5. juni 2011

“… men det er nu engang svært at se sekten, når den fylder hele virkeligheden.”

Liberale Libertas uddelte igår Adam Smith Prisen 2011 til Berlingske Tidendes Bent Blüdnikow. Henrik Gade Jensens pristale er værd at læse, og næsten på højde med hans fantastiske kronik i fredagens Politiken – Tidsånden, som ingen vil vedkende sig.

“Tidsånden er svært begribelig, fordi den er flyvsk som et spøgelse, men alligevel en realitet, fordi den virker. Enhver, der bladrer i et fotoalbum fra 1950’erne til i dag, kan aflæse tidsånden. Frisure, påklædning, briller, pibe eller cigaret vidner om forskellige smagsidealer. …

Og da hver tids ånd fungerer som et lukket rum, der bliver identisk med virkeligheden, er det retrospektivt ofte ubegribeligt, hvordan den kunne bjergtage og omfavne sjælen så voldsomt.

Og når så ånden igen blæser nye veje, bliver den gamle tidsånd til et mysterium. Hvorfor gik alle samme vej dengang? Hvorfor var det bare sådan? Var der ikke nogen, der sagde noget andet? Hvorfor var der ikke et øre for dem?

Tidsånden er stærkere end noget andet. Du kan ikke regere imod en tidsånd. Gamle Viggo Hørup sagde de vise ord om enhver tids ånd: »Gaa i Spidsen for den … og den vil bære Dig, lad Dig drage med af den og den vil rive Dig omkuld, gaa imod den, og den vil knuse Dig«.

Og bagefter? Ja, hvem var egentlig ansvarlig for tidsånden? Hvem stod for den, udtrykte den og forcerede den frem?

I professor Nils Gunder Hansens nyligt udkomne erindringer, ’Lille dreng med rejseskrivemaskine’, får vi en præcis skildring af tidsåndens magt i Danmark i 1970’erne og 80’erne. Da Nils Gunder Hansen skal begynde på universitetet, får han valget mellem at følge tidsånden og at gå imod strømmen. Han vælger medløbet:

»Som medløber fik man del i en meget stor pakke. Man fik tilbudt noget langt mere omfattende end en bestemt (fag) politisk overbevisning: en varm velkomst til et helt nyt liv, en euforisk kollektiv altgennemtrængende livsform, hvor marxismen simpelthen var den valuta, det sprog, den kode, man skulle have for at begå sig. Den var adgangstegnet til en læsegruppe, til nye venner, til en fælles kultur og et tæt sammenhold i det fremmede – med de fremmede«.

»Vist var det som at blive indlemmet i en religiøs sekt, men det er nu engang svært at se sekten, når den fylder hele virkeligheden. Og når den – hvad der jo er det egentligt suspekte i sagen – ikke præsenterer sig som ét tilbud blandt flere, men indgår i en uigennemskuelig blanding med den officiell e læreanstalts kurser, lærere, undervisningsplaner, pensum og eksaminer. Den læreanstalt, man kun lige står på dørtrinnet til«.

…det mest bemærkelsesværdige ved Gunder Hansens erindringer er, hvordan hans selvforståelse er at være på kant eller i randen eller på distance til denne tidsånd. Han kan ikke identificere sig med den, selvom han mere end mange andre lever sig ind i den og gør karriere i den.

Nils Gunder Hansen er kronprins på litteraturvidenskab, men selv så tæt på toppen er han ikke ét med ånden. Og især bagefter ser han tilbage på den som noget fremmed og forstillet. Man fristes til at tænke: Hvem var så tidsåndens talerør, hvis ikke han? Hvem vil vedkende sig tidsånden fra dengang? …

Det samme forekom ved Ralf Pittelkows erindringer fra 2009, ’Mit liv som dansker’, fra samme tidsånd og samme litterære institut på Københavns Universitet.

Heller ikke Ralf var helt med, han var på kant, iagttagende, uden helt at ville det. Også selv om Pittelkow befandt sig i førerbunkeren og var med helt fremme, hele tiden. …

Der var ingen aktører, kun oplevelser. Ingen gerningsmænd, kun forandringer og bølger. Ingen navne nævnes, for alle var mest statister. … Alle var medløbere, og der var ingen aktører. Ingen ville det, men alle bidrog. Hvordan kan det forklares?

Tine Eiby beskriver i sine erindringer fra Tvind i 1977, ’Til tjeneste’ (2006), hvordan man omgår gruppepres og fællesånd, der på Tvind havde et stærkt moment af tvang og pression. Når der var fællesmøder, skriver Tine Eiby, gjaldt det altid om tidligt at give lidt ind, sige, hvad der forventedes, råbe »hørt«, så de troede, man var enig.

… en tidsånd er også en gensidig psykisk skruestik holdt sammen af fælles forventninger. Og som man bagefter kan se ikke var andet end gruppepres og isolationsfrygt. Der var næsten ingen kerne, men kun en sky af fælles signaler, som var nok til at disciplinere hver enkelt til også at sende de samme signaler.

Kun ganske få sagde fra. Joachim Fests antinazistiske far formanede i 1930’ernes Tyskland sine sønner: »Etiam si omnes, ego non«. Selv hvis alle andre, så ikke jeg.”

Oploadet Kl. 10:01 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/25852/trackback

15 Comments »

  1. “Som medløber fik man del i en meget stor pakke. Man fik tilbudt noget langt mere omfattende end en bestemt (fag) politisk overbevisning: en varm velkomst til et helt nyt liv, en euforisk kollektiv altgennemtrængende livsform, hvor marxismen simpelthen var den valuta, det sprog, den kode, man skulle have for at begå sig. Den var adgangstegnet til en læsegruppe, til nye venner, til en fælles kultur og et tæt sammenhold i det fremmede – med de fremmede.”
    Det er jo på ingen måde unikt for marxismen herhjemme for nogle årtier. Det er et fuldstændigt generelt aspekt af enhver tæt organiseret gruppe der er samlet omkring en sag. Se på de unge liberale med CEPOS-universitet, med ensartet “sprog kode og valuta”, nye venner, læsegrupper, nogle universitetslærere der er coolere end andre, etc. Sådan er det bare. Det er bare et ret så banalt sociologisk faktum. Intet andet.

    Kommentar by Nicolai — 5. juni 2011 @ 10:36

  2. Jeg tror også det findes til alle tider, i alle grupperinger, men ulemperne kommer jo særligt i relief, når det gennemsyrer universiteter, der skal forestille at være befolkede af intellektuelle, dvs. åbent videnssøgende, fordomsfri mennesker. Så er det heller ikke helt frit for at være lidt latterligt og pubertært.

    Kommentar by wied — 5. juni 2011 @ 12:01

  3. Ingen tør tale om hård kerne i Vollsmose
    http://jp.dk/indland/krimi/article2452975.ece

    Kommentar by Tim — 5. juni 2011 @ 12:37

  4. Sådan tænker en islamist:
    Haha… Vil du ændre den Hellige Koran. Vil du ændre det den Gud Den Almægtige har sagt vi må gøre ikke. Tro mig for jeg er blevet muslim, har jeg lært sandheden. Der findes utrolige mange beviser på at Allah (jwa) er den sande gud. Læs blandt andet Hurun Yahya’s bøger. Se evt. på Youtube, søg på google. Det er den rigtige religion. “Følg den rette vej, og lad ikke andre veje forhindre det” – Jeg har aldrig drukket, spist svinekød som islam siger man ikke skal. Hvis alle skulle følge vesten, så er der 1. ting. Druk Druk Druk Druk. Det er det eneste deT handler om. Dsv. jeg er muslim og det er der også MASSER andre der er, og det ændre vi ikke på. Inshallah du vil forstå mig, men hvis du har spørgsmål omkring islam, jordens skabelse osv. Eller andre ting spør’ endelig til.
    Og bare for at sige, jeg er flygtet fra mit land fra krig, og er kommet til Danmark med min familie. Så der er ingen “free ride” jeg lever i en dansk kultur, dyrker min gud. Gør det mine danske venner gør.

    Kommentar by Tim — 5. juni 2011 @ 13:10

  5. DEt kan være vi skal have en ny modstandsbevægelse igang om 10-40 år

    Kommentar by Tim — 5. juni 2011 @ 13:38

  6. Mennesket er biologisk indrettet til at imitere gruppens kulturkonsensus.

    Det er fordi man skal ensrettes, hvis man skal arbejde sammen uden gnidninger.

    Faktisk er godtroende mennesker, som tror på marxisme eller new age eller nazisme, ikke nødvendigvis dumme.

    Under normale omstændigheder er der en rigtig årsag til, man gør, som man gør. F.eks under kristendommen : En mand skal være en god bonde, og ikke dranker og en kvinde skal være en husmor, og ikke en luder. På den måde hang samfundet sammen, fordi man frygtede Guds straf. Og sådan er det hele vejen igennem i naturlige samfund. Og almindelige psykisk sunde folk indretter sig.

    Med massepsykologi kan man manipulere store folkemasser, som i Sovjet. Gennem langsom påvirkning fra universiteterne og medierne fik de her kulturmarxismen igennem. I dag har vi et tog, der drøner ustoppeligt mod afgrunden. Hvem ledte os i døden? Spurgte Solzenitsyn uden at give et svar. I Danmark kan svaret blandt andet være : Dem som i trediverne tog på jazzcafe og undlod at tage i kirke næste søndag morgen. Det kan også være : Den lektor, som tvang uskyldige sociologistuderende til at læse et pensum med Habermas og Mauss og Frohm på. Den skyldige er den mand, som i 40’erne ikke formente sin kone at gå med bukser. Den skyldige er den kvinde, som i 70’erne smed sin kyskhed på bålet at brænde med sin BH. Den Skyldige er den dreng, som bukke nakken for den feministiske pædagog, og lod sig udskamme, og ikke disciplinere som på Fulton. Den skyldige er den fader, som ikke vredes over sine døtres omgang med sigøjnere og sine sønners homofili. Den skyldige er den, som i sit hovmod nægtede at underlægge sig den sociale orden : Dem, der dyrker jorden, dem, der beder, dem, der går i krig.

    Kommentar by Anonym — 5. juni 2011 @ 16:19

  7. # 3.

    “DEt kan være vi skal have en ny modstandsbevægelse igang om 10-40 år”

    Ja, nu skal man ikke forivre sig.

    Kommentar by Hugigen — 5. juni 2011 @ 19:37

  8. Jeg kan godt lide jødiske Blüdnikov, som socialismekritiker.

    Men jeg bryder mig ikke om ham, som den fortaler, han er for multikulturalismen.

    Kommentar by Lars H — 5. juni 2011 @ 19:53

  9. -> Lars

    Jeg mindes ikke BB nogensinde har skrevet et eneste ord om multikulturalisme.

    Kommentar by Kim Møller — 5. juni 2011 @ 19:55

  10. Lars H.

    Underlig formulering, jødiske Blüdnikow, ævl og ja … er det ikke tangerende til … ? Blüdnikow har ALDRIG forsvaret multikulturalisme. Jeg kan bedyre – thi jeg kender ham – afsløre, at han han meget imod multikulturalisme. Hans største helt er Hirsi Ali. Skam dig, Lars H. med dine insinueringer.

    Kommentar by Boba — 5. juni 2011 @ 20:00

  11. For de tungnemme: Lars H. insinuerede, at Blüdnikow, fordi han er jøde, forsvarer multikulturalismen. Mere forkert kan det som sagt ikke blive.

    Kommentar by Boba — 5. juni 2011 @ 20:01

  12. Jeg husker ikke præcis hvor, jeg jeg i tidernes mørke fandt belæg for det.Synes jeg har læst det. Beklager at jeg ikke kan finde det.

    Men hvis I kan finde et sted hvor han taler for repatrieringer, så skal jeg glædeligt æde mine “antisemitiske” ord igen.

    Mht. Hirsi Ali, så mener jeg hun hører til i Afrika. Ali er forøvrigt ikke modstander af indvandring. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Hun undsagde fornylig Pia Kjærsgaard.

    Kommentar by Lars H — 5. juni 2011 @ 22:00

  13. “Selv hvis alle andre, så ikke jeg”. Godt ord af Joachim Fests antinazistiske far.
    Vi var nogen med baggrund fra alle klasser på visse uddannelser i 1970-erne, der ikke kunne acceptere marxismen og måtte snige os igennem som identificerede dissidenter.
    En marxist hævede sågar næven til slag mod mit ansigt, men han slog desværre alligevel ikke ;)
    Det lykkedes for nogle af os at snige os igennem, andre mistede modet eller blev mobbet ud.
    Jeg vil skønne, der var 25%, der ikke lod sig hjernvaske til marxister.
    Senere har jeg læst om nazisternes magtovertagelse på universiteterne i 1930-ernes Tyskland med anvendelse af de samme midler og det lykkedes heller ikke for dem at få alle til at hylde nazismens dogmer. Der var også sådan ca. 25% der ikke kunne.
    Tommefingerregel: 75% af alle unge kan til enhver tid manipuleres til at tilslutte sig en hvilken som helst totalitær ideologi.:(

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 6. juni 2011 @ 08:57

  14. Det kunne være højst interessant at få nutidens tidsånd defineret. Jeg har kun læst kronikken hurtigt igennem, og det ser ikke ud til at Gade Jensen forsøger sig med dette. Men jeg vil påstå at den typiske Uriaslæser er bedre klædt på til dette projekt end de fleste, netop fordi vi er tidens grimme, dumme og beskidte som ingen andre vil lege med – de ikke-stuerene.

    Mit bud vil være noget med at tidsånden i dag er langt mere diffus og altomfattende end den meget konkrete marxisme trods alt nåede at blive. Lars Hedegaard sagde engang “de mener alle sammen det samme” om kulturparnasset, og dette kan man sagtens udvide til hele det politiske spektrum minus DF. Fra Dansk Industri til Enhedslisten er der rørende enighed om værdi- og kulturrelativismen, og endda at vores kultur har mindre krav på at hævde sig end de fine og autentiske i varme, tilbagestående lande.

    Dette kunne være mit bud på et navn til tidsånden: Værdi- og kulturrelativisme, dog påvirket af kulturelt selvhad. Det er svært at se dette skifte tilbage til god gammeldags nationalbevidsthed og et klart og kontant opgør med multikulturalismen, hvor meget man end kunne ønske det. Men skulle det ske er der ingen tvivl om at efterfølgende generationer ville kunne se tidens syge lyse ud af alt der er udgivet i de sidste par årtier, på samme måde som Gade Jensen omtaler piber og frisurer. Vi er bare så meget foran at vi qua vores læsning af bl. a. blogs og andre dissidenter ser relativismen alle vegne, og allerede har nået kvalmegrænsen og længes efter et omslag.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 6. juni 2011 @ 10:39

  15. I 1987 var Bent Blüdnikow med på den politisk korrekte linje.

    Fra hans bog ‘Fremmede i Danmark – 400 års fremmedpolitik’ i Indledningen:

    “Er danskerne et homogent folk? Efterkommere af de gamle vikinger og gæve bønder? Eller er det en myte?
    Bogen ‘Fremmede i Danmark’ viser tydeligt, at det er en myte.”

    Det er en noget sværere opgave at lede efter andre citater, fra aviser, som ikke ligger på internettet. Jeg medgiver at BB ikke hører til de værste multikulturalister.

    Kommentar by Lars H — 9. juni 2011 @ 15:41

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper