22. september 2006

Er Reuters Bureau et nyhedsbureau eller en part i konflikten…

De danske medier følger næppe historien til dørs, så lad mig gøre det her. For nogle uger siden bombede den israelske hær en Reuters pressevogn. DR Online skrev… 

To pressefolk såret af missil i Gaza (27/8-06, DR Online)

To pressefolk blev såret, da et missil fra et israelsk kampfly i går ramte deres bil i Gaza By, oplyser læger på stedet.

Kameramændene Sabbah Hmaida, fra den Palæstinensiske Medie Gruppe, og Fadel Shana, der arbejder for nyhedsbureauet Reuters, kørte i en pansret Reuters-jeep...

Bilen var ifølge øjenvidner klart  markeret som pressekøretøj, da de blev ramt.

En talsmand for den israelske hær benægter imidlertid, at bilen var markeret som tilhørende pressen.

Fra Ynetnews [via lgf] – resten af historien. Det viser sig Reuters overtrådte betingelserne for at bruge jeep’en på flere måder – Israel: Foreign reporters’ vehicles may be used terrorists.

“On August 27 an Israel Defense Forces helicopter hit an armored vehicle that belonged to the Reuters news agency in Gaza. According to Seaman, the incident illustrated the failures in overseeing the use of armored vehicles granted to the foreign media agencies with the permission of the State.

The vehicle’s presence in Gaza in itself constituted a violation of its license terms, and moreover, the jeep was carrying only Palestinians – one with links to Hamas who was not a Reuters employee.

Licenses for armored vehicles are granted by the State to foreign news agencies in Israel for the purpose of carrying out journalistic missions in the West Bank and Gaza. The State has even agreed to extend the permits for more than the one year stipulated by the law, on the condition that the license holder is a foreign national and that he alone will drive the car.

“To the best of our knowledge, all of the vehicles’ owners have been violating the conditions for a long time now, despite our requests. This is not the first time we are warning that these vehicles will be used by hostile agents to carry out a terror attack against Israel. The recent incident in Gaza only illustrates the danger,” Seaman wrote the Shin Bet chief.”

Oploadet Kl. 20:49 af Kim Møller — Direkte link3 kommentarer

3 Comments »

  1. Scott Burgess skriver også om Al-Reuters:

    http://dailyablution.blogs.com/the_daily_ablution/2006/09/greetings_all.html

    http://dailyablution.blogs.com/the_daily_ablution/2006/09/reuters_followu.html

    http://dailyablution.blogs.com/the_daily_ablution/2006/09/were_reuters_jo.html

    Kommentar by hodja — 23. september 2006 @ 00:19

  2. Dette vil desværre aldrig komme frem på Reuters, DR eller for den sags skyld på TV2.
    Kim kunne du ikke sende det til DR og TV2? :-)

    Kommentar by Pleth — 24. september 2006 @ 10:20

  3. ->2 Pleth

    “Kim kunne du ikke sende det til DR og TV2?”

    Som at give en pandodil til en kræftramt – spild af god blogtid. Såfremt DR valgte at bringe de nye informationer så vil de pakkes ind i motivanalyse og insinuationer. (Israelske kilder hævder…, men Reuters forklarer…)

    Husk hvordan medierne lukkede Rathergate – for den danske journaliststand er det ikke endegyldigt bevist at dokumenterne om Bushs militære fortid var forfalsket…

    Kommentar by Kim Møller — 24. september 2006 @ 10:45

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper