28. november 2008

Lektor Michael Böss: “Dansk Folkeparti har nærmest forsøgt at tage monopol på flaget…”

Politiken er ofte slem, men man skal nu engang læse Information for at få det det ypperligste fra det akademiske overdrev. Fra dagens udgave – Er flaget smukkest i stormvind?

“Da den nynazistiske hooliganfraktion Kop of Boulogne fra Paris Saint-Germain i foråret tørnede sammen med de antifascistiske hooligans Tigris Mystic fra Nantes, havde de en ganske særlig rød klud med i tasken. Kampen mellem de to fraktioner var voldelig og racistiske tilråb, flasker, sten og øretæver fløj gennem luften. Som videoer på internettet viser trak Kop of Boulogne på et tidspunkt den røde klud op af tasken, og pludselig vejrede Dannebrog over nynazisternes hoveder som var det søndag i en kolonihaveforening på Amager. Men det var formentlig ikke sådan flagningen var tænkt, men angiveligt som en henvisning til Danmarks omdømme efter Muhammed-krisen og en direkte hån mod de mange muslimer, der er tilknyttet Tigris Mystic.

Hændelsen kommer ikke bag på de danske eksperter i højreekstremisme, der sætter det i relation til Muhammed-krisen og Danmarks omdømme i udlandet. Også i andre hjørner af de ekstremistiske miljøer er det også for længst blevet normalt, at se det danske flag i en rituel afbrænding side om side med det amerikanske, når vrede jihadister går på gaden i Mellemøsten. Dannebrog er altså i nogle kredse i udlandet blevet et stærkt symbol for vestens yderste højrefløj.

Dannebrog har i nogen kredse fået en negativ klang. Dansk Folkepartis kraftige brug af flaget har uden tvivl betydet, at mange, der ikke er enige med dem politisk tænker sig om en ekstra gang inden, de køber sig en flagstang,” siger Michael Bøss, der er lektor på Aarhus Universitet og forfatter til bogen Forsvar for nationen: Nationalstaten under globaliseringen.

Dansk Folkeparti har nærmest forsøgt at tage monopol på flaget, og sammen med det, vi så i tv efter Muhammed-krisen, er det sikkert faldet mange danskere for brystet.”

Men Michael Bøss mener ikke at den tillagte værdi har fået danskerne til at tage afstand fra flaget. Tværtimod.

“Denne brug af Dannebrog har også fået danskerne til at rykke sammen om flaget og kræve det tilbage. Helt givet også folk, der ikke føler sig som nationalister. I stedet har det vækket en patriotisk følelse i stedet for en nationalistisk.”

(se evt.: Kop Of Boulogne vs Tigris Mystic – Nantes vs Paris)

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/6347/trackback

22 Comments »

  1. Frankrig har haft et gammelt krigsflag, som jeg læste blev brugt i 100-årskrigen imod England. Hvis jeg husker ret hedder det oriflame, men det var et rødt flag med et hvidt kors.

    Har desværre ikke fundet noget her på nettet.

    Står i bogen -Hundredeårskrigen af Søren Kromann Jensen

    http://www.williamdam.dk/samfund/kulturhistorie_etnografi/hundredaars_krigen_1460075_da.html

    Kommentar by Altermedia -Danmark — 29. november 2008 @ 00:13

  2. @ 1
    Flaget hedder Oriflamme. Man kan se det i Google Billeder.

    Kommentar by Niels P. — 29. november 2008 @ 01:16

  3. “Monopol”.

    Interessant logik: DF bruger Dannebrog mere end de andre.

    De andre kan ikke lide DF, og Dannebrog kommer derfor, pars pro toto, til at blive opfattet som synonymt med DF.

    Derfor får de modvilje og aversion mod Dannebrog – som jo er DFs flag! – så de bliver utilbøjelige til at bruge det selv, ‘for det skulle jo nødigt hedde sig’.

    Effekten er således selvforstærkende i en grad at Dannebrog kommer til at blive associeret med DF.

    Deres egen modvilje, ikke lovgivning, intimidering, tvang, patenter eller copyright, har således afholdt dem fra selv at bruge Dannebrog.

    Dette kaldes altså sammenfattende – “Dansk Folkeparti har nærmest forsøgt at tage monopol på flaget”. Go figure.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 29. november 2008 @ 01:32

  4. ““Dansk Folkeparti har nærmest forsøgt at tage monopol på flaget”

    Javel ja. Hvorledes det?
    Det står alle danskere frit for at bruge Dannebrog. Man kan ikke tage patent på Dannebrog. Det har DF aldrig forsøgt.
    Dannebrog er danskernes flag.

    Der er tilgengæld nogle hysteriske, middelalderlige, primitive mennesker, som har vanæret Dannebrog ved at trampe på det og brænde det af. I øvrigt i følgeskab af afbrænding af det israelske og amerikanske flag.

    Men Dannebrog står stærkt uanset nogle uslinges misrøgt af vort nationaele symbol. Personligt benytter enhver lejlighed til at hænge det op i min flagstang :-)

    Kommentar by Johansen — 29. november 2008 @ 08:49

  5. Man skal åbenbart være akademiker med hovedet under armen og adgang til at skrive i Information for at blive taget alvorlig som idiot.

    Vor-herrer-bevares!

    Kommentar by Bodil — 29. november 2008 @ 09:04

  6. Endu en lektor ruller sig ud.

    “I stedet har det vækket en patriotisk følelse i stedet for en nationalistisk.” Jeg er både patriot og national, vil det sig, jeg er skitzofren?

    Kommentar by Fønix — 29. november 2008 @ 09:25

  7. Fønix.
    Som det ses for eksempel i “Medicinske Fagudtryk” 2003 p. 702 kan der hos den skizoide personlighedstype udover andre bemærkninger om særtræk observeres indiffirence over for kritik samtidig med at megen kreativitet kan forekomme.
    Når Deres tilstand ikke tager voldsommere former kan De vist tage det ganske roligt med hensyn til Deres diagnosticering. Da jeg hverken er læge eller ekspert på området er det klart jeg kan tage helt fejl.
    At tage det afslappet er næppe en gal behandling at anbefale under alle omstændigheder!

    Kommentar by Peter Buch — 29. november 2008 @ 10:42

  8. Der er ingen af de andre partier som forhindres i at flage med Dannebrog.
    Men de andre politiske partier har gjort, og gør fortsat, meget
    for at afvikle nationen Danmark til fordel for føderationen EU.
    De andre politiske partier var enige om, at vedtage ratificeringen
    af Lissabon-traktaten (egentlig EU-forfatningen II) d.24.april 2008
    på forhånd i folketinget.
    Og det blev vedtaget.
    Det var en bedrøvelig dag for mig.
    Dansk Folkeparti’s veneration for Dannebrog er ægte.
    Hurra for det.
    De andre partier i Folketinget så hellere flaget for Den Europæiske
    Union; 12 gule stjerner i ring, på marineblå bund.

    Kommentar by HelgeD-H — 29. november 2008 @ 11:00

  9. Ja, livet er herligt når man kan putte alle de ting man ikke kan li’, nemt sammen i en lille pose, og binde en fin lille sløjfe omkring. En “argumentationsform”, man ser flitigt benyttet i vesntrefløjmedierne, hvor man somme tider, nærmest ved et mindre mirakel, kan få selv de mindste ting i hverdagen, som eks. sur mælk eller kommunernalpolitikeres manglende evne til at gøre deres arbejde, til at være, om ikke Dansk Folkeparti skyld, så i hvert fald regeringen…

    Kommentar by K. Jensen — 29. november 2008 @ 11:07

  10. “Denne brug af Dannebrog har også fået danskerne til at rykke sammen om flaget og kræve det tilbage. Helt givet også folk, der ikke føler sig som nationalister. I stedet har det vækket en patriotisk følelse i stedet for en nationalistisk…”

    Hmmm… det var nu ikke Dansk Folkeparti der brændte det danske flag af i gaderne under Muhammedkrisen. Det var bl.a. de mange afbrændinger der fik mig op på mærkerne. Det var også da jeg så at von Trier, var det vist, skar Dannebrog i stykker at jeg fik trang til at værne om et smukt, historisk symbol som for mig betyder glæde, viden, dannelse, ligestilling, frihedsrettigheder, fejring, vestlig kultur og sammenhængskraft.

    Det glædede mig da også at se at Venstre nu har inviteret Dannebrog indenfor på Venstres landsmøde.

    Ergo – jo mere Dannebrog brændes af rundt omkring i verden – jo mere vil mange i Danmark og i andre lande værne om flaget og se det som noget særligt. Det må jo da også virkelig være dyrebart når der er nogen der brænder det af. I den forstand er det altså manges adfærd i udlandet der nu gør at mange danskere tager Dannebrog op af skufferne og ud af skabene – i Danmark. Det er endda også blevet mere almindelig at hænge Dannebrog på juletræet igen. Kan det hænge sammen med de mange flagafbrændinger i mellemøstlige lande? De viser os jo netop hvor dyrebar Dannebrog er.

    Kommentar by Janne — 29. november 2008 @ 12:07

  11. Husk, foruden de officielle flagdage, også at flage med Dannebrog
    den 10. november, og den 27. december.
    Det er to vigtige mærkedage også.

    Kommentar by HelgeD-H — 29. november 2008 @ 13:26

  12. Käre Danskere! Jeg er dansk men bor i udlandet, tager dog hjem en gang om sommeren. Denne sommer glädede det mig at se i sommerhusomraadet, hvor vi opholder os, at mange flere skönne Dannebrogsflag flagrede i vinden, og det hver dag, ikke kun ved evt. festlige lejligheder. Dette var paafaldende i modsätning til andre aar. Har selv for längst et dansk flag i mit vindue, saa alle paa gaden kan se det. Jeg er stolt af at väre dansk.

    Kommentar by Karen M — 29. november 2008 @ 16:06

  13. Så må en nationalistisk patriot, åbenlys skizzofren ifølge den gode lektor, huske at hænger flaget op i morgen. Er der slet ingen bundgrænse for akademikeres uvidenhed og evne til logisk tænkning ? Ordner hænger man som bekendt på idioter, hvad hænger man cand. mag. titler på? Han fik sikkert hæderspladsen på lærerværelset dagen efter.

    Kommentar by PeterK — 29. november 2008 @ 16:48

  14. Ups, jeg har læst for mange indlæg af unge mennesker for nylig. Det hedder naturligvis ‘at hænge flaget op’.

    Kommentar by PeterK — 29. november 2008 @ 16:50

  15. Det er i sandhed tosser som denne “elitære” veluddannet nød, der har bragt dette land på randen af kaos, men iflg disses logig må man ikke elske sit land, man må ikke være national og patriotisk mere, næ nej vi skal alle være “europæere” fra svalbard til Beirut, islamistiske europæere vel at mærke.

    Vi trænger i allerhøjeste grad til et oprør nu, før disse dummernikker får splittet det sidste ad også.

    jeg fatter ved grød ikke de af mine landsmænd der stiltiende kan glo på dette bedrag !

    Kommentar by Whodares — 29. november 2008 @ 18:38

  16. Ja, for en sindssyg Stalinist og massemorder, der masturbere på sin egen fascistiske selvgodhed og betragter sig selv som normal, så må al normalitet og fornuft og tradition jo forekomme som ,,højreekstremistisk,,

    -og de er jo eksperter ( læs idioter ).

    At DF har valgt at bruge Dannebrog er af den simple årsag, at de godt kan lide Danmark.

    Men hele venstrefløjen vil jo egentlig helst bo i Pariiis! ih ah.. snobdumme som de er. De sku ha sparket tænderne ind med en træsko fra frilandsmuseet. Dem med jernbeslag. Så kan de mumle i suppen, der hvor den slags tale hører hjemme. HA..

    Kommentar by Solipsisyfos — 30. november 2008 @ 02:13

  17. DF bruger Dannebrog fordi de elsker Danmark, det er logik for perlehøns. Hvorfor skulle danskerhaderne overhoved bruge Dannebrog når de ikke kan lide landet? Den eneste grund til at Michael Böss mfl. brokker sig, er at DF har et stærkt symbol som han gerne så afskaffet.
    Hvis DF ikke eksisterede, ville Dannebrog så stolt veje over venstrefløjens partikongresser og i de politiske korrektes haver? Nej, det ville være en sjældenhed som man kun så på busserne når dronningen havde fødselsdag, hvilket er præcis sådan Michael Böss og medsammensvorende ønsker det.

    Husk på, at Dannebrog har været udsat for hetz og hadefuld propaganda fra den politisk korrekte elite, lang tid før der var noget som hed Dansk Folkparti. De hader alt hvad der minder dem om Danmark.

    Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 30. november 2008 @ 12:59

  18. P.S. Det kan kun glæde mig hvis jihadister brænder Dannebrog af. Det betyder at vi må have gjort noget rigtigt.
    Hvis definitionen af “den yderste højrefløj” er at man har gjort jihadister vrede, så er jeg stolt over at være “højreekstremist”.

    Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 30. november 2008 @ 13:07

  19. Pudsigt at de skriger op over at DF har monopol på Dannebrog, når SF & S tydeligvis har monopol på “den rigtige mening” og præster har monopol på godheden selv.

    Kommentar by Vantroende — 30. november 2008 @ 17:23

  20. Venstrefløjen og Dannebrog….
    Kan I huske da Nyrup røg i 2001? Han var så ked af det, at han var ved at gå helt ned med flaget (sic!) og istemte den sang, der er det nærmeste man kan komme til en salme hos socialdemokraterne: “Når jeg ser et rødt flag smælde”. Det røde flag der hentydes til, er ikke Dannebrog, det er såmænd kommunisternes røde fane. Rød fordi den er tilsølet af millioner af uskyldige menneskers blod. DER ligger sympatien og loyaliteten, ikke i Danmark.

    Nu er kommunismen kuldsejlet, og naturligvis favner man den næste totalitære ideologi på fremmarch, for man er skræmt til rædsel over lige pludselig at skulle tage ansvar for noget som helst selv. EU var første trin, Islam er fortsættelsen – og enden. Gudskelov (må man sige det mere?) sørgede jeg for at mine børn har uddannelser, der kan bruges andre steder end her hvis det skulle gå helt galt.

    Kommentar by PeterK — 30. november 2008 @ 17:50

  21. -> 18, RTSF:

    Med reference til kommentarerne #1 og #2 – og iøvrigt den baskiske fane, og illustrationer til Gilliou’s tempelridderhistorier:

    Hvad nu hvis Dannebrog for den udenforstående har en dobbelt betydning – dels som det danske flag, dels som ursymbol for den kristne indsats i en gammel strid med deres anderledes troende naboer?

    Eller hvordan hvis det faktisk er fortolkning nummer to, der er dominerende i “de andres” verdensbillede.

    Er det da stadigvæk dig og dine, der har gjort noget rigtigt, når folk ude i verden hidser sig op over flaget – eller skulle det snarere være en lang række af traditionalister, strækkende sig tilbage til en aller anden obskur konges støtter, som nok ikke i dag ville gælde for de allerhøjeste demokrater?

    Men snarere end at tage stilling til dette må man vel forvente at I tager en rundtur til diverse stormagasiner for at inspicere, om de måtte have opfyldt deres moralske forpligtelse til at have dannebrogsflag i julepynten :-)

    Fortsat glædelig søndag.

    Kommentar by Scavenius — 30. november 2008 @ 18:00

  22. Som PSG fan har jeg nogle gange været til kamp på Parc Des Princes, (senest i april i år mod Nice), og tro mig, disse Boulogne Boys er nogle temmelig hårde drenge, som får de Danske Holigan-grupper til, at fremstå som de rene spejder-drenge. Tilbage i 1990’erne måtte de Franske myndigheder lukke dele af den Parisiske Metro som ‘optakt’ til nogle af PSG’s Europa-kampe p.g.a af dem, og hvis disse Boulogne Boys afgjorde de Franske præsident-valg ville Holucaust-benægteren Jean Marie Le Pen være en stensikker vinder, hvis de da ikke kunne finde en kandidat som var endnu mere ekstrem. Så jeg er ikke helt sikker på jeg bryder mig om, at Boulogne-Boys bruger Dannebrog. Omvendt glæder det mig, at den Europæiske venstrefløj og jihadisterne hader Dannebrog. Så må vi jo gøre noget korrekt.

    Kommentar by JensH — 1. december 2008 @ 09:34

RSS feed for comments on this post.