30. juni 2012

Mere forskning om ‘moderne højreradikalisme og deres brug af religiøse trosforestillinger’

Det Frie Forskningsråd der hører under Forskningsministeriet har netop uddelt en større pulje indenfor Kultur og Kommunikation. Der tilfaldt Brian Arly Jacobsen 78.424 kroner for projektet: Religiøs højreradikalisme: En kortlægning af feltet. Konference om højreradikales brug af religiøse trossystemer.

“Projektbeskrivelse: Religiøs højreradikalisme: En kortlægning af feltet. Konference om højreradikales brug af religiøse trossystemer ”De højre- og venstreekstremistiske miljøer vil heller ikke i 2011 udgøre en alvorlig trussel mod det norske samfund.” Således skrev den norske efterretningstjeneste, PST, ifølge Ritzau 23. juli 2011, i sin trusselsvurdering for 2011. Synet på de politisk ekstreme miljøers voldelige aktiviteter delte den norske efterretningstjeneste med flere europæiske tjenester indtil bombningen i Oslo og massakren på Utøya, som fandt sted den 22. juli 2011 udført af en militant højreekstremist. Siden da har medier, myndigheder og politikeres fokus på europæiske højreradikale været massiv og især har spørgsmålet om deres religiøse forestillingsmæssige univers været i centrum, men hvad ved vi egentlig om højreradikale bevægelser og idéer? Hvad vil det sige at være ‘højreradikal’, og i hvilken sammenhæng er det relevant at anvende begrebet? Deler højreradikale bevægelser forskellige steder i verden anskuelser? Hvilke udfordringer har studiet af dette fænomen? Formålet med konferencen er dels at samle forskere fra hele verden med henblik på etablering af et forskningsnetværk, dels at udforske de mange former for moderne højreradikalisme og deres brug af religiøse trosforestillinger.

(Brian Arly Jacobsen på Facebook: Karl Marx, Ja til moskeer…)

Oploadet Kl. 14:43 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/38279/trackback

19 Comments »

  1. Hvem bevilger midler til forskning i akademismen?

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 30. juni 2012 @ 15:02

  2. Er der nogen der ved om siden deutchlandecho.org er legit eller bare pladder? Jeg er bare nysgerrig for om der er noget om nedenstående artikel

    http://deutschlandecho.org/index.php/2012/06/29/hamburg-galoppierende-islamisierung-islamischer-reli
    gionsunterricht-fur-alle-schuler/

    Kommentar by Arbejderen — 30. juni 2012 @ 15:17

  3. Hvor vil de placere muslimerne?
    Islam er overtro på linie med hele mytologien.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 30. juni 2012 @ 15:45

  4. Lige så nyttigt som skvalderkål – et oplagt sted at spare skattekroner…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 30. juni 2012 @ 16:14

  5. Jeg tror, jeg sender en mail. Hej, højreekstremister, nynazister og islamofober. Tror I på Gud eller er det ikke noget, I rigtig har tænkt over før? Tror I på Odin og Thor? Hvorfor er I højereekstremister og hvad tror I, det vil sige at være det? Hvor mange af jer er voldelige? Jeg håber, I kan forstå spørgsmålene. Har I hørt om Breivik? Hvis ja, synes I så godt om ham? Nåh nej, der er jo ikke nogen at sende den til. De holder jo til et ukendt sted ude i skoven. Nå, så vil jeg bare læse et par bøger og lidt på nettet og så citere derfra.

    Kommentar by hr. Jensen — 30. juni 2012 @ 16:41

  6. @Morten

    Jeg ved ikke hvordan det er indenfor humaniora, men hvis det er ligesom indenfor naturvidenskab, så er det eksperter indenfor det givne forskningsfelt fra ind- og udland. Typisk anvendes højt profilerede forskere fra Sverige eller Norge, der har systemer meget tæt på vores.

    men du behøver nu ikke ophidse dig videre. Beløbet 78.424 er latterligt lille og rækker altså ikke langt.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 30. juni 2012 @ 16:58

  7. Åhhh, prøv at se det fra den lyse side.

    Vi får noget at grine af :)

    Kommentar by Santor — 30. juni 2012 @ 17:11

  8. Hvad med at forske i det marxistiske trossystem. – Skadevirkninger på individ og samfund. ?

    Hvilket minder mig om, at Lenin Chris havde et projekt om Carl Madsen under overvejelse. Carl M skrev et eller andet sted at han så sig selv som grundtvigiansk kommunist.

    Jeg er ubeskeden og foreslår en titel: Carl M. – En fusion af Grundtvig og Stalin i postmodernistisk context.

    I.ø. Er “religiøse trossystemer” ikke en pleonasme? Jeg mener, religion er vel netop tro (forhold der ikke kan redegøres for med emperi og logik) sat i system.

    Kommentar by Hans Und — 30. juni 2012 @ 18:01

  9. Og så minder det mig om Gulliver og hans rejser, der også bragte ham forbi anstalter for højere læring:

    Fra;

    Part 3, Chapter 5

    The author permitted to see the grand academy of Lagado. The academy largely described. The arts wherein the professors employ themselves.

    “The first project was, to shorten discourse, by cutting polysyllables into one, and leaving out verbs and participles, because, in reality, all things imaginable are but norms.

    The other project was, a scheme for entirely abolishing all words whatsoever; and this was urged as a great advantage in point of health, as well as brevity. For it is plain, that every word we speak is, in some degree, a diminution of our lunge by corrosion, and, consequently, contributes to the shortening of our lives. An expedient was therefore offered, “that since words are only names for things, it would be more convenient for all men to carry about them such things as were necessary to express a particular business they are to discourse on.” And this invention would certainly have taken place, to the great ease as well as health of the subject, if the women, in conjunction with the vulgar and illiterate, had not threatened to raise a rebellion unless they might be allowed the liberty to speak with their tongues, after the manner of their forefathers; such constant irreconcilable enemies to science are the common people.”

    http://classiclit.about.com/library/bl-etexts/jswift/bl-jswift-gull-3-5.htm

    Kommentar by Hans Und — 30. juni 2012 @ 18:49

  10. Religion er kollektivets magt over det enkelte menneske.
    Tro er det enkelte menneskes mulighed/kraft for at flygte fra kollektivet.

    Mvh.Vigilius Hafniensis

    Kommentar by Vigilius Hafniensis — 30. juni 2012 @ 20:35

  11. Karl Marx var en idiot, som ikke havde den fjerneste anelse om hvad økonomi handlede om.

    Kommentar by Nielsen — 30. juni 2012 @ 22:05

  12. På det personlige plan kunne Marx godt få vennen Engels til at betale for sig, så lidt økonomi forstod han vel…

    Kommentar by Peter Buch — 30. juni 2012 @ 23:05

  13. marx og mao er et fedt. De er heldigvis begge døde

    Kommentar by Nielsen — 30. juni 2012 @ 23:34

  14. Lenin overdrog også regningen til Stalin.

    Kommentar by Nielsen — 30. juni 2012 @ 23:36

  15. Stakkels kinesere, som stadig hylder svinet.
    Er det ikke også en slags relegion?

    Kommentar by Nielsen — 30. juni 2012 @ 23:56

  16. “Karl Marx var en idiot, som ikke havde den fjerneste anelse om hvad økonomi handlede om”.

    Du er dum Nielsen, men det er vel medfødt.

    Kommentar by Machiavelli — 1. juli 2012 @ 08:36

  17. Men Marxismen er en religion eller tæt på:

    http://mises.org/daily/3769

    Det er ikke ment nedsættende som sådan for jeg har sådan set intet imod religion – jeg mener bare at nogle religioner er bedre end andre.

    Desuden mener jeg heller ikke at distinktionen mellem religion og politik i længden kan opretholdes. Hvorfor ikke? Her er tre argumenter:

    1) Venstrefløjens synspunkter er blot sekulariseret kristendom – komplet med universalisme (én løsning for alle i hele verden) og egalitarisme (alle er lige/ens eller kan med en statslig indsats gøres lige/ens).

    2) Liberalismens synspunkter er blot en variant af ovenstående under pkt. 1. Her er målet blot at skabe det globale samfund af ensartede sjælløse robotkonsumenter.

    3) Konservative kan kalde sig kristne, men er dette ikke skizofrent? Når man nu betænker at kristendommens mål er ikke-konservative værdier såsom universalisme og egalitarisme. Stik imod konservatismens partikularistiske og traditionalistiske livssyn.

    Er det mest logiske så ikke at blive hedning? Måske kulturhedning? Ja tænk over det!

    Kommentar by Sigwar — 1. juli 2012 @ 16:31

  18. Forskere skulle forske i nogle forskeres tunnelsyn.

    Kommentar by Liva — 1. juli 2012 @ 19:25

  19. Liva, vi har dem jo som forskningsobjekter hele dagen lang og latterliggør dem og afslører dem hele tiden. De tror, de har overtaget anstalten – og det har de også i nogen grad – men vi sidder stadig i nogle rum, de ikke har opdaget, og observerer dem. Er det ikke sådan, det er?

    Kommentar by hr. Jensen — 2. juli 2012 @ 01:08

RSS feed for comments on this post.