10. marts 2011

Lidt om frihedskampen i Libyen og Egypten – kan ende med ‘Èn mand, én stemme, én gang’

Medier og forskere er alle ramt af revolutionsromantik, men som Kasper Støvring skrev forleden, så er det konservativ realisme der er brug for. Et par artikler fra Politiken…

Om frihedskamp i Libyen – Frygt for masseforfølgelse og lynchninger af sorte i Libyen (1/3-11).

“Sorte afrikanske gæstearbejdere flygter over hals og hoved ud af Libyen eller gemmer sig, imens revolutionen udspiller sig. De er bange for at blive lynchet af lokalbefolkningen, fordi de mistænkes for at være lejesoldater… Sorte afrikanere er til daglig udsat for racisme i det nordafrikanske land og blev forfulgt og lynchet, da en tv-udsendelse beskyldte dem for at sprede hiv, sælge narko og brygge alkohol.

»Det førte til overgreb mod afrikanere, og det blev rapporteret, at flere hundrede mistede livet. Det var regulære lynchninger, hvor folk blev klynget op og lignende«, siger Hans Lucht, der er antropolog på Københavns Universitet med speciale i migration.

»Det kan ske igen. Det ville være frygteligt, men kan ikke afvises. Det er formentlig den sidste gruppe, som vil få hjælp og assistance«, siger han.”

Om frihedskamp i Egypten – Kairo præget af vilkårlig vold mod kvinder, aktivister og kristne (ikke online; 10/3-11).

“I tirsdags udviklede en demonstration i anledning af kvindernes internationale kampdag sig hurtigt til en ubehagelig udveksling af ukvemsord med en anden gruppe demonstranter. Nogle hundrede mænd, som bekender sig til salafismen, en puritansk udlægning af islam, råbte skældsord efter de fremmødte kvinder og mænd og anklagede dem for at være udenlandske agenter.

»Dette er en egyptisk kvinde«, råbte nogle af dem, mens de omringede en kvinde iklædt niqab, det slør, som kun efterlader en slids til øjnene. … Snart nøjedes gruppen af mænd dog ikke med verbale angreb. Ifølge øjenvidner gik flere af dem fysisk til angreb på kvinderetsaktivisterne, rev deres skilte og plakater i stykker og sendte dem på flugt ned ad sidegaderne. Adskillige kvinder berettede efterfølgende, at de i tumulten var blevet befamlet og slået.

Samtidig har nogle tusinde koptere, Egyptens kristne mindretal, demonstreret i dagevis. De ønsker garantier for, at landets mindretal bliver sikret statens beskyttelse i et land, hvor de sekteriske spændinger har været voksende. … Både i det centrale Kairo og flere andre steder udviklede kopternes protestaktioner sig voldeligt. Værst gik det for sig tirsdag i det fattige kvarter Moqattam, hvor 11 blev dræbt og 110 såret i sammenstød mellem kristne og muslimer. …

Militæret er tøvende over for at gribe ind i civile anliggender, og politiet er fortsat ikke vendt tilbage i gaderne i noget stort antal. Det har fået kriminaliteten til at vokse, og der forlyder grimme historier om kidnapninger og voldtægter fra Kairos forstæder.

»Jeg føler mig ikke sikker, når jeg går på gaden i disse dage, og som kristen og kvinde føler jeg mig endnu mere udsat«, siger Mariam Kirollos, en ung studerende.”

Oploadet Kl. 17:10 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/23680/trackback

19 Comments »

  1. Er der mogen, der ikke har hovedet under armen, der er overraskede? Nu er der frit slag for religiøs udrensning og de sidste ikke-muslimer er snart væk fra mellemøsten. Kun Israel – trodser hadet af den europæiske venstrefløj – og står tilbage. Heldigvis bevæbnet til tænderne. Det er dem, vi kan håbe på vil frelse os fra at få Irans atombombe i hovedet? I den vestlige verden kæmper islam med mere sofistikerede midler, men se her hvordan man optræder, hvis man er vågen :)
    http://www.collive.com/show_news.rtx?id=8982

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 10. marts 2011 @ 17:29

  2. Thomas Sowell har altid modet til at sætte ting på deres rigtige plads.
    http://synopsis-olsen.blogspot.com/2011/03/demokrati-til-uvidende-er-farligt.html
    Han skriver om revolutionsbegejstringen i Vesten at historien beviser at
    “….Alle og enhver vil have personlig frihed. Selv nazisterne ønskede at være frie nazister. De ville blot ikke have at nogen andre var frie…Efter de russiske zarer blev skiftet ud med Kommunisterne henrettede regeringen langt flere mennesker om dagen end zaren havde henrettet på 50 år. Det var det samme i Cuba, da Batista regimet blev skiftet ud med Castro, og i Iran, da shahen blev skiftet ud med ayatollaherne.”

    Kommentar by synopsis-olsen — 10. marts 2011 @ 17:41

  3. Hvad er det egentligt som de danske media hylder? Er det islamisk demokrati? Eller islamisk revolution?
    Og hvor har denne opfordring til “demokrati” været igennem de sidste 30-40 år? De danske media er en joke af dimensioner. MSM kan man med rette kalde dem.
    Her taler jeg om DR og Tv2. De 2 landsdækkende tvkanaler der for alvor har indflydelse i opinionsdannelsen hos tv-seerne.

    Så lad dem få frie og demokratiske valg. Om 50 år kan de så se hvor rådden “demokrati” i virkeligheden er. Når vi har afviklet dette pseudo-folkestyre(som i virkeligheden blot er flertalsdiktatur) har de måske først fået reele frie valg, uden korruption og valgsvindel og med frie kandidater.
    Hvis ikke islamisterne er kommet til magten inden da og afskaffet demokratiet.
    Demokrati er for den sags skyld heller ikke fem potter pis værd når det kommer til stykket. De partier der står uden for flertallet er ligeså undertrykt som andre partier i diktaturer. Det glemmer man også hurtigt i demokratiiveren. Hvor meget folkestyre har vi reelt i Danmark? Hvor ofte bliver folkets stemme hørt, og taget alvorligt? Nej maskinen kværner videre uanset hvad. Dette monstrum har sin egen struktur og agenda, og vi har ingen indflydelse som sådan. Vi kan påvirke den, men hele samfundet er bygget op om disse strukturer og mekanismer.

    Vi er bare brikker i et større puslespil lokalt og globalt.

    Kommentar by Endnu en vantro — 10. marts 2011 @ 18:11

  4. Der kan ikke blive ægte demokrati uden en bred, folkelig forståelse af, hvad fundamentet er:

    – Trosfrihed
    – Ytringsfrihed
    – Pressefrihed
    – Beskyttelse af minoriteter
    – Beskyttelse af privat ejendomsret

    Kvinders ligestilling er også væsentlig, selvom det teknisk set ikke er en ufravigelig betingelse for et demokrati – se f.eks. Sweitz. På det punkt er det gået STÆRKT tilbage i Egypten over de sidste 40 år.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 10. marts 2011 @ 19:51

  5. http://www.youtube.com/watch?v=xd9OYJMX9t4&feature=channel_video_title

    Lidt om det muslimske broderskab der prøver at bestikke NPR. Det lykkes, men desværre er det borgerjournalister der bare afslører NPR’s venstreradikale-muslim-venlige multikulti tænkning.

    Kommentar by Petersen — 10. marts 2011 @ 21:45

  6. I disse ørkenlande bor der alt for mange mennesker til at naturen kan brødføde dem. Der er alt for mange børn og unge. Der er ingen snak om børnebegrænsning. Egyptens opdyrkelige areal er mindre end Danmark (33.000 km2 mod 44.000). Men der bor 80 millioner mennesker. Hvad er det demografiske scenarie?
    Set over de næste 50 år: Det er ret ligegyldigt hvilket styre de får.

    Kommentar by mb — 10. marts 2011 @ 22:56

  7. Danmark har en mand i Cairo. Jeg tænker på den nye direktør for Dansk-Egyptisk Dialog-Center, Jakob Erle. Tidligere VS’er med kontakter til PFLP, nu radikal EU-føderations-tilhænger og kandidat for partiet til Europa-parlamentet.

    Det bliver nødvendigt at følge hvad han finder på, og hvad han siger til den danske presse. Han er tydeligvis helt rundt på gulvet i gårsdagens artikel i Jylland-Posten om de seneste “sammenstød” mellem koptere og muslimer: http://jp.dk/udland/article2363470.ece

    Kommentar by Niels P. — 10. marts 2011 @ 23:44

  8. Man glemmer en ting i skyndingen, nemlig at Mellemøsten er befolket af muslimer!

    Nuff said…

    Kommentar by Mogens Lykketoft på speed — 11. marts 2011 @ 00:38

  9. 7. Niels P.
    Jeg var også ved at dø af grin, da jeg så at Jakob Erle ikke mente, at det havde noget med religion at gøre, at muslimerne brændte en kirke af (og begik et par mord) på grund af en kristen mands kærligheds-forhold til en muslimsk kvinde.
    Men sammen med JP´s første historie baseret et Ritzaus Bureau telegram ( omtalt her på Uriasposten d. 7. marts) siger det også meget om JP´s “journalistik”.

    Kommentar by Jens A — 11. marts 2011 @ 00:44

  10. Jeg kan føle medlidenhed med mennesker i de arabisk-islamiske lande.

    Men den rækker ikke længere end at jeg ikke ønsker nogle af dem finder vej hertil landet!

    Allerede for mange år siden begyndte jeg, omend ikke at frygte, så at få nervøse tanker om at Danmark kunne udvikle sig til en Nordisk udgave af Libanon.

    Da Palæstinenserlovgivningen blev vedtaget blev muligheden realistisk, set fra min stol.

    For uanset hvad, så kan vi ikke fravælge virkeligheden som bl.a. består af, at hvor muslimer slår sig ned kommer der ballade og det der er værre.

    Demografien i Mellemøsten er horribel og intet lader til at de vil stoppe den udvikling.

    Får vi ikke sat nogle gevaldig effektive hegnspæle bliver denne udvikling dernede også VORES problem!

    Kommentar by Vivi Andersen — 11. marts 2011 @ 03:40

  11. Danmarks største pessimist mener, det kun kan gå mod kaos – alle vegne hvor djævlereligionen huserer. Der er ingen fremtid! Rejs til Shangri Lah!

    Kommentar by Machiavelli — 11. marts 2011 @ 06:19

  12. Interessant kronik i JP gd.:

    http://jp.dk/opinion/kronik/article2363830.ece

    Kommentar by MT — 11. marts 2011 @ 06:48

  13. @6
    Ja, for nogle år siden, var der en FN aftale vedr. Irak som hed “olie for mad”.
    Alle vestlige og demokratiske lande burde tage den op igen. Ingen fødevarer til lande med ideologien islam i førersædet, uden billig og rigelig olie den anden vej samt repatriering af egen tidligere eksporterede muhammedanerbefolkning. Muslimlandene vil selfølgelig slå sig i tøjeret og standse olieflowet for en stund, men de vil komme tilbage på deres grædende bedetæppeknæ for at bede om mad samt at vi aftager deres udsalgs-olie.
    Er der en ting jaller-folket har respekt for, er når man sætter hårdt mod hårdt og viser hvem der har magten, så kryber de langs panelerne som karkelakker.

    Kommentar by Neuhammer — 11. marts 2011 @ 08:04

  14. Ikke i MSM :) The Muslim Students Association of the U.S. and Canada is also known as MSA National. It is an umbrella organization for all of affiliated chapters at various campuses across the continent. Local chapters are only loosely connected with the parent institution, and often take different names, such as “Islamic Students Association”, or “Muslim Discussion Group”. Not all campus Muslim groups are necessarily affiliated with MSA National.
    There is no fixed hierarchy between MSA National and local chapters; as such, the policies and views of the national organization are not necessarily shared by local chapters. The United States and Canada is divided into five zones, three in the US and two in Canada. Each zone has a zonal representative, chosen by the members of the affiliated chapters within that zone. Chapters make up regional councils.
    History
    The first MSA National chapter was formed in 1963 at the campus of University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC) by international students. The initial leadership came from Arabic-speaking members, with the Muslim Brotherhood help to establish of the group.
    A Saudi Arabian charity, the Muslim World League, provided early funding for the group. Early goals for the movement included the promotion of “a self-definition [that] involves initially and fundamentally [an] Islamic identity” of its members, as well as an appropriate Islamic lifestyle while they were in the US.
    With time, MSA groups became more interested in seeking how to integrate and instutionalize Islam and Islamic culture into American life. Current issues such as the position of women in Islam and problems in the Islamic countries began to be debated. The groups proved important as mobilizers in developing increasing Muslim political activity in the United States. Student leaders, as these graduated, went on to form the Islamic Society of North America. From the 1960s onwards, the MSA engaged in educational activities, including the translation and publishing of works by major Islamic scholars. In 1966 MSA founded the Islamic Book Service, to distribute magazines and books. In addition, books about Islam were distributed on campuses to both Muslims and non-Muslims.In the 1970s, a fiqh, or legal council was established by MSA; initially the fiqh rendered opinions on minor issues such as the start of Ramadan. By 1988, however, it was making decrees on a broad range of religious and social issues.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_Students'_Association#Organization

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 11. marts 2011 @ 12:46

  15. Ikke i MSM :) The Muslim Students Association of the U.S. and Canada is also known as MSA National. It is an umbrella organization for all of affiliated chapters at various campuses across the continent. Local chapters are only loosely connected with the parent institution, and often take different names, such as “Islamic Students Association”, or “Muslim Discussion Group”. Not all campus Muslim groups are necessarily affiliated with MSA National.
    There is no fixed hierarchy between MSA National and local chapters; as such, the policies and views of the national organization are not necessarily shared by local chapters. The United States and Canada is divided into five zones, three in the US and two in Canada. Each zone has a zonal representative, chosen by the members of the affiliated chapters within that zone. Chapters make up regional councils.
    History
    The first MSA National chapter was formed in 1963 at the campus of University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC) by international students. The initial leadership came from Arabic-speaking members, with the Muslim Brotherhood help to establish of the group.
    A Saudi Arabian charity, the Muslim World League, provided early funding for the group. Early goals for the movement included the promotion of “a self-definition [that] involves initially and fundamentally [an] Islamic identity” of its members, as well as an appropriate Islamic lifestyle while they were in the US.
    With time, MSA groups became more interested in seeking how to integrate and instutionalize Islam and Islamic culture into American life. Current issues such as the position of women in Islam and problems in the Islamic countries began to be debated. The groups proved important as mobilizers in developing increasing Muslim political activity in the United States. Student leaders, as these graduated, went on to form the Islamic Society of North America. From the 1960s onwards, the MSA engaged in educational activities, including the translation and publishing of works by major Islamic scholars. In 1966 MSA founded the Islamic Book Service, to distribute magazines and books. In addition, books about Islam were distributed on campuses to both Muslims and non-Muslims.In the 1970s, a fiqh, or legal council was established by MSA; initially the fiqh rendered opinions on minor issues such as the start of Ramadan. By 1988, however, it was making decrees on a broad range of religious and social issues.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_Students'_Association#Organization

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 11. marts 2011 @ 12:47

  16. Ikke i MSM :) The Muslim Students Association of the U.S. and Canada is also known as MSA National. It is an umbrella organization for all of affiliated chapters at various campuses across the continent. Local chapters are only loosely connected with the parent institution, and often take different names, such as “Islamic Students Association”, or “Muslim Discussion Group”. Not all campus Muslim groups are necessarily affiliated with MSA National.
    There is no fixed hierarchy between MSA National and local chapters; as such, the policies and views of the national organization are not necessarily shared by local chapters. The United States and Canada is divided into five zones, three in the US and two in Canada. Each zone has a zonal representative, chosen by the members of the affiliated chapters within that zone. Chapters make up regional councils.
    History
    The first MSA National chapter was formed in 1963 at the campus of University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC) by international students. The initial leadership came from Arabic-speaking members, with the Muslim Brotherhood help to establish of the group.
    A Saudi Arabian charity, the Muslim World League, provided early funding for the group. Early goals for the movement included the promotion of “a self-definition [that] involves initially and fundamentally [an] Islamic identity” of its members, as well as an appropriate Islamic lifestyle while they were in the US.
    With time, MSA groups became more interested in seeking how to integrate and instutionalize Islam and Islamic culture into American life. Current issues such as the position of women in Islam and problems in the Islamic countries began to be debated. The groups proved important as mobilizers in developing increasing Muslim political activity in the United States. Student leaders, as these graduated, went on to form the Islamic Society of North America. From the 1960s onwards, the MSA engaged in educational activities, including the translation and publishing of works by major Islamic scholars. In 1966 MSA founded the Islamic Book Service, to distribute magazines and books. In addition, books about Islam were distributed on campuses to both Muslims and non-Muslims.In the 1970s, a fiqh, or legal council was established by MSA; initially the fiqh rendered opinions on minor issues such as the start of Ramadan. By 1988, however, it was making decrees on a broad range of religious and social issues.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_Students'_Association#Organization

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 11. marts 2011 @ 12:47

  17. Undskyld – teknisk uheld – gentagelser :(

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 11. marts 2011 @ 13:30

  18. Man skal i Egypten og Libyen lade folk sejle i deres egn sø. De er ikke orienteret mod Vesten og dens demokratier. Nu slås de indbyrdes for at komme til magten. Hvad rager det mig, hvor mange de slår ihjel.
    I morgen er det andre.

    Vi er helt gået galt i byen – dvs. humanisterne er – vedr. oprøret mod de siddende myndigheder. Når nogle forbrydere er væk, træder andre forbrydere til. Lad dem slå hinanden ihjel, hvad i alverden raget det os. de får ikke demokrati på de kanter.

    Kommentar by Machiavelli — 12. marts 2011 @ 07:59

  19. #18 Helt enig. Lad mellemøsten sejle sin egen sø.

    #1 Tror du virkelig selv på at Iran vil smide atombomber til højre og venstre? Tror du virkelig ikke at de selv gerne vil overleve og ikke have atombomber tilbage i fjæs? Ved du hvad MAD er? i 40 år gik folk rundt og troede at Sovjet ville smide atom bomber i hovedet på Vesten, det skete aldrig.

    Det eneste som bekymrer mig er den illegale invasion af afrikanere og arabere som kan eksplodere på grund af mangel på grænse kontrol i de ustabile nordafrikanske lande.

    Kommentar by Lavard — 12. marts 2011 @ 19:48

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper