30. marts 2011

DR vedtager ny nyhedsstrategi: Flere kunstnere og kulturpersonligheder i nyhedsudsendelser

Søndag aften gav Carsten Jensen sin analyse af situationen i Libyen på TV2 News. Fra TVtid – DR: Flere kunstnere i nyhedsudsendelserne.

“Danmarks Radio har netop vedtaget en nyhedsstrategi for de næste fire år – og den byder på flere kunstnere.

Spørgsmålet har været oppe at vende før, men nu er det blevet en del af Danmarks Radios officielle fireårige nyhedsstrategi – der skal flere kunstnere og kulturpersonligheder i DRs nyhedsudsendelser. …

TVTID har talt med direktør for DR Kultur, Morten Hesseldahl. Han fortæller, at kunstnere og kulturpersonligheder kan bidrage med noget, som politikere og fagfolk ikke kan.

– Politikere bringer holdninger ind i debatten, fagfolkene bringer facts og oplysning ind i den, og kulturpersonligheder kan bringe forståelse og perspektiver ind debatten, udtaler Hesseldahl…

Morten Hesseldahl giver et aktuelt eksempel på, hvordan kulturpersonligheder måske kunne have lært os noget om vigtige begivenheder, som andre ikke kunne få øje på.

– Vi har jo fx set med de seneste ugers begivenheder i Mellemøsten, at dem havde fagfolkene ikke forudset komme. Der kunne vi måske have haft gavn af at tale med nogle kulturpersonligheder med fingeren på den nordafrikanske puls, som kunne have fortalt, at der var noget i gære.”

Oploadet Kl. 04:11 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/24230/trackback

18 Comments »

  1. Jeg tror min hjerne lige imploderede.
    Det er noget af det mest idiotiske der er blevet besluttet i DR.
    Savner ord. Skal de så også til at kommentere på medicinske fagbøger eller give min elektriker gode råd?

    Kommentar by jan erik — 30. marts 2011 @ 05:29

  2. Endnu et venstrefløjs trick.

    Hvis ikke fakta støtter dine holdninger så skal man selvfølgelig bringe følelser ind i debatten.

    Lad os da endelig få flere skrigende kællinger ind i tv studierne det vil naturligvis fremme det i forvejen absurde debatklima.

    DR skal sælges til højstbydende og ikke være en byrde på folkets pengepung.

    Kommentar by Santor — 30. marts 2011 @ 05:31

  3. Efter min ringe erfaring har mange fagfolk (også) selvfølgelig vidst der var enormt potientiale for forandringer, alene undersøgelser der viser procentdelen af navnlig unge der fra disse egne hellere end gerne forlader deres hjemegn, kunne af både lægfolk og fagfolk tolkes som et uafviseligt belæg for der er tale om dels fallerede samfund, dels samfundenes ringe evner til at have tilstrækkelige baserede fundamenter for menneskers udfoldelse.
    Vi stiller om til studiet hvor enkelte af eksperterne er mødt frem, for der at præsenterer hvad de ser som nødvendige forudsætninger for menneskelig udfoldelse,og hvorledes vi generelt og i detaljer kan tolke systemernes fald i disse egne…

    Kommentar by Peter Buch — 30. marts 2011 @ 05:35

  4. I det tidligere sovjet, blev kultur folk omtalt som “kulturledere” Lad os da endeligt få personer som Anne Grete Bjarup Riss, til at opdrage folk noget mere, jeg personligt savner hendes vid, udsyn og enorme erfaring, som kan perspektivere tingene for os uvidende føl.
    Vi er omgivet af tåber og maxister, at høre og læse MSM er som at læse tidligere tiders Pravda, informationerne stod imellem linierne! Resten er ren propaganda.

    Kommentar by Hans L — 30. marts 2011 @ 06:20

  5. OT-

    DR 2 sender i dag Onsdag d.30/3 – 2011 “Undercover Mosque” kl. 23.00
    se den!
    Sendt af den engelske tv kanal Channel 4. Her er DR`s egen program beskrivelse.

    I 2007 afslørede magasinet ‘Dispathes’fundamentalisme og ekstremisme i britiske moskeer. Men har det ændret sig? Halvandet år senere går journalisten Sara, der selv er muslim, igen undercover i en af islams vigtigste religiøse centre i Storbritannien, Regent’s Park moskeen i London. Her oplever hun sammen med flere hundrede kvinder og børn en kvindelig prædikant, der tordner mod ægteskabsbrydere, homoseksuelle og muslimer, der konverterer til andre religioner.’Dræb dem!, ‘Dræb dem!’. Hun fortæller, at muslimer ikke må blande sig med vantro og kalder kristendommen for modbydelig og vederstyggelig.

    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 30. marts 2011 @ 06:39

  6. @ historyman

    Så er det vel med DR2 debat bagefter der fortæller, hvorfor udsendelsen er HELT forkert

    Kommentar by Kbh — 30. marts 2011 @ 06:56

  7. Morten Hesseldahls argument om, at kulturpersonligheder måske kan lære os noget om vigtige begivenheder, som andre ikke kan få øje på, er fuldstændigt grebet ud af den blå luft.

    Med samme argument kunne Morten Hesseldahl argumentere for, at skraldemænd burde sidde til bords i studiet, for havde nogen ikke hørt en skraldemand ytre nogle vise ord om Nordafrika.

    Næh nej, kulturpersonligheder er i dagens Danmark pseudonym for venstreradikale på offentlig støtte, der i stedet for at dandere den, render rundt og finder på opblæste kultur-events.

    Morten Hesseldahl forkærlighed for disse notoriske venstreorienterede nassere er, at de ligner journalister, der også for vores skattepenge render rundt og finder på spektakulære events under betegnelsen nyheder. De er brødre og søstre inden for den samme suppedas af forloren formidling, kommunikation, events, performance, osv. og med samme forskruede ‘værdier’ om godhed, tolerance, mangfoldighed, menneskerettigheder og alt dette gøgl.

    Kommentar by traveler — 30. marts 2011 @ 07:47

  8. Mere Carsten Jensen, mere Anne-Grethe Bjarup-Riis og anne Marie Helger. Det er bare hvad nationen sukker efter !!!!!???

    Kommentar by Jørgen Duus — 30. marts 2011 @ 07:56

  9. Det synes jeg nu altid, de har gjort… Nu er det så åbenbart en vedtaget offentlig kendt strategi, hvilket blot skriger endnu mere til himlen…

    Om ikke andet, kan de nu angribes for det, og måske tvinges til at tænke sig lidt mere om? Nej, hvordan kunne jeg dog få den tanke om DDR…

    Kommentar by Martin Eggert — 30. marts 2011 @ 07:58

  10. Hvis DR agter at lade handling følge på ord, giver det rent faktisk kritikere en enestående anledning til at påvise tendentiøsitet i nyhedsformidlingen. Det vil blive muligt, blot gennem registrering af de anvendte udsagn. “Kulturpersonligheder”s holdninger kender vi og kan forudse – i hvertfald når det gælder de af dem, som tør ytre sig. Og det tør de, der befinder sig indenfor rammerne af konsensus. Om dén regering og dét støtteparti. Højt og skingert. Altimens andre bøjer hovedet i frygt, indtil enetalen er forbi.

    (Baseret på et vidnesbyrd fra et teater i en stor provinsby).

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 30. marts 2011 @ 08:33

  11. Fantastisk strategi! Selvfølgelig har kulturpersonligheder et langt bedre indblik i regionale spændinger i Nordafrika end politiske/militære eksperter. Og selvfølgelig er det da langt mere interessant at høre en teaterdirektør udtale sig om atomkraft, end en ingeniør. Jamen det er da klart!

    Kommentar by Fish out of Water — 30. marts 2011 @ 10:26

  12. Nå, er det så forkert at hævde, at den chili-røde støjsender officielt er blevet gjort til en rød-kommunistisk propaganda statsapparatsender udi “total teater forestillinger”, helt blottet for fakta og kritisk journalistik?
    Er det så rimelig, at vi skal tvinges til at betale til denne “totale teater forestilling” med statsbetalte kunstnere, der formidler “følelser” fremfor public service oplysninger?
    Kan vi så forvente, at Det Kgl. Teater levere objektive dybde borende journalistik, nu da afdelingen for kunstnernes “følelses og fortolkninger” skal flyttes over til den “totale forestillings teater verden (D)DR”?
    Er jeg den eneste her, der føler mig lidt som Alice i Eventyrlandet, omgivet af underlige overnaturlige væsner der er helt groteske?

    Kommentar by li — 30. marts 2011 @ 10:43

  13. jeg går hellere i fængsel end betale licens.

    Kommentar by gravballemanden — 30. marts 2011 @ 11:42

  14. OK! Eftersom det synes umuligt at opdrive kyndige, upartiske, sandhedssøgende og vederhæftige fagpersoner der kun udtaler sig om noget de har forstand på, så må DR præsentere os for inspirerede kunstnerånder der med fingeren på egen puls mærker hvad verden går svanger med.

    Kommentar by Niels P. — 30. marts 2011 @ 12:07

  15. Hesseldahl ansås engang for at være en rimelig begavet person. Men enhver form for intilligens bliver åbenbart parkeret langt væk, når man bliver ansat i DDR.

    Hvorfor skal vi belemres med svenskeren Carsten Jensen og pauseklovnen Anne-Grethe Bjarup Riis og oven i købet betale for det?

    Kommentar by Binee — 30. marts 2011 @ 12:48

  16. Jamen, så bør Ole Hyltoft da inviteres ???
    Nåååhh nej, jeg har nok misforstået det. Der tænkes KUN på venstreorienterede “kulturpersonligheder”
    Ikke på normalt tænkende mennesker.

    Hver gang jeg ser og hører Carsten Jensen åbne sin skidtspand af en mund og vælte sine usorterede udgydelser ud, slukker jeg for TV. En gåde, at han tildeles taletid. – Og dog.

    Kommentar by ramses-2 — 30. marts 2011 @ 19:35

  17. Mere Carsten Jensen,mere Anne-Grethe Bjarup Riis,
    samt Anne Marie Helger,i DDR ? Et øjeblik,- jeg skulle
    lige ud og brække mig..[…]
    Yderligere kommentarer skrottes!
    bernadotte36
    30´marts 2011

    Kommentar by erik pedersen — 30. marts 2011 @ 19:36

  18. Det er mig en uendelig gåde at DDR fortsat eksisterer som en rød propagandakanal på mange punkter. Det er vanvittigt at der ikke for alvor bliver blæst til kamp for neutralitet i Danmarks eneste PT PBS kanal(er).
    Hvordan er kultur, personligheder, tv-værter, eksperter nogensinde blevet synonym med venstrefløjen? Omvæltningen kunne ske fra idag, hvis politikerne, der sidder med ansvaret for denne parodi på en pbs koncern, rent faktisk tog ansvar og omstrukturerede og omlagde store dele af DR.

    Hvorfor bliver der ikke lavet komedier om denne absurde institution? Der er SÅ meget materiale at tage fat på.
    DDR skal ALDRIG nogensinde være talerør for nogle som helst politiske holdninger der skamløst bliver promoveret, ej heller skal der være den mindste uligevægt i sendefladen hvad angår politiske holdninger og repræsentanter.

    Er der ikke nogle politiske kandidater der vil blæse til kamp for at få smadret denne røde bastion i medieverdenen?
    Der må stemmer i lortet.

    Kommentar by Endnu en vantro — 30. marts 2011 @ 23:28

RSS feed for comments on this post.