5. november 2007

Ritzaus Bureau fortæller at racismen falder på sin egen måde: Danmark overser raciiismen

Når PET hver 4. måned offentliggør racisme-statistikken reagerer medierne på en af fire følgende måder.

1) Stiger tallet, så eksploderer racismen…
2) Er tallet uændret, så laver man lavt indekstal, og hævder at racismen stiger…
3) Falder tallet, så ignorerer man det eller…
4) Gør som Ritzaus Bureau gør idag: Scotland Yard: Danmark overser racisme.

Her citeret fra Jyllandsposten…

Massevis af danskere er ofre for racisme, uden at myndighederne gør noget ved det…

Dansk politi er i vid udstrækning blinde for den racisme, som landets borgere udsættes for. Sådan lyder vurderingen fra flere eksperter hos den britiske politienhed Scotland Yard, der har set nærmere på Politiets Efterretningstjenestes seneste racismerapport…

– 85 registrerede anmeldelser om racisme i et helt land er det rene vrøvl. Det er et helt urealistisk lavt tal, lyder det fra politiinspektør i Scotland Yard Ali Dizaei.

– Det kan kun betyde, at rigtig mange danskere er ofre for racisme, uden at der tages hånd om det fra myndighedernes side. Jeres politi overser absolut noget her, påpeger han.

Enten propaganderer Ali Dizaei bevidst, eller også kender han kun PET-registreringerne fra journalistens jagt på en salgbar overskrift. Faktum er, hvad journalisten udmærket ved, at PET i sin iver for at få det hele med (opfange ‘mørketal som politisk dikteret), også registrerer helt uproblematiske forhold der absolut intet har at gøre med racisme.

Helt i tråd med ovennævnte har flere medier i den forgangne uge påstået, at en stor del af herboende indvandrere overvejer at flytte udenlands på grund af diskrimination. Nyhedsavisen fandt 19-årige Ali Muhammed fra Nørrebro – Mange nydanskere overvejer at forlade Danmark. Historien skal nok holde Politiken-segmentet fast i troen på danskernes racistiske sindelag, men mon ikke mange fokuserer på fotoet af Ali Muhammed. Uden styrthjælp på en knallert påskrevet “Fuck the police”.

Opdate. Observant har undersøgt sagen nærmere – Ritzau fanget i fejlagtig propaganda….

For det første arbejder manden nemlig ikke ved Scotland Yard – han er en ganske almindelig politimester i Fulham og Hammersmith Burrough. For det andet er han ikke ansat som ekspert i racisme. Og for det tredie har manden en kontroversiel karriere, hvor beskyldninger om racisme er blevet brugt som redskab til at true sig til fremgang i karrieren.”

Foruden Jyllandsposten, bragte BT, Ekstra Bladet, Børsen og Jyske-Vestkysten historien. Alle bortset fra Ekstra Bladet (Scotland Yard håner dansk politi) med overskriften: Scotland Yard: Danmark overser racisme.

Læs også Monokulturs kommentar til nydanskere på ‘flugt’: Men de rejser jo aldrig….

Oploadet Kl. 13:03 af Kim Møller — Direkte link41 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/5151/trackback

41 Comments »

  1. “politiinspektør i Scotland Yard Ali Dizaei”.

    Dén lader vi lige stå et øjeblik. Velkommen til fremtiden.

    Og så er der jo også det besynderlige paradoks, at man på den ene side taler om “nydanskere”, samtidig med at tyrkere i Danmark demonstrerer åbenlyst med det tyrkiske flag:

    http://www.snaphanen.dk/

    Ja, 85 tilfælde er givetvis alt for lavt. Jeg kunne bestemt godt tænke mig at se en statistik over røverier, vold og voldtægt, opgjort efter gerningsmændenes hhv. ofrenes etniske grupper. Jeg kunne godt tænke mig at se en opgørelse over hvilke grupper som begår antisemitiske hate crimes. Jeg kunne godt tænke mig at se en opgørelse over hvem som står for nedsættende bemærkninger til danske piger og kvinder. Disse opgørelser skulle så perspektiveres ift. gerningsmændenes religion/ideologi – kan disse overgreb legitimeres ud fra religiøse/ideologiske opdelinger af mennesker?

    Disse data skulle altså kunne diskuteres åbent og uden fintfølenhed og frygt for at “krænke” nogen. Spørgsmålet er: Findes der sådanne opgørelser, og er “politiinspektør i Scotland Yard Ali Dizaei” villig til at anlægge dette perspektiv?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 5. november 2007 @ 13:30

  2. >1 LFPC

    Svaret på begge dine spørgsmål må vist være nej.

    Men som professorerne på de amerikanske universiteters “whiteness studies” for længst har konkluderet, racist kan KUN en hvid mand være, for kun den hvide mand kan lægge magt bag sin racisme.

    Hvis vi nu vælger at tage denne latterlige definition på racisme alvorligt, hvad skal vi så mene om en magtfuld engelsk embedsmand af anden etnisk baggrund, som vælger at udtrykke sine negative fordomme om et andet land med henvisning til, at “85 registrerede anmeldelser om racisme i et helt land er det rene vrøvl”

    Kunne det tænkes, at Ali Dizaei er racist. Nej selvfølgelig ikke, for han er jo ikke hvid, og kun hvide kan være racister. Jep, hvide mennesker er afskyelige, primitive, umoralske undermennesker.(sarkasme)

    Hvor blev ham redaktøren fra JP af som vi diskuterede med forleden. Vil han være venlig at forklare hvorfor JP stadig benytter sig af denne politiske propagandamaskine, Al-Ritzau.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 5. november 2007 @ 13:49

  3. Tilføjelse.

    Siden KUN den etniske gruppe der styrer et samfund kan være racister, betyder det så, at racisme ikke eksisterer blandt hvide sydafrikanere idag?

    Og hvis racisme ikke skyldes ideologier der sætter skel mellem mennesker, som islam der deler verden op i rene og urene, er det så racistisk at mene, at alle skal behandles ens i det offentlige rum. Hvis ligestilling af etniske grupper er racisme og opdeling af mennesker er kulturel berigelse, så forklarer det jo hvorfor danske journalister hader DF og knuselsker islamister som Asmaa og tilsvarende, for asmaa er jo eksponent for den mest gennemførte forskelsbehandling af mennesker Danmark har set siden de “glade” dage da det var Sovjetdiktaturets nedslagtning af kulakker som danske journalister tiljublede og ønskede kopieret i Danmark.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 5. november 2007 @ 14:03

  4. Ali Dizaei er ikke politiinspektør i Scotland Yard.

    Hvad han er, er politichef i én af Londons mange burroughs, og aktivist i Organisationen af Sorte Politifolk. Han har gjort sig en karriere ud af at beskylde alt og alle han kommer i nærheden af for racisme.

    Mere på min blog senere – er i gang med at skrive det hele sammen.

    Henrik

    Kommentar by Henrik — 5. november 2007 @ 14:09

  5. ->2

    JPs hjemmeside adskiller sig overhovedet ikke fra den øvrige MSM. Man må håber at papirudgaven er bedre, men jeg gider slet ikke døde træer længere. Her er f. eks. nogle af dagens nyheder om selvmorderisk dhimmitude og selvhad:

    Hillary takes cash from terror suspects
    Muslim donors targets of federal investigation

    http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=58449

    Ministers: Govt Subsidies for Mosques Not Unconstitutional

    “The government is inquiring whether Milli Gorus is an extremist organisation but will continue to subsidise it. Milli Gorus is also to remain an official discussion partner for cabinet policy regarding Muslims”.

    http://www.nisnews.nl/public/031107_1.htm

    »Migrationstrycket mot Sverige kommer att öka«

    http://snaphanen.dk/

    Denne slags nyheder er underrapporteret i MSM, hvis de overhovedet bliver rapporteret. Nogen i JP fik en lys idé for to år siden, men det er ikke nok for mig til at vedblive med at regne dem for antidhimmier på ubestemt tid. Jeg stoler kun på det perspektiv man kan få ved at følge nyhederne via nettet.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 5. november 2007 @ 14:18

  6. Obs. Monokultur har ordnet nyheden som nyhedsavisen også har haft gang i. http://monokultur.dk/2007/11/04/men-de-rejser-jo-aldrig/ . Politikkens artikkel kommenteres og kommer frem til den sjove konklusion at det faktisk er skolelærerne der er racisterne. Bestemt noget for kim her at tage fat i også.

    “»Drømmene om at udvandre skal mere ses som en politisk protest end en konkret plan. Men det skal tages meget alvorligt, når de unge formulerer sådan for både sig selv og andre. De føler sig fremmedgjorte. Denne sociale udstødelse skaber en vrede, som andre kan lukrere på, fordi det skaber en pool af utilfredse unge, der kan rekrutteres til islamistiske sager. Nogle af disse unge bliver plukkemodne til at anvende vold«, siger projektleder på undersøgelsen, Tallat Shakoor fra Center for Ungdomsforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

    Med en lidt uventet skurk

    »Vi skal lave dobbeltarbejde for at opnå den samme karakter som nogle af de danske elever. Bare fordi de kommer med en skjorte og har lidt langt hår, og vi måske kommer med en North Facer og har kort mørkt hår, så burde det ikke være ensbetydende med, at vi skal arbejde dobbelt så hårdt som dem for at opnå den samme karakter«, forklarer Ali på 18 år med tyrkisk baggrund.

    Skolelærerne! Det var dem hele tiden. De sidder og stemmer S, SF, Ø og Radikale, men er åbenbart en samling nedrige racister, der ikke kan styre deres indre svinehund når de ser nogen, der “…kommer med en North Facer og har kort mørkt hår…”. Trods disse skumle skolelærere er der alligevel håb”

    Kommentar by Lotte — 5. november 2007 @ 14:29

  7. Det er jo åbenbart absurd, at en mand der sidder i London, sådan umiddelbart kan kommentere på dansk politis arbejde på baggrund af nogle få tal!

    Hvad angår Ali-fuck-da-police-Muhammed mfl., så tror jeg godt du kan regne med ”at en stor del af herboende indvandrere overvejer at flytte udenlands på grund af [perceived] diskrimination”, og at det ikke bare er en påstand, men derimod fakta.

    At det så næppe handler om reel diskrimination, i hvert fald langtfra for messedelens vedkommende, men derimod en diskursiveret offermentalitet i visse indvandremiljøer. Et fænomen der kendes fra andre steder.

    Kommentar by Jon Herstad — 5. november 2007 @ 14:44

  8. ->5

    “en diskursiveret offermentalitet i visse indvandremiljøer”

    I sidste ende er det nok tallene på bundlinjen som er afgørende. Hvor kan Ali-fuck-da-police-Muhammed tage hen og få både mere respekt, og tilsvarende overførselsindkomster – eller et job som inkassoopkræver, dørmand, eller forhandler af guldkæder? Jeg vil se handling bag denne erklærede lyst til at rejse væk, før jeg tror på det.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 5. november 2007 @ 14:56

  9. > LFPC

    Hvis jeg så Ali-fuck-da-police-Muhammed i nærheden, ville jeg nok skule af ham og regne ham for et dumt svin.

    Men det samme ville jeg gøre hvis jeg så en autonom med grøn-blå hanekam og brosten i den overmalede cykeltrailer.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 5. november 2007 @ 15:06

  10. Avisen.dk tegner et lidt andet billede af gerningsmand/offer situationen i Danmark end den Ali Dizaei føler sig berettiget til at komme med. Under overskriften: “Unge indvandrere gør gaderne usikre”,

    http://avisen.dk/unge-indvandrere-goer-danske-gader-usikre-041107.aspx

    får man faktisk ‘indtrykket af’, at det ikke er Danskernes påståede rascisme der er hovedproblmet i vort samfund. Dog skal det siges, at vi her taler naturligvis taler om så dagligdags ting som gaderøverier, påsatte brande, overfald på hjemløse samt stenkast mod politi og barandfolk. At slags er dagligdag i dagens Danmark kan man forsikre sig om ved følgende kommentar fra vicepolitikommissær i Syd-og Sønderjyllands Politi, Peter Baum:

    “Men vi oplever vel bare det samme, som alle andre danske byer på størrelse med Sønderborg gør for tiden. Der er et tiltagende problem med ungdomskriminaliteten. Og det er overvejende unge udlændinge og indvandrere, der udgør problemet,« siger Peter Baum”

    Velkommen til centrum-venstres multikulturelle paradis, og lad os så se at få slækket på asylpolitiken og 24 års-reglen. Det kan vist kun gå for langsomt :-)

    Kommentar by JensH — 5. november 2007 @ 15:13

  11. ->8

    Har også lige læst denne artikel, som er et velkomment brud på tendensen til ikke at lave analyse på hverdagens beretninger om kulturberigelse i gadeniveau. Men, men, men så er det også slut med de rosende ord: Artiklen kammer desværre over i “en voldsmand er et offer du ikke har mødt”-kategorien. Så er der dømt offerretorik – spænd sikkerhedsselen:

    “en hel generation af unge andengenerationsindvandrere, der er blevet tabt på gulvet”. […]

    “»den følelsesmæssige forvirring det er, at være teenager i et vestligt samfund”.

    »ikke let at være teenager. […] en gruppe, som samfundet har dårlig kontakt med”.

    “giv dem en gokartbane”.

    Ingen forsøg på at se på om udvælgelsen af ofre har etnisk slagside. Ingen forsøg på at diskutere, om troende/vantro-dikotomien skulle spille ind – ingen diskussion af religiøs/ideologisk legitimering i udvælgelsen af ofre.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 5. november 2007 @ 15:26

  12. 85 anmeldelser er mere end rigeligt, og det var sikkert ikke danskere, der indgav dem.

    Jeg synes ikke, at man skal fremelske et “anmelersamfund”, og jeg kan kun opfordre folk af eksotisk etnicitet til at affinde sig med den og undlade at lade andre undgælde for deres mindreværdskomplekser.

    -> LFPC

    Jeg er heller ikke imponeret af JP’s fornyede netudgave, den har for lidt substans og alt for meget small talk. Politikens netudgave er næsten altid tidligre ude med nyhederne.

    Er igen begyndt at holde Weekendavisen, og det er en dejlig avis. Chefredaktør Anne Knudsen er i særklasse.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 5. november 2007 @ 15:30

  13. der skulle have stået “eventuelle mindreværdskomplekser”.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 5. november 2007 @ 15:32

  14. Interessant indlæg om Ritzau-telegrammet og “scotland yard” politimanden kan læses inde hos Observant.

    http://analysator.blogspot.com/

    Kunne være sjovt hvis nogen fra msm undersøgte sagen.

    Kommentar by superman — 5. november 2007 @ 15:37

  15. -> #9 LFPC

    Jeg så selvfølgelig godt, at artiklen tilsidst gik over i en gang flæbende pladder-humanisme, men det forventer man jo når der en sjælden gang imellem kommer en artikel, der virkelig sætter fokus på problemerne med 2 G’ernes tårnhøje kriminalitetsrate. Det er jo journalistens ‘alibi’ for at skrive artiklen, hvis i fald vedkommende stadig vil tilhøre det stue-rene segment.

    Men jeg tror altså ikke jeg er den eneste der har lært at ‘afkode’ den slags ‘obligatoriske’ vås. Jeg tror den ‘almindelige’ Dansker lægger vægten på det der står i første del af artiklen, og det sidste bliver bare skimmet, og hurtugt glemt. Vi har hørt denne ‘falske melodi’ i 20-25 år nu, og tingene liver kun værre.

    Kommentar by JensH — 5. november 2007 @ 15:41

  16. ->#10

    Jeg holder selv Berlingske Weekendavisen, og er helt enig i din bedømmelse af Anne Knudsen. Men kunne tågehornet Ulrik Høj dog ikke snart skifte til Politiken.

    En ting var når han holdt sine tåbeligheder til sin egen klumme bagerst på kultursektionen, men her i fredags fik han en hel side i 1. sektion, hvor han skrev valgkampens hidtidige mest kvalmende artikel om alle Thorning-Schmidts fortræffeligheder. Han kaldte sågar Ritt Bjerregård for “Københavns kloge overborgmester”, suk!!

    Kommentar by JensH — 5. november 2007 @ 15:46

  17. @ Mette #10

    ”Jeg synes ikke, at man skal fremelske et “anmel[d]ersamfund””

    Så hvis man ser en kriminel handling skal man ikke anmelde den, tænk nu hvis man var med til at fremme anmelder samfundet?! Ja det er da det samfund vi alle ønsker!

    ”jeg kan kun opfordre folk af eksotisk etnicitet til at affinde sig med den og undlade at lade andre undgælde for deres (eventuelle) mindreværdskomplekser.”

    Affinde sig med hvad? Undgælde andre hvordan?

    Kommentar by Jon Herstad — 5. november 2007 @ 15:52

  18. Læg mærke til at de unge nydanskere “føler sig” utrygge.

    Når nogen “føler” noget, så skal samfundet altså straks gribe til handling, eller hvad?

    Hvad med at lave en OBJEKTIV analyse om nydanskeres muligheder i landet ? Derefter kunne man så konkludere, at dem som undersøgelsen ikke direkte konkludere var mindrebemidlede i deres muligheder for en fin fremtid i landet måske var DEM SELV der var noget galt med, snarere end samfundet selv ?

    Subjektive hvad-synes-du-om-dit-eget-liv undersøgelser er fis i en hornlygte og hamrende videnskabelige.

    Hvad med at spørge offentligt ansatte om de får nok i løn ? … nårh nej … !!!

    Kommentar by DaLi — 5. november 2007 @ 16:16

  19. >12 superman

    Observant har endnu engang begået et fantastisk indlæg i debatten.

    Helt utroligt som Ritzau for øjeblikket bliver grebet i den ene løgn efter den anden, og endnu mere utroligt, at msm stadig vil bruge Ritzau.

    Det indlæg bør helt klart spredes i størst mulig omfang. Msm skal ikke have lov at slippe afsted med den slags. Bedst ville det være hvis man kunne få nogle journalister fyret. Det ville sende et signal til resten om at løgne faktisk har konsekvenser.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 5. november 2007 @ 16:25

  20. ad 2

    “Men som professorerne på de amerikanske universiteters “whiteness studies” for længst har konkluderet, racist kan KUN en hvid mand være, for kun den hvide mand kan lægge magt bag sin racisme.”

    – ja, det er godt nok en besynderlig definition. Udover dit eget eksempel tænker jeg, at det vel også er en slags læggen magt bag sin racisme at overfalde etniske danskere? 2, 3 eller langt flere mod én er nok at betegne som en art magtanvendelse, blot i den mere barbariske genre.

    I den vel nok mest grusomt-godhedsinficerede udgydelse, jeg har læst (i Weekendavisen!) til dato, annoncerer en Dorte Staunæs, hvorledes den hvide racisme er omsiggribende i det danske samfund. Jeg kan ikke finde hele artiklen, men læs uddraget og få ondt i maven:

    http://www.dpu.dk/site.aspx?p=8904&newsid1=5998

    Vedkommende er naturligvis lektor på DPU.

    Kommentar by dagny — 5. november 2007 @ 16:37

  21. Havde Hitler været neger eller araber, så ville begrebet racisme slet ikke eksistere og den store arbejdskraftreserve, som er bundet i udredning af racismens mange ansigter, ville kunne indsættes i produktivt arbejde. Underligt at tænke sig.

    Kommentar by Menig 442 — 5. november 2007 @ 16:37

  22. Det ser ud som om den engelske ‘ekspert’ fra Scotland Yard, hvor han altså ikke er ansat, er mere end ufin i kanten. Bemærk også, at hans kommentar til at man kunnne effektivisere sikkerheden i lufthavnene betydeligt ved at se virkeligheden i øjnene og gå mere målrettet efter små grupper af eller enligt rejsende unge muslimske mænd, var “So it is illegal to travel as an asian then”, hvis jeg var thai eller japaner ville jeg være blevet temmelig sur.

    Dette – og mere – kan man finde ud af ved 15 minutters søgen på internettet, og hvis det ikke kostede en bondegård at være på infomedia ville man nok kunne finde mere. Kender danske journalister slet ikke nettet?. Nåeh nej, de har aldrig lært om kildekritik eller research, men de er gode til at copy-paste fra Ritzau.

    Kommentar by PeterK — 5. november 2007 @ 17:02

  23. Den her vil i nyde – undskyld det er off-topic, men alligevel

    http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go

    Kommentar by Martin - Århus — 5. november 2007 @ 17:04

  24. Til 22 (Peter K).
    Det koster faktisk ikke noget at få adgang til Infomedia. De fleste biblioteker har Infomedia og du kan tilgå den fra deres computer eller, hvis biblioteket tilbyder trådløst netværksadgang (WLAN), kan du bruge din egen WLAN understøttede laptop til at søge og hente fra databasen.
    Der er andre glimrende databaser såsom Highbeam Research, ProQuest og JSTOR som giver adgang til masser nyhedskilder.

    Kommentar by PerH — 5. november 2007 @ 17:41

  25. -> PerH

    1000 tak, det vidste jeg ikke. Det giver jo nogle helt andre muligheder. Jeg blev meget interesseret i infomedia, da jeg fik at vide, at der de sidste 5 år kun er skrevet om euromed 29 gange i ALLE danske trykte medier. Det største projekt i EU’s historie skrider planmæssigt frem bag lukkede døre. OK, man kan læse om det på EU’s egne sider, men hvem læser om noget man slet intet kender til, og det gør meget få danskere udenfor uriaspostens læserkreds. De fleste jeg spørger, tror det er en europæisk sammenslutning af læger eller sygehuse, en slags en Den Almindelige Europæiske Lægeforening. Det er det ikke.

    Kommentar by PeterK — 5. november 2007 @ 18:04

  26. Kilder: Nu er jeg ikke københavner – jeg har bare den til tider noget tvivlsomme fornøjelse at bo i København. Københavns Kommunes biblioteker har også en service, der hedder Fjernadgang . Det gælder bl.a. Altinget, Keesing’s, 150 års NYT mv. For andre, f.eks. Infomedia og Artikelbasen må man daffe hen på det nærmeste bibliotek…

    http://www.bibliotek.kk.dk/soeg_bestil_forny/opslag

    Almene leksika
    Aviser og tidsskrifter

    Biografi og historie

    E-bøger

    Erhvervsservice

    Forbrug og hobby

    Informationsteknologi
    Kunst, musik, teater
    og film

    Litteratur
    Naturvidenskab

    Jura –
    love og domme

    Samfund

    Sprogkurser – ordbøger

    Alfabetisk liste:

    A – B – C – D – E – F – G – H – I/J – K – L – M – N – O – P/Q/R – S/T – U – V/W

    AAccessScience McGraw-Hill (fjernadgang)
    Online version af McGraw-Hill Encyclopedia of Science & Technology.

    Affärsdata (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Database med virksomhedsoplysninger, regnskaber og artikler om svenske virksomheder.

    Altinget (fjernadgang)
    Dansk tværpolitisk portal, der indeholder presseklip, debat, læserbreve.

    Art Full Text (fjernadgang)
    Giver adgang til 115+ kunst- og arkitekturtidsskrifter i fuldtekst.

    Aschehougs Leksikon (kun adgang på biblioteket)
    Et lettilgængeligt leksikon med 90.000 forholdvis korte artikler.

    BBiography Resource Center (fjernadgang)
    Biografisk database med information om ca. 1,4 millioner nulevende og afdøde personer.

    BiQ (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Databasen lægger vægt på at kortlægge netværk, ejerstrukturer og selskaber i dansk erhvervsliv.

    Book Review Digest Plus (fjernadgang)
    Databasen indeholder mere end 1.200.000 anmeldelser/henvisninger til anmeldelser af engelsksprogede bøger fra 1983 og frem.

    Byg-erfa (kun adgang på Hovedbibliotekets læsesal og Afd. for Natur og Teknik)
    Online-udgave af samtlige gyldige BYG-ERFA blade.

    CContemporary Authors/Contemporary Literacy Criticism (fjernadgang)
    Portrætter og analyser/anmeldelser af primært engelsksprogede forfattere.

    Current Biograhy 1940 to present (fjernadgang)
    Indeholder omkring 15.000 biografier og 9400 nekrologer – primært angloamerikanske personer.

    DDansk Historisk Bibliografi (kun adgang på biblioteket)
    Indeholder henvisninger til litteratur om dansk historie fra vikingetiden og frem til i dag, trykt i bøger, tidsskrifter, festskrifter m.m.

    Danske Dyr (fjernadgang)
    Danmarks største samling af informationer om dyr i Danmark – udviklet og skrevet til elever i danske skoler.

    Datastar (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Databasevært med adgang til ca. 350 databaser med vægten på især erhvervs- og teknologiinformation.

    Design and Apllied Art Index (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    International database med over 500 tidsskrifter inden for design og kunsthåndværk, samt i mindre grad kunst og arkitektur.

    Dialog (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Databasevært med adgang til ca. 600 databaser med vægten på især erhverv, videnskab og teknik

    Digitale årbøger (kun adgang på biblioteket)
    Digital gengivelse af følgende årbøger i fuld tekst: Bil-Revyen, MC-Revyen, Båd-Revyen og Hi-Fi & Video-revyen.

    Digtregister (fjernadgang)
    Indeks med digtsamlinger og digtantologier, der siden 1983 er bibliotekskatalogiseret og udgivet i Danmark.

    Downlaan (fjernadgang)
    Udlån af e-bøger i Adobe PDF samt MobiPocket. Udlån sker via EbogsBibliotek.dk.

    EEbrary (fjernadgang)
    Adgang til cirka 20.000 af de nyeste fagbøger inden for mange områder: økonomi, humaniora, naturvidenskab, historie og samfundsvidenskab med flere.

    Ebsco Animals (fjernadgang)
    Stor engelsksproget leksikonbase med over 2200 dyrearter.

    E-LiB (fjernadgang)
    Hent 95 danske og 400 svenske e-bøger (både fag- og skønlitteratur) direkte til din PC eller PDA. Lånetid: 28 dage.

    Eksporthåndbogen (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Giver et detaljeret overblik over forholdene i over 180 lande specielt med henblik på eksportvirksomhed.

    Encyclopædia Britannica Online (fjernadgang)
    Hovedværket inden for engelsksprogede leksika og encyclopædier. Publiceret siden 1768.

    EU-Karnov (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Indeholder EU-lovstof, dvs. traktaterne og de vigtigste forordninger og direktiver med kommentarer.

    Europa World Plus (fjernadgang)
    Engelsksproget database med information om mere end 250 lande og landeområder. Endvidere statistiske oplysninger.

    European Voice (fjernadgang)
    Artikler i fuldtekst fra ugebladet European Voice. Internationalt tidsskrift som udelukkende bringer artikler om EU.

    Eventyrindeks (fjernadgang)
    Registrering af de eventyrsamlinger, der siden 1985 er udkommet på dansk og er katalogiseret i bibliotekssytemet.

    FFaktalink (fjernadgang)
    Giver information om aktuelle og klasssiske emner samt links til videre læsning på internettet.

    Filmstriben (kun adgang på biblioteket)
    Filmstriben er DBC’s (Dansk Biblioteks Center ) filmportal, som distribuerer kort- og dokumentarfilm digitalt til skoler og biblioteker.

    Forbrugerindeks (fjernadgang)
    Indeholder henvisninger til forbrugerundersøgelser- og tests af produkter, der kan købes og bruges af alle.

    Forfatterweb (fjernadgang)
    Et digitalt leksikon med portrætter og biografier af udvalgte forfattere – primært danske, men også udenlandske.

    Forsikrings- og Erstatningsretlig Domssamling (FED) (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Dansk domssamling med domme i fuld tekst fra bl.a. Højesteret, Landsretterne og Sø-og Handelsretten. Fra 1994 og til dags dato

    Fundraising (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Indeholder ca. 450 aktuelle støtte- og finansieringsordninger: offentlige danske ordninger, private danske fonde, EU-ordninger og – programmer etc.

    GGenline (kun adgang fra Hovedbibliotekets Læsesal)
    Svenske indscannede kirkebøger til slægtsforskning på Internet – fra 1600-tallet til ca. 1897

    Global Market Information Database (kun adgang på Hovedbiblioteket/ Erhvervsservice)
    Database med markedsinformation og information om forbrugsmønstre.

    Grove Art (fjernadgang)
    Giver adgang til hele teksten af “The Dictionary of Art” – et 34 binds værk fra 1996. Løbende opdatering af tekst, plus ekstensiv billedelinkning.

    Grove Music (fjernadgang)
    Musikleksikon med over 6000 bidragydere fra 98 lande. Søg informationer om musik, musikere, musikgenrer, terminologi, musikperioder m.m.

    Gutenberg.org
    En af de største samlinger af e-bøger, der ikke længere er omfattet af ophavsret. Hovedsageligt engelske titler. Lånetid: ubegrænset.

    Gyldendals Store Danske Encyklopædi (kun adgang på biblioteket)
    Elektronisk version af Den Store Danske Encyklopædi. Med daglige opdateringer, udvidelser og rettelser.

    Gør-det-selv indeks (fjernadgang)
    Henvisninger til artikler om “gør-det-selv-ting” inden for områderne hus, hjem, have samt “husflidssiden” af hobbyområdet (modelbygning o.l.).

    H
    I/JInfomedia (kun adgang på biblioteket)
    En stor avisdatabase med fuldtekstartikler fra en lang række danske aviser.

    KKarnovs Lovsamling (kun adgang på biblioteket)
    Indeholder de væsentligste, danske love i fuld tekst med kommentarer, henvisninger til forarbejder, bekendtgørelser, udvalgt domspraksis etc.

    Keesings (fjernadgang)
    Ekstrakter af nyheder fra et stort antal aviser, tidsskrifter, nyhedsbureauer og officielle publikationer kloden rundt.

    Klassiske e-bøger
    Hent ti danske klassikere – fra Holberg til Bang – direkte til din PC eller PDA. Lånetid: ubegrænset.

    Kompass (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Information om virksomheder i 68 lande, registreret efter detaljeret branche-og produktionsindeks.

    L Litfinder (fjernadgang)
    Engelsksproget database med cirka 800.000 digte, hvoraf over 100.000 er i fuld tekst samt flere tusind noveller, essays og taler i fuld tekst.

    MMasterfile Premier (fjernadgang)
    Adgang til omkring 2000 engelsksprogede tidsskrifter i fuld tekst dækkende næsten alle emneområder. Samt boganmeldelser, rejseguides, biografier mv.

    Miljø og teknik – love og cirkulærer (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Love og cirkulærer indenfor miljøbeskyttelse, byggeri, fysisk planlægning, vandforsyning, naturbeskyttelse samt vejlove.

    Miljøretlige Afgørelser og Domme (MAD) (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Alle relevante miljøretlige afgørelser og domme fra Menneskerettighedsdomstolen, EF-Domstolen, Europa-kommissionen m.m.

    NNavne & Numre – Erhverv (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Firmadatabase med oplysninger om alle danske momsregistrerede selskaber, filialer og offentlige institutioner.

    Ne.se – Nationalencyklopedins nettjänst (kun adgang på biblioteket)
    En fuldt opdateret base, der indeholder Sveriges største encyklopædi. Det er en base, der modsvarer Den Store Danske Encyklopædi i Danmark.

    New York Times – Historical Newspapers (fjernadgang)
    The New York Times artikel-arkiv fra 1851 til 2003. Enestående indgang til 150 års amerikansk “nyheds-historie” fra en af verdens førende aviser.

    NIS – Internetbaseret lovinformation (kun adgang på biblioteket)
    NetInfo-serien er alle love, bekendtgørelser, vejledninger, cirkulærer, afgørelser og referencer samlet under et. Endvidere pjecer, lærebøger, blanketter m.v.

    Novelleregister (fjernadgang)
    Indeks til danske novellesamlinger og -antologier siden 1985. God hvis du skal finde en forfatter til en given novelle eller hvilken antologi, novellen er udgivet i.

    OOxford English Dictionary (fjernadgang)
    Bredt anerkendt som den mest betydningsfulde og omfattende engelske ordbog i hele verden.

    Oxford Reference Online (fjernadgang)
    Over 150 opslagsværker fra Oxford University Press inden for ethvert tænkeligt emne – lige fra irsk litteratur til medicin.

    Oxford Scholarship Online (fjernadgang)
    Over 1000 nøje udvalgte bøger fra Oxford University Press. Dækker områderne Filosofi, Religion, Politik – herunder EU – samt Økonomi og Finans.

    P/Q/RPeriodicals Archive Online (fjernadgang)
    Databasen er et supplement til Periodicals Index Online. Databasen tilbyder ca. 400 tidsskrifter i fuld tekst.

    Periodivals Index Online (fjernadgang)
    Henvisninger til mere end 15 mill. artikler i ca. 4500 tidsskrifter fra 1665-1995. Dækker bredt indenfor alle samfundsfaglige og humanistiske områder.

    Play Index (fjernadgang)
    Her får du adgang cirka 30.000 skuespil – på engelsk eller oversat til engelsk, udgivet i bøger fra 1949 og frem.

    PressDisplay (fjernadgang)
    500 friske aviser fra 70 lande på 37 sprog – dog ikke danske aviser! Aviserne er tilgængelige for lånerne, før den trykte kopi er udkommet.

    S/TSafari Books Online (fjernadgang)
    Cirka 400 engelsksprogede IT- bøger fra store forlag som O’Reily, Adobe, Sun, Sams m.fl.

    Sangindeks (fjernadgang)
    Dansk sangindeks omfatter sange for både børn og voksne. Ved sange forstås tekster (sange, viser, salmer, digte), hvortil der findes melodi.

    Science Ressource Center (fjernadgang)
    Engelsksproget database der dækker det naturvidenskabelige område med artikler fra opslagsværker, tidsskrifter og aviser m.m.

    Short Story Index (fjernadgang)
    Opslagsværk der giver dig adgang til mere end 3400 engelsksprogede noveller i fuldtekst.

    Skat Online – Magnus Informatik (kun adgang på biblioteket)
    Alle skattelove med tilhørende lovforslag og fortolkningsbilag. Mere end 20.000 domme og afgørelser. Skattekartotek med kommentarer fra førende eksperter.

    Store Norske Leksikon (kun adgang på biblioteket)
    Indeholder artikler fra den trykte 16-binds udgave af Store Norske Leksikon.

    Student Ressource Center Gold (fjernadgang)
    Indeholder et stort antal opslagsværker, artikler samt biografier, analyser, udvalgt kildemateriale, oversigter m.v.

    Thomson Business Intelligence (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Database med nyheder og markedsrapporter, dækker hele verden, men på hovedvægt de største industrialiserede lande

    Tidsskrift for Bolig- og Byggeret (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Indeholder alle relevante bolig- og byggeretlige domme fra Højesteret og landsretterne, udvalgte domme fra boligretterne samt kendelser fra Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed. Fra 1998 til dags dato

    Tidsskrift for Familie- og Arveret (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Indeholder domme og afgørelser fra domstolene, fogedretterne, skifteretterne og de administrative myndigheder. Fra 1997 til dags dato.

    Tidsskrift for Kriminalret (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Indeholder alle Højesteretsafgørelser på området, alle relevante afgørelser fra landsretterne, nyhedsoversigt, faglige artikler. Fra 1999 til dags dato

    Tidsskrift for Landbrugsret (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Domme og faglige artikler om landbrugets retsforhold: ansættelsesret, betingelser for erhvervelse, forpagtning, drift af landbrugsejendomme m.m.

    UUdbudsavisen (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Udbudsavisen er etableret af Erhvervs- og Byggestyrelsen og KL med det mål at skabe mere gennemsigtighed om offentlige udbud i Danmark.

    Ugeskrift for Retsvæsen (kun adgang på Hovedbiblioteket)
    Indeholder domme fra den danske højesteret og landsretterne samt Sø- og Handelsretten.

    UK/Eire Reference Center (fjernadgang)
    Fuldtekstdatabase der dækker et meget bredt spektrum af emner, som relaterer sig til UK/Irland.

    V/WVerdens Dyr (fjernadgang)
    Indholder data og informationer om eksotiske dyr fra hele verden og er et godt supplement til den meget populære og prisbelønnede netportal Danske-dyr.dk.

    Web-direct (kun adgang på Hovedbiblioteket/Erhvervsservice)
    Købmandsstandens Oplysningsbureaus firmadatabase med oplysninger om alle danske momsregistrerede selskaber, filialer og offentlige institutioner.

    Kommentar by Nicolai (slamofob) — 5. november 2007 @ 18:35

  27. Erik Viggo Valeur: Var engang kendt for sine hadefulde og konspriratoriske udgydelse på DR Radio. Nu “kommenterer” valget på JP. – Men han er vel væk efter den 13. (lige som vennerne i Enhedsfascisten)?

    Valeur er i øvrigt typisk nok nu journalist hos den private forening “Forbrugerrådet”, der bl.a. har været mikrofonholder for opfordringer til racistisk had mod jøder:

    http://jp.dk/indland/indland_politik/article1156896.ece

    Kommentar by Nicolai (slamofob) — 5. november 2007 @ 18:48

  28. -> 17 Jon Herstad

    Jeg forstår ikke, at du synes, at det er så kontroversielt, hvad jeg har skrevet. Jeg mener jo bare, at vi skal beholde fødderne på jorden og ikke ryge med på alle de hovedløse racismepåstande.

    Vi skal naturligvis anmelde kriminelle handlinger, som vi altid har gjort det, men når en flok fra Somalia står og råber “PERKER!” efter mig udenfor mit lokale bibliotek, hvilket rent faktisk er sket, selv om jeg er blåøjet og dansk, betragter jeg det ikke som en kriminel handling. Jeg gider ikke engang at kalde det racisme, det er plat dumhed, og jeg lod som ingenting, selv om det var ubehageligt. Vi kan ikke ulejlige politiet med den slags, der må være en bagatelgrænse.

    Mange danskere undgælder i disse år for fortidens hovedløse indvandrerpolitik, det kan du da næppe være uenig i, det viser alle krimi-statistikker.

    Erfaringer viser også, at de muslimske indvandrere (det er jo dem, vi skriver om), der klarer sig bedst og falder til, er dem der erkender, at de er nødt til selv at gøre en indsats og derefter smøger ærmerne op. Det bliver de respekteret for, og når de mærker det, forstår de også, at hudfarven (som de ofte selv er mere fokuseret på, end de ønsker at være ved) ikke er det væsentlige.

    Det sker, at indvandrere fotæller, at det var en stor oplevelse for dem at opleve, at de selv kan gøre noget for at få det bedre, og at social opstigning og stabilisering er mulig i dette land. Den slags rollemodeller er værdifulde.

    Du skriver jo selv om “diskursiveret offermentalitet i visse indvandremiljøer.” Den mentalitet er usund og kan overvindes, og det gør vi ved at stille krav og ignorere det meste af vrøvlet om racisme, som hyppigt er en automatreaktion overfor alt, der ikke går let eller er uønsket.

    Jeg synes det er på høje tid at gøre opmærksom på, at landets oprindelige beboere heller ikke får alt foræret og også oplever alvorlig modgang. Vi lever jo ikke i et sorgløst vakuum, hvor intet ondt kan ramme os, og vi har også krav på hensyntagen fra indvandrernes side.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 5. november 2007 @ 19:16

  29. @ Mette #17

    Hvem har sagt kontroversielt? (Det er vist det freudianere kalder parapraksi).
    Det lyder på mig som om det er (racisme)lovgivningen du – ganske forståelig – er utilfreds med og ikke det, at folk går og anmelder forbrydelser de oplever eller bliver udsat for.

    Det står stadigt ikke klart for mig hvad det er du mener med ”jeg kan kun opfordre folk af eksotisk etnicitet til at affinde sig med den, hvad er den? Derimod syntes det iflg dit svar ikke at være folk af eksotisk etnicitet der undgælder Danmark pga deres (eventuelle) mindreværdskomplekser. Men derimod nogle politikere: Mange danskere undgælder i disse år for fortidens hovedløse indvandrerpolitik, det kan du da næppe være uenig i, det viser alle krimi-statistikker.

    ”Jeg synes det er på høje tid at gøre opmærksom på, at landets oprindelige beboere heller ikke får alt foræret og også oplever alvorlig modgang. Vi lever jo ikke i et sorgløst vakuum, hvor intet ondt kan ramme os, og vi har også krav på hensyntagen fra indvandrernes side.

    Vi skal bekæmpe offermentalitet med offermentalitet? Ejendommeligt!

    Kommentar by Jon Herstad — 5. november 2007 @ 21:27

  30. […] Uriasposten om sagen: Ritzaus Bureau fortæller at racismen falder på sin egen måde: Danmark overser racismen […]

    Pingback by Balder Blog » Asian Scotland Yard officer Ali Dizaei scorns Danish police and requires more racism in Denmark — 5. november 2007 @ 21:45

  31. Som jeg skrev i en anden tråd:

    Det hele bunder i racisme. Muslimernes racisme mod os vantro!

    Men ikke engang politiet vil gøre noget men afviser anmeldelser om islams overtrædelser af danske love!

    Nu har jeg skrevet til en folketingskandidat for mit yndlingsparti, og bedt partiet tage sagen op på højeste plan, så koranen og islam kan blive forbudt!

    Inden helvede brænder løs!

    Kommentar by Dansk Realist — 5. november 2007 @ 21:50

  32. Godt vi har SF til at følge op på den slags: http://debat.modkraft.dk/read.php?7,95616,95616#msg-95616

    Mvh

    Kommentar by Martin Rannje — 5. november 2007 @ 22:21

  33. Vi burde begynde en ‘boykot Ritzau’-kampagne på et
    fælles website! Man kunne samle alle fordrejede
    telegrammer og skabe en counter der tæller deres løgne?
    Jeg har tænkt mig at skrive et klagebrev til min avis,
    og opfordre dem til at droppe Ritzau.

    Kommentar by Den Hvide Rose — 5. november 2007 @ 22:51

  34. Så længe der ikke hersker en åbenhjertig debat om tilvandring fra den muslimske verden, kan i godt glemme alt om integration. Assimilation er stadig en mulighed, omend jeg som tidligere nævnt tvivler på den politiske vilje. Med meningsmålingerne i mente går alt tværtimod i den forkerte retning. Folk vil tilsyneladende gerne have sikkerhed og tryghed, men de vil alligevel ikke opgive humanisme som ydre målestok for udlændingepolitikken. Sålænge misforstået humanisme dominerer, vil der jo desværre komme flere pressehistorier om stakkels børn på asylcentrene. Folk får ikke at vide, at anstændighed som alt andet har en pris, og at børn en dag vokser op til noget helt andet.

    Kommentar by PerH — 5. november 2007 @ 23:19

  35. Man kunne vel lave en ny “Ritzau-vending” paa historien, med overskriften: “Scotland Yard forlanger mere racisme i Danmark” og underrubrikken: “Vi halter skammeligt bagefter – Politiinspektør Ali Dezaei er dybt rystet over manglende indsats til fremme af paastaaet racisme i Danmark.” Jeg gad nok vide, hvad der ligger bag de aarligt 10.000 racistiske overgreb i Storbritannien, som denne Dezaei har samlet sammen. Store, runde tal fremsat i forbindelse med omtale af “samfundsproblemer” sætter mig altid i tvivl om meddelerens vederhæftighed.

    Med venlig hilsen,
    Kristoffer Mogensen

    Kommentar by Kristoffer Mogensen — 6. november 2007 @ 04:08

  36. Man kunne vel lave en ny “Ritzau-vending” paa historien, med overskriften: “Scotland Yard forlanger mere racisme i Danmark”

    Lige hvad jeg har gjort i overskriften til min engelske oversættelse af Al Ritzaus artikel..

    Asian Scotland Yard officer Ali Dizaei scorns Danish police and requires more racism in Denmark

    I øvrigt er PET chefen har allerede gode råd til aflytningsminister Espersen om hvordal de meget ønskede tal skal kunne opnås.

    Fyens Stiftstidende 6 okt: Scotland Yard: Danmark overser racisme

    Selv om man hos Fyens Stiftstidende har haft en dag mere fandt man heller ikke her ud af at der skulle have stået i overskriften: Iransk kameljocky ønsker mere racisme i Danmark.

    Kommentar by Balder — 6. november 2007 @ 06:24

  37. -> 29 Har du for meget tid?

    Kommentar by Mette (islamofob) — 6. november 2007 @ 16:40

  38. I har sgu allesammen en skrue løs, og jeg synes det er synd for jer. Jeg har venner, der er ligesom jer og de virkelig ikke selv se eller forstå det had og de problemer de er med til at skabe. Det største problem ved indvandringen er ikke de fremmede mennesker, men jeres opførsel over dem. I en rundspørge fra et større dansk analyseinstitut er det blevet slået fast at 65% af Dansk Folkepartis vælgere mener at en S-ledet regering er bedre til at integrere indvandrere, mens 95% mener, at den nuværende regeringen fører den bedste udlændingepolitik. Paradoksalt… Det illustrerer vist problemet perfekt: At man ikke ønsker at integrere indvandrerne og egentlig helst bare ville have, at de ikke er her.

    Men de ER her. Og det vil de blive ved med at være. Der vil endda komme flere. Det er konsekvensen af VORES samfund, og det eneste man som menneske kan gøre, er at give indvandrerne bedst mulig chance for at integrere sig, så der opstår færre problemer. Men det kræver, at I på eget initiativ nedlægger hjemmesider som denne, der er et talerør for had og uvidenhed…

    Selvfølgelig må man gerne være kritisk og fokusere på f.eks. muslimers overrepræsentation i voldsstatistikkerne i København, men man skal have et oprigtigt ønske om at LØSE problemet frem for bare at sylte det og sige: Det er også den Koran – den opfordrer jo til at de skal være sådan. Det er jo det værste vås! Så hank op i bollerne og tag imod udfordringen og gør jeres for at indvandrere bliver integreret i Danmark.

    Kommentar by Den chokerede — 6. november 2007 @ 21:24

  39. @35 Kristoffer Mogensen
    “Jeg gad nok vide, hvad der ligger bag de aarligt 10.000 racistiske overgreb i Storbritannien”

    Her er et af de 10000.

    Men ellers er briternes islamisering nået længere end vores, så de oplever nok flere rigtige sammenstød.

    Kommentar by Mallebrok — 6. november 2007 @ 21:26

  40. […] Uriasposten: Ritzaus Bureau fortæller at racismen falder på sin egen måde: Danmark overser raciii… […]

    Pingback by Zonka På Dansk » Blog Archive » Ritzau slår til igen… — 7. november 2007 @ 08:35

  41. Ritzau og andre løgnere.

    Ideen med en Blog for politisk løgn og hjernevask burde oprettes med titel af

    “LØGNENS MINISTERIUM”

    Hvor alle de politiske løgnere kan udstilles. Magter Kim Møller eller andre den opgave?

    Kommentar by Dansk Realist — 7. november 2007 @ 09:10

RSS feed for comments on this post.