven.” Det gør kvinder også – og der er flere måder at gøre det på. Lige nu kan vi se hvordan den amerikanske kvindelige udenrigsminister gør i forhold til Israel og den socialdemokratiske kvindelige leder i Danmark gør i forhold til islamisk kultur i Danmark og den tyske kvindelige politiske leder gør i forhold til islamiske kultur i Tyskland. Det er kvindelige ledere der lige nu er med til at ‘lege’ (satse?) med vestlig kulturs fremtid – og det gøres med islamisk religion og multikultur ideologi.
    Og psykologer satser på islam i faglige sammenhænge. Men går det an på den måde at satse (som både mænd og kvinder lige nu gør) med vestlig kultur, historie, bevidsthed, selvforståelse og traditioner og vestlige frihedsrettigheder? Det mener jeg ikke at det gør. Det er også kvinder der vil have både burka på OG særrettigheder. Og det er kvinder der satser på at få hijab på og kønskvoter på arbejdspladser. Og kvinder der kræver at alle andre skal ud af svømmehaller når de vil svømme – for andres skatte kroner. Og kvinder der satser på at få mere magt i erhvervslivet OG samtidig mere tid hjemme i privaten OG mere i løn. Derfor skriver jeg – måske lidt polemisk – om det i virkeligheden er manden, der er det ekstreme køn, som en mandeforsker gerne vil have os til at tro? I takt med kvinders øgede indflydelse i politik og i det hele taget i Vesten – fik islam i den grad sit tag i netop Vesten.

    Kommentar by Liva — 19. marts 2010 @ 13:17

  11. 9.Niels P.

    “Sygdommen hedder islam”, er en præcis diagnosticering.

    Du kan fjerne manden fra islam, men ikke tage islam ud af manden.

    Opgaven psykologerne er på er umulig og den vil ende som du har beskrevet den.

    Resultatet = vi ÅRLIGT pøser ca. 100 MILLIARDER ud på dette projekt, at forsørge og forsøge at integrere muslimer i det danske samfund.

    Til sammenligning : den meget omtalte Efterløn koster os årligt 18 milliarder !

    Lægger vi udgifterne til pensionsvæsenet, miljøbeskyttelsen, den danske hospitalssektor, kulturministeriet, kirkeministeriet, transport-og energiministeriet, ministeriet for landbrug, fødevarer og fiskeri sammen får vi udgifter på 94,5 milliarder – årligt!

    Indvandringen koster os altså 5,5 milliarder MERE end ovennævnte områder !

    Danerne burde være rasende !

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. marts 2010 @ 13:28

  12. 10.Liva

    Nemlig – vesten er blevet feminiseret og det er IKKE til gavn for de vestlige lande og samfund.

    Det er kort sagt pladderhumanismen der har taget over og konsekvenserne bliver ganske ubehagelige.

    Vi undgår givetvis ikke det Udo Ulfkotte har skrevet om, at vi inden for en overskuelig fremtid vil få borgerkrige i de europæiske lande.

    Sådan går det når man lader indvandringen af folk med en modsatrettet kultur ske i det svimlende antal som allerede er foregået.

    Og for det ikke skal være løgn satser EU på at få endnu flere hertil fra de arabisk-islamiske lande.

    Plus af europæerne og deres lande skal knyttes sammen med disse Mellemøstlige og Nordafrikanske islamiske lande.

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. marts 2010 @ 13:36

  13. Liva, jeg beklager den lidt grimme tone. Sådan ville jeg ikke tale til dig ansigt til ansigt.

    Mht. spørgsmålet om “det ekstreme køn”, så mener jeg at du begår en klassisk feministisk fejl: Du fokuserer på de få kvindelige eksempler og glemmer den store masse.

    Lad mig give dig et par eksempler:
    Når en kvinde sejler jorden rundt, alene i en lille sejlbåd, så er det fantastisk og kommer i tv-avisen. Samtidig er der 50 mænd der gør det samme, men det er jo ikke noget særligt.

    Når en kvinde har succes i erhvervslivet, er det fantastisk etc. Men samtidig er der et utal af mænd, der knokler røven ud af bukserne med at udvikle og markedsføre produkter, der skaffer indtægter til landet. Mændene bliver (hvis ikke glemt) udstillet som grådige kapitalister, mens de få kvinder er “stærke” og “selvstændige”.

    Motorcykler er ekstreme. 0-100 på 3-4 sekunder. Hvem er det der kører rundt på disse helvedesmaskiner?

    Jeg kunne blive ved.

    Du henviser til kvinderne der kræver sharia, som eksempel på kvinder der har et mål og går benhårdt efter det. Kan du ikke se at det de kæmper for, er trygheden i et totalitært system? Et system hvor alt er fastlagt på forhånd, uden plads til afvigelser (ekstremer).

    Kommentar by Peter R — 19. marts 2010 @ 13:37

  14. 13

    Peter R

    Tonerytteri skulle vel ikke til at være Uriaspostens varemærke?

    “…så mener jeg at du begår en klassisk feministisk fejl: Du fokuserer på de få kvindelige eksempler og glemmer den store masse.”

    Muligvis, men det gør mandeforskeren også. På sin egen måde.

    “Kan du ikke se at det de kæmper for, er trygheden i et totalitært system? Et system hvor alt er fastlagt på forhånd, uden plads til afvigelser (ekstremer).”

    Jo, og det gør disse kvinder ekstreme. Derfor går det heller ikke at sige at der er et ekstremt køn og det modsatte. Eller kun en måde at være ekstrem på.

    Kommentar by Liva — 19. marts 2010 @ 14:56

  15. 14

    I det hele taget synes jeg at vi som samfund skal diskutere hvordan det kan være at en akademiker/universitets mand har valgt at kalde noget mange vestlige mænd gør – og altid har gjort – for ekstremt. Som mandeforskeren gør. Men det passer vel netop meget godt ind i en tid hvor det i stigende grad er kvinder (og tilfældig importeret religion) der (får lov til at) definerer hvad der er op og ned og rigtig og forkert og ikke mindst politisk korrekt. Det gør bare at vores samfund ikke kan ånde – og vores demokrati heller ikke. Og at vestlige mænd der lever gammeldags maskulint – for fuld skrue – de opfattes som ekstreme. Jeg forstår egentlig godt at der er så mange unge – og ældre – mænd der bruger en masse tid på noget så kunstigt som at lave muskler i træningscentre. Der er ingen forbilleder i miles omkreds. X-Faktor? Og samtidig så ser vi at kvindelige akademikere i stigende grad finder importeret religiøse dogmer/fordomme at hænge sin faglighed op på… Så det svinder ind for forbilleder for unge kvinder også. I stor stil.

    Når det er sagt, så er der da noget rigtigt i at ovennævnte psykolog siger at islam har betydning for koran opdragedes psykiske tilstand. Det havde kommunisme indoktrinering også på kommunister.

    Kommentar by Liva — 19. marts 2010 @ 15:27

  16. Ha ha.

    Lige meget hvad der kommer fra venstrefløjen, så handler det altid om at venstrefløjen og dens objekter skal have flere penge.

    Altid flere penge.

    Og jo flere penge vi giver til Ida’er, jo mere grumhed ser vi.

    Ergo: Færre penge, færre problemer.

    Luk DR.

    Kommentar by Galdespreder — 19. marts 2010 @ 16:05

  17. @13 Peter R
    Jeg kører motorcykel og har ejet hele fire :-) er jeg så ekstrem!
    Faktisk er udprægede mandeting sjove undtagen komfur tingen!
    Jeg kan faktisk få en hel dag til at gå, i værktøjsafdelingen og jeg er stolt af alt min værktøj, noget af det har jeg ikke engang brugt i nu, men jeg skal eje det!
    Lidt på samme måde med mine mange sko!

    Kommentar by li — 19. marts 2010 @ 16:28

  18. li, du laver den klassiske feminist-fejl ;-) , og kigger på undtagelsen fra reglen. Jeg har aldrig hævdet, at den enkelte kvinde ikke kan være “ekstrem” i lige så høj grad som en mand, men mænd – generelt – er det bare langt mere end kvinder.

    Og hvad er det for noget med komfur tingen? Madlavning? Noget mande-noget? Tja, de mest ekstreme kokke er da mænd. Jeg kan også godt selv finde ud af det der med komfur tingen. Og du kører motorcykel. Verden er heldigvis ikke sort/hvid, eller halal/haram.

    Kommentar by Peter R — 19. marts 2010 @ 17:26

  19. Da jeg var 45 havde jeg en gang en date, jeg var på det tidspunkt alenefar til en pige på 3. Vi snakkede løst og fast om hinanden, og på et tidspunkt fortale jeg, at jeg stod på ski. Hun begyndte at udbrede sig om de store vidder i Norge, og jeg måtte så fortælle hende, at jeg altså synes, at livet er for kort til langrend. Jeg havde og har alpine ski, og tog også nogle af de sorte pister for fuld hammer, og det gør jeg stadig selvom de 60 for længst er passeret, og bemeldte unge dame flyttet hjemmefra.

    Det slog hende totalt ud, og hun mente nærmest at jeg var lidt uansvarlig. Forinden havde hun fortalt, at hun syntes at alle kvinder skulle have ret til at gå på pension som 50-årige, for de havde jo født børnene.

    Jeg stod en hel del af der, og valgte så at bore lidt i såret. Jeg fortalte hende, at jeg også dyrkede havkapsejlads, og selv havde haft en pænt stor båd, der ofte sejlede meget langt væk.

    Nu var jeg direkte uforsvarlig, og min datter burde faktisk tvangsfjernes, og helst i går. Jeg nænnede ikke at fortælle, at min datter var helt vild med at komme med på de sejladser, og stadig kan huske dem.

    Da jeg så fortalte, at jeg havde en teknisk meget interessant motorcykel med en tophastighed på mere end 250 km/t stående hjemme kælderen, og vidste at det kunne den altså godt køre, så blev der ikke mere ud af den date.

    Det lå ligesom i luften, at jeg skulle financiere den pension som kommunen ikke ville. Gad vide om hun ville få de næste 30-40 år til at gå med, manicure og blomsterbinding? Jeg arbejder stadig, og jeg skal bæres ud og jeg vil sparke og stritte med arme og ben, så jeg skal på højkant ud af døren.

    Hendes indlæg er interessant, for det beviser at islam er en dødskult: Det bedste ved livet er at slippe af med det. Kors i skuret! Hvad laver de mennesker her?

    Kommentar by PeterK — 19. marts 2010 @ 19:10

  20. @»Forskellen mellem danske og mellemøstlige patienter kan illustreres meget godt, når vi for eksempel beder svært depressive patienter om at gå hjem og forestille sig, at de kun har et år tilbage at leve i. Den danske patient vil gå hjem og tænke over, hvor lidt tid vedkommende har tilbage. Den mellemøstlige patient vil tænke: »Dejligt, der er kun et år tilbage, til jeg skal møde min skaber«, siger Ida Andersen.

    Kære Ida Andersen Islam er en døds kult og derfor bliver du nød til at forstå at omvend psykologi er nødvendig .

    Prøv for eksempel med at “Dit ynkelige liv for ALDRIG en enden hvis ikke du opgiver det danske socialsystem og straks rejser hjem til Lortistan og melder dig til en frivillige stening eller et bombebælte”

    Tro bestem at du Ida ville gøre langt flere “kunder” tilfredse med lidt omvend psykologi .

    Held og lykke , og god weekend Ida . . . .

    Kommentar by Holger Danielsen — 19. marts 2010 @ 21:36

  21. @19 Respekt, PeterK! ^5 :D

    Kommentar by Bjovulf — 19. marts 2010 @ 22:04

  22. 19

    PeterK :)

    Kommentar by Liva — 20. marts 2010 @ 09:39

  23. Osse et :) til li

    Heldigvis for forskelle. Også det at kvinder er forskellige. Og mænd ligeså.

    Kommentar by Liva — 20. marts 2010 @ 09:44

  24. Angående Nicolai, kolla den här intervjun:
    http://hommaforum.org/index.php/topic,19459.0.html

    Kommentar by Matti från Finland — 20. marts 2010 @ 09:55

  25. En af de andre forskelle er ifølge Ida Andersen, at psykologiens fundament bygger på oplysningstidens teori om menneskets frihed, som i flere sammenhænge står i modsætning til de muslimske flygtninges tilgang til livet.

    Det er faktisk meget præcist. Det er ganske tydeligt, at pladderhumanisterne er ganske ligeglade med Oplysningstidens tradition for rationalitet, civiliseret meningsudveksling og personligt ansvar. De ville uden tøven dirigere os tilbage til den mørkeste Middelalder.

    For psykologer er det værd at kende islams mærkelige tankegang og de såkaldte ‘guddommelige’ påbud. Psykologens vigtigste opgave er at hjælpe mennesker fri af vrangforestillinger, og derfor har de brug for at kende de hyppigst forekommende.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 20. marts 2010 @ 13:36

  26. Der er flere eksempler på at islam giver psykiske problemer. Der findes en undersøgelse, foretaget i Antwerpen, af muslimer der boede i kvarterer hvor de er i stort mindretal, og i kvarterer hvor de er i stor majoritet. Frekvensen for skizzofreni bland muslimerne er markant højere de steder hvor de er i mindretal, end der hvor de har etableret en ghetto. Jeg synes, man skulle hjælpe dem med at rejse hjem, når de nu bliver syge af at bo sammen med os, alt andet er da rent ondhjertethed.

    Kommentar by PeterK — 20. marts 2010 @ 19:35

  27. Af sociale og økonomiske grunde er det en god ide, at få repatrieret de mange udlændinge der lever af overførselsindkomst i en længere periode. De fleste af de udgiftstunge udlændinge kommer forøvrigt fra islamiske stater i mellemøsten, vestasien og nordafrika(f.eks libanon, tyrkiet, marokko, pakistan, afghanistan og somalia.

    Kommentar by Jørgen — 21. marts 2010 @ 21:18

RSS feed for comments on this post.