8. august 2007

Den Hemmelige Krig: “en klassisk, afdæmpet og kritisk undersøgende dokumentarfilm”

Med Nybroe-sagen i hukommelsen, burde det være yderst interessant at læse medieforsker Ib Bondebjergs kommentar i seneste udgave af Lettre Internationale (sommer 2007). Titlen er Den iscenesatte virkelighed, med undertitlen Doku-drama: Når virkeligheden dramatiseres, men professor Bondebjerg er desværre ideologisk hæmmet i en grad der forstyrrer analysen.

“Sondringen mellem fiktion og fakta spiller en meget central rolle. Ikke bare i vores kultur og vores kommunikation, men også i vores bevidsthed… I Fiktionen taler man indirekte og omskrevet om virkeligheden… Fakta derimod peger pr. definition på en direkte historisk virkelighed… men både fiktion og fakta handler om virkeligheden – de har bare forskellige frihedsgrader i måden at omgås den på og tale om den på.

[…]

Den dramatiserede dokumentar er det sted i fakta-universet, hvor fiktion og fakta, både på indholdsplanet og på udtryksplanet, mødes den mest markante måde. Men fakta som sådan består af meget forskellige genrer: Som udgangspunkt kan vi sondre imellem nyhedsformidling og journalistik på den ene side og dokumentarisme på den anden side. Det ville være uacceptabelt for os som modtagere, hvis avisens nyhedsartikler og baggrundsanalyser eller den daglige tv-avis pludselig begyndte at opføre sig som fiktion, enten ved at oprinde historier, der ikke havde bund i virkeligheden, eller ved i udstrakt grad at anvende skuespillere og æstetiske greb såsom kraftig underlægningsmusik eller billedmanipulation.

Men ikke desto mindre ved vi jo godt, hvis vi tænker os, at al medieret virkelighed rummer en grad af iscenesættelse. Som regel skal man udvælge sine klip eller sine citater fra en større mængde af kilder, og udvælgelse indebærer valg og fortolkning. Ordvalg og retorik i tekster, radio og tv spiller også en afgørende rolle: Måde man taler og kommunikerer på med ordene, med stemmen, med kroppen – det er alt sammen del af en retorik som ikke er neutral. Alligevel forventer vi i de journalistiske nyhedsgenrer, at journalisten bestræber sig på at gengive virkeligheden og de forskellige syn på den så fair, objektivt og afbalanceret, som man nu kan gøre det i de enkelte artikler og indslag og over tid i dækningen af virkeligheden. Vi har en berettiget forventning om en afbalanceret repræsentation af virkeligheden.

[…]

Der findes også en del undersøgelser, so viser, at DR’s nyheder og TV2’s nyheder adskiller sig en del fra hinanden i journalistisk form og verdensbillede… I USA er modsætningerne endnu større: på den ene fløj finder man PBS-systemets relativt “europæiske” nyheds-model og et præg af public service, i midten de fire gamle networks mere kommercielle mainstream, og på den anden fløj finder man Fox News med sin ekstremt skingre, nationale og konservative retorik.

Selv i den mest objektive og neutrale del af de journalistiske genrer foregår der altså en framing af virkeligheden, som normalt (med Fox News som undtagelse) er et udtryk for bevidst manipulation og iscenesættelse, men bare et et udtryk for, at den uberøte og ufortolkede virkelighed ikke findes.

[…]

Afghanistansagen og Irakkrigen er et godt eksempel, her bliver både modtagerne og det politiske system meget overfølsomme over for kritik eller mangel på kritik… Til gengæld fik Christoffer Guldbrandsen hele regeringen og dens støttepartier voldsomt imod sig, da Den Hemmelige Krig blev vist på DR2 i 2006, og en meget tydeligt planlagt politisk kampagne mod filmen blev lanceret. Selv Statsministeren mente, selvom han ikke havde set filmen, at den havde vældig stærk underlægningsmusik og var dramatiseret, men i øvrigt ikke rummede en tøddel sandhed. Guldbrandsen blev angrebet, som var han en dansk Michael Moore. Men sandheden er jo, at det var en klassisk, afdæmpet og kritisk undersøgende dokumentarfilm, som ikke på nogen måde var dramatiseret udover den basale iscenesættelse, som enhver præsentation af virkeligheden i en dokumentarfilm må rumme. Her blev et uberettiget angreb på form og æstetik i en stærk journalistisk dokumentar brugt for at undgå den politiske diskussion af filmens indhold. Første klasses spin.

[…]

Dramatisering og æstetisk iscenesættelse blokerer ikke for stor journalistisk værdi og sandhedskraft. Æstetik og dramatisering kan faktisk styrke en historie og give den bedre gennemslagskraft, som enhver feature- eller reportagejournalist ved. Men man skal have sine facts i orden – det æstetiske må ikke dække over en manglende, journalistisk set relevant og vedkommende problemstilling, et solidt indhold.”

  • 19/12-06 Uriasposten – Christoffer Guldbrandsen afslører: Der blev ikke serveret lagkage….
  • 18/2-07 Uriasposten – Erik Valeur om filmiske virkemidler og konkret brug af samme i….
  • Oploadet Kl. 01:46 af Kim Møller — Direkte link7 kommentarer

    7 Comments »

    1. Godt man ikke er medieforsker, for så skal man åbenbart være uden fornuft. Guldbransen(Aaen) filmen, har flere huller og flere iscenesatte “sandheder” end farenheit 9/11, jeg tror selv MM ville have sagt ” nej gutter, vi kan godt lyve, men vi skal sku lyve overbevisende”. Der var jo ikke meget i den skjulte krig til at understøtte det politiske angreb der kom mod regeringen efterfølgende, men i denne artikkel er det glemt at jesus 2 (lykketoft) var den første på talerstolen, før filmen overhovedet var vist, og snakke om rigretssager og utroværdig regering. Glemt er Rune Lund og hans 10000000000000000 §20 spørgsmål, der skulle støtte filmens pointer, glemt er Freak Aaens samarbejde han ikke ville stå ved.
      Nogen kalder det dokumentar, jeg kalder det politisk spin og bestillingsarbejde der skulle miskreditere den danske regering og de danske tropper. Men EL ved du hvor du har, bag din ryg med en kniv.

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 8. august 2007 @ 05:25

    2. #1 Broholm
      Du har fuldstændigt ret,det er en kort og meget præcis beskrivelse af det islamiske Enhedslisten.. gad vide om de er ved at iscenesætte “de lange knives nat” part deux?

      Mike

      Kommentar by Onion — 8. august 2007 @ 08:30

    3. Tænk at en “professer” kan skrive sååå indsigtsfuld,
      “en klassisk, afdæmpet og kritisk undersøgende dokumentarfilm, som ikke på nogen måde var dramatiseret”

      Det kan en 2 års studerendene på uni have skrevet lige så godt, ja jeg kunde have skrevet det uden at have været på uni.

      De eneste professer titler jeg kan tage hatten af for er læger, de laver håndens arbejde, skære bore stikker ting ind i en.
      Alle andre professer titler må de gerne nedlægge.

      Kommentar by Per N — 8. august 2007 @ 10:03

    4. #3
      Læger tager du hatten af for????
      Pas på det ikke er læger fra mellemøsten, der er ude og sprede lidt kultur som i England :)

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 8. august 2007 @ 10:19

    5. Manipulation og løgn = klassisk, afdæmpet og kritisk……..

      Læg dertil sangerinden Jomi Massage – hvem hun så er – og hendes udtalelse om, at ” det er for nemt at læne sig op ad loven “……

      Her går det godt.

      Det går nemlig i den for Globalisterne rigtige retning : lad os få nedbrudt samfunds-ordenen på alle leder og kanter med medvirken fra tilvandrerer med kulturer i bagagen som ligger afgrundsdyb fra den Danske og øvrige tilvandrerlande i Vesten.

      Dette baner vejen for Globalist-magten, som går gennem kaos, optøjer, vold og borgerkrige i tilvandrerlandene .

      Og tilvandrerlandenes befolkninger betaler selv for processens gennemførelse .

      Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 8. august 2007 @ 10:53

    6. Mener kællingen at det “er for nemt at læne sig op ad loven” må hun jo mene, at man skal holde sig fra loven, altså overtræde den!

      Det må man jo egentlig ikke, vel?

      Kommentar by Dansk Realist — 8. august 2007 @ 21:07

    7. Næh, men hun bruger det trick at hælde sig op af klakørerne, og dermed komme i avisen. Så får hun sit navn frem, gratis reklame og måske sælger det lidt flere CD’er. Hendes udsagn kan pilles fra hinanden af enhver i 8′ klasse.

      Kommentar by PeterK — 13. august 2007 @ 08:18

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper