6. august 2006

Reuters Bureau gør sig til part i Hizbollahs PR-krig… (opdate)

Hizbollah ved at krigen skal vindes i medierne, og de vestlige mediers appeasement er som skabt til formålet. I kølvandet på Qana-affæren har flere udenlandske bloggere sat fokus på mediedækningen, og det er ikke småting der graves frem. Fra lgf [via Polemiken] – historien om hvorledes Reuters Bureau har udsendt et fotografi der tydeligvis er manipuleret med photoshops klon-funktion. Fotografen hedder iøvrigt Adnan Hajj – samme mand der tog de iscenesatte Qana-billeder.

Jeg har ikke lige haft tid til at tjekke de danske aviser idag, men nedenviste screencap fra Dagbladet.no er sakset 12.50 idag. Da jeg tjekkede 13.02 var det fjernet.

Jeg har lagt fotografiet på fotokritik.dk – hvor manipulationerne formentligt bliver kommenteret af fagfolk.

Opdate 07/08-06.

I krig er sandheden det første offer, og dementierne rækker som en skrædder i helvedet. Qana-dødstallet blev halveret for et par dage siden, Houra-dødstallet gik pludselig fra 40 til 1, og mens Qana-ofrene fik fremtrædende placeringer i MetroXpress over flere dage, så blev det nedjusterede tal for Qana gemt væk i en kort notits på side 8. Selv DR Online har dog bragt historien om foto-manipulationerne, der omfatter iscenesatte og photoshop-manipulerede fotografier i rå mængder.

Der forlyder at fotografen Adnan Hajj har hele 900 fotos i Reuters Bureaus fotobase – ikke småting manden er sluppet af sted med, og det stopper desværre ikke her. Drinking from Home har set nærmere på fotografen Issam Kobeisi, og giver flere klare eksempeler på iscenesatte fotografier – det ene involverende en grædende kvinde foran hendes netop bombede hus – to forskellige steder i Beirut.

Cox and Forkum er skarpe som altid. 

Mere om sagen.

Oploadet Kl. 12:12 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

15 Comments »

  1. bemærk lige at skyerne er meget tydeligere photoshopped end viste bygning – specielt skyen til venstre i toppen, hvor lige store “pletter” ses. Bemærk også at den norske avis meget behændigt har beskåret billedet så denne del af skyerne ikke kommer med….

    Kommentar by mikkel — 6. august 2006 @ 18:47

  2. Reuters er allerede gået i panik: http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3286966,00.html

    “Reuters has suspended a photographer until investigations are completed into changes made to a photograph showing smoke billowing from buildings following an air strike on Beirut. Reuters takes such matters extremely seriously as it is strictly against company editorial policy to alter pictures.”

    Kommentar by S. — 6. august 2006 @ 19:27

  3. Vel, nå er en ansatt i Reuters suspendert etter at han/hun/det sendte en mail til littlegreenfootball-blog’s innehaver med drapstrussel – hvor det ble brukt en mail-konto hvor IP-adressen ble sporet til Reuters. Er det noen grunn til lengre å stole på noe som kommer fra det byrået i midtøsten-konflikten? I think not.

    Kommentar by PM — 7. august 2006 @ 08:21

  4. Som så tit benævnt – Reuters = Al Reuters. De svarer til Ritzau i Danmark, hvor disse dog som regel puster Reuters og AFP’s nyheder op.

    Kommentar by Christian — 7. august 2006 @ 09:03

  5. Reuters drops freelance Lebanese photographer over image

    http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L06301298.htm

    Via

    http://littlegreenfootballs.com/weblog/?entry=21964_Worst_Excuse_of_the_Decade&only

    Mon den kommer i de danske medier ?

    Kommentar by Christian — 7. august 2006 @ 09:23

  6. Der er mere her:

    REUTERSGATE! The Tipping Point

    http://pajamasmedia.com/2006/08/introducing_pajamas_media_poli.php

    Kommentar by Christian — 7. august 2006 @ 09:52

  7. status pr. 13:20, jvf http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3879186/

    *en fjerdedel af landets samlede befolkning er “sat på gaden” :-o
    *over 1000 civile er dræbt mens kun 60 hizbollaher ditto trods hærens beviselige vestlige nålestiksstrategi om at undgå civile tab så vidt muligt :-o

    Endnu en gang kan man ikke stole på hvad en araber siger, at ritzau så vælger at gøre det…. suk. Ritzau har heller ikke fortalt det som flere kilder har påpeget, nemlig at civile bevidst bruges som bombeskjolde eller at myndighederne(?) i libanon måtte nedjustere tallene fra Kana fra 57 til 28, temmelig en “fejl”margin.

    Kommentar by mikkel — 7. august 2006 @ 12:25

  8. Der er meget mere end blot denne manipulation.
    Det viser sig at Al-Reuters freelancere har leveret forfalskninger på samlebånd, og manipulerede fotos i massevis.
    Se bla. dette link:
    http://eureferendum.blogspot.com/
    og dette link: http://drinkingfromhome.blogspot.com/2006/08/extreme-makeover-beirut-edition.html
    samt dette:
    http://powerlineblog.com/archives/014919.php

    ..og nu dette: Reuters fjerner alle hans fotos fra deres database:
    http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N07348592.htm

    MVH OO

    Kommentar by Ole Olesen — 7. august 2006 @ 16:19

  9. Fikk denne mail fra Dagbladet da jeg spurte om hvorfor de hadde kuttet bildet på toppen:

    Vår reporter visste ikke at bildet var manipulert, vi måtte kutte litt for å få det i rett format. Og det kuttet vi gjorde endret ikke akkurat historien bildet fortalte. Forklaringen er ikke mer komplisert enn som så.
    Kveldsreporter skal se på sak. Saken er litt mindre interessant å
    skrive om så lenge et stort norsk medium , vg.no, allerede har fortalt historien.
    Da er poenget godt kjent for offgentligheten.Fake-bildet er forøvrig
    fjernet fra vår reportasje fra i går.

    Igjen – takk for innspill.

    Med hilsen

    Øystein Andersen
    Dagbladet.no

    Kommentar by Beses — 7. august 2006 @ 20:58

  10. på tv2s texttv side 136 nu også

    Kommentar by Anders J. — 7. august 2006 @ 21:00

  11. -> “det ene involverende en grædende kvinde foran hendes netop bombede hus – to forskellige steder i Beirut.

    Jeg tror ikke, problemet så meget er, at det er to forskellige steder – “southern Beirut” versus “the suburbs of Beirut”. Pointen er snarere, at først står hun og græder d. 22/7, og bagefter står hun igen og græder efter bombardementet 5/8 “after Israeli warplanes repeatedly bombed the area overnight”.

    Israel får altså skylden to gange for det samme angreb, og fotografen får løn to gange. Kvinden er formentlig uskyldig, og fotografen er skrotligeglad med hendes skæbne – bare han kan sælge de samme billeder igen og igen.

    Der er en lignende sag her powerlineblog.com/archives/014919.php, hvor et hus med en meget speciel gavl bliver bombet 24/7, og senere bliver fremvist bombet 5/8: “a building flattened during an overnight Israeli air raid on Beirut’s suburbs August 5, 2006”.

    Jeg kan ikke huske, om dette link har været bragt før, men her er et eksempel, hvor et israelsk fly affyrer en signalraket, og denne bliver Photoshopped til 3 bomber – altså: en forsvarshandling redigeres om til et angreb: mypetjawa.mu.nu/archives/184206.php

    Kommentar by Martin — 8. august 2006 @ 14:38

  12. Vedr. fotokritik.dk
    Interessant, og ret sigende, så er den eneste kommentar en syrlig bemærkning om copyright. Ikke en lyd om substansen – manipulation. Vatnisser!

    Kommentar by Peter — 8. august 2006 @ 21:51

  13. -> 12 Peter

    Ja det skuffer mig faktisk. Skulle nok have skrevet det var Haifa, og manipulationen var gjort af amerikansk fotograf for Foxnews Online…

    Kommentar by Kim Møller — 8. august 2006 @ 22:16

  14. Her er et andet link, hvor fotoet bliver godt og grundigt gennemarbejdet. Jeg er ikke ekspert på området, mne det ser ud til at billedet har være ude for mere manipulation end blot lidt cut-and-paste.

    http://theshapeofdays.com/2006/08/adnan_hajj_isnt_even_trying_anymore.html

    Kommentar by Peter — 16. august 2006 @ 15:08

  15. test, cassidy bellevue ohio 15, xcw, buffolo chip campground, hqtmcs, girlie layout, >:(, teen kara, =-D, belly button infection after laproscopy, 435, vintage appaloosa art, aqabu, girls cut into steaks, =[, caroline bassett kennedy wedding dress, 289,

    Kommentar by Johny — 9. juni 2008 @ 12:42

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper