30. maj 2007

En professor om almindelige menneskers ondskab og voldsparate højreekstremister

Klassisk shaming-artikel i dagens Politiken af professor Curt Sørensen. Her lidt fra Leg med ilden: Kursen sat mod nye voldsorgier , hvor han med referencer til forskningen forklarer hvorfor ytringsfriheden ikke må bruges forkert.

Statsadvokaten har med sin tilbagevisning af anmeldelsen mod en række DF-politikere for overtrædelse af racismeparagraffen reelt sat denne ud af kraft. Dermed har han sendt det signal, at politikere af den type har en privilegeret adgang til i et modbydeligt sprog at håne, nedgøre og forfølge anderledes værende og anderledes tænkende. Men dette er fortsat en farlig leg med ilden.

De øgede spændinger mellem forskellige befolkningsgrupper, de aggressive udladninger mod ‘de andre’, den berygtede ‘tone i debatten’, har på ny rejst det klassiske og fundamentale spørgsmål om sammenhængskraften i den sociale orden. Vi er endnu ikke kommet helt derud, hvor hadets ild er flammet op i en tilintetgørende brand. Men hvor galt kunne det gå, hvis den nuværende leg med ilden fortsætter?

I forskningen i disse fænomener er der to modstående sæt af teorier, opfattelser og forskningsresultater. Ifølge den ene gruppe er der tale om et urgammelt fænomen. Menneskenes historie har været præget af stadige krige, massemord, forfølgelser og grusomheder. Excesserne er forekommet med mange forskellige ideologiske begrundelser og retfærdiggørelser, under vidt forskellige navne og symboler og i vidt forskellige politiske systemer og sammenhænge. Det har været primitive behov og lidenskaber – så som åbenlys glæde ved at pine, ydmyge andre og dræbe, især når dette kunne ske over for værgeløse ofre – der har pisket processerne fremad til et barbarisk crescendo. Religioner og ideologier har her blot leveret den ledsagende retfærdiggørelse. Samtidig har gerningsmændene og deres sociale basis i aggressionen mod andre grupper søgt en primitiv identitetsskabelse.

[…]

Den moderne forsknings to her angivne grupper af forskere er i øvrigt enige om én ting: Udøverne af forfølgelser, udrensninger og massemord kan være ganske almindelige mennesker. Folk, der i årevis har levet fredeligt sammen side om side, kan pludselig vende sig mod hinanden i et inferno af had og destruktion. Gerningsmændene er ikke bare notoriske sadister, men også, som dokumenteret af den amerikanske historiker Christopher Browning, »ordinary men«. Set i relation til vores situation i dag fører de to sæt af teorier og forskningsresultater desværre til samme dystre konklusion. Ifølge den første opfattelse er der en risiko for fremkomst af sådanne excesser også i moderne udviklede samfund… Ifølge den anden opfattelse er risikoen til stede, fordi disse fænomener er dybt forankrede i selve vores moderne civilisation, båret frem af nations- og statsbygningen.

Vi har en regering, der har gjort sig afhængig af et højre-populistisk parti, der uhæmmet hetzer løs mod ‘de andre’, vi har radikaliserede grupper af islamister, og vi har (hvilket ofte overses) en hastigt voksende gruppe af voldsparate højreekstremister og neo-nazister. Hvor længe kan det blive ved, uden at der sker et skred? Man leger med ilden i disse år. Men statsadvokaten sover roligt. Han har jo bare forsvaret ‘ytringsfriheden’.

Når dissidenter bruger sin ytringsfrihed, så må den indskrænkes. Når dissidenterne af udseende ikke adskiller sig fra folk flest, så må vi huske på at “almindelige mennesker” har et ondt potentiale. Når nu “højreekstremister og neo-nazister” sjældent begår voldelige overfald… så viser det jo bare at de er “voldsparate”.

Man græmmes.

67 Comments »

  1. Vi har vist alle mistænkt længe, at den dag det måtte gå rigtig
    galt, vil Tøger-segmentet stå parat med : Det er DF´d skyld altsammen…………….

    Kommentar by steen — 30. maj 2007 @ 19:26

  2. Og jødernes selvfølgelig!

    Kommentar by grønkål — 30. maj 2007 @ 19:29

  3. Citat:

    “Vi har en regering, der har gjort sig afhængig af et højre-populistisk parti, der uhæmmet hetzer løs mod ‘de andre’, vi har radikaliserede grupper af islamister, og vi har (hvilket ofte overses) en hastigt voksende gruppe af voldsparate højreekstremister og neo-nazister. Hvor længe kan det blive ved, uden at der sker et skred? Man leger med ilden i disse år. Men statsadvokaten sover roligt. Han har jo bare forsvaret ‘ytringsfriheden’.”

    Godt så. Lad os prøve at skrive det lidt om, så det passer lidt bedre til de faktiske forhold i det danske samfund. Det skulle vel så være nogenlunde som følger:

    Vi har en opposition, der har gjort sig afhængig af et venstre-radikalt parti, der uhæmmet hetzer løs mod ‘de andre’, vi har radikaliserede grupper af islamister, og vi har (hvilket ofte overses) en hastigt voksende gruppe af voldsparate venstreekstremister og autonome. Hvor længe kan det blive ved, uden at der sker et skred? Man leger med ilden i disse år.

    Jep, nu passer det til de faktiske forhold :)

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 30. maj 2007 @ 19:52

  4. >1 Steen

    Det har du ret i, men venstreekstremisterne glemmer, at vi andre ganske udemærket ved hvem der har skylden for suppedasen og skulle helvede en dag bryde løs…

    Ingen nævnt, ingen glemt!

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 30. maj 2007 @ 19:54

  5. Ja, og hvis det ikke rækker, så er det jo Samfundets skyld også.
    Det vil sige, os alle sammen, undtagen de offergjorte selv.
    Og de naive, der tager disse voldsparates parti, uanset hvad.

    Kommentar by Erik Rau Hansen — 30. maj 2007 @ 20:00

  6. Vi udvikler videre på professor Curts logik:
    Når nu danskere, der af udseende ligner de danskere, der endnu er flest af, sjældent stjæler heste, så viser det jo bare, at de er latente hestetyve.
    Professoren må have et speciale i Erasmus Montanus logik.

    Kommentar by Menig 442 — 30. maj 2007 @ 20:07

  7. Den læste jeg også !

    Dét der er helt væk. Ikke blot er der ikke skyggen af dokumentation for den voldelige højrefløj, der perspektiveres heller ikke til en venstrefløj der er mere voldelig nu end N’bro ’98, end Blekingegade og end Ryesgade tilsammen.

    Værst af alt dog det hykleriet, om tacklingen af problemerne med ekstremister. Nogle skal man gå i dialog med, andre skal bekæmpes før de bliver til folkemordere.

    Hans sammenligning mellem DF’vælgere og Folkemordere finder jeg dog helt utilstedelig.

    Kommentar by DaLi — 30. maj 2007 @ 20:08

  8. @ Mackety

    Forslag til et forsøg. Tag mandens læserbrev som det er, udskift relevante ord som du har gjort foroven, og indsend det til Politiken. Hvis de afviser det, så send det til JP osv.

    Kunne være sjovt.

    Henrik

    Kommentar by Henrik Krog — 30. maj 2007 @ 20:09

  9. “en hastigt voksende gruppe af voldsparate højreekstremister og neo-nazister”

    Er det mig der er blind?? Jeg har ingen idé om hvor og hvem denne gruppe er??

    Snakker han om DFU? …men de begår da ikke vold.

    Eller Nazisterne? …er der andre tilbage end Johnny H fra Greve??

    Jeg er forvirret.

    Kommentar by Andreas — 30. maj 2007 @ 20:13

  10. >7 Andreas

    Mon ikke det er de “kreative unge” fra ungdomshuset, som han har i tankerne?? Men hvordan han har fået den ide, at de skulle være højreorienterede…..det må guderne vide.

    Til gengæld kan han da have ret i, at de autonome og ungdomshusbrugerne har betænkelige ligheder med fortidens tyske nazi-jugend.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 30. maj 2007 @ 20:19

  11. @ 9

    Ikke helt.

    Den organisation de har lighed med, er det tidlige og revolutionære SA, som bevidst tiltrak unge gennem “handlings”politik (modsat debatteret politik) og som systematisk fejede igennem gaderne med vold og frygt.

    De blev dermed gadens parlament og de fik afgørende indflydelse på hvad det officielle “Folket” mente og ikke mente. Eller hvad disse synlig mente og ikke mente, fordi dissidenter blev opsøgt og invalideret (jf PK overfaldene) imens gaden blev systematisk renset for andre politiske fraktioner (jf. jagten på VU demonstranter, overfald på jøder, overfald på skinhead-typer og hærværk imod højre-valgmaterialer).

    Skrårem eller læderjakke; Reelt er der kun den centraliserede styring af ‘korpset’ tilbage som forskel. Og det kan man endda ind imellem også tvivle på.

    Ikke sandt ?

    Nuvel; Tør du (hvis jeg sørger for udklædningen) stille dig på strøget og dele pamfletter ud for 1) Jødiske rettigheder 2) Dansk Folkeparti 3) Rydning af Christiania 4)Muslimske kvinders- og homoseksuelles rettigheder eller 5) Irakkrigen, blot.

    Jeg forventer til fulde, at hvis nogen udfordrer denne tese, at de så også tager udfordringen op. Jeg betaler både udklædning og materiale til uddeling af egen lomme.

    Kommentar by DaLi — 30. maj 2007 @ 20:33

  12. Mackety:

    “Det har du ret i, men venstreekstremisterne glemmer, at vi andre ganske udemærket ved hvem der har skylden for suppedasen og skulle helvede en dag bryde løs…”

    Jo da, men hvert år tilkommer en ny generation der ikke kender forhistorien. En dag kan det vel lykkes Tøger segmentet at skrive historien FRA det onde år 2001 og frem, og udelade de 25 foregående år. Det vil kræve en uhyre oprustet historieundervisning i skolerne, at undgå det – tror jeg.

    Kommentar by Steen — 30. maj 2007 @ 20:36

  13. >9 Steen

    hmmm. Mon ikke der alligevel træder en kognitiv dissonans i funktion. Det er jo ikke let for folk flest at genkende den “virkelighed” de venstreekstremistiske tosser forsøger at prakke dem på.

    Det er jo før set at paradigmeskifter er fremkommet ret pludseligt og har ført til gennemgribende politiske og intellektuelle forandringer.

    Jeg ser lidt på 68’er generationen som nogle mosefund der er blevet overhalet af verden og endnu ikke helt har fattet, at der ikke længere bliver lyttet særligt opmærksomt.

    Virkeligheden trænger sig på. Og min pointe er vel den enkle, at jo mere virkeligheden trænger sig på, jo sværere bliver den at ignorere.

    Jeg opfatter lidt Ny Alliance som et sidste desperat forsøg fra “eliten” på, at ignorere det nye paradigme. Men det virker bare ikke. Verden ER kørt videre. 68 er et overstået kapitel.

    Hvad angår DF, så tror jeg ikke historien bliver skrevet af historikere, selvom ******* skal vide de forsøger. (er ikke ment som kritik af dig Møller :) )

    Næhh, jeg tror nu snarere historien bliver skrevet i stemmeboksene og i kolonihaverne. Hæ, måske er det derfor de fine hader kolonihaverne?

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 30. maj 2007 @ 20:54

  14. Det er sku da godt jeg huskede at skrive Steens navn, når nu der sådan bliver flyttet rundt på kommentarerne :)

    Apropos.

    > Dali,
    jeg formoder din kommentar var til mig. Jeg er ved nærmere eftertanke enig med dig i, at det nok snarere var SA man skulle sammenligne de “kreative” unge med.

    >Henrik Krog

    Tjaa. Jeg gider ikke rigtigt læserbreve må jeg indrømme. Men jeg tror nu også mandens uforstand vil være åbenlys for de fleste.

    Hvad angår aviserne, så har vi vel efterhånden beviser nok på hvor deres sympatier ligger…eller hvad?

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 30. maj 2007 @ 21:02

  15. Det kan godt være vi her på Uriasposten kan sidde og grine lidt af dette levn af et mosefund fra 68, men lige ovre på den anden side af Øresund er den slags tågesnak faktisk god latin, som bliver taget meget alvorligt af de politiske magthavere.

    Kommentar by JensH — 30. maj 2007 @ 21:09

  16. Forresten her er lidt til lattermusklerne.
    Kouichi Toyama var ved sidste valg kandidat til borgmesterposten i Tokyo. Han bevæger sig ude på den ekstreme anarkistiske venstrefløj. Han lavede følgende absurde “valg-video”

    http://www.youtube.com/watch?v=gr9_uLlH3yk

    Det sørgelige er at han fik over 15000 stemmer, altså nr. 8 ud af 14 kandidater…

    Kommentar by Anders Kusk — 30. maj 2007 @ 21:15

  17. Hej Kim

    Hvorfor skriver du egentlig ikke bare ‘udskamning’!? Er det engelske sprog virkelig så meget mere smart end det danske selv for en svoren nationalkonservativ stridsmand.

    Bedste hilsener
    Arild

    Kommentar by Arild — 30. maj 2007 @ 21:15

  18. Det mest uhyggelige er at han vil begrænse politikere adgang til at sige ting, som – ifølge ham selv – naturligvis er usmagelig.

    Demokrati og ytringsfrihed, men kun når krydset sættes rigtigt og vi alle synger fra samme blad i sangbogen.

    Hvor har man mon set det før ?

    Kommentar by DaLi — 30. maj 2007 @ 21:20

  19. Dét der gør det så vanskeligt at formidle budskabet om alliancen af islam og venstrefløj som fascismens nærmeste pendant i nutiden, er de overfladiske forskelle mellem de to gruppers fremtræden og legitimeringsgrundlag, sammenlignet med den oprindelige fascisme og nazisme i 1930’erne og 1940’erne.

    Det har i mange år været antaget, at skulle fascismen genfødes i vores tid, ville den ligne den oprindelige i sit udtryk, med skråremme og hele baduljen, og ville tage sit udgangspunkt i de marginale grupper som prøver at genskabe denne tid. For en 10 år siden var jeg selv ved at skide grønne grise over fremkomsten af det neofascistiske parti i Italien. Jeg forventede nærmest at det ville sætte en steppebrand i gang i Europa, så vi ville få en korporativ revival med statskup på stribe.

    Intet skete. Imens voksede etniske grupper iklædt fugleskræmsels- eller spøgelsesdragt på den ene side, og spraglede, cool udseende typer med rastahår, piercinger og fed musik frem – fandt hinanden i et interessefællesskab, og uden egentlig spotlight fra den altid clueless MSM begyndte de at ændre samfundet på deres betingelser – frygt og intimidering er den nye realitet i Danmark.

    Ordet fascisme er nok farligt at bruge af denne grund, fordi man stirrer sig blind på dét fænomen som på den ene side repræsenterer den klassiske fascismes voldsherredømme i vor tid, men på den anden side ikke er fascisme i klassisk aftapning.

    Min egen fornemmelse er, at denne nye kvasi-fascisme på flere måder er uendeligt mere farlig end den oprindelige, i hvert fald i dagens verden: Venstre-islam-totalitarianismen angriber os med en knibtangsmanøvre af blid massage af plusord på den ene side (“antiracisme”, spraglede multikulturalistiske floskler osv.), mens vi på den anden side intimideres med de stadige udsagn om “hvis vi dæmoniserer muslimerne bliver de vrede og kommer efter os”, eller med kun let indpakkede trusler fra imamer.

    Moderne vesterlændinge kan næppe sælges en latterlig overvintret fascismo classico med naiv dyrkelse af stærke mænd, rene kvinder og korporativ stat. Ingen klassiske fascister ville formentlig ofre sig selv i selvmordsangreb.

    Begivenhederne omkring det nu nedrevne Ungdomshuset og Motoonaffæren viser med al tydelighed hvor fascismens arvtagere skal findes.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 30. maj 2007 @ 21:46

  20. -Dit gæt er ligeså godt som mit. Jeg må tilstå jeg stærkt har undervirderet folk evne til at fortrænge, selv det de står lige foran.

    “Jeg ser lidt på 68′er generationen som nogle mosefund” – tja, det gør jeg også. Jeg er student fra 1970 :-)

    Kommentar by Steen — 30. maj 2007 @ 21:51

  21. ->19 “Jeg må tilstå jeg stærkt har undervirderet folk evne til at fortrænge, selv det de står lige foran”.

    Vi oplever netop dette fænomen blandt vores uriasofobe medskribenter. Prøv f. eks. at læse RasmusEs indlæg i tråden fra i mandags om Koranen og Mein Kampf. Selv efter at han bliver mødt med konkrete paralleller mellem de to værker, virrer han med hovedet og gentager at Krarup er ubegavet. Selv efter nok så mange eksempler på taqiyya, ønsker om sharia i Danmark osv. som er blevet dokumenteret her, føler han først og fremmest “væmmelse” ved tonen her imod Khader. Sådan prioriterer mange. Når jeg engang imellem er nødt til at kigge i Politiken har jeg altid følelsen af at stikke hovedet ind i en lukket klub af enfoldige individer med ringe kontakt med virkeligheden.

    Som du skrev i #1, når det går galt engang, er “forklaringen” allerede stykket sammen – de fæle Dansk Folkeparti. Men problemet for dem bliver så: Hvad kan de bruge dette til? Hvordan vil de tackle dén virkelighed som ikke kan fortrænges længere?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 30. maj 2007 @ 22:31

  22. Fra hestens mund. Her er lidt af Mussolini:

    “Anti-individualistic, the fascist conception of life stresses the importance of the State and accepts the individual only insofar as his interests coincide with those of the State, which stands for the conscience and the universal will of man as a historic entity…. The fascist conception of the State is all-embracing; outside of it no human or spiritual values can exist, much less have value…. Fascism is therefore opposed to that form of democracy which equates a nation to the majority, lowering it to the level of the largest number…. We are free to believe that this is the century of authority, a century tending to the ‘right’, a Fascist century. If the nineteenth century was the century of the individual (liberalism implies individualism) we are free to believe that this is the ‘collective’ century, and therefore the century of the State.”

    Minder en del om islam i mine ører.

    Jeg bliver mere og mere sikker. Vi står overfor en dødsensfarlig trussel. Vi skal ikke give os en eneste millimeter, og jeg gider ikke høre på mere muslimsk klynk om hvor svært de har det og hvor slemme vi er mod dem. Lad os se at komme væk fra afhængigheden af deres enes olie og lad dem dø i det morads de har sat sig selv i. Deres åndssvage religion holder dem tilbage på et middelalderligt stade, og KUN olieindtægterne sikrer nogle af dem et liv i luksus, og lidt flere et tåleligt liv. Med Thøger Seidenfadens egne ord: “Der hvor islam regerer er det gået ad helvede til”, og jeg ønsker dem ikke her mere. Jeg er træt af deres klynk og offerroller, deres kræven ind, og krav om at jeg underordner mig deres forskruede religion. Når de kommer ind i bussen med deres 4 børn med et års forskel plus en i maven, så rejser jeg mig sg’u ikke op mere. De kan rende op hoppe, og kan de ikke lide hvordan vi bor her, så kan de finde et andet sted. Jeg vil ikke savne dem.
    Nå – der blev jeg godt nok sur, godnat.

    Kommentar by PeterK — 30. maj 2007 @ 22:40

  23. “Udøverne af forfølgelser, udrensninger og massemord kan være ganske almindelige mennesker. Folk, der i årevis har levet fredeligt sammen side om side, kan pludselig vende sig mod hinanden i et inferno af had og destruktion.”

    Det er jo så sandt som det er sagt! Men siden hvornår er Politiken-professorer begyndt at argumentere imod det multietniske samfund?

    Kommentar by Arild — 30. maj 2007 @ 23:01

  24. Selv gammel 68’er vil jeg blot anføre, at det er denne ‘professor’ Curt Sørensen ikke. tåbelige var vi trods alt ikke…

    Kommentar by Kaj Haulrich — 30. maj 2007 @ 23:02

  25. Vi mente jo ikke dig, Kai…………:-)

    Han ser ud til at være født ca. 1938
    http://www.ps.au.dk/showpage.asp?lPageID=62

    Kommentar by Steen — 30. maj 2007 @ 23:14

  26. OK Steen, det forklarer oprøret mod ‘professor’-vældet, ikke? – Vi trænger vist til et nyt. Samt flere plejehjemspladser til senil-konfuse ‘professorer’.

    Kommentar by Kaj Haulrich — 30. maj 2007 @ 23:28

  27. Hvem læser egentlig den avis? Min far som er socialdemokrat er ved at få knopper over den.
    Selv rykker jeg nogle hår af mit hoved, hver gang jeg læser debatsiderne, lederne og klummerne.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen ( islamofob ) — 30. maj 2007 @ 23:38

  28. –>Thomas Bolding Hansen
    “Hvem læser egentlig den avis?”
    Rigtig mange på universiteterne læser politikken både undervisere og studerende. Det er jo avisen med de rigtige holdninger.

    Kommentar by Jacob — 31. maj 2007 @ 01:31

  29. # 27

    Netop .

    Men selv folk og medier med de “rigtige” holdninger kan ikke unddrage sig virkeligheden .

    De kan snakke og skrive alt det de vil om deres såkaldte progressive og humanistiske holdninger, MEN – virkeligheden vil også indhente dem en skønne dag .

    Hvis de vader rundt i den tro de vil blive dem der undgår den Islamiske behandling af urene, vantro Vesterlændinge tager de meget fejl .

    Det ER virkelig ufatteligt at de, i egen opfattelse, fremmeste blandt Danskere er så blinde og døve overfor det der foregår og det der vil komme om vi ikke snart tager os alvorligt sammen og sætte hælene i jorden .

    Hvad vil de mennesker egentligt med Danmark ?

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 31. maj 2007 @ 08:11

  30. Kan man overhovedet få en eksamen fra et universitet uden at læse Politiken, Imformation?
    Kan man overhovedet blive ansat i det offentlige?
    Som gammel Aalborgpige kan jeg love jer, at det kan man ikke i den by. Tror heller ikke man kan i Randers. Århus. Odense plus en hel række andre byer.
    Måske et par af stederne på topplan, men som alm. mælkekusk? Umuligt.
    Socialister og radigale skal nok få de højtråbende til at rette ind til venstre – samtidig er de så snoppede det nærmest er grinagtig.
    Eksponenter som Mogens Lykketoft og Ritt Bjergegård, Niels Helved og Marianne har været og er tidstypiske – ligesom Gøg og Gogge i Baronens seng når de går til hofbal.
    Og nøjj, hvor hører de vel nok til de fine.
    Og vores professor her, helt på linie med Svend Auken og søster, patologisk løgner fra det socialistisk/radigale overdrev.
    En mand, der kender sin plads og ved, hvordan man kommer i højeste lønramme.

    Kommentar by Bodil. — 31. maj 2007 @ 08:40

  31. Curt Sørensen er en meget spændende mand så længe han holder sig til det han ved noget om, nemlig Karl Marx.

    Når Sørensen bliver politiserende (og det sker alt for tit), bliver han kedsommelig og forudsigelig at høre på.

    Kommentar by Andreas — 31. maj 2007 @ 08:48

  32. > Steen og Kaj

    Ang. 68’ere. Måske er det forkert at fokusere så meget på hvornår folk gik ud af gymnasiet :)

    Man kunne vel også kalde det ånden fra 68. Der er vel ingen der vil bestride at denne kulturradikale tendens til virkelighedsfortrængning som vi ser den idag i høj grad hænger sammen med ånden fra 68?

    Iøvrigt, så er Tim Jensen vist fuldblods 68’er, både hvad angår alder OG holdninger, lol.

    Iøvrigt var der mange af dem der lige er et årti eller to ældre end 68’erne der fattede hvor det bar henad længe før os andre. En del af dem stemmer formentligt DF idag og ellers borgerligt.

    Nå, men i hvert fald, så kan man stadig mærke ånden fra 68 overalt i de intellektuelle miljøer i Danmark, selvom der viser sig flere og flere sprækker.

    Omvæltningen kan såmen komme pludseligt nok. I har sikkert ret i, at der vil være nogle få uforbederlige fanatikere i stil med denne Curt, som vil forsøge at vælte skylden over på ofrene, som de jo forøvrigt altid har gjort det.

    Men som en anden påpegede, så ændrer det jo ikke på noget. Toget er kørt videre. 68 er forbi.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 31. maj 2007 @ 09:05

  33. Det går mere og mere op for en, at en del professortitler åbentbart
    kan erhverves i en pakke cornflakes.
    pm

    Kommentar by Palle Munch — 31. maj 2007 @ 09:13

  34. manden har jo ret…en klog mand der kender sin historie..

    Kommentar by Allan — 31. maj 2007 @ 09:48

  35. 28#
    “Hvad vil de mennesker egentligt med Danmark ?”

    Svar: de aner det ikke, for de lever i et Utopia.

    En stor del af denne glamour elite som bestrider de fleste topposter indenfor det offentlige og kulturlivet i dag blev til under Nyrup & Jelved.

    De har aldrig kendt til andet end velstand og frit valg på alle hylder.
    Knaphed og hårdt slid har aldrig været en del af deres liv.

    De er vokset op i en verden uden bekymringer og med velfærd i uendelige baner.
    Men den slags er ikke kommet ud af ingenting, det er resultatet af en slidsom proces.

    Det aner de fjolser bare ikke noget om, for de har aldrig kendt til andet end velstand, de aner ikke hvordan den er opstået, og ved endnu mindre hvad der truer dens eksistens.

    For dem er livet en leg, og Danmark et uudtømmeligt paradis på jorden, her er nok af det hele.
    “Bare kom til Danmark op få asyl” vi har råd og plads til alle.

    Fra deres elfenbenstårn højt hævet over virkelighedens verden betragter de med afsky den pøbel som har betalt deres skatte finansierede uddannelse.

    Frigjorte for at skulle tage stilling til alle hverdagens ubehagelige problemer gør de sig nu gennem akademiske publikationer til prædikanter for hvordan den virkelige verdens mennesker skal leve.

    Men enden er nær for dem, de har nemlig vildledt befolkningen, og deres egen verden er forloren, for de glemmer nemlig at de ikke er selvforsørgende, ej heller bidrager de til produktiviteten i samfundet, de nasser kun på det.

    Deres egen uvidenhed kan meget snart bliver deres undergang, lad os håber det sker snart og inden de når at rive os andre med.

    Kommentar by K. Kristensen — 31. maj 2007 @ 09:51

  36. @ Anders Kusk

    De bedst spenderede fem minutter af mit liv igennem de sidste par uger. Manden er jo visionær :-)

    Henrik

    Kommentar by Henrik Krog — 31. maj 2007 @ 10:24

  37. Vi der læser Urias (2.000 mennesker) ser efterhånden klare tendenser & mønstrer i Islam & Venstrefløjen.

    Desværre, så ser resten af Danmark endnu ikke dette ‘link’.

    Ud af 100 mand m/k spurgt på gaden, er chancen for at alle 100 ikke fatter det 99% stort.

    anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 31. maj 2007 @ 10:24

  38. “manden har jo ret…en klog mand der kender sin historie..”

    Faktisk angiver han ingen historisk facts ligesom hans argumentation akademisk set mangler både metodisk konsekvens og faktuelt indhold, til at underbygge påstandene.

    Faktisk vil jeg sige :

    ‘Han er ikke klog, da han ikke anvender hverken visdom eller den lærdes omhyggelige opbygning af argumenter. Han kender heller ikke sin historie, da der ingen historiske fakta er og da samtidshistorien (eksempelvis omkring “neo-nazister”) er direkte forkert. Endelig kan man rent objektive sige at han ikke har ret, idet onskaben som kan beskriver fødes af afmagt, diktatur og lidelse snarere end politisk og kulturel stabilitet’

    Men som sædvanlig går Allan ikke ind i debatter.

    Heller ikke på sin egen fascistoide blog, hvor al dissens cencureres og tilskæres i bedste Joseph Goebbels-stil.

    Kommentar by DaLi — 31. maj 2007 @ 10:48

  39. 34 > “Deres egen uvidenhed kan meget snart bliver deres undergang, lad os håber det sker snart og inden de når at rive os andre med.”

    Enig med denne tilføjelse: De store akademiske tågehorn må gerne rive deres små efterplaprende debatfølgesvende med i faldet. Eksempelvis den her så bekendte one-liner-artist, der optræder under navnet Allan.

    Kommentar by Lama Q — 31. maj 2007 @ 11:25

  40. Hvad blev der af ham der den Jelved-radigale viceborgmester fra Hobro, der fik nogle måneders fængsel for at give efter for sin volds-parathed på et værtshus (formodentlig har han syntes, at ofret for hans afstumpede vold var for hvid i huden?)?

    Nicolaj Holm er navnet på volds-psykopaten. Han ser da også noget afstumpet ud:http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/OevrigeNyheder/2006/08/01/074458.htm

    Kommentar by Nicolai — 31. maj 2007 @ 13:01

  41. Mackety : Jovist er jeg da 68’er – altså 1868’er. Men også dengang havde vi en “kultur-elite” og et Tøger-segment, så vi kunne synge :

    Ordener hænger man paa Idioter,
    Stierner og Baand man kun Adelen gier;
    Men om de Mallinger, Suhmer og Rother,
    Man ei et Ord i Aviserne seer.
    Dog, har man Hierne,
    Kan man jo gierne
    Undvære Orden og Stierne.

    (P.A.Heiberg – landsforvist 1799)

    og:

    At Slyngler hæves til Ærens Top,
    at Smiger mæskes, og Sandhed tigger,
    at Rige sluge den Arme op,
    og Dyden nøgen på Gaden ligger,
    at Bånd og Stjerne
    og tomme Hierne
    forenes ofte, ja, mer end gierne,
    det ser man tit, det ser man tit.

    (J. Zetlitz – 1761-1821)

    …hvorfor kom jeg nu lige på det ….?

    Kommentar by Kaj Haulrich — 31. maj 2007 @ 13:15

  42. Hov hov, Lama Q. Nu misforstår du Allan.

    Hans kommentar “manden har jo ret…en klog mand der kender sin historie..” er IKKE rettet mod professor Curt Sørensen…

    Den er rettet til Kouichi Toyama. Minoritetspartiets mand i Tokyo…..
    http://www.youtube.com/watch?v=gr9_uLlH3yk

    Kommentar by LMNord — 31. maj 2007 @ 13:18

  43. Mackety : Jovist er jeg da 68’er – altså 1868’er. Men også dengang havde vi en “kultur-elite” og et Tøger-segment, så vi kunne synge:

    Ordener hænger man paa Idioter,
    Stierner og Baand man kun Adelen gier;
    Men om de Mallinger, Suhmer og Rother,
    Man ei et Ord i Aviserne seer.
    Dog, har man Hierne,
    Kan man jo gierne
    Undvære Orden og Stierne.

    (P.A.Heiberg – landsforvist 1799)

    og:

    At Slyngler hæves til Ærens Top,
    at Smiger mæskes, og Sandhed tigger,
    at Rige sluge den Arme op,
    og Dyden nøgen på Gaden ligger,
    at Bånd og Stjerne
    og tomme Hierne
    forenes ofte, ja, mer end gierne,
    det ser man tit, det ser man tit.

    (J. Zetlitz – 1761-1821)

    …hvorfor kom jeg nu lige på det ….?

    Kommentar by Kaj Haulrich — 31. maj 2007 @ 13:19

  44. >38 Kaj

    Herligt, herligt, ROFL.

    Det var afgjort dagens bedste grin. De kunne vel nok, de gamle digtere.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 31. maj 2007 @ 13:35

  45. Når det er noget med Curt Sørensen, hopper jeg altid over. Livet er kort.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 31. maj 2007 @ 13:37

  46. At deltage i norsk debat udvikler ens galgenhumor.

    Her er et citat fra i dag:

    “Min generasjon vokste opp i en spennende etterkrigstid. Landssvikoppgjøret satte sine spor. Kampen mot nazismen hadde vunnet frem.”

    (Arne Treholt)

    Deroppe kæmper de endnu mod nazismen, mener mange.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 31. maj 2007 @ 13:51

  47. Jeg mener bestemt jeg satte en kommentar ind, men den er væk.

    Denne professor Bibendum leverer en gang fordrukkent sludder ved at drage parallel mellem DF og nazister, der jo som ekstremsocialister hører til på venstrefløjen.

    Dog har han ret i dette:
    ***
    Det har været primitive behov og lidenskaber – så som åbenlys glæde ved at pine, ydmyge andre og dræbe, især når dette kunne ske over for værgeløse ofre – der har pisket processerne fremad til et barbarisk crescendo. Religioner og ideologier har her blot leveret den ledsagende retfærdiggørelse. Samtidig har gerningsmændene og deres sociale basis i aggressionen mod andre grupper søgt en primitiv identitetsskabelse.
    ***

    Det er præcis det mønster der ses ved muslimske banders hærgen i samfundet.
    Og for den sags skyld osse de autonomes.

    Kommentar by Dansk Realist — 31. maj 2007 @ 14:30

  48. Ad 36

    Jeg kan berolige dig! Nikolaj Holm fra Ny Mariager kommune har på ganske glimrende maner selv sørget for at ødelægge sin politiske karriere. Så vidt jeg husker tog Indenrigsministeriets Valgbarhedsnævn stilling til hans sag i april og dommen var vist mere end de 30 dage som er grænsen for “uværdig”. Han har jo mulighed for at komme tilbage senere men folk vil nok huske ham som den “radikale der knaldede sin onkel ned”( Ja, det var hans onkel der var dørmand).

    Kommentar by EAM — 31. maj 2007 @ 15:55

  49. Der er nok gang i den her på bloggen?
    Jeg tror desværre, der er meget få her i Danmark,
    der ved noget som helst om,
    hvad det er vi taler om.
    80% er “lykkeligt” uvidende.
    Eller, slår det hen som hysteri, og det rene nonsens.
    De resterende 20%, er lig med os andre, venner som fjender.
    Det vil sige, det går hen over hovedet, på langt de fleste.
    Indtil den dag, hvor de opdager, at de sov i timen.
    Til den tid, bliver det sejrherren,der deler rovet.

    Kommentar by Erik Rau Hansen — 31. maj 2007 @ 16:23

  50. Ja og en dejlig omgang omgang her på Bloggen er det, det er en fonøjelse at læse så mange gode indlæg der har været, uden at der har været tildens til flokser.

    Jeg vil sige, at det jeg ville have sagt, er skrevet mange steder her.

    Kommentar by Per N — 31. maj 2007 @ 17:15

  51. @ 39 :

    [..] … De kunne vel nok, de gamle digtere.

    Comment af Mackety (Islamofob) — torsdag 31. maj 2007 @ 13:35

    Ja mon ikke.. her er f.eks lidt fra 1748)

    Om fremmede i landet

    “Når fremmede til Danmark komme,
    man med forundring høre kan,
    hvor pralende og frække somme
    tør prise deres eget land,
    og her har ingen ting den ære,
    at være dem til behag.
    Men – hvorfor de da her vil være?
    Ja, dette er en anden sag.”

    http://kortlink.dk/DF_Anno_1748/3wkc

    Kommentar by Salta — 31. maj 2007 @ 18:58

  52. Oooops … det var selvfølgelig til : @ 43

    Kommentar by Salta — 31. maj 2007 @ 19:03

  53. >51 Salta

    Kommentarerne har det med at flytte sig lidt, så det er en god ide altid at skrive både nummer OG navn :)

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 31. maj 2007 @ 19:39

  54. Her er nogle perler fra “Dansk Indentitetshistorie. Et yndigt land 1789-1848”.

    s, 211

    “O Danmarks Aand! besjæl vort Bryst
    Med ædle Borgerdyder.
    Og styrk vor Arm i farlig Dyst,
    Når Land og Konge byder.
    Thi gjennem ægte Dannished
    Gaaer Mandens Vei til Salighed,
    Og Danmarks Vei til Hæder.”

    ———

    “Lyd høit elskte Fødeland
    Vort Danmark elskte Moder,
    Hver Tunge, som benævne kan
    En Dannemand som Broder!
    Men ei enhver er Dannemand,
    Skjøndt Danmark er hans Fødeland.”

    ————-

    s. 213.

    Vort Fødeland er Fredens Boe;
    Thi Dansken elsker Ret og Roe –
    Ei noget Land fornærmer.
    Men komemr Fjende os for nær,
    Vi dandse rask i Ledingsfærd;
    Og KONGEN med sin Heltehær
    Sit elskte Land beskjærmer”.

    :-)

    Kommentar by Mette (islamofob) — 31. maj 2007 @ 20:07

  55. >53 Mette

    Vi mangler de gamle sange og digte i hverdagen her i Danmark. Man burde indføre dem som pligtlæsning i folkeskolen, og så iøvrigt droppe de der latterlige 68’ere som Rifbjerg og hvad var det nu hun hed….Vita Andersen eller sådan noget. Jeg kan bare huske, at der var en rødstrømpe digter, hvis komplet intetsigende og hysteriske digte, blev proppet i hovederne på os stakkels unger der voksede op i firserne. Allerede første gang jeg blev tvunget til at læse det bavl var jeg ved at knække mig over det. Al den socialrealisme forpestede en hel generations æstetiske sans.

    De var såmen ikke altid så dumme i gamle dage. Det er bare at de postmoderne tumper ikke tror de kan lære noget af fortiden.

    Måske er det derfor de gentager så mange af fortidens fejltagelser.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 31. maj 2007 @ 20:40

  56. -> 55 Mackety

    I de 12 år, jeg gik i skole, sang vi morgensang hver morgen, og det var dejligt. Jeg er en omvandrende udgave af Danmarks Melodibog. Ingemann, Grundtvig, Kingo og Jacob Knudsens ”Se nu stiger Solen”. Den er skøn. I december julesalmer. Det skete også, at vi slæbte os igennem ”Slumre sødt i Slesvigs Jord” fra dengang tysken var over os, og i de virkelige skæbnestunder satte vi i med.

    Kongernes konge
    Tekst: Adolph Recke, 1848
    Melodi: E. Horneman, 1848

    Kongernes konge! ene du kan
    skærme vort elskede fædreneland.
    Herre, du ene
    kan sejren os forlene,
    værn om vort herlige og ældgamle Dan!

    Slyng om os alle enigheds bånd,
    send fra din himmel begejstringens ånd!
    Følg du i fare
    den tapre lille skare!
    løft over hæren din velsignede hånd!

    Kærlige fader, lyt til vor røst,
    freden og friheden smykke vor kyst!
    Rigdomme følge
    med snækken over bølge,
    marken velsigne du med rigeste høst!

    Herrernes herre! mægtig og stor,
    nådig du høre vort bedende kor!
    Herre! du ene
    kan sejren os forlene
    værn om vort herlige og ældgamle Nord!

    eller

    Påskeklokken kimed mildt
    Tekst: Carl Ploug, 1848
    Melodi: Færøsk folkemelodi

    Påskeklokken kimed mildt fra den danske kyst,
    meldte over lande dog om så hård en dyst.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    Listet var i mulm og nat hid den tyske hær,
    knap de danske drenge fik tid at spænde sværd.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    Åbent bryst var landeværn, mod var mandeskjold,
    tysken måtte bygge af egne lig sin vold.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    Kuglen peb og sværdet sang til kartovers brag,
    tysken måtte lære det danske sprog den dag.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    Over Tyras brustne led blod i strømme randt,
    tysken måtte købe hel dyrt hvert fjed, han vandt.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    Vegen er for overmagt liden flok til sidst,
    men af Danmarks ære den haver intet mist’.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    Blegnet er så mangen kind, færre er de få,
    men for Danmarks ære vi end er nok at slå.
    Slutter kreds og står fast, alle danske mænd!
    Gud, han råder, når vi fange sejr igen.

    De er ved at være aktuelle igen, og melodierne er knippelgode, selv om de er begravelsestempo.

    Jeg havde glemt, at jeg havde slået op til brød, så nu fik du nogle godnatsange. :-)

    Kommentar by Mette (islamofob) — 31. maj 2007 @ 21:31

  57. Mette, jeg deler fuldstændigt dit syn på vor sangskat – vi kunne synge i kor. Sjovt nok har Jyllands-Posten i dag en kronik om emnet. Her udbreder en vis über-dhimmi ved navn Henrik Marstal sig om det ‘utidssvarende’ ved at synge disse gamle, danske sange. I stedet belæres vi om, at “Det er vigtigt at holde sig for øje, at morgensang i dag er og nødvendigvis må være noget ganske andet, end den har været i tidligere generationer”.

    Lad gå med at fjolset end ikke kan skrive dansk, men han er heller ikke klar over at hans foreslåede “nye sangskat” (‘Vi er røde,vi er hvide’? – ‘Og det var Danmark, og det var Danmark, Olé, Olé, Olé’?) vil virke stærkt stødende på kulturberigerne. Desuden kunne en behjertet sjæl vel have gjort tåben bekendt med at enhver form for musik i fremtidens multi-kulti Mohammedanmark er haram.

    (Jyllands-Posten bringer lokker undertiden de særeste personager til at afklæde sig selv offentligt i kronikkerne. Som nu forleden Mogens Lykketoft….)

    Kommentar by Kaj Haulrich — 31. maj 2007 @ 22:32

  58. @51 Al ærbødighed til Salta

    Dette vers er en perle blande perler i dansk lyrik, og passer på nutidens situation.

    Mn Torben Lund og BT vil finde den racistisk, nazistisk, eller fremmedfjendsk ?

    Her er den ledsagende tekst i Salta’s link til “Skræp”:

    Slutvers i lystspillet Det aftvungne stykke opf. 1748 (efter Mervilles´ C´est une autre affaire). Her efter Illustreret dansk Litteraturhistorie, II v. C. S. Petersen et al. 1934 s.653. Genoptr. hos Ole Feldbæk “Fædreland og Indfødsret. 1700-tallets danske identitet” i DIH I s.111ff.

    Sæt det i JyllandsPeter, og Rådet for diskrimination og muslimbeskyttelse vil straks indgive mindst 4 politianmeldelser mod forfatteren, der fra Graven må rejse sig og sige pænt undskyld !

    Kommentar by Dansk Realist — 31. maj 2007 @ 22:34

  59. @51 m.fl. Endnu en perle fra SKRÆP (Tak Salta)

    Peder Als: Om fremmede (1771)

    Vis, hvorfor de danske hidtil ikke har kunnet elske fremmede,
    nemlig fordi de fleste kom hertil, ikke for at nyde lige fordele
    med dem, ikke for at nytte landet, men for at beherske,
    underkue, fordunkle og falselig skjule deres fortjenester, for alene, endog som tiest ved de danskes egne meriter, at brillere.

    Efter P.F. Suhm Nye Samlinger til den Danske Historie, IV Kbh. 1795, s.19f.

    Bemærk udgivelsesåret!

    Kommentar by Dansk Realist — 31. maj 2007 @ 22:40

  60. Et eller andet sted frygter jeg, at jeg en dag sidder i udlandet, og har svært ved at holde tårene tilbage, mens jeg læser dette:

    Den lyse nat – det klare hvælv
    som møder os i mindet
    Den er et tegn for Danmark selv
    dets åbenhed i sindet.

    Den stille sne – den hvide fred
    omkring vor barndoms banke
    Den er et træk vi kendes ved
    en svalhed i vor tanke.

    Det åbne sind, den svale ro
    så god en arv at gi os.
    De bar os vidt. Vi blev dem tro.
    De to er Danmark i os.

    Hvor fjernt omkring vor kurs er sat,
    vi lyder Danmarks stemme,
    for sneen og den lyse nat
    Dem kan vi aldrig glemme.

    Piet Hein

    At der er den åbenhed i sindet, der arrangerer sit eget selvmord ved at invitere en kultur ind, overfor hvilken selv Victoria tiden var stærkt liberal og frisindet, det er jo det tragiske.

    Ikke at jeg mener at alt håb er ude på nuværende tidspunkt, det er det langt fra. Men det kræver ikke mere omkring et par årtiers liberal og naiv indvandring politik og tippe balancen i negativ favør.
    Konsekvenserne af 6 procent ikke vestlige indvandrere er allerede svære nok at håndtere, taler vi om 30-50 procent er vi ude hvor løbet er kørt.
    Vi forstår ikke hvor hurtigt vi kan ende i den situation, det kræver blot en ny indvandring på omkring 500000 hvilket ikke er mere end 25000 årligt, dertil kan så lægges omkring dobbelt demografi for muslimske indvandrere og efterkommere.
    Og fratrækkes skal alle de som vil forlade landet af danskere. I Sverige og England, Holland og Frankrig er emigrationen på historisk højt niveau, for tiden.

    Det bedste man kan gøre, er også, at trække tæppet væk under illusionen.

    Er man villig til at kæmpe, kan man vende tilbage for at gøre det, når de i overtal fatsvage har opfattet hvilken brøler de har begået, og selv er villige til det.

    Men lad os i første omgang håbe det bedste, at vi aldrig ser en naiv og liberal indvandringspolitik igen.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen ( islamofob ) — 31. maj 2007 @ 22:43

  61. Men hvad synger mon vores ‘kultur-elite’, Tøgerne og De Radigale?
    I hvert fald ikke danske sange, så jeg gætter på denne:

    Rumpf vorwärts beugt! Es will dich einer treten!
    Und wenn du dich nicht bückst, trifft er den Bauch.
    Du sollst nicht fragen, was die andern täten!
    im übrigen: die andern tun es auch.

    So bück dich, Mensch! Er tritt ja nicht zum Spaße!
    Er wird dafür bezahlt. Es ist ihm ernst.
    Tief! Tiefer! Auf die Knie mit deiner Nase!
    Das Vaterland erwartet, daß du’s lernst.

    Zunächst bist du noch etwas steif im Rücken.
    Sei guten Muts! Es ist nicht deine Schuld.
    Gib acht, wie prächtig sich die andern bücken!
    Das ist nur eine Frage der Geduld.

    Und muß so sein. Und ist der Sinn der Erde.
    Der eine tritt wie die Erfahrung lehrt
    Damit ein anderer getreten werde.
    Das ist Gesetz. Und gilt auch umgekehrt.

    Du sollst für Laut- und Leisetreter beten:
    Gib Himmel, jedem Stiefel seinen Knecht!
    Beliefre uns mit Not! Denn Not lehrt treten!
    Wer nicht getreten wird, kommt nie zurecht.

    Geh vor den Spiegel! Freu dich an den Farben,
    die man dir kunstvoll in die Rippen schlug!
    Die Besten waren’s, die an Tritten starben.
    Rumpf vorwärts beugt! Genug ist nicht genug!

    Text: Erich Kästner
    (Melodi: ‘Frisch auf mein Volk! Die Flammenzeichen rauchen!’)

    Ups…den er jo ikke alene skrevet af en kommunist, men endda en tysk sådan, så nu vil BT’s Arne Ullum få en prop og anklage hele kulturparnasset og og journaliststanden for at hylde Hitler.

    Kommentar by Kaj Haulrich — 31. maj 2007 @ 23:04

  62. -> 57 Kaj Haulrich

    Jeg har på fornemmelsen, at vi kunne blive et helt sangkor her på Uriasposten. Det mærkelige er, at skønt vi stod og sang alle disse sange og salmer uden ret mange tanker i hovedet, har de det med at dukke op årtier senere i en meningsfuld sammenhæng. Jeg bliver helt rørt, når jeg ser nogle af mine jævnaldrende citere fra dem i avisen eller andre steder. Vi har noget sammen, tænker jeg. Trækker på den samme historie og de samme kulturelle erfaringer.

    I dag tales der meget om rettigheder, og har folk modgang, er de tabere og får nemt lavstatus. Vi andre var ikke så hårde i filten og sang regelmæssigt med Kingo:

    “Sorrig og glæde de vandre til hobe,
    lykke, ulykke de gange på rad,
    medgang og modgang hinanden tilråbe,
    solskin og skyer de følges og ad,”

    Du har ret, det er de særeste personagter, der lokkes til at udfolde sig i JP, jeg undrer mig også tit. For et stykke tid siden var der en ret salvelsesfuld artikel på den udsøgte plads ved siden af JP’s ledere. Skribenten udbredte sig om Thomas Jeffersons ord om ret til at søge lykken.

    Det er et emne, som jeg mener at vide noget om. En gang lånte jeg Jeffersons samlede skrifter i 26 store, støvede bind i et år, og nogle af de bedste biografier blev også studeret grundigt. Bl.a. var den amerikanske ambassade yderst behjælpsom og elskværdig med gode udlån.

    Derfor ved jeg, at de fleste går forkert i byen, når de romantiserer Jeffersons brug af ordet lykke. For når han skrev om lykken, havde det ikke noget med salvelsesfuld kulturradikalisme eller romantik at gøre. Han var en tør rationalist, der brugte oplysningstidens særlige jargon, og i den relaterede ordet lykke til materiel fremgang.

    I tankerne gik jeg og forberedte et bisk svar til artiklen, men gad så alligevel ikke. For verden vil bedrages, og jeg forbinder héller ikke lykke med gods og guld.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 1. juni 2007 @ 11:35

  63. -> 60 Thomas

    Tak for det smukke digt, som jeg ikke tidligere har læst. Det siger mig meget, og det vil jeg give videre.

    Da jeg som ganske ung tog alene til udlandet for at arbejde aupair, var jeg glad for at være på egen hånd og komme bort fra både familie og kæreste. Jeg længtes ikke efter nogen eller noget undtagen rugbrød.

    Men da det blev april, begyndte der umotiveret at dukke anemoner op i mine tanker, og da det blev maj, og jeg vidste, at bøgen var sprunget ud, og at nætterne blev lyse, fik jeg for første og eneste gang i mit liv en ubeskrivelig hjemve.

    “I have a vikinggirl in charge”, hørte jeg engang husets herre sige til en bekendt.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 1. juni 2007 @ 11:43

  64. Tænk hvis gode danske samledes o stort tal udenfor bedehusene ved fredagsbønen og sang disse danske og andre sange om vort fædreland?

    En ikke ligefrem tavs, men yderst fredelig demonstration af danskhed og afsky mod muslimerne.
    F.eks. “Det haver så nyeligen regnet..”

    med linien:
    “Frø af Ugræs er føget over Hegnet…..”
    kan ikke gøres racistisk, for den handler om krigen 1864 og besættelsen af Sønderjylland – og fik ny kraft ved besættelsen 1940!

    At den så passer på visse indvandrergrupper er rent tilfældigt.

    Kommentar by Dansk Realist — 1. juni 2007 @ 21:27

  65. ->64

    “Sønderjyllands nationalsang” er en af mine favoritter, og selvom jeg er dybt uenikng med PH så er jeg også ret fascineret af hans vise “Man binder os på mund og hånd”.

    Jeg har været på langturssejlads, måneder ad gangen på dybt vand. Mange af af mine medsejlere var godt til venstre og radikale, og hadede Danmark, USA og senere DF af et godt hjerte. Det slog imidlertid aldrig fejl, at når vi havde været væk en 3-4 måneder, blev der skrevet hjem efter højskolesangbogen. De tog også hjem til det forfærdelige Danmark når de blev gravide.

    Kommentar by PeterK — 1. juni 2007 @ 22:45

  66. Hej Mette.

    Det fulde digt kan du finde i samlingen “digte fra alle årene”, side 89.

    Ingen har vist sneget det online, har googlet.

    PeterK

    Hvis folk bare vidste, hvad de er ved at smide på verdenhistoriens mødding.
    Men nej, de kan ikke lægge 2 og 2 sammen, når der står i den lille røde at det bliver 5, så er tanken blokeret.
    Det er lige som muslimerne, de kan godt tænke, bare det drejer sig om noget der ikke er behandlet i koranen, hvis noget står i koranen, blokklods og blyklump og ingen fri passage for tankevirksomhed.
    Fødselklinikkerne og velfærden er selvfølgelig god nok, men det som har skabt selvsamme er bare noget bras, amen.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen ( islamofob ) — 2. juni 2007 @ 00:04

  67. -> 66 Hej Thomas

    Tak for henvisningen. Biblioteket har digtsamlingen, og jeg har netop reserveret den. Har efterhånden læst digtet nogle gange og er spændt på resten, fordi det rammer lige i hjertekulen.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 2. juni 2007 @ 12:49

RSS feed for comments on this post.