15. januar 2007

Fathi El-Abed: Mellemøsten kunne have lært af Saddam Husseins positive signaler

Jeg har tidligere påpeget at Fathi El-Abed ikke er en værdig repræsentant for en forening der kalder sig Demokratiske Muslimer. Idag er han kun menigt medlem, men han fungerer stadig som næstformand i Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening.

Forrige lørdag postulerede han i et læserbrev i Berlingske Tidende at “pogromer, Holocaust eller jødeforfølgelse” aldrig “nogensinde har fundet sted i den arabiske verden”. I dagens Nyhedsavisen er den galt igen.

Forsiden: Saddams Irak var bedre.

S. 10-11: »Så hellere et liv under Saddam« (s. 10-11)

“Som demokrat ville jeg aldrig råbe hurra for Saddams styre. Men måske var det én som ham, der skulle til for at holde sammen på et land, der ellers har været præget af uroligheder, siden det fik sin selvstændighed i 1932. Og personligt ville jeg hellere leve under Saddam end under de forhold, der er i Irak i dag… Der var mange positive signaler, som de omkringliggende arabiske lande kunne have lært af. I stedet faldt det hele fra hinanden, efter Golfkrigen i 1991 og de efterfølgende skrappe sanktioner…”

Nyhedsavisen fortjener ros for historien. Det havde været nemt at aflire El-Abeds absurditeter ukritisk, men avisens Christina Agger har talt med mellemøstforsker Helle Lykke Nielsen og Dan Hindsgaul fra Amnesty International, der begge går i rette med udlægningen. Førstnævnte betegner det som “ren historieforvanskning”, og sidstnævnte pointerer blandt andet at Saddam Husseins regime klart var det “mest brutale i den arabiske verden”.

Igennem foreningen Palestinian Arab Liberation Front, udbetalte Saddam Hussein over en årrække 35 mio. dollars til palæstinenserne, herunder 25.000 dollars til familier der bidrog til kampen med selvmordsbombere. (BBC). Det er i det lys Fathi El-Abeds diktator-apologi skal ses.

Opdate.

  • 15/1-07 Deadline – Debat med Fathi El-Abed, demokratiske muslimer, og Pernille Bramming, Weekendavisen.
  • Pernille Bramming: “Det er efter min mening lodret forkert. Vi er efter min bedste overbevisning ude i en fed gang propaganda… Det er fuldstændigt forkert… Du sidder simpelthen og lyver lodret… Det er simpelthen ikke rigtigt det du siger…”

    27 Comments »

    1. om det er pinochet eller saddam. Diktator apologi kan vi ikke bruge til noget.

      Kommentar by allan — 15. januar 2007 @ 12:33

    2. -> #1 Allan

      Glemte du ikke Fidel Castro der ? Hyldest af ham må vel også siges at være “Diktator apologi”, eller hur ?

      Kommentar by JensH — 15. januar 2007 @ 12:47

    3. http://www.farhud.org/

      F.eks. Ibn Warraq nævner en række massakre i bl.a. Marokko og det arabisk besatte Sydspanien. 6000 myrdede i Casablanca i det 11. århundrede. Grenada blev på et tidspunkt gjort “Judenrein” – om hvilket det berettes, at blodet flød ned ad gaderne.

      Fatttig-fjolset er på alle måder en ekstremist, der skader Demokratiske Muslimer. Han lever desværre meget godt op til den stereotype forestilling om araberen, der går mere efter flot og dristige ord end den lidt mere nøgterne sandhed (jf. f.eks. Saddam H., Baghdad Bob/Komiske Ali, Nasser og mange andre). Denne skingre retorik er desværre en del af “det arabiske problem”.

      – Nu er det naturligvis ikke alle arabere, der lader sig forføre af deres egen – absurde og indbildske – stortalenhed. Naser Khader er naturligvis et godt eksempel på et realist forhold til sproget. Et andet så jeg på TV: Fattig var hevet i studiet sammen med ham dér Hussein Shehadeh. Det blev direkte pinligt. F.eks. hævdede Fattig hårdnakket, at der var 80% shiaer i Libanon – blot for at argumentere for, at “Hizbollah var det libanesiske folk”. Shehadeh kunne kun ryste på hovedet og bede om en lidt mere seriøs tilgang til emnet.

      Han er noget af det mest skingre, platte og hadefulde, og derfor en værdig repræsentant for de rabiate racister i pestilensisk venskabsforurening.

      Kommentar by Nicolai — 15. januar 2007 @ 13:13

    4. – Et par slagfejl hist og her…

      Kommentar by Nicolai — 15. januar 2007 @ 13:15

    5. Repatriér! Hvad skal vi brødføde (og man kan være ret sikkert – ingen af disse arabere arbejder, det er de vant til med slaver, herrefolket!) folk som hader os, og vil os ondt. Naeh, man skal gøre som i USA:

      Fawaz Damra, now jailed by Israeli authorities, for months sought a nation to accept him following his 2004 conviction for concealing ties to terrorist groups.

      But 72 rejected him, leaving him with no choice but to be deported to his native West Bank, which led to his arrest on Jan. 4. His ties to the militant Palestinian group Islamic Jihad, responsible for numerous suicide bombings and other attacks on Israelis, made it impossible for Damra to find a new start.

      In 2004, he was tried and convicted of concealing ties to terrorist organizations on his citizenship application 10 years earlier. Stripped of his U.S. citizenship and facing deportation, Damra entered a deal with federal authorities to self-deport, his attorney Mo Abdrabboh said.

      Mer på http://littlegreenfootballs.com/weblog/?entry=24004_AP_Holds_Pity_Party_for_Deported_Terror_Sympathizer#comments

      Det er TAQUIA så det batter: at sådan en ekstremist kan være medlem af noget-som-helst som indeholder i navnet ordet “Demokratisk”! Men det er jo min lange erfaring at des mer en stat, et parti, en forening kalder sig “demokratisk” , des mindre demokrati i ordets oprindelige mening findes deri…

      Istedet for KÆMPE uønskede moskeér i den vestlige verden burde Saudierne finansiere repatriering a uønskede, uintegrebare, fjendske muslimer! Win-Win situation? Næppe, Jihad must go on!

      Kommentar by Oldo — 15. januar 2007 @ 16:04

    6. hyldest af kongefamilien, vores egen diktatur-apologi?

      Kommentar by Allan — 15. januar 2007 @ 16:59

    7. Kongefamilien tilbage til det Habsburgske Hus’ entre i magtens korridorer i Danmark kan slet ikke måle sig med drabstallene på et eneste af Husseins regeringsår.

      Om igen, Allan, men godt forsøg på et associationstrick, dér. Til gengæld har du, ganske som Fru Thorning-Schmidt, mere end en lille smule problemer med at forholde dig til – eller måske bare at FATTE – debattens substans.

      Du kunne jo starte med at læse grundloven. Du kan altid spørge mig her i debatten, når du støder på noget du ikke forstår (omkring ved en §3, vil jeg tro…)

      Kommentar by DaLi — 15. januar 2007 @ 17:09

    8. 7

      Det danske kongehus er det Glücksburgske med forbindelse tilbage til det Oldenburgske. Det HAbsburgske hus har aldrig været det danske kongehus.

      Kommentar by Jacob — 15. januar 2007 @ 17:32

    9. Nu dikterer kongehuset ikke en disse i dagens danmerk – tvært imod. Så igen udstiller du din dumhed ved at åbne munden, Allan.

      Henrik

      Kommentar by Henrik Krog — 15. januar 2007 @ 17:46

    10. næh men vi hædrer stadig diktatorerne, der myrdede løs. Christian d. 4 etc. apologi.

      Kommentar by Allan — 15. januar 2007 @ 18:18

    11. 8:

      Jeg står korrigeret !

      10:

      Næ. Vi hædrer deres positive indflydelser på landet, imens vi – altså ikke dig – forsvarer de frihedsrettigheder som deres tyranniske enevælde var fødselshjælper til.

      Os der forholder os til fortidens kontekst – dvs. de KONSERVATIVE – er sjovt nok de eneste der forstår dens farer. Du Allan, om nogen et produkt af behovssamfundet og dets perverterede syn på livets beståen of opretholdelse, gør til gengæld hvad du kan for at geninføre enevælden, blot med andre mærkater klistret på.

      Om tyrannen hedder Chr.4 eller Khalif Ayatollah Khomeni er mig inderligt ligegyldigt. For dig er det tilsyneladende et mål i sig selv.

      Kommentar by DaLi — 15. januar 2007 @ 18:27

    12. Hvor er Arild?
      Det er på dansk så vidt jeg ved enten- det Glücksborgske eller Glyksborgske henholdsvis det Oldenborgske Hus.

      Kommentar by Peter Buch — 15. januar 2007 @ 18:43

    13. ‘Peter Buch’? Har du gået på Fredriksberg HF?

      Kommentar by islamofascisme — 15. januar 2007 @ 19:01

    14. Der er allerde nogen der har fattet visdommen i Saddam Husseins styre. I Jyllandspostens lørdagsudgave kan man studere et læserbrev fra lærer Tage Bjerg fra Løkken, der advokerer for at Saddam skulle være sat tilbage i sit tidligere job efter et par måneders fængsel. Argumentet er, at der var mere fred i Irak dengang han stod for myrderierne.
      Sådan taler en ægte dansk tryghedsnarkoman og moderne serf.

      Man skal altid erindre sig Benjamin Franklins ord, der lyder nogenlunde sådan: “Den der er villig til at ombytte frihed med tryghed, fortjener ingen af dem og vil heller ikke få nogen af dem”.

      De tidlige amerikanske præsidenter havde fod på det der med borgerrettigheder.

      Kommentar by PeterK — 15. januar 2007 @ 19:03

    15. Benjamin Franklin og Thomas Jefferson er desværre gået af mode og er blevet erstattet af platmarxister, platugler, farisæere og andre former for blinde.

      Her en en lille artikel om en brøkdel af muslimernes forfølgelser af anderledes troende med jøder:

      http://www.islam-watch.org/MA_Khan/IncessantTerrorism.htm

      Her er om deres fremfærd i Indien, det som de virkeligt burde stilles til ansvar for:

      http://www.hinduwisdom.info/Islamic_Onslaught.htm

      Paven har sagt undskyld for korstogene, muslimerne selv har meget mere at undskylde for.

      Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 15. januar 2007 @ 20:40

    16. -> 15
      Ja og de korstog var altså for mere en 1000 år siden. Jeg føler meget lidt ansvar = intet, for noget der foregik længe før der var tænkt på mine tip-tip-osv-forældre. Jeg vil på det pureste nægte at undskylde for noget jeg intet ansvar har for.

      Muslimernes forfølgelse af alle andre end dem selv foregår derimod lige nu. De er i karambolage med enhver, der er krig og uroligheder hele vejen rundt om den islamiske verden, og intet sted lever de i harmoni med andre i de samfund de er rykket ind i. Det er lidt mere relevant. Som yngste store religion har de ovenikøbet den fordel, at kunne læse om andre religioners fejltagelser, og lære af dem.

      Vi andre burde også tage ved lære og kalde en spade for en spade. Vi står midt i en religionskrig

      Kommentar by PeterK — 15. januar 2007 @ 22:01

    17. >14 PeterK

      Læste godt det forbandede læserbrev. Jeg fnyste af vrede over den idiot. Jeg kan være tilbøjelig til at være enig i, at Irak er et røvirriterende problem, men det dumme svin mente faktisk, at Saddam Hussein var bedre for Irakerne (eller måske snarere bedre for Tage Bjerg) end chancen for at skabe et mere demokratisk samfund. Han siger mere eller mindre direkte, at irakerne er laverestående mennesker der ikke evner demokratiet, men i den henseende er han jo helt enig med Fathi El abed…en anden idiot, selvom Fathi selvfølgelig skjuler sine afskyelige meninger bag et slør af smukke ord.

      Det er forøvrigt typisk at Tage Bjerg er lærer. Især folkeskolelærere kan af og til have en tendens til at være ekstremt indbildske, måske fordi de er vant til at vide langt mere end dem de omgåes til dagligt….små børn. Men det bliver først for alvor komisk når deres indbildskhed, som i dette tilfælde, kombineres med ekstrem stupiditet og moralsk fejhed.

      Lærere er ofte de værste. Det er Villy søvndal et andet godt eksempel på, hvilket også var grunden til, at jeg skreg af grin da Tage Bjerg henviste til Søvndal som en han var helt enig med.

      Kommentar by Mackety — 15. januar 2007 @ 22:24

    18. Man kan se Fathi El-Abed få verbale tæsk af Pernille Bramming i Deadline, http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Deadlineindslag.htm

      Kommentar by Lars — 15. januar 2007 @ 23:41

    19. Er i skrivende stund ved at sakse lidt fra Brammings klare afvisning. Her får hun altså plus-point.

      Kommentar by Kim Møller — 15. januar 2007 @ 23:44

    20. ->19 Hun trænger godt nok til at få plus-kontoen tanket op, efter at hun for et år siden iførte sig slør og optrådte på ægyptisk tv med en undskyldning på Danmarks vegne.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack — 15. januar 2007 @ 23:54

    21. @Lars F.
      Hvilken begivenhed er det du snakker om?

      Kommentar by Lars — 16. januar 2007 @ 00:03

    22. ->21 Hun havde en artikel i Weekendavisen nogen tid efter Motoonaffæren, hvor hun berettede dette. Husker jeg ret er hun ægyptisk gift.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack — 16. januar 2007 @ 00:12

    23. Artiklen er Pernille Bramming, “Brandslukning”, WA 24.2.2006, 1. sektion, s. 1.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack — 16. januar 2007 @ 00:28

    24. Hmm… Har lige genlæst og artiklen og der står ikke, så vidt jeg kan læse, at hun undskylder på DKs vegne. Men hun sagde at hun ikke mente JP burde have bragt tegningerne, så din bemærkning om point-kontoen er ikke urimelig. Gad vide om de nogen sinde fik nys om Weekendavisens egne Muhammedtegninger.

      Kommentar by Lars — 17. januar 2007 @ 01:40

    25. Til 13

      Nej. Det hed noget andet.

      Kommentar by Peter Buch — 17. januar 2007 @ 06:46

    26. Jeg har aldrig optrådt på egyptisk tv iført tørklæde – det kunne jeg ikke drømme om! Men ja, jeg blev interviewet på egyptisk tv om Mohammed-karrikaturerne februar sidste år. Jeg sagde, at jeg personligt absolut ikke brød mig om tegningerne. Og så prøvede jeg at imødegå en række af de meget vilde rygter om muslim-undertrykkelse i Danmark, der cirkulerede i den arabiske verden, ikke mindst takket være Abu Labans udsendte. Artiklen hed “Brandslukning”. Jeg var egyptisk gift i fem år i 90’erne, ja, men blev skilt.

      Kommentar by Pernille Bramming — 17. januar 2007 @ 17:04

    27. Jeg ved ikke hvordan det med sløret var kommet ind i mine omtågede hjernevindinger i det forløbne år. Det skal jeg beklage, og derfor er “min kommentars pointe … svækket en del”, omend “kritikkens principielle indhold står ved magt”. Der var ikke tale om en egentlig undskyldning på danskernes vegne. Man kan dog have sin mening om alt anden end utvetydig opbakning til JP på tv i et arabisk diktatur/quasi-diktatur i den pågældende situation, og om knæfald som fremhævelsen af at der bliver serveret halalkød i københavnske børnehaver.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack — 17. januar 2007 @ 20:21

    RSS feed for comments on this post.