20. januar 2008

Hørt på P1: Man kan mene Cuba har en “anden form for demokrati”

Fra fredagens Orientering på P1, der berettede om valget til den cubanske Nationalforsamling.

  • 18/1-08 P1 Orientering – Valg på Cuba.
  • Jan Gustavsson, CBS: Man stemmer ikke på samme måde som i en dansk eller vestligt demokratiopfattelse, om en bestemt ideologisk, politisk eller økonomisk politik, man kan sige, at hvor vi har et repræsentativt demokrati, og opfatter valg som et spørgsmål om at afgøre hvordan forskellige opinioner, forskellige dele af befolkningen repræsenteres, så opererer man i Cuba med en ide om en grundlæggende konsensus i samfundet. Altså et samfund hvor man basalt set er enige om hvad der skal ske…

    Thomas Buch-Andersen, P1: Men selv indenfor sådan et politisk konsensussystem er der et klart struktureret valgsystem…

    Jørgen Laurvig, DR: Nu snakker vi meget primærvalg i USA, og i virkeligheden er det cubanske valg også bygget op som en slags primærvalg…

    […]

    Thomas Buch-Andersen: Hvor meget kan man tro på resultatet, når vi nu efter søndagens valg får det.

    Jan Gustavsson: Teknisk set så tror jeg resultatet er reelt nok, hvis man skal være kritisk og kritisere valget og demokratiet på Cuba, så skal man ligesom gå nogle andre steder hen, og sige – jamen de folk der har, altså de stemmer som er optalt og bliver registreret, jeg tror de er reelle nok. Men som sagt, man kan sige, det er jo fraværet af almindelige opposition og en egentligt ideologisk og politisk diskussion i forbindelse med valget, som gør at man kan mene det her er et fuldstændig anderledes form for valg og anden form for demokrati end det vestlige parlamentariske demokrati.

    PS: I torsdags kunne man i Kulturnyt på P1 høre, hvorledes en stor humanistisk kunstner var i færd med at bygge en by i Slovakiet (sic) helt fra bunden. Gaderne var opkaldt efter hans idoler, såsom Che Guevara.

    The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/5396/trackback

    27 Comments »

    1. “en grundlæggende konsensus i samfundet”

      Eufemisme for totalitarisme. Hvordan var det nu lige at denne “konsensus” var blevet etableret? Ufrivillig komik i hans snoen sig uden om dette spørgsmål.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 20. januar 2008 @ 18:22

    2. sidespring:
      http://www.180grader.dk/nyheder/Hollandsk_frygt_for_vold_i_k_lvand_p_islamfilm.php
      Lad os håbe vi får den film at se.

      Kommentar by Jesper Jakobsen — 20. januar 2008 @ 18:33

    3. “Man kan mene Cuba har en “anden form for demokrati”

      RATFL!! (Rolling Around The Floor Lauging)

      Åååååhhhhh den var sgu god – aldrig har jeg grinet så meget – tak Uriasposten.

      Kommentar by karsten, Objektivist — 20. januar 2008 @ 18:54

    4. Man har sgu en noget særegen ide om hvad der udgør et demokrati,hvis man mener at der er demokrati i Cuba..

      “man kan mene det her er et fuldstændig anderledes form for valg og anden form for demokrati”..
      ja..det kan man mene..Man kan også mene at månen er lavet af ost..men det får det sguette til at passe af den grund.

      Kommentar by Peder Jensen — 20. januar 2008 @ 19:23

    5. OT/ Falkeøje !

      whodares@forum.dk

      Hvis du vil kontakte mig.

      Beklager afsporingen.

      Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 20. januar 2008 @ 19:42

    6. Jan Gustavsson: “Teknisk set…” osv.

      Det er skisme en søforklaring, der vil noget :lol:

      Kommentar by +M+ — 20. januar 2008 @ 19:58

    7. DR’s radioaviser har kørt den samme konsekvente linje i omtalen af Cuba de seneste uger. Valget omtales, som om der var et frit valg, og Castro er konsekvent den sygdomsramte præsident, aldrig den gamle diktator gennem 50 år, som har kostet sit folk ufattelige lidelser.

      DR er en rød propagandasender. Det demonstreres dagligt.

      Kommentar by Crass Børsting — 20. januar 2008 @ 19:59

    8. “Konsensus”

      Oh. My. Fucking. God.

      Kommentar by DaLi — 20. januar 2008 @ 20:17

    9. Nogle gange tror man ikke sine egne ører!

      “I Cuba (opererer man) med en ide om en grundlæggende konsensus i samfundet”

      Det kaldes diktatur på dansk!

      Kommentar by DMX — 20. januar 2008 @ 20:36

    10. ” Men som sagt, man kan sige, det er jo fraværet af almindelige opposition og en egentligt ideologisk og politisk diskussion i forbindelse med valget, som gør at man kan mene det her er et fuldstændig anderledes form for valg og anden form for demokrati”

      Tænk det lyder da overraskende meget visionen om den fremtidige Union, som jeg hører fra adskillige Eurofile kvajpander.

      Og de mener det positivt.

      Min farfar havde ret. Nu er snart alle voksne fra krigens tid afgået ved døden, og så skal vi snart på den igen. Fuck hvor er der mange sinker i det her land.

      Kommentar by DaLi — 20. januar 2008 @ 21:05

    11. Undskyld,at jeg kun har 7 års skolegang,alligevel opfatter jeg CUBA som et kommunistisk Diktatur,men er der fanger i fægslet,der bliver torteret ??? Så vidt jeg er orienteret,så udfører over 80 (FN-lande) TORTUR,så det ser ikke for godt ud globalt.
      Det ser ud som om ,de Demokratiske lande,er i tilbagegang globalt set,så vi må konstatere,at Diktatorer også dør,og når det sker,så kan vi håbe,at der sker positive forandringer til et demokrati på Cuba.

      Kommentar by poul leo nielsen — 20. januar 2008 @ 21:13

    12. Man kunne også mene at Cuba er et stalinistisk diktatur…

      Kommentar by Legal_bastard — 20. januar 2008 @ 23:48

    13. Hvor er det skørt. De har virkelig fortjent at blive omdøbt til DDR.

      Som så mange andre journalister og redaktører fatter de ikke, at de har en vigtig rolle at spille i at glæde sig over ægte demokrati og frihed. Det er en opgave, der er ALT for vigtig til at overlade den til staten.

      Jeg har fået fat i en fascinerende bog om fascisme som en vestreorienteret ideologi – en tese, der er solidt forankret i historien, specifikt den første tredjedel af det 20 århundrede. Flemming Rose skrev også om den i Kulturtillæget 10. januar. Den hedder “Liberal Fascism” og er omtalt af Daniel Pipes her:

      http://dk.danielpipes.org/article/5361

      Enhver, der virkelig har lyst til at genere venstrefløjen, vil finde masser af ammunition her.

      Jeg er i samme anledning holdt op med at bruge ordet ‘venstrefascist’. Det har nemlig den underforståede betydning at fascismen egentlig er en højreorienteret ideologi, og det er forkert.

      Hyggeligt, ikke?

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 21. januar 2008 @ 00:12

    14. “…og anden form for demokrati end det vestlige parlamentariske demokrati.” – ja, MON ikke? Et FOLKEdemokrati, kanskesens?? D(D)R fornægter øjensynligt ikke sit ideologiske grundlag! :)

      Kommentar by Hans Henrik Hansen — 21. januar 2008 @ 00:14

    15. Må det ikke hedde diktatur mere?
      Er diktatur nu blevet til alternativ-demokrati??
      Og islam præstestyret til arabisk-demokrati??
      Hvorfor skal vi bruge plus ord på negative ting, det giver ingen mening.
      Hvorfor må en spade ikke være en spade?

      Kommentar by li — 21. januar 2008 @ 01:11

    16. Konsensus min bare! Kald skidtet det, det er: Diktatur!

      Hvor finder P1 dog alle de idioter henne? Storbytosser!

      Kommentar by Bodil. — 21. januar 2008 @ 07:51

    17. ->15 li,

      ifølge den britiske indenrigsminister Jacqui Smith er islamske terrorister nu ‘mennesker der misbruger islam’. Hvis det skulle lykkes os, den almindelige befolkning, at holde islam uden for døren, vil histrorien være hård ved hende – og mange andre.

      Kommentar by PeterK — 21. januar 2008 @ 08:33

    18. Der er faktisk en form for demokrati i Cuba, nemlig valgmuligheden..

      Enten stemmer du for Castro og ellers….

      Du kan frit vælge imellem at stemme på diktatoren, eller rulle terningerne og vælge optionen “og ellers” – hvad dertil indebærer.

      Kommentar by Onion — 21. januar 2008 @ 08:45

    19. Er de ikke journalister?

      “Shamefully for the Guardian, it seems that a previously published article falsely suggested that “Cuba, Brazil, Haiti and the Dominican Republic all have poor records concerning the intimidation, incarceration and sometimes the killing of journalists“.

      What nonsense! Fortunately, Mr. Green is happy to set the record straight:

      ” … the inclusion of Cuba in your list of countries that ‘have poor records’ in this area seems rather eccentric. The odd critical journalist may be subjected to minor harassment, but there are no records of journalists being beaten up, killed or tortured. It must be one of the safest places for journalists, even if not the easiest, to work in.”

      This evaluation will come as a surprise to the uninformed campaigners at Reporters Without Borders, who have been misled – most likely by right-wing politicians and governments – into thinking that 20 journalists that were arrested in 2003 are still serving lengthy prison sentences (as of July).

      The latest available (2004) annual report from RWB lists 29 cases of the “minor harrassment” to which Mr. Green refers, many of them mere threats of imprisonment – which would not possibly have been taken seriously in the safe-for-journalists climate of the country. These journalists, along with the five who reported being “physically attacked“, will undoubtedly welcome Mr. Green’s reassurances as to the safety of reporting from the island paradise.”

      http://hodja.wordpress.com/2006/02/22/om-et-af-kamelens-foretrukne-medier/

      Kommentar by Hodja — 21. januar 2008 @ 12:31

    20. http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=395

      Kommentar by Hodja — 21. januar 2008 @ 12:47

    21. -> #13 Hnerik Ræder Clausen

      “Jeg er i samme anledning holdt op med at bruge ordet ‘venstrefascist’”

      Hvad med betegnelsen “Rødfascist”?? Kan man stadig bruge den??

      Kommentar by JensH — 21. januar 2008 @ 12:54

    22. Demokrati = Et styre som venstrefløjen sympatiserer med.

      Har ikke længere noget indholdsmæssig selvstændig betydning omkring hverken folkets rettigheder eller omkring styrets tilblivelse og legitimitet.

      Kommentar by DaLi — 21. januar 2008 @ 13:39

    23. I diktaturer er der kun konsensus om, at det er farligt at kritisere og at man holder kæft, hvis man ved hvad der er bedst for en selv.

      Men i D(DR) bliver dette udtryk for totalitærstaten til en form for demokrati….

      Sjovt nok har det Cubanske “demokrati” en hel del tilfælles med Tariq Ramadans islamiske “demokrati”, men på danske højskoler er den slags tvangsdemokrati a.k.a. diktatur bare helt fjong, ja hvis da ikke ligefrem kulturberigende.

      Gad egentligt vide hvad D(DR) egentligt mener om islamisk “demokrati” nu vi er ved det. Har Møller skrevet noget om det på et tidspunkt. Det kunne være interessant at sammenligne journalistikken i forhold til de to emner.

      Kommentar by Mackety (Islamofob) — 21. januar 2008 @ 18:36

    24. @ “JensH” (#21)

      “Rødfascist” må stadig være dobbeltkonfekt.

      Kommentar by Mallebrok — 21. januar 2008 @ 19:38

    25. -> #24 Mallebrok

      “Rødfascist” må stadig være dobbeltkonfekt.

      Du har selvfølgelig en pointe. Men med lidt god vilje kunne man jo også kalde det for en ‘præcisering’. Der findes to slags fascister hvad ‘farver’ angår: sort og rød. Ved at bruge ordet “Rødfascist” specificerer du hvilken slags fascist du mener vedkommende er.

      Nå, men det er altsammen ordkløveri. Sålænge vi er enige om, at venstrefløjen er en del af den samlede fascistiske bevægelse.

      Kommentar by JensH — 21. januar 2008 @ 20:05

    26. Læste dette dejlige på DR1 teksttv:

      “Der er 614 kandidater til de 614 pladser”, det er i sandhed en særegen form for demokrati.

      Kommentar by PeterK — 22. januar 2008 @ 12:56

    27. Forresten går staten nu i gang med at bruge SMS:

      Nem-SMS

      Jeg tænker, at Public Service forpligtelsen evt. kan reduceres til et SMS-beredskab, så vi definitivt slipper for dårlige dansk-producerede serier og venstresnoet journalistik?

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 24. januar 2008 @ 08:09

    RSS feed for comments on this post.