16. maj 2006

Harper’s Magazine trykker Muhammed-tegningerne (Burcharth i Information)

Når Jyllandsposten trykker nogle småkedelige tegninger af en fyr nogle mener er profet, så misbruger de ytringsfriheden. Det forholder sig naturligvis helt anderledes, når et venstreorienteret amerikansk magasin gør tilsvarende. Informations Martin Burcharth har til dagens avis interviewet tegneren Art Spiegelman der i seneste nummer af Harper’s giver sin egen fortolkning af Muhammed-tegningerne. Her her lidt artiklen Information vælger at kalde Et amerikansk vovestykke: Muhammed på tryk.

“Spiegelman har lavet magasinets forsideillustration. På et tegnebord ser man påklistret et hvidt notesark, hvorpå tegneren har afbildet de historiske stereotype fremstillinger af etniske og religiøse skikkelser. Her og der prydes forsiden med røde blodklatter. Artiklen kaldes “Drawing Blood” (At tappe blod), som dels kan tolkes direkte dels indirekte som metafor for at ophidse gemytterne.

Man ser negeren som blackface, den ‘griske’, jødiske financier, den gule kineser i orientalistisk stil, mexicaneren med pistol og tequila i hænderne, indianeren med en lille tomahawk, en pædofil, katolsk præst som en gris og en mafioso gangster med en dolk (sindbillede på en amerikaner?).

I nederste venstre hjørne et velkendt tabu i amerikansk presse: En nøgen Marilyn Monroe-figur med to tykke streger over de intime legemsdele.
Midt i denne gruppering fremtoner Rasmus Sand Høyers famøse tegning af Muhammed med en krumsabel i højre hånd – eller rettere en gengivelse i Spiegelmans egen streg.Men vent! Der mangler noget. I Sand Høyers oprindelige tegning er profetens øjne dækket af et sort bind, der er som skåret ud af den øjensprække, de to omgivende muslimske kvinder i sort slør kan se igennem. På Harper’s forside er det sorte bind væk. Man ser profetens øjne – og i dem et morderisk udtryk.Spiegelman synes at være gået et skridt videre i sin satire af profeten. Eller er han?“Nej, den figur afbilder ikke profeten. Den er ment som en skildring af den stereotype muslim,” forklarer Hodge.

[…]

Men Spiegelman kan i essayet aldrig helt og fuldstændigt afgøre med sig selv, hvad han skal mene om Jyllands-Postens initiativ. Han ved udmærket, hvor avisen kommer fra. Den har ry for at være “indvandrerfjendsk”. Det var en “tilsnigelse”, ja “uvederhæftigt” at pakke sig ind i ytringsfrihedens kappe og invitere satiretegnere til at “kaste skidt i Muhammeds ansigt”.Han forstår, at tegningerne “polariserede” og fik “Vesten til at opfatte muslimer som de fremmede, der ikke kan assimileres.”

På den anden side kan Spiegelman ikke andet end at erklære loyalitet og solidaritet med de 12 danske tegnere. De plumpede lige i og fortryder formentlig alle som én at have sagt ja. Herefter går amerikaneren over til at dekonstruere JP’s tegninger og give dem karakter på en skala, han kalder “fatwa-bombemåleren” (inspireret af stjerner til spillefilm og restauranter).
vinderen er Erik Abild Sørensens relativt ukendte og næsten abstrakte tegning af fem ‘Pac-men’, som er ved at sluge David-stjernen og den islamiske halvmåne. De fem figurer er også blevet tolket som profiler af kvinder med muslimske tørklæder. Teksten lyder: “Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget!”

[…]

“Denne tegning har ingen forløsende træk. (…) Verset er udskældning af muslimer. (…) Der er absolut ingen begrundelse for at have trykt denne tegning. Den kvalificerer sig næsten til en fatwa (og jeg sværger, at denne min opfattelse tildels skyldes Sørensens inddragelse af jøde-stjernen i dette rod).”

Når Jyllandsposten foranlediget af et konkret problem med selvcensur trykker en tegning af Muhammed med en bombe i turbanen, så skaber de stereotyper i forhold til den enkelte muslim, og er dermed “indvandrerfjendsk”. Når Harper’s trykker en tegning som ligner til forveksling, så er det et “vovestykke” selvom formålet med tegnerens ord er et skildre “den stereotype muslim”. Jeg tror man skal være venstreorienteret for at få den ligning til at gå op.

Læser man Martin Krasniks interview med Art Spiegelman fra forrige nummer af Weekendavisen, hvor beslutningen om at trykke tegningerne endnu ikke var truffet – virker det næsten som om det er en helt anden person. Her lidt fra Billedstorm.

På den måde er balladen i sin base den samme som Rushdie-sagen. Forskellen er, at ingen havde læst De Sataniske Vers… Hvordan skiller man skidt og kanel i politisk satire?

[…]

Han skælder ud over, at to store boghandler-kæder, Borders og Waldenbooks, i øjeblikket boykotter magasinet Free Inquirer, fordi det har genoptrykt et par af tegningerne.
»Der er en meget mærkelig og interessant modsætning hér,« siger han og skodder cigaret nummer seks.

»New York Times skrev en lang leder om, at man ikke behøvede at trykke de danske tegninger, fordi man bare kan beskrive dem. Hvorefter man undlod at beskrive dem. Det var hinsides arrogant. Ikke mindst fordi man i andre artikler om profet-sagen viste kristne symboler med elefantlort og den slags. Det handlede selvfølgelig om frygt, om at de var bange. Hvis New York Times eller The Nation eller alle de andre bare havde sagt: ’Vi er ved at skide i bukserne af skræk’, så havde jeg respekteret det. Jeg selv er i ekstrem grad en fysisk kujon, og New York har sine grunde til at frygte islamisk vrede. Men i stedet har alle herovre skrevet en masse vrøvl om tolerance og multikultur,« siger Spiegelman.

[…]

Spiegelman blev ansat af redaktør Tina Brown[ venstreorienterede The New Yorker] i 1993… Men han forlod bladet efter en række uenigheder, særligt over en serie, hvor han behandler sin egen reaktion på 11. september: »In the Shadow of No Towers« – som i stedet blev trykt i europæiske aviser. I serien sætter han indirekte lighedstegn mellem det, hans forældre oplevede under holocaust og hans egne følelser efter 11. september, hvor hans datter var i skole fire blokke fra World Trade Center, og han løb den modsatte vej end alle andre – for at hente hende.”

4 Comments »

  1. Kender du et sted, hvor man kan se Harpers forside i større udgave.
    Billedet her er alt for lille til, at det er muligt at se tegningernes detaljer.

    Kommentar by JON — 16. maj 2006 @ 09:22

  2. -> 1

    Nope, så havde jeg bragt dem. Opdaterer posteringen når jeg får billederne digitalt – det varer næppe længe. (DSB-kiosken får magasinset senere på ugen)

    Kommentar by Kim Møller — 16. maj 2006 @ 09:31

  3. Hvis der er noget der kan irritere mig, er at kultureliten, vel at mærke den som er MEGET optaget af tonen, aldrig viger sig tilbage fra at stemple alle dens politiske modstandere som racistiske/indvandrewrfjendske eller lignende. Det gør de, vel fordi de så bekvemmeligt kan undlade at tage stilling til de problemer som påpeges.
    Men at en avis som JP altså nu også falder det stempel, og nærmest dæmoniseres af denne kultur-elite er altså for plat, og ikke mindst taget deres egen bekymring for TONEN i betragtning.

    Kommentar by anders j. — 16. maj 2006 @ 12:16

  4. @3 Anders J.

    En kommentar der fornylig blev slynget ud på et online forum jeg frekventerer, sætter situationen meget godt i relief.

    Denial appears among the apparently “successful” as well. Coping mechanisms are developed that support and reinforce the denial so that one can:

    1. outwardly appear well-adjusted and, in a facile way, prosperous,

    2. seek out and gain confirmation from “respected” others to buttress the security of their position,

    3. and -most tenacious of all – be thoroughly convinced within their own selves of the firm ground upon which they stand.

    Med Thøger Seidenfaden & co. in mente, måtte jeg simpelthen klaske mig på lårene af grin da jeg læste det… :D

    Kommentar by Anonym — 16. maj 2006 @ 13:49

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper