29. maj 2011

Grænsekontrol bekymrer EU, Europa, nabolande, pendlere, feriehusudlejere, turistchefer mfl.

Først fortælles det, at den planlagte grænsekontrol, ville medføre en opsigelse af Schengen-aftalen. Da det så endelig gik op for føderalisterne, at det ikke var tilfældet, blev det affærdiget som værende ubetydelig symbolpolitik. Nu er den pludselig ’skrap’ igen, og Politiken kan slutte cirklen – Grænsekontrol skræmmer tyske turister væk.

Flere tyskere har valgt at aflyse deres sommerhusferie i Danmark på grund af den skrappe grænsekontrol, der nu skal oprettes. Det fortæller Carlos Villaro Lassen, direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening. …

Aflysningerne skyldes frygt for lange bilkøer, men også politisk holdning hos tyskerne. … Her er det primært det politiske, der får tyskerne til at aflyse sommerhusreservationerne.

»Det er noget emotionelt. Der er tale om tyskere, der gennem mange år er kommet som gæster i Danmark, men som mener, at vi nu er gået for vidt. De siger, at de er tilhængere af et åbent samfund og slet ikke kan forstå beslutningen om at indføre skrap grænsekontrol, og at det er derfor, de aflyser«, siger han. … I Feriehusudlejernes Brancheforening er man utilfreds med regeringens håndtering af sagen. Ifølge Carlos Villaro Lassen præger misforståelser, der kunne være undgået med ordentlig information fra den danske regering, debatten i Tyskland. … Han fortæller, at debatten er kørt så meget af sporet, at den planlagte faste grænsekontrol visse steder bliver fremlagt, som at Danmark vil opsige Schengen-aftalen.

»Det er vigtigt, at myndighederne kommer på banen nu og udreder misforståelserne…«, siger direktøren for sommerhusudlejernes brancheforening.”

(fra Politiken til DR Update, 29. maj 2011: Grænsekontrol skræmmer tyskerne væk)

Blah blah blah…

“Ny grænsekontrol skrappere end i Sverige” (Jyllandsposten 27. maj) / “Europa langer ud efter dansk grænsekontrol” (Frederiksborg Amts Avis, 27. maj) / “Professor: Danmark risikerer EU-sag” (P4 Radioavisen 15.00, 27. maj) / “Permanent grænsekontrol formodentlig i strid med Schengen-aftale” (P4 Radioavisen 9.00, 27. maj) / “Grænsekontrol bryder Schengen-aftalen” (P3 Nyhederne 8.00, 27. maj) / “Ny grænsekontrol kan bryde Schengen -regler” (P1 Radioavisen 8.00, 28. maj) / “Slesvig-Holsten: Nej til grænsekontrol” (Ritzaus Bureau, 26. maj) / “Kritik hagler ned over dansk grænsekontrol” (Ritzaus Bureau, 26. maj) / “Grænsekontrol bekymrer” (Politiken, 24. maj) / “Pendlere frygter toldkaos” (Politiken, 21. maj) / “Grænsekontrol kan smadre togdriften” (Avisen.dk, 20. maj) / “Grænsekontrol vækker vrede i Skåne” (Politiken, 12. maj 2011) / “Nabolande raser over grænsekontrol” (Midtjyllands Avis, 12. maj) / “Grænsekontrol vækker harme i nabolande” (Ritzaus Bureau, 11. maj) /
“Turistchef: Grænsekontrol skaber kø” (Jyllandsposten, 11. maj)

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/25644/trackback

24 Comments »

  1. Det forstår jeg ikke! Jeg har ferieret en del i Europa, og jeg har mødt rigtig mange tyskere i både, Schweiz, Slovenien og Kroatien, selvom der alle steder var mere eller mindre grundig grænskekontrol. Hver grænsekontrol (i juli måned) kostede helt op til 5 minutters kø, og jeg bemærkede altså ingen uroligheder, flagafbrændinger el.lign.

    Kommentar by Claus Kvist Hansen — 29. maj 2011 @ 16:11

  2. Dårlig undskyldning. Prøv igen.
    De må jo have dårlig samvittighed pga. pas kontrol.
    Elle er det fordi de gerne vil af med deres sigøjnere, tatere. romaer op til Danmark?

    Kommentar by Peter — 29. maj 2011 @ 16:38

  3. Mon ikke DR snart viser optagelserne med kødannelserne ved grænseovergangene.

    Kommentar by Ortogonalen — 29. maj 2011 @ 16:46

  4. Jeg vil ikke sige at Carlos Villaro Lassen er fuld af løgn, for det har jeg ikke belæg for. Derimod ligner det for mig mere en Politiken-journalistisk pseudo undersøgelse uden hold i noget som helst.

    Min hustru, som tilfældigvis er tysker, og jeg satte os for at undersøge hos tyske venner og bekendte, hvad der er op og ned i denne sag. Det er måske ikke en videnskabelig undersøgelse, men jeg er sikker på, at den er på højde med Politiken journalisme!

    De fleste havde end ikke hørt om genindførelse af dansk grænsekontrol men samtlige fandt at det var en god idé til at begrænse kriminaliteten fra øst og de fleste tilføjede spontant “bare vi ville gøre det samme” (wenn wir doch auch das selbe machen könnten).

    Kommentar by Pesodym — 29. maj 2011 @ 16:52

  5. Det må bero på en politiker-rundspørge!

    Kommentar by L. johs — 29. maj 2011 @ 17:05

  6. Hvis Danmark og et flertal af danskerne vil have kontrol ved grænserne
    jamen så er det hvad vi skal have!

    Længere er den ikke!

    Kommentar by Vivi Andersen — 29. maj 2011 @ 17:06

  7. Imponerende så god indsigt Carlos Villaro har i tyskernes bevæggrunde for ikke at ville leje hans sommerhuse…

    Kommentar by Vagn Henning — 29. maj 2011 @ 17:20

  8. Tyskerne har langt flere perkere end vi har og, ligesom svenskerne, censur. Men mange tyskere hader perkerne, og det kan man godt forstå.
    Hvad undrer een er alle de mange halal-liderlige landsforræddere.
    Hvorfor slikker de dog perkerlortet i anus hele tiden?

    Kommentar by Osama bin gedeskæg — 29. maj 2011 @ 17:33

  9. Også vore rumænske og bulgarske gæster holder sig lidt tilbage i år.

    Kommentar by Nils — 29. maj 2011 @ 18:36

  10. Selvfølgelig vil turisme gå tilbage. Hvem gider rejse ud og se nøjagtig den samme multietniske befolkning??

    Og de samme beskidte restauranter
    http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1431312.ece
    Fredag den 1. oktober var Klaus Jensen gæst på restaurant Ad Libitum ved Vesterport i København sammen med tre venner. Under maden opdagede de de alle fire pludselig en stor rotte, som rendte rundt ved buffeten….

    Ejer Bahram Sari Beliverdi benægtede i første omgang, at der havde været en rotte inde på hans restaurant…
    http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1432359.ece

    Kommentar by tavsen — 29. maj 2011 @ 20:08

  11. >8
    Smukt og sandt sagt.

    Kommentar by Nielsen — 29. maj 2011 @ 21:53

  12. @4

    Heller ikke i diverse tyske trykte medier ser den rapporterede frelste holdning og forargelse over den kommende udvidede danske grænsekontrol ud til at vise sig blandt læserne – snarere tværtimod!

    Se fx. kommentarerne til disse to artikler – i et medie, som ellers
    er liberalt-konservativt og vel må formodes at være EU-positivt. Der er meget langt mellem kommentarer, der er negative over for Danmark – de fleste er meget forstående.

    En siger endda, at hun ikke vil ønske sig noget til jul, indtil hun bliver 100 år, hvis bare hun kan få opfyldt ønsket om, at Tyskland laver en grænsekontrol som den danske ;o)

    http://www.jungefreiheit.de/Single-News-Display-mit-Komm.154+M5230b40a09e.0.html

    http://www.jungefreiheit.de/Single-News-Display-mit-Komm.154+M56979270cca.0.html

    Kommentar by Bjovulf — 29. maj 2011 @ 22:09

  13. Fra kommentarerne på 1. link :D

    Tatjana Venz aus Rügen

    “Freitag, 29-04-11 05:48

    Die Vorsitzende der DVP, Pia Kjærsgaard, sagte damals: „Wir kommen dem Ziel eines Stopps für nichtwestliche Einwanderung näher. Ein 30-jähriger Somalier, der nichts kann, das taugt einfach nicht.“ (ho)

    Oh Mann, ich will 100 Jahre nichts zu Weihnachten wenn dies das ZIEL DEUTSCHLANDS wird……
    Sowas wird kommen, weil es anders gar nicht geht. man verschuldet sich nicht um kriminelle und faule Gäste zu füttern…..das wäre DUMMHEIT PUR !!”

    Kommentar by Bjovulf — 29. maj 2011 @ 22:17

  14. OT: nu er der uroligheder i Serbien, hvor “højreradikale” (ifølge TV2) demonstrerer til støtte for Mladic. Og her gik jeg og troede, at Jugoslavien var kommunistisk og at deres generaler var det samme ?

    Kan det virkelig passe, at Mladic pludselig sprang ud af skabet som højreradikal, da Tito døde ?

    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-40309070:uroligheder-i-gaderne-i-beograd.html?forside

    Kommentar by Tolder — 29. maj 2011 @ 23:17

  15. uha, mange mennesker er virkelig bekymrede over fysisk grænsekontrol: Amatørfotografer, minkavlere, maskinmestre, fodterapeuter, togkonduktører, talepædagoger, pølsemænd, salgskonsulenter – ja, vi er virkelig mange, der er virkelig bekymrede!
    At ingen åbenbart samtidig bekymrer sig over massiv kamaovervågning i det åbne, offentlige rum eller over den komplette overvågning af internettet i terrorbekæmpelsens navn, eller irriterer sig over kropsvisitering af alle og enhver, der ønsker at rejse med fly – ja, det kan kun undre normalt tænkende væsener. Men ikke undre amatørfotografer, minkavlere …..

    Kommentar by Thomas — 30. maj 2011 @ 06:02

  16. “Grænsekontrol skræmmer tyskerne væk”

    Ja, hvis der er noget, der kan skræmme en tysker fra vid og sans, så må det være den danske “Ordnung muss sein”-mentalitet.

    Er der virkelig ingen grænser for DR-journalisters stupiditet?

    Kommentar by dem — 30. maj 2011 @ 06:18

  17. Med en hverdag i grænselandet. Med familie og bekendte på den anden side af grænsen. Med meget hyppig indrejse til Tyskland. KAN JEG GARANTERE jer alle, at de allerfleste nordyskere er meget positive overfor grænsekontrol. Hvilket desuden også gælder de fleste sønderjyder. At tyskerne ikke gider Danmark længere skyldes: de høje priser i DK. Det omfattende griseri på eks.vis off. toiletter og andre servicesteder. Mængden af hensmidt affald overalt. Sløset pasning af grønne områder. Angst for at blive offer for vold. Desuden har tyskerne efter murens fald fået udvidet deres eget territorium for feriemål. Men hvad ved journalister og venstreekstremister om almindelige mennesker? Intet!

    Kommentar by morlille — 30. maj 2011 @ 06:39

  18. Vi har laenge set hvordan at E(USSR)U er blevet venstreflojens Liebling, nu er det ganske vist: Intet frygter Sosserne og SFerne mere, end nationalkonservatismen og Danmark. Vi er nu vaerre end kapitalisme og Nato.

    Derfor D(D)Rs oprivelse i denne sag. Propaganda fra start til slut.

    Anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 30. maj 2011 @ 09:26

  19. Det er måske spekulativt, men kan nogle af disse kritiske stemmer være betalt af EU eller EU-lobbyer?

    Kommentar by Happi-Nappy — 30. maj 2011 @ 09:40

  20. Det behøver de ikke; der er frivillige medløbere nok.

    Kommentar by Hr. Snusk — 30. maj 2011 @ 10:24

  21. Jeg arbejder på et hotel tæt på grænsen og vi har ikke fået ÉEN afbestilling – det er fis i en hornlygte…

    Kommentar by JoeOne — 30. maj 2011 @ 11:46

  22. Der kunne være noget om der var noget interessant at opleve, når der er kontrol. Jeg kunne da godt tænke mig at besøge Bhutan hvor de så vidt jeg ved ikke alene som vor befolkning er temmelig lykkelige, men tillige har sat et tal på hvor mange turister de ønsker ankommer.

    Kommentar by Peter Buch — 30. maj 2011 @ 19:53

  23. Atter et eksempel på UREDELIG journalistik.
    75% af DK`s befolkning bakker op om grænsekontrollen.
    Så Er det bare sådan, uanset hvad uredelige mennesker forsøger sig med af diverse syge løgne.
    Ellers spørg sønderjyderne. De er de nærmeste til at vide, hvad der er bedst.
    Nej, problemet er ganske enkelt den sygelige fobi, de selvudnævnte intellektuelle har, så der siges DF og Pia Kjærsgaard.
    Utroligt, at de aldrig bliver klogere.
    Det er ikke deres fædreland,de bakker op om, men det gjorde de jo heller ikke under den kolde krig.

    Kommentar by Anonym — 30. maj 2011 @ 21:15

  24. Hvorfor vi ikke har hørt om problemerne med 8 EU landes kontrol ved jeg ikke, jeg vil tillade mig at mene, der i de lande findes mindst lige så store problemer som de hævdede danske…:
    http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/208501/minister_otte_eu-lande_har_graensekontrol.html

    Kommentar by Peter Buch — 31. maj 2011 @ 07:20

RSS feed for comments on this post.