12. marts 2007

Christoffer Guldbrandsen fik dokumentarpris – Kenneth Plummer er stolt

Det lykkedes ikke Christoffer Guldbrandsen at få årets Cavlingpris for Den hemmelige krig, men Billed Bladets dokumentarpris er heller ikke at foragte. To citater fra DR’s pressemeddelse – Tv-Oscar til DR for syvende år i træk.

“Vi er i DR meget stolte over den pris, der jo betragtes som den ypperste dokumentarpris i Danmark. Det er en af vores mange vigtige opgaver i DR at formidle dagsordensættende dokumentarfilm, også selv om de ikke altid er lige populære hos alle. Herfra skal der lyde et stort tillykke til Christoffer Guldbrandsen, der uden tvivl er en af sin generations dygtigste dokumentarister. (Kenneth Plummer, generaldirektør DR)

Det er super tilfredsstillende, at filmens kvaliteter og væsentlighed skinner igennem den debat, der har været, om alt mulig andet end filmens egentlige substans. Det er et velfortjent skulderklap til Christoffer Guldbrandsen og Niels Giversen.” (Gitte Rabøl, DR2-chef)

Oscar-komiteen, der er oprettet for at “fremme produktionen af danske TV-programmer, der bygger på kvalitet, engagement og professionalisme”, består af følgende medlemmer.

Kulturminister Brian Mikkelsen, advokat Johan Schlüter, filminstruktør Bille August, producer Mads Egmont Petersen, direktør og komponist Bent Fabricius-Bjerre, filmproducent Per Holst, filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen, Exam. art. Jens Rykær, instruktør og skuespiller Peter Schrøder, cand.mag. Preben Wilhjelm og chefredaktør Annemette Krakau.

De fleste er såvidt jeg kan se lyserøde borgerlige. Sidstnævnte, Marianne Krakau er chefredaktør for Billed Bladet, og sidder i bestyrelsen for Danmarks Journalisthøjskole. Faglig integritet, ikke-eksisterende.

Oploadet Kl. 19:19 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

15 Comments »

  1. Man spekulerer over, hvad der mon er foregået i den komité. Hvis jeg var kulturministeren ville jeg ikke sige et kvæk i mod filmen. Sagen er langt fra vigtig nok til at risikere, at nogen går ud og taler om hvordan han nidkært modarbejder Guldbrandsen af politiske grunde.

    Langt det nemmeste er at glide med strømmen. DR får lov at hovere lidt. Vi andre trækker på skuldrene. Hvis Billed Bladet vil spilde penge på det, så lad dem.

    Kommentar by Martin — 12. marts 2007 @ 19:34

  2. Kim: Er det ikke lige groft nok at kalde Preben Wilhjelm for “lyserød borgerlig” (hvis han hører til “de fleste” i nævnte bande slyngler) :-)? – Jeg går ud fra, at der er tale om ham den pensionerede VS’er (der vist nærmere er cand. scient og jur.) Og han er da mindst høj-/blod-/ræve-/svensk-rød.

    – Nu opsiger jeg altså mit abonnement på Billedbladet, ja jeg gør! ;-)De skriver også sådan nogle grimme ting om Dronningen…

    Kommentar by Nicolai — 12. marts 2007 @ 19:57

  3. Al-ritzau brændt ned til grunden:

    http://ekstrabladet.dk/112/article279901.ece

    Kommentar by Nicolai — 12. marts 2007 @ 20:10

  4. Dementi: Det var kun hvid røg, så al-ritzau er alligevel ikke brændt ned til grunden.

    Vi beklager.

    Kommentar by Nicolai — 12. marts 2007 @ 20:11

  5. Rettelse til dementi: Nu var det naturligvis ikke meningen at beklage, at al-ritzau ikke var brændt ned til grunden.

    Vi beklager (øh, altså al-ritzau, nå pokker stå i det, Uriasposten kloge læsere og allah forstår mig nok..)

    Kommentar by Nicolai — 12. marts 2007 @ 20:13

  6. 3-5: Til lykke, Nicolai. Du har lige udsat mig for så kraftige humørsvingninger, at jeg måtte have en Fernet-Branca for at komme ned på jorden igen.

    S****s også… ;-)

    Kommentar by Anna Lyttiger — 12. marts 2007 @ 20:56

  7. Er der nogen der ved hvilke andre dokumentar film Guldbrandsens makværk var oppe imod? Var der overhovedet nogen?

    Kommentar by Martin P — 12. marts 2007 @ 21:31

  8. “——fremme produktionen af danske TV-programmer, der bygger på kvalitet, engagement og professionalisme”. Det er åbenbart ikke en fordring for blive nomineret. at man også skal beskrive virkeligheden. Det gør det jo lidt lettere at forstå, hvorfor den film kan få Billed Bladets pris. Hvem tager det alvorligt, der står i Billed Bladet? Alle ved jo, at det bare er underholdning.

    Kommentar by Andreas — 12. marts 2007 @ 21:48

  9. Ha..ha..ha..hvor må de være “stolte” af at havde fået Billed Blades ligegyldige, naragtige, brudekjole,latterlige pris..ha..ha.. godt jeg ikke skulle nedværdiges så groft, til at modtage en pris fra et simpelt ugeblad, hvis største journalistik går ud på, hvor fru kendisse har købt sine besynderlige sko…ha..ha…STORT TILLYKKE herfra…!!!!ha..ha

    Kommentar by li — 12. marts 2007 @ 22:44

  10. ps. i næste nr af Billed Bladet, kan vi måske læse hvor de danske soldater har købt deres skulder påsyede dannebroflag!
    eller om de er Guldbrandsen`s copi vare !

    Kommentar by li — 12. marts 2007 @ 22:52

  11. Billed Bladet må have en bagtanke når de gir sådan noget lort en pris.

    Kommentar by mike — 13. marts 2007 @ 01:07

  12. Løjerligt, at et underholdningsorgan som Billed Bladet overhovedet vil røre ved noget så kontroversielt som dette. Men okay, det er ikke noget stort offer at boycotte BB.

    Kommentar by Lama Q — 13. marts 2007 @ 09:26

  13. “Det, der er dejligt ved korruption er, at man er en del af den”, synes at være devisen for tildelingen af BilledBladets pris for det makværk – længe leve den sammenspiste løgn og så endda i billeder.
    Mon ikke også der skulle ligge en lille pris med medalje til Guldbrandsen fra hans ven Castro?
    Den gamle radikaler P. H. ville ha været stolt over hvor langt man er nået i de rigtige meningers land: “Man binder os på hånd og mund, men man kan ikke binde . . .”, men det var selvfølgelig også i protest mod Nazismen.

    Kommentar by T. Klitgaard Fuur — 13. marts 2007 @ 09:30

  14. Modtage en pris fra BilledBladet ?. Ja det kan jo blive småt for enhver.

    Kommentar by PeterK — 13. marts 2007 @ 16:53

  15. Det er jo ren tortur fra DDRs side. De truer med at tæppebombe den danske civilbefolkning med Jarl Friis-Mikkelsen og andre geronto-værter:

    http://epn.dk/kommunikation/medier_underholdning/article26953.ece

    Det burde give stof til adskillige indignerede dokumentarfilm.

    – Og va mæ æ håndboldskamp? Kan man nu ikke se den i radioen alligevel?

    Kommentar by Nicolai — 14. marts 2007 @ 15:56

RSS feed for comments on this post.