11. maj 2008

Jon Bang Carlsen – fra Auschwitz til Dansk Folkeparti

I disse dage fejrer Israel sin 60-årsdag, og som ventet benyttede medierne lejligheden til at lade statsløse palæstinensere klynke over tabet af den stat de aldrig fik. Palæstinserne kalder det for Al Nakba – Katastrofen, og kaster rundt med ord som ‘racisme’ og ‘apartheid’, ofte akkompagneret af multikultur-drømmende suicide-jews.

Jøderne og holocaust er også emnet for seneste film af Jon Bang Carlsen, der med baggrund i dokumentarisk materiale fra holocaust-overlevere, trækker tråde frem til apartheid-regimet i Sydafrika og dagen i dag.. Som han pointerer det på Copenhagen Docs 2008: “Det vanvid Hitler skreg ud over verden kaster stadig lange ekkoer ind i vores tid…”. I torsdagens tidlige Deadline var han gæst hos Eva Jørgensen, og her fik de begge mulighed for at uddybe.

Jon Bang Carlsen, filminstruktør: Jeg er født så tæt på – jeg er født på Sjælland, meget meget tæt på det landskab, det samme type landskab, hvor der skete de der forfærdelige ting lige over på den anden side, man kan sige – asken fra Auschwich kunne lige så godt være faldet ned i min forhave ik’… Der er en slags stilhed mellem de stråtækte gårde, som er noget usagt, og det jeg personligt føler, er at jeg voksede op i en kultur ik’, som er angst for at få øje på sit eget ansigt, ikke har turde vende sig mod Tyskland og tænkt den tanke, at hvordan kunne det være at den brede middelklasse, som har samme kultur som vi har, ku – altså det var jo kun via den, at den tragedie blev så grænseløs. Det er jo ikke nogle freaks – det er middelklassen, der gjorde det her muligt, hvordan kunne det ske? De har jo samme kultur som vi har – kunne vi selv i en given historisk politisk situation blive lige så monstrøse i vores handlinger.

Eva Jørgensen, DR2: – og det siger du jo faktisk i din præsentation, hvis jeg lige skal citere dig, at tyskernes forsøg på at rengøre andre kulturer fører direkte mod fremtiden. Hvad mener du med det?

Jon Bang Carlsen: Jov, det jeg mener, det er jo selvfølgelig, at vi har det for at sige det meget banalt, vi har jo en fantastisk angst i vores kultur for blandede bolsjer.

Eva Jørgensen: – Ja

Jon Bang Carlsen: Vi har en længsel, en romantisk længsel efter renhed ik’. Efter at alt der ligner hinanden bliver puttet i forskellige bokse, og skilt fra hinanden – ligesom i Sydafrika og apartheid-systemet havde ik’. Og det jo klart, at det var det der perverterede i Tyskland, og det er det som selvfølgelig ligger latent i os i dag ik’. Derfor er min film jo ikke en film om fortiden, det er en film der bruger noget om fortiden for at spejle nutiden og fremtiden ik’.

Eva Jørgensen: – og det er der hvor du siger, at renheden går hen og bliver ond. Den er ikke romantisk eller idylisk mere, den er farlig og ond.

Jon Bang Carlsen: – Dukkehuset, det der nydelige dukkehus, der udelukker alle de ugrimme dukker, det er vanvittig farligt, og det er vanvittig centralt i vores kultur i dag. Den der romantiske nordgermantiske kultur som er vores.

Eva Jørgensen: Men er faren større i dag end den har været tidligere?

Jon Bang Carlsen: Altså man kan jo sige, selvfølgelig (rømmer sig), at det er i hvert fald enormt vigtigt, i hvert fald at vide at faren er der, ikke at vende ansigtet bort fra den, at vide, at vi er potentiel – at vide den ondskab er mulig, også for os. Ellers kan den meget nemt pludselig komme bag på os.

Eva Jørgensen: – Ja

Jon Bang Carlsen: – og så kan man jo selvfølgelig sige, at vores måde, ligesom at forholde os til at vi nu skal være et multi- altså alle de nye kulturer som kommer ind i den lille danske bondeidyl ik’. Det har vi måske ikke været særligt godt forberedt på, hvis vi efter krigen, rent kulturelt, som kultur, havde vendt os og prøvet at analysere hvad der havde sket i Tyskland, de lighedspunkter der var med vores egen kultur ik’, så kunne det være at vi i dag var blevet en klogere nation ik’, som havde haft meget nemmere ved at åbne op mod verden.

Eva Jørgensen: Det lyder som om du langer gevaldigt ud efter (smågriner) – for eksempel, Dansk Folkeparti, nu har vi jo tørklædedebatten oghvadøhh hva’ man siger – giv os Danmark tilbage.

Jon Bang Carlsen: – Jeg langer i og for sig ikke ud efter nogen, jeg langer ikke ud mod nogen som helst. Alle de der reaktioner er meget meget forståelige ik’. Dansk Folkeparti har i hvert fald gjort en ting – de har gjort opmærksom på problemet hårdt og brutalt, hvor andre meget dannede folk ikke ligesom har ville kigge på det ik’.

Mere om Israel.

  • Modern History Sourcebook – The Partition of Palestine: UN General Assembly Resolution 181….
  • 30/4-05 DR2 Ugetema – Israel indefra.
  • 2/5-08 Politiken blog – Anders Jerichow: Israel 60 år (sjælden god kommentar).
  • 6/5-08 DR2 Tema – Israel på vejen.
  • 9/5-08 Snaphanen – “Hvad var det nu med den der 2. verdenskrig og nazismen?”.
  • 10/5-08 Israels60thbirthday.com – Israel’s 60th is not a reason for celebration.
  • The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/5810/trackback

    49 Comments »

    1. Jeg vil her gøre læserne opmærksom på tossen JBC’s brug af ordet “Vi”, ligesom så mange andre propagandister, kollektivister og tyranspirer. “Vi” indikerer at herren mener at han taler på andres vegne, her angiveligt på alle danskeres vegne (citat: “Vi har en længsel, en romantisk længsel efter renhed ik’.”).

      Det gør han bare ikke. Han har intet reelt grundlag for at mene at danskerne skulle længsel efter nogen ‘renhed’ (hvordan han så end definerer dette begreb, omen i kontekst er nazi-associationen lige til højrebenet). Og som alle der ved lidt om statistik er tilstedeværelsen af en mikroskopiske fraktion af danskere som rent faktisk ønsker “renhed” i den forstand han udbasunerer ikke bevis for nogetsomhelst, og ikke representativt for almenheden.

      Moralen: Var jer for alle der bruger ordet “vi” mere end få gange og i henkastede bemærkninger.

      Kommentar by Peter Bjørn Perlsø — 11. maj 2008 @ 14:42

    2. @Peter Bjørn Perlsø

      Har du overvejet problemer i at du selv bruger ordet “tosse” om JBC og derefter langer ud efter propagandister…..
      Når første indlæg starter på det plan, så er der ingen tvivl om at vi når langt ud i denne tråd.

      “Vi” er i øvrigt også en måde at indbefatte sig selv. Altså ikke bare at tale om “højretosser og islamofober”, men at erkende den umiddelbare tiltrækning i denne “renhed”.
      Egentlig er JBC her helt reel og er ikke med på at bruge det til et direkte angreb på fx DF.

      Derfor er der grund til at holde igen med automatreaktionerne.

      Kommentar by Loke — 11. maj 2008 @ 15:22

    3. Mere DF-bashing fra en personage, der udtaler sig på andres vegne.
      Jeg ønsker på ingen måde at blive taget til indsigt for de klamme synspunkter om “renhed”.
      De minder i høj grad om islams apartheidsystem med at splitte mennesker op i “rene og rettro” og “urene og vantro”.

      Jeg ønsker ikke, at dansk kultur på nogen måde skal ligestilles med islamisk kultur.
      Jeg ønsker et monokulturelt samfund med moderne, verdslige værdier som grundlag.

      Tilflyttere skal være velkomne blot de tilpasser sig ovenstående og dyrker den medbragte religion/kultur i privatsfæren og ikke slæber den med ud i det offentlig rum og specielt ikke i de sekulære samfundsinstitutioner.

      Og så skulle vi lige have det opridset igen, det med at DFere er uddannede mennesker. Efterhånden kan jeg kun trække på skuldrene af dæmoniseringen og nedladenheden.

      Jon Bang Carlsen peger fingre af DF og tre fingre peger tilbage mod ham selv og afslører endnu én af de bedrevidende fjolser fra kulturparnasset.

      Kommentar by Johansen — 11. maj 2008 @ 15:24

    4. Sjovt Johansen

      Dine regler for tilflyttere om at dyrke deres medbragte kultur og religion svarer nøjagtigt til de fleste muslimske landes regler for tilflyttere med andre religioner.
      Du har ikke forstået det JBC siger om DF særlig godt.
      Det er vist mest de “dannede” han langer ud efter.

      Kommentar by Loke — 11. maj 2008 @ 15:33

    5. Der er ingen tvivl om, at han trænger til ro, renlighed, og regelmæssighed på en dertil egnet institution!

      Kommentar by Slyrgraff — 11. maj 2008 @ 15:37

    6. Kim Møller, du er bare en engel at du prioriterer din tid som du gør og at du gider at skrive det skidt ud som journalister især på DR2 kaster op. Tak skal du ha’. Af hele mit hjerte. Jeg vil tænke på dig når jeg er ude at nyde solen. Sende dig en pragtfuld solstråle.

      Kommentar by Janne — 11. maj 2008 @ 17:13

    7. 3

      Johansen

      Det er faktisk mest journalisten der kommer til at hænge sig selv ud som grinagtig, hvad DF angår. Hun agerer jo vildt indspist, som f.eks. Tøger Seidenfaden gør på Pølletiken. Hun tager for givet at alle seere OG filmmand er enige med hende. Men det er vi sgutte – mere! :o)

      Og ellers er jeg helt enig med dig i hvem der i dag er det egentlige problem, når det gælder om at opdele mennesker, dyr og aktiviteter i rene og urene. Det er mere eller mindre fanatisk religiøse personager der nu deler mennesker, dyr og aktiviteter op i rent og urent. Det gør Dansk Folkeparti ikke.

      Kommentar by Janne — 11. maj 2008 @ 17:22

    8. Mange af de venstreorienterede (ja såmænd også visse borgerlige)historieløse tågehorn har aldrig sat sig ind i HVORFOR palierne IKKE fik deres stat, og det var nu ikke Israel der satte en stopper for det, men deres krigeriske stenalder naboer der både angreb Israel og skyndte at anekere det område af Transjordanien der skulle have været en pali-stat.

      Så rent faktisk burde de klynkende palier forlange at få deres land tilbage hos dem !

      Folk glemmer også at de nu af Israel “besatte” områder før igennem 17 år var besat af bla Ægypten under langt værre forhold end dem Israel nu har skabt for dem.

      Kvalmende at disse idioter tror alle andre er lige så dumme og historiløse som dem selv, og ligeså kvalmende er det at vores røde utroværdige presse bevidstløst kører den samme løgn om og om igen.

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 11. maj 2008 @ 18:31

    9. “Renhed slår alting”, jamen det er da lige til tørklædedebatten.
      Hvorfor laver Jon Bang Carlsen ikke en dokumentarfilm om dette emne? Han kunne kalde den “Muslimske renhedsregler slår alting”.

      Kommentar by Menig 442 — 11. maj 2008 @ 21:10

    10. Hvad Jon Bang Carlsen i virkeligheden mener, er at HAN ønsker et samfund, som er hermetisk renset for mennesker, der ikke deler hans eget inderlige ønske om eksotisk kaos, kriminalitet og multikulturens øvrige “vidundere”.

      Eller med andre ord. JBC ønsker, at rense Danmark for de beskidte hvide protestantiske danskere.

      JBC er fascist. Men han er for dum til at opfatte, at det er ham selv han omtaler, når han siger: “Vi har en længsel, en romantisk længsel efter renhed ik’.”

      Yeah right. I JBC´s yndige multikulturelle dukkehus er der ingen plads til de “beskidte” DF’ere. Men hvad han ikke opfatter, er at DF med deres invandrermodstand opfanger langt bredere strømninger i den danske befolkning end blot DF, netop FORDI danskerne i bred almindelighed afskyr fascisme, racisme, etc., hvilket naturligvis står i grel modsætning til venstrefløjens sortklædte stormtropper, der dagligt skamløst kaster sig i fascismens vold.

      Når man er en ÆGTE antiracist og ÆGTE antifascist, kan man da også kun afsky den dybt politiserede og yderst totalitære muhammedtilbedelse, ligesom man i så tilfælde også kun kan afsky socialismen i al dens uforbederlige ondskab. At være antiislam er at være antiracist, at være antiislam er at være antifascist. Brede dele af venstrefløjen og også JBC opfatter islam som legitim, fordi de SELV er fascister og dybest set også racistiske.

      Se på hvad det er Carlsen siger. Det ene øjeblik siger han, at ønsket om renhed er farligt, det næste øjeblik udtrykker han sit eget slet skjulte ønske om et rent multikultisamfund, hvor hvide protestanter er forvandlet til eksotiske og rodløse verdensborgere. Man hvad nu hvis vi godt kan lide at være danskere. Hvad nu hvis vi ikke vil være lige som resten af verden, skal vi så ryddes af vejen? Og hvis vi skal ryddes af vejen, vil JBC så selv føre os til gasovnene? For det er vel egentligt det han advarer os om!

      Det er hele vejen igennem interviewet ham SELV han taler om. Det er ham SELV han frygter og det er hans eget mørke indre, der skræmmer ham fra vid og sans.

      Denne mand er på mange leder og kanter et åndeligt dybt plaget menneske. En Oikofob. Desværre lader han det gå ud over os andre, os hvis eneste forbrydelse er, at vi ikke deler Jon Bang Carlsens had til hvide danske protestanter.

      Hvad kalder man iøvrigt en mand, der hader andre pga. deres hudfarve, religiøse overbevisning eller kulturelle baggrund. Joo, søreme, Jon Bang Carlsen er, ud fra definitioner han formentligt selv vil skrive under på, en RACIST.

      Kommentar by Mackety (Islamologifob) — 11. maj 2008 @ 21:59

    11. Der kan givet forskes og ytres meget om hvilke årsager der ligger bag menneskers valg af erhverv. I oplægget ser det for mig at se ud som en der er kendt fra filmverdenen ytrer sig på ganske ringe vis.
      Diskutionen om vi i Danmark kunne gøre som de gjorde i Tysklan har været ført fra for længe siden og bliver det stadig.
      Diverse synspunkter har været fremført i debat i lukkede forskerkredse og i åbne fora og særlige punkter på ligheder og forskelle mellem Tysklands og Danmarks situation, struktur m.m. er fremdraget og givet opmærksomhed. Niveauet synes beklageligt lavt i mange medier.

      Kommentar by Peter Buch — 11. maj 2008 @ 22:05

    12. Det Islamiske system er et Apartheids system .

      Det er et glimrende forslag at gøre JBC, at han skulle overveje at lave et filmisk portræt af Apartheidsystemt i dets forskellige udforminger.

      Mærkeligt at dette ikke lige for.

      Jeg mener, VI Nordgermanere skal ifølge JBC være bevidste om det i os iboende onde, skal konfrontere os med fortiden for at forhindre gentagelser.

      Det er meget rigtigt, men det gælder for alle mennesker uanset race og etnicitet.

      Et åbenlyst og ekspanderende Apartheidsystem i dag er Islam.

      Og ideologiens Rettroende er stolte af dette deres dualistiske system.

      Men forunderligt nok kan `man` ikke se det der foregår lige for øjnene af een.

      Kommentar by Vivi Andersen — 11. maj 2008 @ 22:14

    13. “Har du overvejet problemer i at du selv bruger ordet “tosse” om JBC og derefter langer ud efter propagandister…..”

      Ja. Istedet for fjolleriet om FORMEN af debatten du her lægger op til, overvej istedet det fornuftige i at associere DF/Danmark med nazister og påstået trang til etnisk udrensning, som tossen lægger op til.

      Når du har forhold dig til dette, SÅ kan vi snakke om form.

      “Når første indlæg starter på det plan, så er der ingen tvivl om at vi når langt ud i denne tråd.”

      Find et andet sted at klage over tonen, jeg bider ikke på.

      Kommentar by Peter Bjørn Perlsø — 12. maj 2008 @ 00:53

    14. “Ja” – Eva Jørgensen er en darling.

      Kommentar by steen — 12. maj 2008 @ 01:24

    15. Personlig bryder jeg mig ikke om alt denne udenomssnak.
      Hvad mener JBS???
      Hvad er JBS bange for??
      Tror han, at den almene kakkelbords eller kolonihave ejere går til voldeligt angreb??
      Er det hjemmeværnsfolkene vi skal frygte??
      Vil Langballe, Pia Kjærsgaard kalde til voldelig-overtagelse??eller står det kun i vensterfløjsfascisternes parti-grundlag??
      Hvem er onde?? tja, jeg kan kun se, at mandslinge der ønsker eller sympatisere for, at gemme et menneskeligt væsen væk i en sæk!! er modbydelige onde og grimme, for det meste mandslinge, der står for denne uhumane dyremishandlende!! handlinge…
      Respekter kvinden FØR middelalderlig hjernevask.
      Ingen absolut ingen, fortjener en nedværdigende sæk over hoved.
      Det så grimt, så grimt i mere end en forstand, så alle tænkende væsner burde tage afstand fra, at putte andre menneske væsner i hoved-affaldssække. Føj for svineri og umenneskelig mandslinge-gerning.
      Og til de frivillige affaldsækkebærer, FORSVIND ud af mit land!!
      Vi har ikke brug for svage og handlingslammede hjernevaskede-underkuede pædofet-tilbedere.
      Kvinder har KRAV på frihed, også i de islamiske-lande.

      Kommentar by li — 12. maj 2008 @ 02:44

    16. Prøv lige at se Eva Jorgensen sige “Ja”, “Ja” og “Ja” nogenlunde 117 gange.

      Sig mig engang, er hun borende/kritisk/4.magt journalist, eller er hun ved at slikke alt i sig?

      DR er så katastrofal, at hun ikke engang kan se det selv, det kan hendes kollegaer heller ikke.

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 12. maj 2008 @ 03:25

    17. #14 Jeg havde ikke set Steen’s kommentar, men er helt enig ;-)

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 12. maj 2008 @ 04:56

    18. på newstatesman.co.uk – et meget venstreorienteret elitært blad der dog nægter at være det – hyldede de en palestinænsisk moddemonstration i israel http://www.newstatesman.com/200805090003, men undgik den officielle israelske ceremoni. Af andre features var der interview md 6-8 kendte venstreorienterede om hvad 1968 betyder for os (dem?) i dag http://www.newstatesman.com/subjects/1968, samt en muslims fornøjende fortælling om hvordan hans datter giftede sig og de alle fik det til at LIGNE et arrangeret bryllup – bare sådan fordi at traditionen jo skulle holdes. (ligemeget med de tusinder af kvinder der vitterligt bortgiftes mod deres vilje!) (http://www.newstatesman.com/200805080024)

      Kommentar by Mikkel — 12. maj 2008 @ 05:31

    19. Hitlers vej til magten var begrundet i økonomi, ikke race eller racerenhed. Brød og arbejde, var hvad det drejede sig om, noget JBC aldrig vil kunne forstå, han der aldrig har haft et arbejde og vant til alt det med mad er der andre, som sørger for.

      Det der med race og adskillelse, udrydelse var Hitler og nazisternes egen forskruede ide – ikke det tyske folks.
      Man kunne med lige så stor begrundelse kalde alle Nordkoreanere det samme, eller folk fra Mugabes Zimbable, eller for den sags skyld folk fra Castros Cuba.

      JBC er ude på herrens mark i sine søgte begrundelser for, at vi skal fylde det her land op med folk fra mellemøstens tabersamfund – fy for en klam lort.

      Men der skal nok være dem, der falder for hans retrorik, selvfølgelig mest de venstresnoede fascister, danskerhaderne.

      Kommentar by Bodil — 12. maj 2008 @ 07:25

    20. @ 10
      Forøvrigt Mackety, din dejlige islamologifob(sikke et ord), din analyse af JBC er fremragende.

      Kommentar by Bodil — 12. maj 2008 @ 07:37

    21. -> “Vi” er i øvrigt også en måde at indbefatte sig selv på”, skriver du i dit forsvar for JBC. Jamen, skulle JBC så ikke skrive “jeg” i stedet for, eftersom han jo i sagens natur kun kender sine egne holdninger, ikke andres?
      SELVFØLGELIG er det ikke det, han mener. Med “vi” mener han ikke sine “dannede” venner, han mener “danskerne”, det grimme flertal af befolkningen, der siden 2001 har stemt for en stram udlændingepoliti. “Vi” er bare et billigt retorisk kneb.
      Og med hensyn til ordet “tosse”, synes jeg ærligt talt det er velanbragt, når man ser stakkels Kims transkription af hans usammenhængende, dårligt formulerede og klichefyldte udtalelser. Han har kun ret i et, nemlig det han skriver om DF: “… har gjort opmærksom på problemet hårdt og brutalt, hvor andre meget dannede folk ikke ligesom har ville kigge på det ik’.” Selv det må vel betragtes som en betinget “ros” og i modstrid mod det vås, han har sagt lige forinden.

      Kommentar by polinos — 12. maj 2008 @ 07:58

    22. PS – indlæg nr. 18 var henvendt til Loke.

      Kommentar by polinos — 12. maj 2008 @ 07:59

    23. Modstand koster. Eksemplet Serbien fra anden verdenskrig viser er de lande hvor flest mennesker omkommer ofte er steder hvor større grupper modsætter sig overgivelse. Serbien formåede krigen igennem fra Tysklands angreb på dem at binde store tyske styrker fra aktioner andetsteds. Af procent af de daværende landes befolkninger døde flest i Polen og- Serbien.

      Kommentar by Peter Buch — 12. maj 2008 @ 08:28

    24. Kære DR.

      Vis mig DF’s planer om en kz-lejer til muslimer.

      Kommentar by kim petersen — 12. maj 2008 @ 11:26

    25. “Jon Bang Carlsen: Vi har en længsel, en romantisk længsel efter renhed ik’. Efter at alt der ligner hinanden bliver puttet i forskellige bokse, og skilt fra hinanden – ligesom i Sydafrika og apartheid-systemet havde ik’.”

      Har vores samfund sådan en længsel? En længsel efter at fjerne urenheder? Har vores lokalpolitikere sådan en længsel? Har borgere i Danmark, sådan en længsel og ser vi denne længsel praktiseret i offentlige institutioner?

      Er det derfor der nu laves apartheid-regler i offentlige svømmehaller hvor der er indført kønsadskilt svømmeundervisning og åbningstider kun for det svage, sarte og rene køn der skal dækkes til og er det derfor der nu i københavnske folkeskoler serveres rent/religiøst godkendt mad? Urent mad må vores børn ikke komme i nærheden af. Det har kommunen besluttet.

      Er det derfor der nu flere steder bruges at kvinder har religiøst godkendt “ren” uniform på, på arbejde?

      Er det derfor vores samfund nu accepterer at kvinder og piger skal klædes på, på en bestemt (ren) måde kun fordi de er kvinder og piger?

      Er det derfor der nu blandt nogen politikere og borgere menes, at det er en god ide at kvindelige dommere skal klædes anderledes på end alle andre, at de skal skille sig ud, se rene ud, og skilte med private rene præferencer – så man kan kende dem fra alle andre som er profane? Så vi får hellige dommere og profane ditto? Er det sådan at en hellig lov skal have højere rang i vores urene samfund end en profan menneskeskabt lov? Er det en grum renhedsromance der er i gang blandt jurister og nogle politikere? Og nu kan de (sammen med en gruppe betonfeminister) så endelig få pakket kvinder ind, så man ikke mere skal generes af kvinders profane og provokerende hår.

      Er det derfor der nu laves flere og flere bederum på universiteter, på skoler, arbejdspladser, sygehuse – og inden længe i folketinget, formoder jeg? Fordi “vi” har en romantisk længsel efter renhed og afsky for profan verdslighed? En længsel efter at få gjort ordentligt rent i vores offentlige og ellers verdslige institutioner. Ud med cigaretter, alkohol, svinekød, overvægtige mennesker, kvindehår, afslappet omgangsform, profane individer etc. Ud med dem og det! Ind med bederumslignende forhold og rene mennesker i stedet for.

      Er det også den romantiske længsel efter renhed der gør at vi accepterer kønslemlæstelse af små drenge og nu ser flerkoneri i Danmark – hvis flerkoneriet altså er religiøst? Arrangerede ægteskaber lige så.

      Er det længslen efter renhed der nu har fået Forsvaret til at indføre bederum, så kvinder og mænd kan vaske deres umoralske og urene hænder, fødder og mund? Religiøs rengøring i mere end en forstand i Forsvaret. Hvornår ser vi den romantiske længsel efter renhed udmønte sig i kønsadskillelse i Forsvaret? Profane urene soldater af hankøn for sig og rene religiøse tildækkede soldater af hunkøn for sig? Eller rene religiøse soldater for sig og de profant urene for sig?

      Er det længslen efter renhed der nu får flere kommuner til at lave kønsadskilte ungdoms- og fritidsklubber? Drenge for sig og piger for sig. Sarte, rene piger for sig og drenge, der ikke kan styre sine urene og profane hormoner, for sig.

      Er det romantisk (grum) længsel efter renhed og apartheid der nu får vores politikere til at lave religiøse fester på vores politiske arnesteder; rådhusene? Korrekt rene og religiøse fester uden urene profane (alkohol og svinekød) indslag.

      Er det samme længsel der nu får politikere og skolefolk til at acceptere at mad i Danmark deles op i rent og urent?

      Er det længslen efter apartheid og renhed der får slikproducenter til at lave religiøst korrekt slik? Rent slik. Modsat det slik hvor der indgår urent alkohol eller produkter fra svin.

      Er det samme længsel der gør at vores traditioner og skikke skubbes ud og nye tager over? De gamle er simpelthen urene, for berørt af uren menneskehånd, for profane og for specifikt nordiske og vestlige og med en for stor historisk og kulturel tyngde?

      Er det sammen renhedslængsel der gør sig gældende når jurister begynder at tale om at elementer af religiøs (overmenneskelig), ren lov skal implementeres i danske verdslige og menneskeskabte (urene) love?

      Er det længslen efter renhed der får europæiske borgere og politikere til at kritisere (urene) verdslige kunstnere og politikere for at tegne, satirisere over og diskutere nogens (siger de) rene profet og hellige bog?

      Er det også længslen efter renhed der gør at religiøse skikke, krav og fordomme i flere og flere tilfælde får særrettigheder på bekostning af alle andre og deres profane skikke og holdninger, der ikke har eller ønsker religiøs renhed som ingrediens?

      Er det længslen efter renhed der gør at arbejdspladser, både offentlige og private, lader ansatte afstå fra at arbejde med alkohol og grise kød? Det er kun de urene og profane elementer i gruppen af ansatte, der skal røre ved urene produkter som alkohol og grise kød?

      Renhedsromantikken kan være noget så grum. GRUM. Men hvem er det egentlig der i dag har en udpræget ”angst for blandede bolsjer” og skaber apartheid og parallelsamfund i vores samfund? Hvad er det for et ”vi” der deler mennesker op i rene og urene i dag? Hvem er det der deler mennesker op i rettroende og vantro?

      Kommentar by Janne — 12. maj 2008 @ 11:41

    26. Aj, hvor er det ærgerligt.. JBC, har lavet mange smukke film om det danske samfund, især de mindre eksponerede. Han er en enorm dygtig kunstner synes jeg med dybte og indsigt..

      Hvor er det ærgerligt at han ikke tør sætte sig ind i Islam og forstå, at dem han forsvarer, netop er den nazistiske tro, som han advarer imod. Vend billedet 180 JBC!

      Her kan man netop se, hvordan sårbare sjæle er så nemme at køre rundt med, når Islamisterne sætter sig i en offerrolle, samtidigt med at de truer med vold, og spiller kortet som alle socialister falder for: At lade andre tænke for sig, i en let, spiselig version af virkeligheden.

      Han er et nemt offer, selv.

      Dette fortæller mest om hvor dygtige spindoktorer og folkemanipulatorer Islamisterne er. Dette at have en utvivlsom overbevisning, arvet gennem generationer, er svært at overskue, for et debat og tvivlersamfund, som det danske.

      Venstrefløjen har simpelthen ikke fantasi til at forestille sig hvordan de ville have det, som borger i et muslimsk samfund. Undertrykkelsen er så massiv, at de ikke kan se den. Og det flippede er, at det kan muslimerne heller ikke, de kender ikke andet, kun langsomt vågner de op, det tager 5 generationer.

      Venstrefløjen forlader sig på at ,, hvis jeg kan se i øjnene på dem, at de er gode mennesker, – så er de også gode mennesker,, – ude af stand til at se deres egen afmagt/selvkritik, i øjnene, nemlig at de er fredselskere og ønsker ikke at se volden. Benægter den. Og hvad er den bedste rolle for benægtelse: Offer-rollen.

      Så JBC, gør sig til offer for ,,Pianismen,, fuldstændig som muslimerne gør sig til offerrolle for ,,racismen,, ( igen: Der findes ikke racisme i dk, den er vildt overdrevet )

      -og således kan JBC, venstrefløjen og danske muslimer, gå hånd i hånd ind i det nye kalifat, det mest nazistiske styre, Hitler kunne have drømt om..

      Kunstnere ER skrøbelige mennesker.

      Kommentar by Tobulisten — 12. maj 2008 @ 12:03

    27. > 24

      Smukt indlæg Janne. Dertil vil jeg tilføje:

      Renlighedfascismen går så godt i spænd med nypuritanismen og den ægte kierkegaardske ,,spidsborger,, – idag: Socialdemokraten.

      Men der er flere veje til Rom.
      Man kan godt være vegetar og sundhedsapostel og forureningsbekæmper og sprællende nøgenbader og muhammed-tegner og tag-pis-på-islamofascisterne og anti-terror-angst-bekæmper.. og STADIG være medlem af DF og glæde sig over sit fædrelands herlige frisind og godhed..

      Venstrefløjen har ikke patent på en skid, af den såkaldte storsindethed, den tillægger sig selv. Intet.

      Mvh Neo-hippien, – next generation, ho ho

      Kommentar by Tobulisten — 12. maj 2008 @ 12:30

    28. Sikke en gang pladder. Det røde had mod DF blandes ind i alt!
      Selv realiteter reduceres til at alt er DF’s skyld!

      Rødt snot!

      Kommentar by Dansk Realist — 12. maj 2008 @ 13:12

    29. Well said Janne.

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 12. maj 2008 @ 13:17

    30. @Peter Bjørn Perlsø

      Det er ikke så meget formen som niveauet jeg er ude efter. Du undergraver din egen fremstilling, som jo i øvrigt er relevant nok selvom jeg ikke er enig med dig.
      Jeg synes bare niveauet i kommentarerne på bloggen ofte er i kloakhøjde (og med tilhørende stank), også når der til tider er nogle gode oplæg.

      I teksten angriber JBC ikke DF (selvom journalisten meget gerne vil have det med, og selvom det måske er underforstået). Men han beskriver (noget klodset) den fare han ser i trangen til renhed, som kan udvikle sig til fascisme.
      Jeg synes du skal læse et par tråde her på bloggen igennem kritisk.
      Så ser du nok hvad han snakker om blandt et antal af debatørerne.

      Bare et eksempel her fra en flittig debattør
      Onion siger 8/5 2008: “Jeg har intet imod at de bliver gasset.
      faktisk vil jeg gå så langt til at sige, at havde hitler rettet sit had imod muslimerne i stedet for de gode jøder, så havde han været min helt den dag i dag.”

      Alt for mange andre angreb er generelt og uden skelnen rettet mod “muslimer” eller “fremmede”.
      Der vil vel altid være sådan nogle nazistiske tosser. – Hov sagde jeg det. Undskyld…..
      Men problemet er slet ikke de få forskruede ekstremister.
      Problemet er at der stort set aldrig er nogen af de mange ellers velformulerede debattører, der modsiger sådanne modbydelige udsagn, og der bliver ikke gået kontant til værk overfor den slags meninger, mens hvis der vover sig en “multikulturalist” inden for dørene, så er der brand i gaden.
      Det synes jeg egentlig er et problem.
      Og her er JBCs udmelding (hvor den mundtlige fremstilling indrømmet ikke er særlig lysende) relevante.

      Kommentar by Loke — 12. maj 2008 @ 13:22

    31. 26

      Tobulisten

      Jeg synes godt om at du kalder renlighedsromantikken for renlighedsfascisme. Det er jo det den er. Fascistisk. Og så er renlighedsromantikken dybt intolerant og kannibalistisk. Den sekteriske renlighedsfascisme æder sig voldsomt – med flere politikeres velsignelse – ind på en ellers tolerant og afslappet vestlig og dansk kultur, som vi har kunnet være stolte af i mange år.

      Det er dybt udansk, inhumant og intolerant at inddele mennesker, dyr, mad og aktiviteter efter religion (vantro vs. rettroende), køn og i rent vs. urent. Det er intolerant og udansk at kvinder skal gå med religiøse, usunde symboler bare fordi de er kvinder. Selvudnævnte humanister kalder denne praksis med sekterisk opdeling af mennesker, dyr, mad og aktiviteter for gode eksempler på rummelighed og tolerance. Jeg kalder det, som du gør, for fascisme.

      Jeg melder mig som medlem i din neo-hippie gruppe. Også selvom det sker på en kulturkonservativ blog. Undskyld. :o)

      P.S. Hvad er en Tobulist?

      28

      Loke

      Jeg vil godt fortælle dig og alle andre, at jeg er meget stor modstander af at nogen som helst skal gasses. Naturligvis!

      Nu vi snakker om horrible ting:

      Ved du hvem der også led af længsel efter renhed og derfor opdelte mennesker efter køn, tro og politiske overbevisninger? Det gjorde bødlerne i KZ-lejre. I koncentrationslejre skilte bødlerne mænd og kvinder ad. Bødlerne skilte mænd fra koner, sønner fra mødre, døtre fra fædre. Søstre fra brødre og kærester skilte man også ad. Jeg ser ingen grund til at vi i vores moderne, sekulære og demokratiske offentlige institutioner, hvor ligestilling skal holdes i hævd, skal begynde at skille mænd og kvinder eller drenge og piger ad. Eller opdele mad i urent og rent. Denne form for renlighedsdyrkelse og kold opdelingsmekanisme efter køn og efter rent vs. urent-dogmer kan føre til et ulækkert og dybt intolerant samfund.

      ”Dansk Folkeparti har i hvert fald gjort en ting – de har gjort opmærksom på problemet hårdt og brutalt, hvor andre meget dannede folk ikke ligesom har ville kigge på det ik’.”

      Den sætning af Jon Bang Carlsen, synes jeg til gengæld godt om. Han har jo ret i at det stort set kun er Dansk Folkeparti der vil (og tør) gøre noget ved problemerne med manglende integration og de kultur- og religionskonflikter, vi nu står med. Man kan ligefrem se sætningen som et vink med en vognstang om at andre partier end DF SKAL se at komme ud af starthullerne inden det er for sent.

      Dansk Folkeparti er i en vis forstand et dannet parti. Netop fordi de siger fra når det er nødvendigt. Det hedder at udvise rettidig omhu. DF lyver heller ikke, men siger tingene som de mener dem og så tager de pænt skraldet bagefter. Det opfatter jeg også som dannet.

      Kommentar by Janne — 12. maj 2008 @ 14:15

    32. @polinos

      Jeg gider egentlig ikke forsvare JBC. Jeg synes ikke fremførelsen her er værd at forsvare, men emnet: ønsket om det “rene” samfund og fascismens fremskomst er meget interessant.

      Men jeg synes bare at det er for unuanceret at angribe “vi” brugen, da det jo netop er en inkluderende brug. Det giver selvfølgelig ikke nogen mening at bruge “jeg” i den sammenhæng. At det i øvrigt er møntet på folk som er DF fløjen er uden tvivl rigtigt.

      Men Polinos er du ikke lidt sart her? når man ser hvad for nogle vendinger, der ellers ryger over disken her i butikken.

      Kommentar by Loke — 12. maj 2008 @ 14:32

    33. Haha.. Meget grinagtigt! Han minder mig fornøjeligt meget om de nattergales julekalender fra 91′. Benny den nissehadene “nåsååer” :-D
      “nisser IK’..”

      Kommentar by Kim B — 12. maj 2008 @ 14:40

    34. 30

      Loke

      “At det i øvrigt er møntet på folk som er DF fløjen er uden tvivl rigtigt.”

      Det tror jeg ikke, at du har ret i, men er det tilfældet har Carlsen en både uklædelig, fatalt naiv og blind plet på sin nutidshorisont. Der er som nævnt ingen tvivl om at den kvindelige journalist og DR2 i fællesskab gerne vil tillægge Carlsen den holdning, som de ønsker han skal have. Men det er ikke nødvendigvis den rette. DF’ere kan, som jeg har skrevet, godt bruge en del af Carlsens budskab. Derfor er det så godt at denne blogs ejer har gidet, at skrive indslaget fra Deadline med Jon Bang Carlsen. Og som du ser, er DF’ere et meget forskelligt folkefærd. Og heldigvis for det.

      Kommentar by Janne — 12. maj 2008 @ 14:44

    35. @Janne

      Jeg er med på din linie her om ikke at acceptere den opdeling i rent og urent, og det er i øvrigt et flot indlæg du har præsteret. Jeg er enig i at renhedsdyrkningen er mindst lige så udbredt blandt fundamentalister, som i nogen anden gruppe.
      Bare vi så gider acceptere alle de andre muslimer, som gerne vil være med til det “urene” blandede samfund.

      At islamister går den samme vej mod en fascisme, som den JBC hentyder til, er der ingen tvivl om. Og den kamp skal tages op direkte og uden berøringsangst.

      Men man bliver nødt til at se i øjnene, at netop den problemstilling også gøder ekstremisme på højrefløjen her.
      Her er et tydeligt grimt tegn, når en hel befolkningsgruppe dæmoniseres.
      Og på trods af masser af blodige forbrydelser og forfølgelser fra islamister og andre verden over er det pt vist kun germanske europæere som har perfektioniseret og mekaniseret folkemordet med tog til tiden og civiliserede ingeniørskabte mordanlæg, så forbrydelserne kunne foregå i tavshed og accept fra et højt kultiveret folk.

      Kommentar by Loke — 12. maj 2008 @ 15:02

    36. 32

      Loke

      “Bare vi så gider acceptere alle de andre muslimer, som gerne vil være med til det “urene” blandede samfund.”

      Det vil jeg gerne! Jeg ønsker bare at religion forbliver en privat sag (under tøjet, i hjertet og i hellige huse) og at vores samfund ikke skal reguleres af religiøse rigide og menneskefjendske dogmer og at religiøse symboler ikke skal være en del af offentligt ansattes dresskode.

      Jeg vil have et frit og afslappet samfund der ikke deler mennesker op efter køn eller religion eller i rene/urene. Jeg vil have mit gamle og afslappede Danmark med “højt til loftet” og tolerance og ligestilling tilbage!

      Også gerne med hjælp fra Dansk Folkeparti!

      Kommentar by Janne — 12. maj 2008 @ 15:14

    37. 32

      Loke

      Og så er et blandet samfund ikke urent. Det er islamistisk terminologi. Føj!

      Kommentar by Janne — 12. maj 2008 @ 15:17

    38. OK Janne

      …….Og nazistisk terminologi. Fy for den :)
      Og så var altså ” ” i min tekst.
      Men i den kontekst holder jeg meget af det “urene”.

      Kommentar by Loke — 12. maj 2008 @ 16:30

    39. 33

      Janne
      Det er vigtigt hvor kridtstregen skal slås.
      Der er jeg faktisk ikke enig med nogle af dine punkter. Også selvom renheds/urenheds motivet er der. Muslimer, også dem med tørklæde, er faktisk meget nuancerede og forskellige.
      Der er ikke mange dansk opvoksede muslimske piger, som i længden vil finde sig i islamisternes kvindesyn.
      Jeg har været helt tæt på det og som lærer ført kampen om muslimske skolebørns sjæl mod bl.a. Hizb ut Tahir folk. Og selvom de folk er dygtige til deres manipulation af børnesjæle, så ved jeg at også kan også den kamp vindes med engagement. Men ikke med ligegyldighed og heller ikke med det had, som for ofte finder plads her.

      Kommentar by Loke — 12. maj 2008 @ 16:44

    40. 19 Bodil
      “Hitlers vej til magten var begrundet i økonomi, ikke race eller racerenhed. Brød og arbejde, var hvad det drejede sig om,…”. Ikke ganske hvad vi, ( her anvendt for studerende og lærere som hr. Karl Christian Lammers og hr. Hans Kirchhoff og givet brugt groft generaliserende af undertegnede), kunne konkludere på Københavns Universitet tilbage i 1980érne da økonomien i Tyskland allerede var forbedret inden Hitler kom til magten, det er derfor ikke dette der er den ene determinirende faktor for magtovertagelsen. Det var vist en fælles konklusion at 1) magtkampen blev vundet af nazisterne i gaderne delvis 2) grundet politiets og militærets tilbageholdenhed, dels 3) at magten blev taget af nazisterne da en forenet front mod nazisterne ikke blev etableret navnlig på grund af modsætningerne mellem kommunisterne og sociademokratiet. Udnyttelsen af bemyndighedslovparagraffen i Weimarforfatningen til at regere hen over al parlamentarisk oppposition og muligheden for at forbyde modstand er noget der ikke har meget med økonomi at gøre heller. Ganske at se bort fra økonomiske faktores medvirken for nazisternes magtovertagelse skete ikke, men i en analyse af økonomiens betydning for magtovertagelsen må man (efter min udlægning/nuværende fortolkning) ses som navnlig givende opbakning til nazisterne ved kampe i gaderne og ved valg hvor de dog aldrig fik flertal alene før de benyttede trusler og paragrafferne til at skaffe modstanden væk.
      Moderne ligheder – hvor, hvordan?
      Et udbredt behov for statsstøttet begunstigelse i modsætning til for eksempel mere udbredte privatfinansirede støtteordninger til diverse får på en særlig vis forenet socialisme, nationalisme og privat initiativ i erhversliv, praktiserende regeringsudøvelse- og regulering under det tredje rige.

      Kommentar by Peter Buch — 12. maj 2008 @ 17:24

    41. Elendigt sprog i mindst en sætning -jeg beklager.

      Kommentar by Peter Buch — 12. maj 2008 @ 17:27

    42. Det er næppe Danmark, der bestemmer Europas udvikling. Det bliver de store lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

      Hvis de falder til islamismen, falder Danmark også. Gør de oprør, vil Danmark være nødsaget til at følge efter for ikke at blive oversvømmet af flygtende islamister.

      Kommentar by queer jihad — 12. maj 2008 @ 20:04

    43. Loke
      Ja i lærere er dygtige manipulatorer ingen tvivl om det, desvære er det sådan set også bare grunden til at Danmark er som det er, fordi alt for mange af de skidderikker ikke kan holde deres røde utopiske politiske syn for sig selv, så spar mig fra jeres hjælp thi i er skyld i misæren.

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 12. maj 2008 @ 20:44

    44. “Bare vi så gider acceptere alle de andre muslimer, som gerne vil være med til det “urene” blandede samfund.”

      Hvor er de Loke?- indtil videre har demokratiske muslimer disket om med 1500 medlemmer, og den nye, liberale muslimer, eller hvad den hedder, har vist 600 medlemmer. Ud af 300.000-650.000 muslimer i dk, så er det forsvindende.

      Om det skyldes mangel på engagement, uvanthed med politisk aktivitet, eller lovning på repressalier og direkte trusler fra imamer og rabiate og familie, er uvist.

      En anden sag, er at der i det demokratiske koncept, ligger en påmindelse om at hvis man undlader at sige sin mening, uanset forståeligt nok, voldstrusler, – så deltager man ikke i den demokratiske proces. Man sidestiller demokratiet og kan ikke kalde sig demokrat. Så omvendt har muslimerne i DK, – alle dem du snakker om, en pligt til at indberette deres modstand mod de rabiate.

      Så længe de ikke aktivt, ( og de burde jo være særdeles aktive, tænk på 600 brande til ca.100 mio kr i skader ) modarbejder rabiatismen i islam, så er de reelt for rabiatismen. Som een udtalte på et tidspunkt: Nej, vi vil da ikke have sharia i Danmark, da ikke de første 50 år! -og det er netop pointen: Islam bevæger sig langsomt som et isbjerg, men historisk med enorm effekt.

      Og så er der jo ,,takiyya,, – at muslimer gerne må lyve med deres holdning, for fordægt at fremme udbredelsen af islam. Det er vi ikke vant til i DK, hvor et ord er et ord, for det meste.

      Og til Janne:
      En Tobulist, er simpelthen en person, der mener det samme som mig! ( og er ment som en fiffigjoke ) Et nick, skulle jeg jo have..

      Jeg opfordrer hermed alle til at fremme integrationen ved at:

      Passe på jer selv og så…

      Lave flere tegninger, gå nøgen på stranden, nægte at spise halal, ikke finde sig i selektering, håndhæve love og regler om god tone og ikke -voldelig adfærd, afvise trusler aktivt, støtte op om folk der gør det, lære så meget arabisk, at ,,de hemmelige sprog,, ikke er så hemmelige, læse koranen og bruge den imod antidemokratiseringen, udtrykke sin mening i socialistiske forsamlinger, uanset om folk bliver sure og smider pinligheds-skam-kortet, og gøre alt det andet, der er dansk og dejligt..

      velbekomme

      Kommentar by Tobulisten — 12. maj 2008 @ 21:49

    45. 43

      Undskyld “Whodares”. Jeg troede et øjeblik at dette var et sted, hvor man kunne føre en debat uden tilsvining. Jeg glemte helt at du var der endnu.
      Undskyld. Min fejl.

      Kommentar by Loke — 13. maj 2008 @ 07:57

    46. @Tobulisten

      “Hvor er de Loke?”
      Gå du nu bare ud og find dem,
      Det er ikke så svært og ofte mere konstruktivt og meget sjovere end at klage over at der ikke er nok, der melder sig ind i “Demokratiske Muslimer” (Gab).
      Det er jo også kun et lille mindretal, der er med i HuT og andre islamistiske bevægelser, selvom de får hele taletiden.
      I det store tavse flertal finder man rigtige mennesker. Ligesom blandt danskerne i øvrigt.

      Kommentar by Loke — 13. maj 2008 @ 17:53

    47. Det var nu ikke en tilsvining, kun en simpel konstantering.

      Eller er du en af de få der stadig ikke vil anerkende at Folkeskolen (efter føren Ritts befaling)mere eller mindre i årtier har hjernevasket vores ungdom ?

      Så at bede jer om at rette op på hvad i (lærerene generelt)selv har skabt vil sgu da være en faliterklæring af rang, denne gang bør idiologiske naivister ikke være i nærheden af vore børn.

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 13. maj 2008 @ 20:01

    48. @Whodares

      Jeg vil straks erkende at folkeskolen ikke har været for god ved dig. Igen min undskyldning på lærerstandens vegne.

      Kommentar by Loke — 14. maj 2008 @ 01:20

    49. Fin returnering ;-)

      Men du ved vist desvære alt for godt hvad jeg mener, ellers kan du bla i dag læse dette……http://jp.dk/meninger/breve/article1340786.ece
      For du vil vel ikke nægte at der sidder en klar overvægt af S,R og SF-ere på div lærerværelser rundt om i landet.

      Og da jeg selv har tre børn en i folkeskolen en i gym og en på en videregående, ja så hører man også et eller andet, tx krummer man nogle gange tæer og må tænde internettet for at forklare fakta for den gymnasiestuderende som sjovt nok har den lokale SF formand som samfundslærer.

      Men lige som med (D)DR nægter i lærere også det åbentlyse, i er afdækket i er afsløret og jeres manipulationer skal til at stoppe nu.

      I modsætning til mange andre har jeg aldrig pralet med at være speciel klog, hvilket sætter de “kloge” lidt i relief, thi man skal da vist være rød-radikal eller bare godt dum i hovedet hvis man påstår at de sidste 30 år er kommet Danmark og det etnitske danske folk tilgode !

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 14. maj 2008 @ 18:02

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper