14. januar 2008

Christian Bjørnskov om Ulla Tørnæs og ulandshjælpen

Punditokraten Christian Bjørnskov om Ulla Tørnæs og ulandshjælpen – Ulandshjælp uden effekt – igen.

“For trofaste læsere af Punditokraterne bør det ikke komme som en overraskelse, men medierne greb den alligevel søndag og mange af Jyllandspostens faste læsere har nok fået morgenkaffen i den velmente hals. Forsidehistorien og side 1-2 i Indblik-sektionen var nemlig helliget en historie med titlen ”Forskere: Ulandshjælp uden effekt”. Baggrunden er, at ulandsbistanden ser ud til at blive et emne i de igangværende finanslovsforhandlinger, og journalisten fra JP ville derfor høre hvad danske forskere mente om, at der formodentlig bliver sat flere midler af til udviklingsbistand.

Man havde derfor ringet til Martin Paldam, professor i økonomi på Århus Universitet, og fik den utvetydige besked, at ulandshjælpens virkning på vækst og udvikling er lig nul. Henrik Hansen, professor på Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet og den anden fløj i diskussion blandt Danmarks førende eksperter på området, ville ikke være med til at kalde effekten ’nul’, men medgav ærligt og redeligt, at hans resultater pegede på en meget lille effekt. Sidst ringede journalisten så til undertegnede, der kunne fortælle samme historie som Paldam, med tre mulige forklaringer hæftet på: ”Jo mere ulandsbistand et land får, jo dårligere bliver dets konkurrence evne, fordi priserne stiger. Jo mere landet får, jo svagere bliver politikernes incitamenter til at lave reformer, der kan føre til udvikling i landet. Og jo mere landet får, jo skævere bliver lønudviklingen for de bedst uddannede, der skulle skabe udviklingen.” Pointen er nemlig, at selvom en række projekter vitterligt skaber udvikling, er de negative bivirkninger listet i JP så stærkt negative, at de fuldstændigt opvejer de positive projekter, der findes.

Og hvad siger så den ansvarlige minister? Jo, hendes svar til JP består blandt andet i den forrygende videnskabelige observation at hun ikke er ”et sekund i tvivl om, at den danske udviklingsbistand bidrager til at gøre en væsentlig forskel i verdens fattigste lande. Det har jeg konstateret ved selvsyn i mange af de udviklingslande, jeg har besøgt”. Med andre ord baserer Ulla Tørnæs sin holdning på de projekter, Danida og andre organisationer har taget hende ved hånden og taget ud at se. Og bivirkningerne kan man jo ikke se ’ved selvsyn’ på samme måde som man ser en brønd. Selv for en politiker er Tørnæs informationsniveau, som hun åbenbart bygger sin politik på, næsten pinligt tyndt og ensidigt.”

  • 12/1-08 Jyllandsposten – Forskere: Ulandshjælp uden effekt (Martin Paldam, Christian Bjørnskov).
  • 14/1-08 Nyhedsavisen – Danmark giver en shawarma i ulandsbistand (alene overskriften).
  • 14/1-08 Politiken – Forskere: Kritik af ulandsbistand er uvidenskabelig (Lars Engberg-Pedersen, Julie Koch, Carl Johan Dalgaard).
  • Oploadet Kl. 18:34 af Kim Møller — Direkte link10 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/5371/trackback

    10 Comments »

    1. Rent OT.

      Hvad mener i om den bunke kujoner der nok vil hæve hyren som soldat så længe det bare er ufarlig leg herhjemme ?

      Personligt får jeg kvalme når en af de feje uslinge står frem på tv med deres tynde undskyldninger, jeg ville gerne selv men det var for min families skyld….GUDFADER hvad fanden blev i så soldater for ?

      For at lege røvere og soldater i øvelsesterrænet ?

      Det koster milioner at uddanne en kampsoldat, faktisk mener jeg at de mennesker skal tvinges til at betale hver en øre tilbage.
      (jeg har været soldat, og nej jeg kan ikke blive udsendt er for gammel og syg)

      Beklager afsporingen men sad lige og så en af svigterne på tv2 og måtte have min harme ud.

      Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 14. januar 2008 @ 19:13

    2. Hold da helt fast. Politiken var godt nok hurtige til at få hentet “de rigtige” meninger frem, og nu er den sag vel så uddebateret.

      Til dem der gider bruge tid på at læse politikens artikel, så prøv lige at bide mærke i den (manglende) modargumentation der føres. De forsøger ikke engang at påpege hvor Paldam og Bjørnskov tager fejl, men hævder blot at der er en masse andre vigtige målsætninger og begivheder der spiller ind, så man må hellere forsætte. Ikke et ord om den totalt manglende målbare effekt – det er ligesom bare ikke rigtigt vigtigt alligevel. Vi skal skabe forudsætninger for vækst, men det er så ligegyldigt om man 40 år senere kan spore nogen vækst – vor herre til hest.
      Sjældent støder man på folk der, til trods for at de støder ind i en helt ny videnskabelig undersøgelse der dokumenterer det modsatte af deres drømme, ikke i deres vildelste fantasi kan forstille sig at der kunne føres en mere effektiv politik på området.
      Det ville man vist kalde reaktionært hvis det kom fra anden kant….

      Kommentar by Jesper F. — 14. januar 2008 @ 19:35

    3. Når man tager politikere og andre på en manipuleret tur, og viser dem et skønbillede, bruges udtrykket “Potemkin villages”. Dem har Ulla Tørnæs sikkert set en del af. Jvf.: http://en.wikipedia.org/wiki/Potemkin_village

      Kommentar by Spinoza — 14. januar 2008 @ 22:00

    4. Den korrekte betegnelse er “Potemkin-kulisse”, men ellers er jeg fult ud enig i din lignelse.

      Kommentar by Sobieski — 14. januar 2008 @ 22:11

    5. Også lige det sidste
      Grigori Alexandrovich Potemkin-Tavricheski byggede efter sigende falske byer, for at vise Kathrine ll hvor godt det sydlige Rusland udviklede sig. En del historikere mener, at Katrine ll godt vidste at det var delvist fup, og at Potemkin godt vidste, at Katrine ll vidste det. Altå god gammeldags russisk vranja som jeg mener det hedder: jeg ved, at du ved, at jeg ved, at det du fortælle og viser mig, ikke er rigtigt, men vi lader som om. Kommunisterne udviklede kunsten til perfektion.

      Katherina ll’s historie er værd at læse, men hvis den fortæller at hun døde nøgen under en hingst, igang med hvad fantasien nu kan frembringe, så er opfattelsen idag at det er en skrøne, og at hun døde af et hjertestop mens hun var i bad. Men en spændende person, det er hun nu alligevel.

      Kommentar by PeterK — 14. januar 2008 @ 23:33

    6. Helt god gået – det er lykkedes mig at stave hendes navn forskelligt hver gang. På russisk hedder hun Yekaterina II Velikaya – Katerina. Godnat.

      Kommentar by PeterK — 14. januar 2008 @ 23:36

    7. Det er tydeligt, at ministeren ikke end ikke prøver at forstå de makroøkonomiske konsekvenser, ulandsbistand har. Selv læser jeg økonomi, så jeg føler mig i stand til at gennemskue disse, men for alle andre findes en kort forklaring af problemstillingen her:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Disease

      Kommentar by rpfp — 14. januar 2008 @ 23:47

    8. Ulla T. viderefører jo blot sin hedengangne partifælles tankegang:

      “Hvis dét er fakta, så benægter a fakta”! :)

      Og hun er ikke eneste nuværende minister med ‘kuk i proportionerne’ – tænk blot på klima-kollegaen og miljø-dittoen!
      {Sidstnævnte lod sig i går aftes trække grundigt rundt i manegen af en emsig TV-studievært vedr. ‘forurenede børnelegepladser! :(}

      Kommentar by Hans Henrik Hansen — 15. januar 2008 @ 00:11

    9. ->4

      “Altå god gammeldags russisk vranja som jeg mener det hedder: jeg ved, at du ved, at jeg ved, at det du fortælle og viser mig, ikke er rigtigt, men vi lader som om. Kommunisterne udviklede kunsten til perfektion”.

      Der er en Monty Python-sketch med samme tema. Svjh er virkeligheden hele tiden ved at kollapse, fordi deltagerne ikke tror på illusionerne længere. Det er vist også her man ser en model af en skyskraber som bryder i brand og vælter, fordi publikum stiller spørgsmålstegn ved dens eksistens.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 15. januar 2008 @ 00:38

    10. -> 8
      vedrørende forurenede legepladser.

      Fra Anna Lyttiger – og mange andre steder
      Folk over 30 burde være døde!
      Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40′erne, 50′erne, 60′erne, ja til og med tidligt i 70′erne ikke have overlevet.

      Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

      Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede bar ingen af os hjelm.

      Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags. Og det at sidde bag på en ladvogn en varm sommerdag var altid en speciel nydelse.

      Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker. Skræk og rædsel!
      Størstedelen af folk røg som skorstene. Host!

      Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtige, fordi vi altid var ude at lege. Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af det.

      Vi brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte vi at løse problemet.

      Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen – ingen mobiltelefon. Utænkeligt!

      Vi havde ingen Playstations, Nintendo 64 eller X-boxe – i det hele taget ingen TV-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm/DVD, surround-sound, mobiltelefoner, hjemme-PC’er eller chatrooms på Internettet.

      Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!

      Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud, men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden – kun os selv. Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

      Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs. Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

      Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om. Frygteligt!

      Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige – de bedste problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes’er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen. – Og du er en af dem.

      Tillykke!!!

      Nogle af os kan huske, at da Glostrup Kommune lukkede Bergsøes blygenanvendelsesfabrik (GENBRUG!!) for omkring 20 år siden, gik der ikke ret mange år (2?) før man udstykkede det i villagrunde. Hyklere. Der gik heller ikke ret lang tid før skandalen var der. Den endte med at der blev udstedt forbud mod at spise jorden(!), og en anbefaling af ikke at dyrke grøntsager. I øvrigt kan jeg huske at have set en TV udsendelse, hvor en mand på 80-85 år fortalte hvordan man i hans barndom spiste brød lavet af blybejdset sædekorn. Det skal selvfølgelig ikke anbefales, men man kan godt dæmpe hysteriet. Ligesom med mad: Sorter det værste fra, men vær ikke religiøs. Jeg er ligeglad med hvor meget farve der er i bolcher, jeg ved godt at man ikke skal leve af bolcher. Til gengæld synes jeg det er forkasteligt at farve smør gult, og også at pumpe hamburgerryg fuld at vand og nitrit.

      Kommentar by PeterK — 16. januar 2008 @ 13:53

    RSS feed for comments on this post.