29. januar 2013

Rasmus Bjerre, militant venstreradikal – Gæst på P1 til samtale om ‘humanisme’, Ekstern lektor på KU

I forbindelse med EU-topmødet i Amsterdam, juni 1997 blev flere hundrede venstreradikale fra hele Europa anholdt. Herunder 27 danskere, der havde taget turen til Holland med erklærede militante Antifascistisk Aktion. De søgte efterfølgende erstatning for politiets håndtering, og fik det. Det gælder foruden Pernille Rosenkrantz-Theill (daværende Enhedslisten, nu Socialdemokraterne), også Pelle Dragsted (AFA, senere Enhedslisten) og den mere ukendte Rasmus Bjerre (daværende Enhedslisten).

Rasmus Bjerre blev senere talsmand for danske autonome under Göteborg-urolighederne i 2001, og var blandt andet gæst i Profilen på DR1, hvor han forklarede, under hvilken omstændigheder det var “i orden at smadre McDonald’s” (ref. i BT, 27/7-01). Som aktivist i Globale Rødder, var udgangspunktet at politiet skulle konfronteres, så det gik op for flere og flere borger at det kapitalistiske samfund undertrykte fredelige dissidenter. Det lykkedes ikke helt, måske fordi de fleste godt kunne gennemskue at volden var en integreret del af den ‘civile ulydighed’. Fra et interview i Information, 12. juni 2001 – Ikke et spørgsmål om pædagogik.

Hvordan kan du dog sympatisere med vold?

»Der er flere forskellige svar. Det ene angår international politik, og dér tror jeg, at vold under specifikke omstændigheder faktisk virker. De omstændigheder var ikke tilstede i Gøteborg, hvorfor det egentlige svar er, at den vold, som jeg mener kan forsvares, er en måde at forsvare nogle civilt ulydige aktioner, som ikke i sig selv involverer vold. I Gøteborg afholdtes f.eks en uanmeldt gadefest fredag aften, som politiet valgte at rydde, og det forsvarede folk sig imod.«

»Dermed er volden hverken et politisk budskab eller et middel til et mål, som er et politisk budskab. Den er et helt konkret svar på en beslutning fra politiets side.«

Du er altså enig i, at vold som strategi er kontraproduktiv?

»I øjeblikket, i den vestlige verden, ja. Men man skal passe på med ønsketænkning her. Jeg tror ikke, at hverken palæstinenserne eller indianerne i Chiapas var kommet så langt, som de er, hvis ikke de havde brugt vold. Vi kunne ønske os en verden, hvor vold ikke var et virksomt, politisk middel, men det er ikke tilfældet.«

»Jeg kender dog ingen, der antager, at befolkningen slutter op om anti-demokratisk eller system-nedbrydende vold som sådan.«
»Det, der skete i Gøteborg, var, at folk forsøgte at forsvare deres selvbestemmelse. Når politiet vælger at skride ind over for en ganske vist ulovlig, men fuldstændig fredelig gadefest, så forsvarer folk sig, og det synes jeg er okay.«

[…]

I debatten på Informations hjemmeside har mange indlæg handlet om, at ATTAC skal tage utvetydigt afstand fra vold. Det gør du ikke?

– »Der har været en intern debat i ATTAC om, hvordan de skal forholde sig til andres brug af vold, og det er deres interne diskussion. Men det ville være en god idé med et fælles møde, hvor vi kan diskutere den måde, volden opstår og bruges på. Min egen fornemmelse er, at det behøver de ikke have det store problem med. Men det er selvfølgelig to forskellige opfattelser.«

Nogle år senere involverede han sig i Piratgruppen, og ydede rådgivning i kriminelle handlinger. Der var dog også tid til offentlige foredrag , blandt i Antifascistisk Aktions Kafa-X – om transnationale selskaber, og det problem der lå i, at kapitalismen ikke som Marx forudså blev efterfulgt af revolutionære tilstande.

Tilbage i 2009 var Rasmus Bjerre involveret bag kulisserne i Borgerinitiativet Kirkeasyl, og som det næsten er blevet kutyme for militante venstreradikale, så endte han som gæst i P1 til en samtale med ‘humanisme’ som overordnet stikord. Da han som jurastuderende blev interviewet til Politiken i 2004 (30/8), forklarede han, at han trods sine politiske aktiviteter, ikke var bange for sit ’sit renomme som kommende jurist’.

Hans vurdering viste sig at være korrekt. Året efter blev han cand.jur., fik ansættelse i Fødevarestyrelsen (2006), senere Europaparlamentet (2007) og har siden 2008 været praktiserende advokat hos Gorrissen Federspiel. I 2011 var han sågar Ekstern Lektor ved Københavns Universitet. Et uproblematisk karriereforløb.

(P1 Sproglaboratoriet, 27. januar 2011: Jordnær jura og højtflyvende humanisme; CV)

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/44060/trackback

28 Comments »

  1. Venstreradikale er ikke imod systemet, de ER systemet!

    Under den multikulturelle stats hegemoni er de selvskrevne til gode borgerlige poster/jobs.

    Og de arbejder uden et borgerligt modspil, i og med højrefløjen er reduceret til lutter liberale jubel-globalister.

    Kommentar by Ich bin Allah (Akbar) — 29. januar 2013 @ 13:49

  2. Du nævner i overskriften en “Anders” Bjerre?

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 29. januar 2013 @ 13:52

  3. Lad mig lige tilføje at Rasmus Bjerre intet andet er end pinligt symbol på bedstebogerskabets forræderi af deres egne landsmænd!

    Han er blot endnu en forkælet skid, en uansvarlig laps, en champagne bolsjevik og et pladderfyldt menneskeligt faberge æg.

    Kommentar by Ich bin Allah (Akbar) — 29. januar 2013 @ 14:07

  4. Dette er beviset på at venstreorinterede er selvskrevne til jobs i det offentlige,med den rette indstilling findes der ingen nærighed i de rødes rækker at socialkraterne optager Pernille Rosenkranz Theil i folketinget siger alt om politik i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 29. januar 2013 @ 14:14

  5. – Er der ikke et gammelt ordsprog der siger: “Fanden hytter sine.”

    Kommentar by Cantor — 29. januar 2013 @ 14:16

  6. Jeg tvivler stærkt på, at han også havde haft et uproblematisk karriereforløb, hvis han havde bevæget sig på det yderste højre.
    Bare et gæt.

    Kommentar by Johnson — 29. januar 2013 @ 15:48

  7. -> Anders PJ

    Skrev posten for flere uger siden, og navnet var ikke lige på tungen. Jeg har rettet overskriften.

    Kommentar by Kim Møller — 29. januar 2013 @ 15:54

  8. Venstreekstremisme er en karrierekanon uden sidestykke.

    Kommentar by thatcherite — 29. januar 2013 @ 16:15

  9. Når politiet vælger at skride ind over for en ganske vist ulovlig, men fuldstændig fredelig gadefest, så forsvarer folk sig, og det synes jeg er okay

    Vor herre bevares. Hvis det var i orden, så ville det efter samme logik også være i orden at angribe en parkeringsvagt, som siger, at man skal flytte sin bil. Så kunne man sige:
    “Når parkeringsvagterne vælger at skride ind over for en ganske vist ulovlig, men fuldstændig fredelig parkering, så forsvarer folk sig, og det synes jeg er okay”.

    Eller hvad med:
    “Når skattevæsenet vælger at skride ind over for en ganske vist ulovlig, men fuldstændig fredelig skatteunddragelse, så forsvarer folk sig, og det synes jeg er okay”.

    Eller måske:
    “Når toldmyndighederne vælger at skride ind over for en ganske vist ulovlig, men fuldstændig fredelig smuglerrute, så forsvarer folk sig, og det synes jeg er okay”.

    Men sjovt nok gælder retten til at bruge vold som sædvanlig kun for dem selv og kun i de specifikke situationer, som DE nu engang kommer ud for.

    Kommentar by Vest — 29. januar 2013 @ 16:46

  10. Det er vist kun i deres egne pubertetsfantasier, at de er revolutionære – og altså i opposition til samfundet. Hvis nogle af dem læser med her, kunne de måske lære, hvornår man IKKE er revolutionær:

    1) Når det system, man bekæmper, støtter ens kamp med skatteyderkroner.
    2) Når der fra systemets side udelukkede sanktioneres mod ens politiske modstandere, selvom der er tale om de samme lovovertrædelser.
    3) Når politiet gelejder ens moddemonstration indefor kaste- og spytteafstand af politiske modstanderes’ manifestationer.
    4) Når politiske modstandere v.h.a. præventive arrestationer holdes borte fra ens egne demonstrationer.
    5) Når ens lærere for de flestes vedkommende deler ens synspunkter.
    6) Når stribevis af politisk motiverede lovovertrædelser ikke får nogen konsekvens for ens karrieremuligheder indenfor det offentlige.

    O.s.v. o.s.v..

    Find selv på flere punkter, tapre revolutionære, systemkritikere!

    Kommentar by Arne Torp — 29. januar 2013 @ 16:46

  11. @10 Arne Torp,

    Præcis. I vores offentlige samfund er man sjovt nok langt mere i opposition, hvis man er lovlydig, borgerlig og støtter nationalstaten. Sådanne unge kender jeg, og de har det faktisk ikke let i skolen. Både deres lærere og deres kammerater synes, at de er meget mærkelige og slemme. Det er LANGT lettere for en ung at gå med Che Guevara-trøje og sige “ned med politiet”. SÅ har man de rette holdninger.

    Kommentar by Vest — 29. januar 2013 @ 17:07

  12. Han har da sikkert ret i at vold nogen gange virker!

    Det har da ihvertfald haft en positiv effekt for de røde bavianer.

    Desværre vil de blå bavianer nok blive udryddet fordi de er så fredelige og gode af sig!

    Kommentar by Sigwar — 29. januar 2013 @ 17:17

  13. “Rasmus Bjerre, militant venstreradikal” gæst på et militant venstreradikalt medie – DDR, jamen det er vel meget logisk.

    Kommentar by Fritz — 29. januar 2013 @ 18:40

  14. Gorrissen Federspiel !!!

    Jeg ville gerne være en flue på væggen i frokostpausen i kantinen eller når de tager sig en øl om fredagen.

    En flok top-advokater hvoraf mange tjener langt over en million. Efter fyraften tager de Deres Audi og triller de hjem i det race-rene rigmandskvarter, hvor de omgåes folk præcist som dem selv; veluddannede, rige, ekstremt succesfulde, karrierebevidste osv.

    For marketingfolk kan der næppe findes et lettere segment at beskrive end den advokaterne på disse topkontorer.

    Og så er der Rasmus.

    Han er venstreradikal og fanatisk modstander af det liberale demokrati.

    Hvad siger man til frokosten til ham, hvis samtalen en enkelt gang ikke er faglig. Alle de andre kan man tale med om hverdagsting og en nogenlunde fælles referenceramme. Men her sidder man pludseligt over for en hardcore fanatiker. Hvordan reagerer man hvis han pludseligt leverer talen om hvor forfærdeligt det demokratiske system er med dets utallige forbrydelser, hvis han begynder at fortælle om hans aktiviteter i kamp mod demokratiet og den voldelige kamp mod politiet. Når han fortæller om drømmen om det endelige revolutionære oprør med demokratiet, og indførelsen af det perfekte kommunistiske samfund hvor hans partifæller skal stå i spidsen for det altomfattende totalitære stat der engang for alle skal løse problemerne.

    Man sidder altså overfor en mand hvis politiske aktiviteter er så rabiate at han foragter det liberale demokrati og aktivt bekæmper det. En mand hvis sympatier medfører at han er i decideret opposition til hovedparten af de indbringende klienter i advokatvirksomheden, klienter der slet ikke ville kunne eksistere hvis han skulle bestemme.

    Hvad snakker man med så afsporet og rabiat en kollega om ?

    Kommentar by Superman — 29. januar 2013 @ 18:54

  15. @Vest, den var god den i #9. Det fik smilebåndet til at bevæge sig helt op. Tak for det:-)
    @Arne Torp, du har helt ret mht. din liste. Desværre er det bare sådan når man går med så tykke skylapper som med/er PK, MK, AFA, “humanister”, socialister (indsæt selv resten her) kan man ikke se andet end se sin egen lille navle, og vil derfor ALTID være i opposition til… sjovt folk der ikke deler deres “smukke”, lidt besynderlige og noget usammenhængene verdensbillede.
    Som Vest kommentere i #11 vælger man ikke altid skole og jeg må sige de unge der tør “være anderledes” må have det exceptionelt hårdt. Enhvert ungt menneske vinder jo “streetcred” ved at sige “fuck Pia og DF”, ja enddog det der er endnu værre, som vi blandt andet så med “Kid” eller hvad han nu hedder.

    Derudover kan alle jeg nu har omtalt (det sig ikke Vest eller Arne :-) ) jo ikke engang se deres egen snævner syn, deres egen racisme med videre, men ser det hos mange af dem, mig selv inklusiv, hvor farve betyder intet, hvor diverse kultures egenartethed kan eksisterer og få lov til at udvikle sig adskilt fra hinanden. Hvor hjælpen til andre lande skal gå gennem uddannelse af disses folk, og hvor de efterfølgende kan bygge deres eget samfund op efter deres kulturelle foreskrifter. Ikke med at hælde pengene ned i en stort sort hul. Hvad nytter det for bonden i Afrika at skabe et liv og landbrug, når Vestens godhedsindustri heller end gerne dumper massive mennesker af GRATIS mad ned i hovedet på alle hans potentielle kunder. Helt ærligt det jo Økonomi 101.

    Hvad der dog i det tilfælde er et moralsk og etisk problem er hvor meget vi som den “stærke” skal blande os? Jvf. Boko Haram, der betyder noget ala Vestens viden forbudt eller noget i den stil. Blandt andet pga. mange konverterer til kristendommen i Nigeria blandt pga. uddannelse, hvad denne herlige gruppe finder krænkende. Kan vi hjælp alle de kristne i Ægypten? Hvad med de kristne i Syrien? Hvad med … Listen er lang og den er meget lang. Vi kan ikke redde hele verden, når den ikke selv vil reddes. Dialog med undertrykkerne nytter ej heller, du kan jo ikke have en givtig samtale med en der hader dig og heller så dig død.

    Ja det var noget af en tankestrøm jeg fik fra jeres kommentarer Vest og Arne, tak for det.

    Kommentar by NG — 29. januar 2013 @ 19:01

  16. I får en “oneliner”…

    Rasmus Bjerre, militant venstreradikal, med pikhud i hænderne…

    Kommentar by PFEP — 29. januar 2013 @ 20:49

  17. Sproglab. har afløst spørgehjørnet. Det var et rigtigt godt program – ikke nær så kulturradikalt som afløseren er.
    MHT advokater, så læs bladet deres blad Advokaten på biblioteket. Det er fyldt med kulturadikale artikler om alle disse rettigheder mv. De er som tidsånden, dvs ikke borgelige i gammeldags forstand men sådan radikale / konservative af moderne tidsnit (en variant af de radikale).

    Kommentar by britta due andersen — 29. januar 2013 @ 21:25

  18. Superman. Folkene der har ansat ham er vel af samme støbning.

    Kommentar by thatcherite — 29. januar 2013 @ 22:57

  19. Gutmensch…

    – En lille historie fra GFK (tidl. Gorrissen Federspiel Kirkegaard).

    Hele firmaet sidder til frokost i kantinen, og ind træder et antal kortklippede muskelmænd mænd i arbejdstøj og klipper alle lamperne ned fra loftet…

    Det er jo ’skarpe’ hjerner der sidder inde på rådhuspladsen.

    – Lamperne blev efter sigende ikke returneret…

    Kommentar by Polka Charlie — 29. januar 2013 @ 22:57

  20. Ja, thatcherite, Superman er naiv. Men den mest oplagte løsning er dog, at det klamme flokdyr har har skiftet ham. Fortiden er ingen skam – man var jo ung. Nu er man blevet klogere og ryger mindre skæv tobak. Det er selvfølgelig intet som helst problem for samfundets spidser at have en fortid som antidemokrater, så længe man kan postulere den gode politisk korrekte hensigt i de moderigtige farver.

    Kommentar by Kim Poulsen — 30. januar 2013 @ 00:55

  21. Sprogeksempler:

    Skal vi ha’ hanekyllinger? ( plot delvist klar, et stykke i små formater ).

    I gården stod to med rumsterstænger og øvede sig, og et par børn.

    Små slag små slag, takten er vigtigere end at lave et mægtigt rabalder. Sagde karlen.

    Skal vi have hanekyllinger? Spurgte Kimpus.
    Vi får se, måske bliver det millionbøf. Kimpus elskede høns.

    Kommentar by Peter Buch — 30. januar 2013 @ 06:59

  22. Lidt fra advokatfirmaets profil:

    ”De allerhøjeste faglige egenskaber og kvaliteten af advokaternes arbejde er selvfølgelig helt grundlæggende. Men i det øjeblik, man bliver partner, træder man pludselig ind i en verden, hvor der også er finansielle mål, man skal nå. Og det ansvar skal du med tiden kunne løfte. Derfor skal personen vise forretningsmæssige evner og lyst til at gå ind og drive forretning. I den sammenhæng lægger vi meget vægt på evnen til relationsopbygning”, siger Peter Appel fra Gorrisen & Federspiel.

    Rasmus Bjerres relationer til den yderste venstrefløj må have været et kæmpeplus ved ansættelse.

    Lidt fra deres hjemmeside som næsten er i modstrid med ovennævnte om at tjene penge.

    En samfundsmæssig opgave!
    ”Gorrissen Federspiels samarbejde med Institut for Menneskerettigheder om repræsentation af Instituttet i udvalgte sager sker som led i Gorrissen Federspiels mangeårige tradition med lejlighedsvis at påtage sig vederlagsfri (pro bono) bistand, som en samfundsmæssig opgave.”

    Kommentar by synopsisolsen — 30. januar 2013 @ 10:51

  23. Jeg har læst omtalen af den nye AFA-jubilæumsbog i weekendavisen. Interessant omtale.

    Mon Kim vil kommentere ved lejlighed?

    Kommentar by Ole S. — 30. januar 2013 @ 13:06

  24. Ja, der er næppe tvivl om, at snakken i frokostpausen hos advokatfirmaet går let og flydende som den vel altid går blandt venner og kollegaer, der har den samme baggrund, den samme opvækst og uddannelse og som deler de samme synspunkter og holdninger. (Tak til synopsisolsen for hans oplysning om forbindelsen til Institut for Menneskerettigheder).

    Den eneste forskel er at Rasmus Bjerre har været lidt mere udadvendt og derfor er blevet et “navn” som DDR selvfølgelig holder mikrofon for.

    Og så kender Rasmus Bjerre selvfølgelig Pernille Rosenkrantz-Theil som efter egne oplysninger forlod Enhedslisten i protest mod at partiet ikke behandlede Asmaa Abdol-Hamid venligt nok. Denne protest var åbenbart adgangsbillet til en karriere hos Socialdemokraterne.

    Det er ikke underligt at venstrefløjen regerer Danmark, uanset hvem der danner regering. De er mange, de står sammen og de sidder på alle de vigtige poster. Det vil de blive ved med sålænge 45-50% af vælgerne stemmer på venstrefløjen og yderligere 40-45% stemmer på partier, der er døve, blinde og komplet ligeglade med venstrefløjens magt.

    Kommentar by Anonym — 30. januar 2013 @ 14:58

  25. Nej, venstrefløjen nyyer sine egne, det kunne borgerlige lære meget af, ansæt aldrig en venstreorienteret hvis der er en borgerlig mulighed.

    Kommentar by thatcherite — 30. januar 2013 @ 16:15

  26. Der skulle stå “venstrefløjen hytter sine egne”

    Kommentar by thatcherite — 30. januar 2013 @ 18:14

  27. Skal vi ha’hanekyllinger?- er, lidt fortsat, ovre på:
    http://snaphanen.dk/2013/01/29/i-feel-like-a-stranger-where-i-live/

    Kommentar by Peter Buch — 31. januar 2013 @ 15:03

  28. […] Buch Posted: 30 January 2013 – 07:27 – Reply http://www.uriasposten.net/archives/44060/comment-page-1#comment-13729 33 Lidt redigeret, ændret og udvidet i forhold til […]

    Pingback by Eventyr: Skal vi ha’ hanekyllinger? | Eventyr Hanekyllinger — 14. oktober 2013 @ 07:18

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper