17. august 2010

Danmark er et diskriminerende land, men vi anmelder ikke nok ‘hadforbrydelser’

Kunstnerne har boet i udlandet i det meste af deres voksne liv, og ved hermed alt om hvilke holdninger de forventes at have, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at bryde igennem i Danmark. P1 bragte her til morgen et indslag om kunstværket og kampagnen.

I studiet var en embedsmand, der mente kampagnen ville være en succes hvis der kom flere anmeldelser. Han var således på niveau med P1-værten der indledningsvist konstaterede, at ‘hadforbrydelser’, “jo ikke (er) noget vi taler særligt meget om herhjemme”. Fra Kunsten.nu – Kunstværk mod hadforbrydelser.

“Michael Elmgreen og Ingar Dragset har skabt et kunstværk på Gammeltorv i København, hvorfra en neutral udseende mand hver dag i 14 dage på slaget 12 tager megafonen ud og råber: “det er aldrig for sent at sige undskyld.”

Skulpturen afsløres på tirsdag, hvor beskæftigelses- og integrationsborgmester Klaus Bondam vil være til stede sammen med politidirektør Johan Reimann og Susanne Nour fra Institut for Menneskerettigheder.

Kunstnerduoen Elmgreen og Dragset er for tiden del af en københavnsk antidiskriminationskampagne. Kampagnen er skabt ud fra et samarbejde mellem de tre parter: Københavns Politi, Københavns Kommune og Institut for Menneskerettigheder…

I en pressemeddelse lyder det, at Michael Elmgreen er gået helhjertet ind i kampagnen. Han har et klart politisk budskab, som han vil gøre opmærksom på med kunstværket.

Han mener, at Danmark er i en kulturkrise, hvor vores etiske værdier omkring tolerance og fællesskabsfølelse er forsvundet.

Oploadet Kl. 13:28 af Kim Møller — Direkte link21 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/17089/trackback

21 Comments »

  1. Jeg har ingen kulturkrise.Jeg er en stolt efterkommer af
    stolte mænd og kvinder der ikke ville have pisset på de to
    “kunstnere”hvis der var ild i dem.
    De er gale…

    Kommentar by ivan johansen — 17. august 2010 @ 14:01

  2. Fra P1 Morgens 1.time kl. På journalistens spørgsmål om succeskriterierne for ‘kampagnen’ siger fuldmægtig i Beskæftigelses-og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, René Lyngfeld Skov: “..så øh hvis vi får antallet af anmeldelser…hvis det stiger, så øh..er det klart en succés”.

    Jeg lader den lige stå et øjeblik!

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 17. august 2010 @ 14:24

  3. Vi har sendt en mail til Klaus Bondam for at få et overblik over kampagnens budget.

    http://www.stophadforbrydelser.dk/#/435739/

    Kommentar by Altermedia Danmark — 17. august 2010 @ 15:20

  4. Ja, som citeret, de etiske værdier omkring tolerance og fællesskabsfølelse er forsvundet.

    Det gælder tolerancen over for nassedyr og voldsforbrydere såvel som de indfødte idioter, der kalder sig kunstnere.

    Fællesskabsfølelsen kniber det også med, når nassedyr og voldsforbrydere flænser samfundet i laser, mens de indfødte idioter synes, at de skal synge og danse og moralisere på den almindelige danskers regning.

    Et systemskifte må nærme sig.

    Kommentar by Crass Børsting — 17. august 2010 @ 15:22

  5. Kulturkrise? Jeg ved ikke hvor stor en del af mine skattepenge der går til underhold af tilrejsende og disses efterkommere, men det er ikke en ubetragtelig del, og det er ikke noget man kan få oplyst!
    Det er som bekendt ikke nemt at få indvandrekvinder, der bærer tørklæde, til at gå på arbejde, eller deres mænd forhindre dem deri.
    Det må de i og for sig helt selv om, hvis det ikke lige var fordi jeg skulle finansiere dem. Hvis min kone ville være hjemmegående eller jeg forbød hende at gå på arbejde, er jeg helt sikker på at det offentlige ikke ville komme og betale for det! Hvis Elmgreen og Dragset mener at det er noget jeg skal accepterer ja så er jeg intolerant.
    Jeg er heller ikke tolerant overfor at der bliver råbt ukvemsord efter mine helt normalt og ikke udfordrende klædte teenagerdøtre på gaden, disse råb må kunne betegnes som hadforbrydelser, eller kan det ikke gå den vej?
    Det er svært for mig at have fællesskabsfølelse med folk der kalder mig for vantro, og kalder min kone og mine døtre for luddere.
    Det er svært for mig at tolererer at der på den nærliggende folkeskole ikke kan blive råd til handikapvenlig adgangsforhold fordi der skal laved specielle bade faciliteter til indvandrebørn.

    Kommentar by Andreas — 17. august 2010 @ 15:54

  6. Jeg håber nogen giver ham en røvfuld og så siger undskyld! ha ha ha…

    Nu har broder Kim igen været på P1! – Jeg får knopper. Hvis vi kunne i stedet kunne se huskatte-billeder som erstatning for DRs grovheder, så ville vi kunne se smukke dyrebilleder hele døgnet.

    Hvad skal man egentlig med kunst, når man bare kan betragte et dyr?

    Kommentar by Julie P. Kantoft — 17. august 2010 @ 15:57

  7. “det er aldrig for sent at sige undskyld.”

    Det er heller aldrig for sent at blive klogere, og vælge realiteterne når realiteterne kommer i konflikt med ens drømme. Det er dog en meget sværere øvelse, for den indebærer også at man er nødt til, i det mindste tavst inde i sig selv, at sige “Jeg tog fejl”.

    Kommentar by Hans Jensen — 17. august 2010 @ 17:52

  8. Det hér kan blive en triumf for den nye kampagne – Et trofæ; “Se, vi har dømt en dreng der ikke kan lide Islam…”

    http://www.dr.dk/regioner/bornholm/nyheder/bornholm/2009/08/21/15-%C3%A5rig%20tiltalt%20for%20fors%C3%B8g%20p%C3%A5%20at%20udbrede%20racisme.htm#id178292

    En 15-årig dreng fra Rønne skal i næste uge for retten. Han er tiltalt for forsøg på at udbrede racistiske plakater.

    “Ja til et islamfrit land” – “Send perlerne hjem”… må vi ikke sige!

    Men for pokker hvor det dog ville være dejligt hvis det skete…

    Kommentar by Ab initio — 17. august 2010 @ 19:49

  9. Rådhuskampagnen ”Det er ikke forsent at sige undskyld” gælder naturligvis alle og først og fremmest de hadefulde! Muselmänd er isär på nakken af jøder og forulemper dem gerne, så jeg forventer at de undskylder deres opførsel, holder op, pakker sammen og tager hjem!

    En opfordring fra bystyrets höjborg om, at vi skal lytte og anmelde hinanden, skal nok hjälpe på tolerancen!

    Kommentar by Gertrud Galster — 17. august 2010 @ 20:55

  10. >8

    Jeg håber at nogen sender ham drengen en ordentlig skudefuld penge, så han kan købe sig en supergod advokat. Alle der er imod racismeparagraffens giganthykleri har interesse i at denne knøs bliver frikendt. Han er et eksempel til efterfølgelse. At turde tage initiativ, selvom det kan koste.

    Muslimer må gerne skrive grafitti, hvor der står at jødedom er lig med nazisme.

    Muslimer må gerne holde TV-taler på anden-etnisk-herkomst-end-dansk lokal-tv, der direkte opfordrer til at dræbe og lemlæste alle kuffar.

    Palæstinensere må gerne heile på rådhuspladsen og holde tilbagevendende hverve og støttepenge installationer hvor de på enorme plakater lyver op og ned ad stolper med død over jøder og Israel.

    Hvis han bliver dømt er det som frihedskæmper, intet andet.

    Kommentar by Julie P. Kantoft — 17. august 2010 @ 22:36

  11. Det værste er, at omgivelserne, myndighederne, autoriteterne, vil fortælle ham, at han ikke må mene det, han mener. Og det er lodret løgn!

    Det femtenårige barn har højst udtrykt sig forkert i forhold til, hvad loven tillader. Det gør mange femtenårige, når de f. eks. “aktionerer”, uden at blive straffet for det.

    Der er ikke eksempler på racisme i de prøver på ordlyden i hans opslag, som er blevet gengivet. Så forhåbentlig er det ikke racisme, han er blevet dømt for. Retten må nemlig ikke dømme ham for “racisme i uegentlig forstand”, hvis anklagen lyder på racisme. Så skal der være tale om racisme i egentlig forstand.

    Kender nogen dommen fra 2009 og dens præmisser ?

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 18. august 2010 @ 01:00

  12. “en neutral udseende mand”

    Det er..?

    Kommentar by Yngvar — 18. august 2010 @ 01:08

  13. Racistiske plakater kostede 2000 kroner i bøde
    http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?v=true&id=43824

    Kommentar by anno — 18. august 2010 @ 02:03

  14. Gad vide hvornår myndighederne får sig taget sammen til at gå igang med de islamiske tekster samt de muslimer, som offentligt videregiver de forskellige tekster enten verbalt eller lever disse ud f.eks. i forhold til de Urene, 2.klasses mennesker, nemlig os, ikke-muslimerne som også benævnes som kuffar, svin og hunde ?

    Hvis nogen er racister er det muhammedanerne.

    Og hvis noget arbejder for oprettelsen af apartheid er det ideologien islam og dens muslimer.

    Hvordan kan det være muslimerne og de modbydelige islamiske tekster kan slippe for at blive tiltalt for racisme og apartheid-dannelse – mens vi kan opleve en bornholmsk knægt straffet for at udtrykke sig på en uheldig ( i forhold til det politisk korrekte) måde .

    For ikke at tale om Hedegaard og Langballe som har udtrykt sig politisk ukorrekt ved fortælle nogle sandheder om de islamiske, seksuelle praksiser som er så uhyrlige og betændte.

    Man behøver jo blot at tage ayatollah Khomeinis vejledninger for muslimske mænd om, hvordan de i praksis skal dyrke sex med drenge-og pigebørn – helt til og med babystadiet !

    Ikke en muslimsk kæft har gjæffet op om det rædsomme ved disse handlinger som altså har Allahs, MOs og Khomeinis velsignelser.

    Tænk engang at denne ayatollah vitterlig udgav en VEJLEDNING for muslimske mænd i, hvordan de skal bære sig seksuelt ad overfor f.eks. et spædbarn !

    Jeg håber faktisk at retssagen mod Hedegaard og Langballe vil betyde, at der bliver lukket op for bl.a. teksterne i denne vejledning fra Khomeini !

    Kommentar by Vivi Andersen — 18. august 2010 @ 06:33

  15. Det der kunstlort er betalt med skatteryderpenge og det eneste formål er at intimidere danskerne.

    Den lovlydige dansker, som går på arbejde hver dag og betaler sin skat får nemlig via kampagnen, at vide, at det er ham og andre med hans etniske baggrund, som er problemet. Hvis han (f.eks. med baggrund i statistiske fakta) tænker den tanke, at det kunne være andre, så er han jo tankeforbryder. Kampagnen har desuden det offentliges blå stempel, hvorved der siges; “se vi har statsapparatet på vor side, så du er selvfølgelig skyldig”.

    Strategien er bevidst den, at vi skal føle skam og skyld for derved kan vi kontrolleres, undertrykkes og udnyttes.

    Kommentar by Sigwar — 18. august 2010 @ 09:31

  16. […] Kommune, Københavns Politi og Institut for Menneskerettigheder samarbejder som tidligere omtalt med kunstnerduoen Elmgreen/Dragset. Flere medier citerer Michael Elmgreen for kritik af tonen i den […]

    Pingback by Kunstavisen » Blog Archive » Kunstner støttede militante — 18. august 2010 @ 10:57

  17. Det fundamentale problem ved Dragset/Elmgreens kunstværk er ikke bare at det er politisk bestillingsarbejde, men at værket tydeligvis refererer til den manglende danske undskyldning overfor de muslimske lande for Muhammedtegningerne.

    Når Dragset/Elmgreen hver dag siger undskyld er det dermed et knæfald for århundredets hadforbrydelse mod danskerne – terrortruslen, drabsforsøget på Westergaard og afbrændingen af vores ambassader.

    Man kan derfor med rette sige at kunstværket er det værst mulige til bekæmpelse af hadforbrydelser, da det indirekte forsvarer disse – men det vil tjene som et uvurderligt samtidsdokument for eftertiden, når det skal afklares, hvilken side de danske kunstnere og venstreintellektuelle var på, da vores alles frihed var under angreb.

    Kommentar by Marius — 18. august 2010 @ 11:41

  18. I “Danskerne anmelder få ‘hadforbrydelser’ på DR indledes der med :

    “Homoseksuelle, der får tæsk i nattelivet på grund af deres seksualitet. Nydanskere, som modtager postkort med tilsvinende ord og hagekors. Jøder, der overfaldes fysisk og verbalt på grund af deres tro.”

    Det er decideret usympatisk at sende intimiderende postkort, men at sidestille med fysiske overfald…. WTF !!!

    OT.
    I DR P1 i morges sagde værten (efter hukommelsen) : “Det her er P1, ja det er det det er”…. Det lød som : “Det her er P1, ja det er DDR” :-)

    Kommentar by Martin Thrane — 18. august 2010 @ 13:40

  19. Problemet er, at politiet IKKE modtager alle anmeldelser. Min datter forsøgte, men blev afvist.

    Kommentar by Slyrgraff — 18. august 2010 @ 15:56

  20. Jeg synes det er OK, hvis perlerne siger undskyld for de begåede mord, trusler, voldtægter, mord, mobning af ikke muslimske børn, påstået kultisk urenhed af ikke muslimer, terror og alt andet modbydeligt, der sker i Islams hellige navn. Ja, jeg håber egentlig, at vores retsvæsen i langt højere grad vil slå ned på sådanne hate-crimes.

    Kommentar by Peter Hansen — 19. august 2010 @ 18:33

  21. Problemet er, hvordan vi får de tolerante og tålmodige danskere til at anmelde de ‘hate crimes’, der faktisk begås imod dem…

    Det er naturligvis vigtigt for ‘humanisterne’ at få problemerne til at se meget større ud, end de er, for ellers forsvinder deres adgang til pressen og deres bevillinger. Men de er nødt til at have klassiske minoritetsgrupper som ofre, ellers går det helt galt.

    Men ‘humanisterne’ må blive helt rundt på gulvet, når muslimerne går efter de homoseksuelle. Jeg sakser lidt fra 180Grader:

    Der holder – vitterligt – køer af BMWer i Studiestræde fredag og lørdag nat. De er fyldt med the usual suspects og de går efter bøsserne. Jeg tilhører selv gruppen (altså ikke dem i BMWerne) og det er ikke specielt rart – hvornår er det en selv, der bliver forfulgt hen til der, hvor man ikke kan få en taxa og bliver overfaldet af de tæskehold? Politiet gør som sædvanligt ingenting – jo, de bruger mandskab på en latterlig kampagne, men det er så dét.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 19. august 2010 @ 20:33

RSS feed for comments on this post.