25. september 2012

DR om Mitt Romney der kaldte Obama’s vælgere for ’samfundsnassere’ foran rige støttere – Foxnews…

Den amerikanske præsidentvalgkamp er ikke helt oppe i gear endnu, men de danske medier mobiliserer tydeligvis. I sidste uge tærskedes der langhalm på Mitt Romneys meget omtalte ‘47-procent bemærkning‘, dokumenteret af en lille video optaget i skjul under en fundraising tidligere på året.

“There are 47 percent of the people who will vote for the president no matter what. All right, there are 47 percent who are with him, who are dependent upon government, who believe that they are victims, who believe the government has a responsibility to care for them, who believe that they are entitled to health care, to food, to housing, to you-name-it — that that’s an entitlement. And the government should give it to them. And they will vote for this president no matter what. … These are people who pay no income tax. … [M]y job is not to worry about those people. I’ll never convince them they should take personal responsibility and care for their lives.

(Mitt Romney til fundraiser, 17. maj 2012; Se evt. Businessinsider.com)

Det lyder selvfølgelig barsk, at Mitt Romney på forhånd udelukker at han kan få støtte fra vælgere der er afhængige af staten, men der er intet usandt i kommentaren der basalt set handler om valgstrategi. Det er sund fornuft, ligesom ingen vel kritiserer Liberal Alliance for ikke at søge støtte blandt kontanthjælpsmodtagere og offentlige ansatte. De er afhængige af staten, og kan næppe vindes uden at gøre vold på politiske målsætninger. Et positivt politisk projekt kræver fokus på kernevælgerne – sund fornuft.

Fredag morgen kunne man i Radioavisen høre, at Romney havde kaldt Obamas vælgere for ’sociale snyltere’, et ordvalg der også blev anvendt af DR Online, og kun overgås TV-avisen sidste tirsdag – ’samfundsnassere’. Det var ganske enkelt ikke det Mitt Romney sagde.

Fredag aften bashede Jon Stewart rutinemæssigt Foxnews på DR2, der i den danske oversættelse fik betegnelsen ‘mundlortebjerget’. Samme tendens havde en artikel på DR Online samme dag om amerikanerne tiltro til deres medier, hvor en Gallup-måling illustreres med Foxnews-logo, selvom målingen jo faktisk understreger at amerikanerne opfatter medierne som værende til venstre for midten. Kritikerne er hovedsageligt på højrefløjen, og de ser næppe Foxnews som problemets kerne.

“60 procent af amerikanerne har meget lidt eller slet ingen tro på oplysningerne fra de amerikanske nyhedsmedier. … Det negative syn på medierne kommer i første omgang fra personer, der identificerer sig selv som republikanere eller uafhængige. Kun 26 procent af republikanerne og 31 procent af de uafhængige udtrykker tillid til aviser, radio og tv. Blandt demokraterne ser det noget anderledes ud. Her siger 58 procent, at de har tillid til medierne.”

(DR Online, 21. september 2012: Amerikanernes tro på medier er i bund)

Oploadet Kl. 12:26 af Kim Møller — Direkte link21 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/40965/trackback

21 Comments »

  1. Jeg har allerede bidt mærke i, at dansk presse ser ud til systematisk at søge vinkler, der er nedsættende for Romney og skåner Obama for kritik. Ofte ved at undgå substansen i de politiske emner og i stedet lade forskellige ‘kommentatorer’, ‘analytikere’ og ‘eksperter’ kommentere, hvordan det ene eller det andet er skadeligt for Romney.

    Denne ’sag’ er endnu et eksempel på valgkampdækning på Se & Hør niveau :(

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. september 2012 @ 12:45

  2. ‘Mundlortebjerget’ er da en udemærket og meget præcis oversættelse af ‘Bull-shit-mountain’!

    Kommentar by Eyvind Dk — 25. september 2012 @ 13:06

  3. PÅ Radio 24-7 ‘Globus’ tror jeg den hed, fik den hele armen med en ellers hidtil bemærkelsesværdig neutral David Trads, men denne gang fik Romney kampagnen dødstødet med alle våben i anvendelse. Nuvel, det er journalistik, men det var for meget med fokus på Demokraternes slimmaskine som man åbenbart ‘køber’ blot for underholdningens skyld. Det er sølle journalistik.

    Pudsigt nok viser andre meningsundersøgelser, der er renset for diverse skjulte dagsordener, at Romney fører. Men de e3r vel ikke så ’spændende?’

    Det hele minder om 1980 da Carter lå solidt i spidsen ifølge de gængse meningsmålingsbureauer, men i sidste ende tabte stort til Reagan.

    Så jo amerikanernes tro på medierne er i bund, og det samme gælder for danskerne.

    Kommentar by synopsis-olsen — 25. september 2012 @ 13:24

  4. Danmarks Radio, den ved man, hvor man har henne. Ikke at TV2 er meget bedre,
    Så Gud ske lov for nettet. Så længe det varer.

    Kommentar by Andreas Br. — 25. september 2012 @ 13:26

  5. [M]y job is not to worry about those people.

    Han har i dén grad ret, at det burde basuneres ud over hustagene!

    Som Præsident i USA ligger det ikke i ens jobbeskrivelse at bekymre sig om de enkelte borgeres levevilkår. Jobbeskrivelsen kan læses i Forfatningen.

    Som udgangspunkt, et princip, der gjorde USA stort, er folk ansvarlige for deres egne liv.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. september 2012 @ 13:27

  6. Det bliver morsomt, at se hvordan ‘pressen’ får rodet sig ud de deres ‘bull-shit-mountain-of-partisan-propaganda’ når Romney vinder…

    Meningsmålingerne læses som Fanden læser biblen.

    Kommentar by Polka Charlie — 25. september 2012 @ 14:29

  7. Det er måske trods alt en lille smule opmuntrende, at Danmarks Radio med så pinlig tydelighed manipulerer og propaganderer for den mægtige socialstat?
    Ser de skriften på væggen? Statsejede medier, der dominerer opinionen, vil vi om 15-20 år se på med samme undren som de sovjetiske støjsendere, der blokerede udenlandske radiosendere og Pravda, Isvestia og Neues Deutschland.
    Bekymrende hvad de kan finde på inden de går i krampe?
    Et hurtig beregning viser mig at jeg til den tid har betalt ca 125.000 kr i tvangslicens. Dem håber jeg, at jeg så får tilbage? :)

    Kommentar by A-mad — 25. september 2012 @ 14:53

  8. Statsejede medier […] vil vi om 15-20 år se på med samme undren som de sovjetiske støjsendere …

    Forhåbentlig en del hurtigere…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. september 2012 @ 14:56

  9. Mitt Romneys har iøvrigt ret i sin ‘47-procent bemærkning‘ fsv angår USA,så hvad er problemet?

    Omsat til danske forhold skulle hans tale lyde sådan cirka sådan her: :)

    “Der er 67 procent af de mennesker, der stemmer på regeringen, uanset hvad den laver. Okay, der er 67 procent, der er med Helle og Villy, som er afhængige af regeringen. De mener, at de er ofre og de mener, at regeringen har et ansvar for at drage omsorg for dem od de mener, at de har ret til gratis sundhedspleje, til mad, til boliger, til you-name-it, at det er en ret at få andres penge uden at yde noget til gengæld. Og regeringen vil give det til dem. Og de vil stemme for denne regering uanset hvad. … Det er mennesker, der næsten ingen indkomstskat betaler . … Mit job er ikke at bekymre sig om disse mennesker. Jeg vil aldrig kunne overbevise dem om, at de skal tage et personligt ansvar og drage omsorg for deres eget liv. ”

    Kommer snart her i biografen!

    Kommentar by A-mad — 25. september 2012 @ 15:08

  10. Om føje tid er den danske verdenspresse færdig med dette århundredes vigtigste valg – hvilket tøsebarn der skal afløse Filli Safendal i Waffen-SF – og kan dernæst koncentrere sig om at få Hussein Obama genvalgt. Så kan det ikke slå fejl…
    Men hvorfor alt det besvær? – Skabsmuslimen er jo i forvejen sikker på at vinde, da han har alle sorte, alle latinoer og langt størstedelen af hvide kvindfolk bag sig. Jeg synes sjovnalisterne skulle tage sig en rigtig, rigtig lang ferie, f.eks. i Syrien, Ægypten eller Libyen.

    Kommentar by Skjoldungen — 25. september 2012 @ 17:08

  11. Det var herligt, da Bush blev genvalgt. DDR konsortierne kunne ikke skjule deres skuffelse.

    Gad vide hvorfor vi intet hører om lukning af Guantanamo basen??

    Kommentar by tavsen — 25. september 2012 @ 17:09

  12. Når Mitt Romney bliver valgt til præsident i USA, foreslår jeg, at vi fejrer det hele natten med kanonslag og raketter udenfor TV-byen i Ørestaden – medbring drikkelse, kanonslag, raketter og romerlys! :)

    Kommentar by A-mad — 25. september 2012 @ 18:40

  13. Jeg hader TV i denne tid hvert fjerde år, når samtlige medier ser det som deres opgave at skulle føre valgkampagne til fordel for de amerikanske demokrater. Og jeg mindes tydeligt én af de mest perfide kommentarer nogensinde fremsat i TV-Avisen, da Steffen Kretz fremsatte følgende spørgsmål til en såkaldt “USA-ekspert”: – Her I Danmark ler vi jo bare af Sarah Palin, men hvordan ser de på hende i USA..?

    Kommentar by Arne Torp — 25. september 2012 @ 21:48

  14. 12 A-mad. Jeg kommer.

    Kommentar by synopsis-olsen — 25. september 2012 @ 22:03

  15. Jeg syntes det er sjovt at det altid bliver antaget at offentligt ansatte stemmer rødt. Jeg er selv offentligt ansat, det samme er min kone ja faktisk var mine forældre det også.
    Hverken de eller jeg selv har nogensinde stemt rødt og kunne heller ikke finde på det. Ja faktisk, er det de færreste, af min kones og mine egne kollegaer der stemmer rødt.
    Jeg tvivler på at jeg befinder mig i et særligt univers fjernt fra alle andres. Jeg er sådan set en smule træt af, at det skal gå ud over de offentligt ansatte, at der mangler stemmer til højre. Vi er nogen der udfører et arbejde, som de fleste ville savne hvis det ophørte. Her tænker jeg politi, væbnede styrker, pædagoger, skraldemænd, hospitals væsen ja you name it. Næste gang i skal til at slynge en grim bemærkning om offentligt ansatte så prøv at tænk på hvad vi de offentligt ansatte gør. Selvom man ikke ser det umiddelbart så er vi nogen der arbejder hårdt for at få Danmark til at fungere.
    Ikke dermed sagt at den offentlige sektor skal ræse der ud af. Men visse offentlige instanser har de færreste lyst til at leve uden.

    Kommentar by MKristensen — 25. september 2012 @ 23:13

  16. The American Republic will endure until the day Congress discovers that it can bribe the public with the public’s money.”, – Alexis de Tocqueville

    Sandt. Og med 47 procent allerede ved det offentlige fad, er det nok det sidste valg, hvor USA som vi kender (kendte) det, kan reddes.

    Kommentar by marius — 26. september 2012 @ 00:12

  17. Siden januar 2009 har Obama regimet praktiseret en næsten total kontrol af main stream medierne.

    For at en journalist kan få et interview med f.eks en kabinets-sekretær eller en rådgiver indenfor regimet, skal vedkommende journalist aflevere artiklen til regimet’s presse kontor som læser korrektur og retter i journalistens artikel – før den trykkes.
    Hvis journalisten i artiklen refererer noget som ikke passer regimet, bliver det slettet i den endelige udgave.

    Nedenstående link er til en artikel fra New York Times i juli om, hvor omfattende denne praksis er blevet her under den seneste valgkamp.

    http://www.nytimes.com/2012/07/16/us/politics/latest-word-on-the-campaign-trail-i-take-it-back.html?

    Samtidigt gengiver MSM jounalisterne på de forskellige morgen talkshows de talking-points som regimet har dikteret til dem. På samtlige MSM kanaler diskuteres de eksakt samme politiske emner med den samme politiske vinkling, altsammen i Obama’s favør.

    Det er ikke så sært, at folk er blevet trætte af MSM kanalerne og det afspejler sig kraftigt i MSM kanalernes seertal.
    Man tror det er løgn, men CNN har i USA for tiden kun i gennensnit ca. 55.000 seere om dagen.

    Under parti kongresserne tidligere på måneden beklagede MSM journalisterne sig ligeledes over deres lave seertal og måtte indrømme, at deres magt og indflydelse er stærkt aftagende.
    I sidste uge blev det offentliggjort, at avisernes annonce indtægter er faldet til samme niveau som i 1950.

    Til sammenligning havde DrudgeReport.com omtrent 1 milliard hits indenfor de sidste 30 dage og Rush Limbaugh har i gennemsnit 25 millioner lyttere til hans 3 timers radio program hver dag, fra mandag til fredag – året rundt.

    Selvom MSM jounalisterne spinner deres politiske løgne-historier hurtigere end nogensinde før, skal Romney såmænd nok blive valgt.

    Kommentar by grove city, ohio — 26. september 2012 @ 03:55

  18. Det er sagt noget klodset, men det er i bund og grud rigtigt
    Den lette tilgang til overførselsindkomster som vi f.eks har her i landet er en sovepude, og får folk til at yde mindre! Misforstå mig ikke! Jeg mener arbejdsløshedsunderstøttelse, hvor man selv betaler for forsikringen, er en genial ting. Det giver en flexibilitet i arbejdsmarkedet som er vigtig, men det betyder ikke, at vi skal have folk på forsørgelse i det halve af deres erhvervsaktive liv!

    Mediernes favorisering af Obama er ikke overraskende, det er bare forkert!

    Kommentar by Robert R — 26. september 2012 @ 10:05

  19. Obama Flake http://www.youtube.com/watch?v=HVMhz0tSllo

    Kommentar by tavsen — 26. september 2012 @ 10:08

  20. Det er forkert, hvis danske medier kaster sig over den ene eller den anden kandidat. De skal vel rapportere neutralt. Og det er stadig de amerikanske vælgere, der skal krydse af ved deres foretrukne kandidater og ikke danske TV seere.

    Og Mitts udfald mod de 47% er malplaceret. Alle pensionisterne har selv betalt til deres Social Service. Det er en særlig skat, som folk betaler lige som til Medicare. Pengene ryger ikke ned i en stor statskasse, som politikere kan forgribe sig på lige som i Danmark.

    Det var en ondsindet mediestunt, som kan koste ham turen til Det Hvide Hus. Og præsidenten er ikke nogen diktator. Det er stadig kongressen, der sidder med den store magt f.eks. pengepungen. Der er ikke meget medieomtale af alle kongresmedlemmerne, der skal vælges samtidigt med præsidenten.

    Kommentar by Janutte — 26. september 2012 @ 10:16

  21. 17. Tak til Grove City Ohio for dine særdeles tæt på vurderinger af mediernes aktiviteter i USA.

    Jeg erindrer vicepræsident Spiro Agnews opgør med medierne i sin tid. I sin tale klædte ham dem helt af, og åbenbarede deres skjulte dagsorden. Det tilgav de ham aldrig og de fik slagtet ham gennem smædekampagner.

    Det kan se ud til at denne ’slagtnings’ strategi ikke kan benyttes i dag da mange oprigtigt politisk interesserede borgere hellere søger deres info gennem andre kanaler end MSM. De mange unuancerede angreb på Romney vækker vist kun begejstring hos danske medier.

    Jeg så en video med den forholdsvis nyvalgte guvernør for Ohio – John Kasich – der holdt tale ved Republikanernes Konvent. Her kom opskriften på succes i en stat der var kørt helt i sænk. Hans gode forslag bør efterlignes her i DK. Komplicerede var de ikke – blot at sætte erhvervsliv og borgeren fri for statslig omklamring. Tør vi det? Eller vil hele det enorme embedsmandsvælde føle sig truet?

    Kommentar by synopsis-olsen — 26. september 2012 @ 10:23

RSS feed for comments on this post.