30. oktober 2008

Professor Steen Rønsholdt: BUPL må ikke bruge daginstitutionerne til politisk agitation

Fra 180 Grader – Professor: Pædagoger misbruger deres job til politisk agitation.

“Landets pædagoger træder i mange tilfælde langt over stregen, når de bruger deres arbejdsplads til at propagandere for politiske holdninger om, at politikere ikke bør give skattelettelser, eller at politikere der effektiviserer børnepasningen er ude på at ødelægge børns liv. Det slår professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet Steen Rønsholdt nu fast overfor Ritzaus Bureau.

“De må ikke bruge deres stilling til politisk agitation. Det er uvedkommende i forhold til at passe børn. Det kan aldrig blive deres opgave at udføre indoktrinering af hverken forældre eller børn,” siger Steen Rønsholdt.

Bannere og plakater med politiske budskaber er de sennere år blevet en stadig mere almindelig del af danske forældres hverdag, når de afleverer deres børn til pasning i børnehaver og vuggestuer. Senest har pædagogernes fagforening, BUPL, distribueret en plakat til ophængning i daginstitutionerne, som protesterer mod den skattelettelse i København, som et bredt politisk flertal i Borgerrepræsentation har vedtaget.”

Oploadet Kl. 15:31 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/6268/trackback

23 Comments »

  1. Vi strejker for dine børns skyld!. Det har slet ikke noget at gøre med at strejken handler om at vi vil have højere løn og kortere arbejdstid.
    Det var nok dengang det startede synligt. De pædagogiske uddannelser har været ræverøde de sidste 40 år.

    Kommentar by PeterK — 30. oktober 2008 @ 16:10

  2. Nej, Steen Rønsholdt, det må pædagogerne nok ikke, men de gør det nok alligevel, ligesom DR gør det…….

    Kommentar by Cicero — 30. oktober 2008 @ 16:15

  3. Danmark er jo efterhånden det rene DDR

    Kommentar by Hans — 30. oktober 2008 @ 16:44

  4. Endelig en professor, der viser sig som et mandfolk.

    Kommentar by Niels Juel — 30. oktober 2008 @ 16:50

  5. Min søns børnehave var i konfliktperioden klistret til med politiske stickers, og pædagogerne bar T-shirts med budskaber, der beklagede deres dårlige løn.

    Det var ren propaganda.

    Jeg mener også, at pædagogerne på et tidspunkt tog børnene med til demonstration og faglige møder.

    Kommentar by . — 30. oktober 2008 @ 16:56

  6. Problemet er, at man som forælder ikke lige stiller sig op og beklager pædagogernes gidseltagning af ens børn og daginstitutionen, da man naturligvis frygter, at pædagogerne efterfølgende vil lade deres modvilje gå ud over ens børn.

    Kommentar by . — 30. oktober 2008 @ 16:58

  7. FOr lige at kommentere et andet emne;

    På DR’s hjemmeside er der en historie om SpilDansk dagen.

    De bagstræberiske fjolser der stadig hylder 70’er retorik er selvfølgeligt i oprør – det lugter jo fælt af nationalisme m.m.

    Pinligt.

    Kommentar by Superman — 30. oktober 2008 @ 17:47

  8. Københavns kommune fører selv an i kampagner for korrekte synspunkter imod de borgere, der mener at muslimsk indvandring er skadelig for freden og fordrageligheden i vores by.
    For en måned siden var der fx på rådhuset en festligholdelse af Ramadanens afslutning (Eid-fest med halalmad, hvor SF-integrationsborgmesteren ønskede alle en velsignet Eid).
    København kører også en tre-årig kampagne “Oplev forskellighed” med talrige arrangementer. Bl.a. er 53 neutrale, grønne bænke erstattet med “dialogbænke” i forskellige farver påført slogens som “Vi Kbh♥r♥ taler sammen” og “Oplev forskel|lighed”. At det i kølvandet på invasionen af muslimer er blevet mere sandsynligt at blive stukket ned, mens man sidder på en sådan bænk, er der ingen advarsler om. Jeg oplever det som en uforskammethed af kommunen, at den ugyldiggør mine synspunkter.

    Kommentar by NIels P. — 30. oktober 2008 @ 18:07

  9. Jamen, efterhånden som offentligt ansatte i stigende grad, og med mange politikeres velsignelse, får lov til hver eneste dag at missionere for deres private religion med hijabs og religiøs mad i skoler, på sygehuse og på uddannelsessteder og i børneinstitutioner, så kan man vel ikke fortænke pædagoger i at de også vil have lov til at bruge arbejdstiden på ‘missionere’ med deres politiske mærkesager.

    Når de religiøse må, skal de politisk interesserede pædagoger vel også have lov? (Ja, I kender vist godt min holdning til den ting)

    Kommentar by Janne — 30. oktober 2008 @ 19:46

  10. 8

    Niels P.

    Jeg er enig med dig. Københavnske ‘dialog’ bænke er blevet til venstreorienterede og multikulturideologiske propaganda stande. Det er forkasteligt. Det offentlige rum er ikke mere neutralt men bliver i stigende grad politiseret. Usmageligt og ikke særlig demokraisk. Med mindre der var plads til samtlige politiske holdninger på hver eneste bænk i København.

    Kommentar by Janne — 30. oktober 2008 @ 19:52

  11. “Professor: Pædagoger misbruger deres job til politisk agitation”.

    Ja, var det dog bare den eneste gruppe.
    På sygehusene misbruger personalet bl. a. deres stillinger til at missionere for islam. Der ses mere og mere personale, som bruger sig selv som omvandrende reklamesøjler for intolerance mod kvinder. Flere og flere kvinder er tilsløret med hijab i arbejdstiden og patienterne betaler prisen som gidsler i det spil.
    De hijabbærende kommer i første række. Alle vi andre må så bare finde os i disse kvindefjendske symboler.
    Sådan er tonen slået an i dette multi kulti helvede.

    Kommentar by Johansen — 30. oktober 2008 @ 21:02

  12. De hijab klædte sygeplejersker og SOSU’er udgør en reel patientrisiko på sygehusene.

    På grund af deres såkaldte religion må de ikke blotte underarmene i mænds nærhed (og knap nok vantro kvinder) og derfor ikke skrubbe sig op til albuerne efter patientkontakt. De må heller i spritte sig af, for de må ikke røre alkohol. Har man sådanne holdninger, diskvalificerer man sig selv til et job på et hospital, og vel egentlig også plejehjem eller børnehave.

    Mandlige muslimske lægers opførsel overfor sygeplejersker – eller overordnede kvindelige læger – er et helt andet og grimmere kapitel.

    Kommentar by PeterK — 30. oktober 2008 @ 22:03

  13. 12 PeterK

    Jeg kender så udmærket dette fænomen med at de bærer en langærmet bluse inde under uniformen. Det er imod uniformsreglementet, som siger at der ikke må stikke noget ud under de korte ærmer. Vi har korrekset flere. En undskyldning kan lyde, at de fryser. Bare ærgerigt, det gør vi andre også ind i mellem.

    Dansk Sygeplejeråd er af den holdning, at man skal imødekomme religiøse krav. Se s. 16 i dette nr. af Sygeplejersken, hvor temaet er religion og sygepleje:

    http://www.sygeplejersken.dk/sygeplejersken/default.asp?blnContents=1&intIssueID=465

    Dansk Sygeplejeråd bøjer sig i misforstået hensyntagen til islamiske krav om tilsløring i arbejdstiden. Det gør flere kommuner i Københavsområdet også.
    Deres krav om at trække religiøse lov/leveregler med på arbejde går ud over ikke-muslimer. Det er langt over stregen, at sundhedspersonale optræder i islamisk kvindeuniform. Og de der bestemmer uniformsreglementerne, har ikke nosserne til at sige fra.

    Kommentar by Johansen — 30. oktober 2008 @ 22:19

  14. Offentligt ansat sundhedspersonale, hvoraf kun den ene signalerer upartiskhed. Den anden i religiøs/politisk kvindeuniform:

    http://www.sygeplejersken.dk/sygeplejersken/default.asp?intArticleID=14339

    Kommentar by Johansen — 30. oktober 2008 @ 22:27

  15. Kan nogen give en forklaring på, hvad der foregår oppe i en pædagoghjerne?
    En bekendt, der har overhørt en diskussion på en institution mellem pædagoger, kom til den konklusion, at disse pædagogers færdighed i at tage beslutninger om arbejdsgangen i institutionen ligger på niveau med de børn, som de er sat til at passe.

    Kommentar by Menig 442 — 30. oktober 2008 @ 22:48

  16. “Kan nogen give en forklaring på, hvad der foregår oppe i en pædagoghjerne?” – ‘oppe i’?? :)

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 31. oktober 2008 @ 00:26

  17. var under stort ståhej nede og hente min søn – måtte forlade et vigtigt møde – da en forældre til en af de andre ringede og meddelte, at børn,pæd og forældre skulle ned at demonstrere – om jeg ville med. F nej

    Kommentar by Hans — 31. oktober 2008 @ 09:18

  18. 13

    Johansen

    “Dansk Sygeplejeråd bøjer sig i misforstået hensyntagen til islamiske krav om tilsløring i arbejdstiden.”

    Gid der blev taget hensyn til alle andre i den sag. Men det gør der desværre ikke.

    Dansk sygeplejeråd skal bestemt ikke bruge arbejdspladser, ansatte og organisation som reklamesøjle for bestemte religiøse og/eller politiske holdninger. For så fremstår dansk sygeplejeråd ikke mere uvildig og neutral, men som en religions/politisk retnings forlængede arm og repræsentant. Dansk sygeplejeråd fremstår nu som kuppet af religiøse og politiske kræfter. Ligesom meget anden dansk kultur der nu bruges som et multikulturelt (det vil bl.a. sige et religiøst) redskab. Skidt med sekularisme og det enkelte individ og vedkommendes religionsfrihed. Det er bestemte religiøse dogmer og fabler der skal fremmes – også i danske institutioner og organisationer. Det er ærlig talt ubehøvlet og arrogant. ’Fru Jensen’ bliver her i den grad forsøgt vaccineret mod at have en kritisk sans f.eks. i forhold til religiøs propaganda på sygehuse og andre offentlige institutioner.

    Pædagoger skal naturligvis heller ikke missionere med deres politiske eller religiøse holdninger på arbejdspladsen.

    Kommentar by Janne — 31. oktober 2008 @ 09:45

  19. Her er flere såkaldte eksperter, der agerer som tarvelige tørklædevogtere. Det er forstemmende, at de gang på gang forsøger at stikke en kæp i hjulet på tørklædeforbud for offentlig ansatte kvinder:

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/302779:Danmark–Toerklaedeforbud-under-skarp-juridisk-kritik

    Religiøs uniformering hører hjemme i fritiden – ikke i arbejdstiden. Hvis man frivilligt vælger at tage tørklædet på, følger der jo også deraf, at man frivilligt kan vælge at tage det af.
    Er der tale tørklædetvang for nogle kvinder, hjælper vi dem netop ved at forbyde tørklæder på offentlige arbejdspladser.

    Kommentar by Johansen — 31. oktober 2008 @ 13:24

  20. Gertrud (spydpigen) har på det sidste udmærket beskrevet den hjernevask af børnene, der helt bevidst har fundet sted gennem de sidste 40 år.

    Hun har vidst endda udgivet en bog om det.

    Mvh. Børge.

    Kommentar by Børge — 31. oktober 2008 @ 13:49

  21. 19

    Johansen

    Jeg synes godt om denne del af artiklen du linker til:

    “Man kan godt gribe ind over for religionsudøvelse uden at træde menneskerettighederne for nær. Det kræver imidlertid, at enten den offentlige tryghed, den offentlige orden, sundheden eller sædeligheden eller andres rettigheder og friheder er på spil.”

    Jeg ser frem til at religiøs mission og propaganda (såvel på kvinder som på mænd og på vægge, opslagstavler etc.) forbydes i offentlige embeder og på offentlige arbejdspladser: skoler, børnehaver, politiet, Falck, brandvæsenet, sygehuse, uddannelsessteder, retssale, kommunekontorer, rådhuse osv. Af hensyn til vores religionsfrihed og af hensyn til vores sekulære samfund.

    Kommentar by Janne — 31. oktober 2008 @ 15:06

  22. Janne

    Ja, præcis den argumentation er fremragende. Den vil jeg gøre brug af i den sag, som jeg har gang i vedr. afvisning af religiøs uniformering på sygehuspersonale :-)

    For religøs missionering på offentlig ansatte går netop ud over andres rettigheder (f. eks. patienter). Hensynet til patienterne må naturligvis går forud for personalets private præferencer. De offentlig ansattes private tro eller politiske ståsted er patienterne uvedkommende.

    Kommentar by Johansen — 31. oktober 2008 @ 17:45

  23. 22

    Johansen

    Det lyder rigtig godt. :)

    Jeg ved ikke hvem det er, der indtil videre har haft held med at få en stor del af den danske befolkning til at tro, at religionsfrihed kun gælder for religiøse mennesker og forskellige trossamfund.

    Det er desuden meget typisk at, på 180grader.dk har liberalisterne så ondt i deres liberale bagdele over at pædagoger ’missionerer’ med deres politiske holdninger i børneinstitutioner, men at religiøse ansatte gør det samme med deres kæphest bl.a. via hijabs, det lader ikke til at være et problem for liberalisterne. Hykleri.

    Kommentar by Janne — 31. oktober 2008 @ 19:59

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper