24. november 2008

Jalousidrab & æresdrab

Jyllandsposten indledte igår et tema om jalousidrab, og over fem sider under overskriften Når kærligheden dræber, gennemgås 29 mord hvor “det har været opgør mellem samlevende”. Jyllandsposten vil gerne sammenligne jalousidrab med æresdrab, og det lykkedes ikke helt, men så kan jo bare nedtone eksperternes forbehold og lade de øvrige medier opstramme det hele. (apologetiske historier fra Jyllandsposten og Berlingske Tidende bliver ALTID citathistorie via Ritzaus Bureau).

“‘Alle mennesker har selvfølgelig prøvet at være jaloux. Men i nogle tilfælde går det over i jalousiforrykthed, hvor man ikke tåler, at kvinden er uden for hjemmet. Man kan sige, at man går fra normalvarianten til psykisk afvigelse til egentlig sindssygdom,’ siger Henrik Day Poulsen, der også vurderer at stoffer og alkohol kan have en indflydelse, når jalousien ender i drab…

De senere år har der været meget fokus på de drab, der sker i indvandrerfamilier, når manden mister status eller anseelse, fordi konen forlader ham. Det er kulturelt betingede drab.

I danske familier kan den mistede status, også udløse drab. Nogle mænd har fortsat den opfattelse, at fordi de er manden, så er det dem, der har styr på økonomien og bestemmer over familien. Hvis kvinden så finder en anden, ser manden det som et nederlag…

‘Nogle mænd ser det, som om deres mandighed tages fra dem eller i det mindste bliver udfordret. Man kan sige, at en del af det er det samme, som vi ser i de såkaldte ‘æresdrab’. Psykologien er den samme. De danske mænd tænker på samme måde som mange indvandrermænd, hvor man føler, at man ikke kan leve med ydmygelsen. Dog er der andre kulturelle forskelle, der spiller ind,’ siger Henrik Day Poulsen…

Drabschef og vicepolitiinspektør i København Ove Dahl vil ikke bruge termen ‘æresdrab’, når danske mænd dræber deres koner, fordi den vækker andre associationer.””

To eksperter citeres. Den ene mener ikke man kan kalde jalousidrab for æresdrab – den anden finder sammenligningen brugbar med forbehold.

Jalousimord og æresdrab er vidt forskellige ting. Mord vil altid forekomme, og kærlighed/tryghed er en del af basen i Maslovs behovspyramide, så selvfølgelig begås der mord motiveret af kærlighed/jalousi. Jalousidrab har kun en gerningsmand, begås typisk i affekt, og motivet er altid egeninteresse. Efterfølgende selvmord/selvmordsforsøg er ikke ukendt, og morderen fortryder typisk sin handling umiddelbart efter. Æresdrab involverer ofte flere gerningsmænd, er ofte planlagt helt ned i detaljen, og gerningsmændenes motivation er storfamiliens ære. Gerningen fortrydes kun undtagelsesvis.

Nuvel, som altid når medierne fortæller om dansk kriminalitet, bliver man nødt til at se nærmere på de konkrete sager. Ud af de 29 drab Jyllandsposten opridser, har det ikke været muligt at finde drabsmandens identitet i 5-10 af sagerne. Otte af sagerne kort fortalt…

Carni Hanskjær-Hansens kæreste var polak, Shno Mahmood Abdallahs mand var en irakisk kurder, “xy”´s mand var en 39-årig iraker (han dolkede hende i en isenkramforretning), Mourafrouz Mourssa´s mand var en 27-årig iraner, Katja Fromberg Larsens kæreste Srdjan Dimic er sigøjner fra det tidl. jugoslavien, Mette Marie Storms kæreste var den 22-årige libaneser Taher Ramade, Samira Sleimann blev smidt ud fra 12. etage i Gellerup-planen i Århus af sin muslimske mand, Marian Tolaj blev dræbt af sin jugoslaviske mand Gani Tolaj…

Det afgørende må være hvorvidt mændene gør det for andres skyld eller sin egen. Er motivet jalousi vil en psykolog eller en samtale kunne have løst problemet. Myrder man for andre, er det en opgave man påtager sig af religiøse-kulturelle årsager.

Medierne skrev.

  • 22/11-08 DR Online – Danske mænd dræber for at redde æren.
  • 23/11-08 P4 København – Alle kan begå æresdrab.
  • “… det er en misforståelse, at æresdrab kun forekommer i indvandrerfamilier… Kun når manden har indvandrerbaggrund, kalder vi det “æresdrab”, men ifølge psykiater Henrik Day Poulsen, er det nøjagtig det samme, der driver danske mænd og indvandrermænd til at slå deres kvinder ihjel.”

  • 23/11-08 Avisen.dk – Danske mænd begår æresdrab .
  • “Dermed er det altså ikke kun i indvandrerfamilier, at mænd myrder deres koner eller ekskoner for at redde stolthed og ære… Psykologien bag er den samme. De danske mænd tænker på samme måde som indvandrermænd, der føler, at de ikke kan leve med ydmygelsen, hvis konen går,” siger psykiater Henrik Day Poulsen. Det samme mener to af landets mest erfarne drabsefterforskere.

    Mere.

  • 21/11-05 TV2 Online – Kronologi over æresdrab i Danmark.
  • Oploadet Kl. 15:19 af Kim Møller — Direkte link12 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/6332/trackback

    12 Comments »

    1. At parallelisere ”æresdrab” og jalousidrab er noget fortænkt vrøvl.

      30 % af tyrkiske studerende anser at drab er acceptabel, hvis familiens ære er krænket –
      http://www.welt.de/politik/article90463/Tuerkische_Studenten_halten_Ehrenmorde_fuer_legitim.html

      Kunne nogen forstille sig 30 % af danske studerende indtage samme holdning til jalousidrab?
      Nej – det kan man absolut ikke.

      Jalousidrab er affekthandlinger.
      ”Æresdrab” er oftest kolde, planlagte forbrydelser. Planlagt og udført af familien/klanen i forening og ofte er det ældste mand i familien, der dikterer hvem der skal udføre drabet, hvor og hvordan.

      Æresdrab har i mine øjne præcist så stor lighed med jalousidrab som et drab udført af en bankrøver, der pludselig føler sig bange, trængt og desperat.
      I alle situationer slår man et andet menneske ihjel, men årsagerne, bevæggrundene, er ikke på nogen måde sammenlignelige.

      Kommentar by Als — 24. november 2008 @ 16:10

    2. Jeg havde lignende tanker, da jeg læste artiklen i JP. Tak til Kim for denne blogartikel og research.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 24. november 2008 @ 16:30

    3. Det er underligt at Kim Møller kan læse at hele historien ikke holder, ud fra den vinkel som journalisten havde valgt, mens avisens ansatte ikke kan. Kan det virkeligt passe at der ikke sidder en eller anden på JP og tænker “FUCK nu fandt blogejerne igen fejl og mangler ved vores artikler”. Men det beviser jo igen igen, at vi lige skal forbi de daglige blogs for at høre sandheden.

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 24. november 2008 @ 18:22

    4. Kald mig bare konspirations nød, men ærligt talt, i snart mange år har der været en rød tråd igennem mediernes manipulation og “skønmaleri” af det “multikulturelle” (læs islamiske) samfund, og så blødmave politikernes linje, og de er jo som bekendt i ALLE partierne.

      Tror i det er et tilfælde at disse fejlbehæftede “artikler” forklædt med statistik og såkaldte ekspertudtalelser strømmer ud fra ALLE medier fra politiken til JP, fra (D)DR til TV2 ?

      Ja det tror jeg ikke, ligesom jeg heller ikke tror det er helt tilfældigt at selvsamme medier stort set alle hylder EURABIA og “råder” Danskerne til at opgive både møntfod og den sidste rest af suverænitet (og det imens hele EU land klarer sig langt dårligere end os) ?

      Tro ikke på dem, vore købte forskræmte levebrødspolitikere, og deres villige medier.

      Folk skulle snart hellere gøre op med dem selv om de kan være bekendte at efterlade et ødelagt land ,en flig af det pragtfulde land vore bedste og oldeforældre byggede op, til vore børn og børnebørn, et samfund hvor vold drab hærværk samt alt anden kriminalitet trives, ja det vil sige vore tilrejsende muslimer samt vore feje politikere har skabt den sfære af utrykhed og grove kriminalitet.

      Kommer folk så frem til at det ikke mere går at sidde på sin flade røv og vente på at lortet enten falder helt sammen, eller der IGEN skulle komme nogle og redde os, ja så burde de lette røven og tilslutte sig de folk der har fundet ud af at der skal gøres en aktiv indsats, nemlig en gruppe som SIAD.

      Ikke fordi det ikke også nytter lidt at skrive og dokumentere, problemet er bare at den “ledende elite” ikke lytter til det, dem og deres EU vender bare døve øren til og fortsætter deres lille totalitære en stats løsning.
      Der skal aktiv og fysisk modstand til også, modstand udtrykt i at være fysisk tilstede til events og demoer, det er folket der fysisk må råbe vores landssvigeriske politikere op, og det gøres ved at få stemt SIAD ind, så de kan fortsætte der hvor DF slap for snart mange år siden, dengang de stadig ikke var bedøvet af magtens sødme og en nyvunden “stuerenhed”.

      DF er blevet en del af problemet, så absolut IKKE løsningen, der skal folk til der ikke kan købes, folk der ikke kan skræmmes, folk der IKKE svigter deres principper, kort sagt folk der vier deres liv til at rydde op i det morads partier som S/R/SF/EHL/K og til dels V har været med til at skabe.

      Som sagt det er perfekt at der er bloggs (dygtige efterretninger)der oplyser folk om sagernes tilstand, det der bare mangler er den massive modstand til at bakke de oplysninger op, for som sagt ser det jo ikke just ud som den skrevne modstand virker helt optimalt.

      Og ja jeg gentager mig selv, det ved jeg skam godt, men jeg gør det fordi jeg har erkendt at vi max har to år til at rette skaden op i, efter det vil al redning af Danmark være for sent, og i 2010 har jeg en grum fornemmelse af at en som jeg bliver betegnet af EUregimet som et samfundskadeligt element, derfor må jeg sige det jeg kan mens jeg kan det !

      Vi vinder ikke Danmark tilbage kun ved læserbreve alene !

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 24. november 2008 @ 19:20

    5. Glimrende research, Kim.

      Hvorfor fanden er du ikke journalist i stedet for mange af de dovne hundehoveder i branchen.

      Kommentar by . — 24. november 2008 @ 21:51

    6. Jeg så ligeledes historien på det daglige fiskeomsvøb for et par dage siden. Tænkte også mit; glad for at UP tog det op.

      Det er utroligt trættende at læse dette ekvivalensbavl i medierne.

      Kommentar by Peter Bjørn Perlsø — 24. november 2008 @ 23:36

    7. @1 30% af de tyrkiske mænd bifalder æresdrab, står der i det anførte link, hvor det også fortælles at 77% af de kvindelige studerende ved Ankara Universitet mener at mænd godt må slå kvinder, hvis de brænder maden på!
      Det er indlysende, at vi har at gøre med kulturelle og samfundsmæssige forhold, der er vidt forskellige fra vores, og som udvikler vidt forskellige personlighedstyper. Jeg mener derfor at psykiateren Henrik Day Poulsen umulig kan have ret, når han siger at “Psykologien er den samme. De danske mænd tænker på samme måde som mange indvandrermænd…” Det forekommer mig at han blot finder på noget at sige, og på ingen måde viser, at han besidder en særlig indsigt. Han trækker dog straks i land, da han kommer i tanke om at “Dog er der andre kulturelle forskelle, der spiller ind”. Han og andre burde jo også straks have bemærket, at et æresdrab typisk er noget der pålægges eller forventes af drabsmanden fra hans nære omgivelser, der ofte medvirker og til sidst bifalder det, mens et jalousidrab er én galmands værk som omgivelserne og hele samfundet vender sig mod med forfærdelse og fordømmelse.
      Jeg nævnte, at vi og muslimer er vidt forskellige personlighedstyper. Det kan ikke være anderledes, da muslimen ikke er en myndig person, der selv kan tage stilling til, hvordan han vil leve. Han og hun må livet igennem underkaste sig en lovreligions snævre regelsæt og frygtelige straffe og efter døden frygte despoten Allah, der smider kvinder i helvede for et tørklædes skyld.
      Men desværre har jeg aldrig set kvalificeret forskning i muslimens personlighedstype. Er der nogen der har?

      Kommentar by Niels P. — 25. november 2008 @ 00:18

    8. Rune Engelbrecht vil åbenbart ikke optage mit indlæg på sin BLOG

      Der er enormt stor forskel på Æresdrab og jalouxidrab. I sagen om Ghazala så vi at drabet på hende var besluttet i et familieråd. Vi har tidligere set hvorledes drab på “urergerlige” piger er blevet pålagt de yngste sønner i familien. Der er en helvedes forskel på at et drab bliver planlagt i familien. Det er kolde overlagte mord og så til at svage danske mænd gør det i affekt. Den pointe er ikke med i mediehypet

      Kommentar by Ivan — 25. november 2008 @ 01:22

    9. Man kommer ikke uden om, at jalousidrab er et stort problem. Selvom det bliver afdækket, at en stor del begås af personer fra fremmede kulturer, er der stadig for mange, der begås af danskere.

      Sagen om autonomhuset på Jagtvej viste, at en del af dagens ungdom er parate til at gå meget vidt, hvis de ikke får det, de vil have. Og at mediearistokratiet gav dem deres opbakning. Det er måske her, man skal begynde, hvis jalousihandlinger skal begrænses?

      Kommentar by elefanten — 25. november 2008 @ 09:06

    10. Multikultur og globalisme skaber unuancerede og ukritiske lokale journalister. Der laves overflade, pynt og udstilles behagesyge frem for sandhed uanset hvordan den ser ud og modtages. Forskelle tabuiseres.

      Kommentar by Janne — 25. november 2008 @ 10:07

    11. Jeg undrede mig over artiklen i JP. Den har total slagside.
      HVORNÅR INDSKRIVER MAN IKKE BEFOLKNINGSAMMENSÆTNINGEN I UNDERSØGELSEN?
      Alt efter, hvem der lyver stærkest om antallet af indvandrere i Danmark,
      er der vel mellem 5 og 8 procent indvandrere. Står de så for mellem 5
      og 8 procent af jalousi/æresbrabene herhjemme ??????????
      Om igen. Sæt lige en rigtig journalist på opgaven.
      Som en sidebemærkning: De herlige indvandrere står for ca 80% af alle
      voldtægter i Danmark.
      Det er så ELEGANT forbigået af diverse dårligt uddannede journalister.
      Sygt.

      Kommentar by ramses-2 — 25. november 2008 @ 12:52

    12. #5 af

      “”Hvorfor fanden er du ikke journalist i stedet for mange af de dovne hundehoveder i branchen.””

      Svar:
      End ikke JP ville turde ansætte Kim. Hans raportering af farlig, for han siger sandheden.

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 27. november 2008 @ 08:21

    RSS feed for comments on this post.