17. februar 2015

Lige en afrunding af vinterferien i Småland: Grønspætte, en masse mejser og en enkelt ‘Cuba-cola’

En lidt forsinket afrunding af vinterferien i Småland. Med undtagelse af mandagens Grønspætte blev ugen i det svenske ikke den store oplevelse, sådan rent ornitologisk. Jeg hørte Grønspættens ‘latter’ flere gange i løbet af ugen, men den holdt sig væk fra grunden. Udover Store flagspætter og Skovskader, så blev det derfor mest til nemme mejsebilleder ved fodrestationer. Halemejsen gad ikke fotograferes, og det respekterede jeg naturligvis. Kæresten havde kun forlænget weekend, og med huset fuld af vilde drenge, så blev det kun til småture lokalt. Torsdag tog vi i samlet flok til nationalparken Store Mosse, og selvom ‘Naturskolen’ var et hit, så havde jeg naturligvis håbet på at få afkrydset et par arter. Torsdag morgen røg nettet. The rest is mere details.

(Blåmejse ved et falu-rødt hus i Markaryd)

(Grønspætte, Anderstorp)

(Spætmejse, Anderstorp)

(Musvit, Store Mosse)

(Fyrremejse, Store Mosse)

(Expressen og en Cuba-cola, Anderstorp)

(Udsigten fra sommerhuset, Anderstorp)

Oploadet Kl. 23:19 af Kim Møller — Direkte link10 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/63877/trackback

10 Comments »

  1. We could look at tits all day.

    Kommentar by Yngvar — 18. februar 2015 @ 04:32

  2. Smuk og idyllisk udsigt. :-)

    Kommentar by Dave — 18. februar 2015 @ 05:06

  3. Flotte fugle men hvorfor ser vi aldrig Danmarks nationalfugl gråspurven?

    Kommentar by Machiavelli — 18. februar 2015 @ 05:18

  4. Det ligner det Sverige vi kendte.

    Kommentar by Ole Madsen — 18. februar 2015 @ 08:51

  5. Udkantssverige er det oprindelige Sverige. Smukt.

    (Er der ikke noget galt med weblog hittælleren?)

    Kommentar by Sigwar — 18. februar 2015 @ 11:14

  6. -> Sigwar

    Kigger lige på tælleren… (det plejer at løse sig selv, men Statcount er hvis på vej ud). Kan du huske hvad den stod på?

    Kommentar by Kim Møller — 18. februar 2015 @ 12:38

  7. @Yngvar

    You can see some really Great Tits here!

    Kommentar by Balder — 18. februar 2015 @ 15:06

  8. @Machiavelli

    Jeg har hørt nogle påstå at det er svanen som burde være Danmarks nationalfugl. Men det kan det ikke være, for en svane er smuk og stolt, og forvarer sin rede til det sidste, hvad enhver som har været i nærheden af en svanerede vil vide.

    Gråspurven?

    Bør det ikke hellere være dompappen? Den blev en gang næsten udryddet i Danmark, fordi den æder knopper fra frugttrær. Og da det er en halvstor og farvestrålende fugl, som desuden er dum nok til at være ret tillidsfuld, blev den et nemt offer for landsbydrengenes luftgeværer og salonrifler, som den gang var udbredte i hele landet uden at det i øvrigt førte til nogen massakrer eller terroraktioner.

    Men den dumme dompap måtte vige, og ind kom tyrkerduen, hættemågen og gøgeungerne. Sådan er livets gang, brummede skarnsbassen.

    Kommentar by Balder — 18. februar 2015 @ 15:17

  9. Den stod på en masse nuller – så der er noget galt.

    Kommentar by Sigwar — 18. februar 2015 @ 15:50

  10. Måske noget af interesse?
    Jeg ved du er interesseret i fugle.

    Mvh

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/fugl-faar-nyt-navn-nu-er-det-slut-med-negerfinken-i-sverige/5449928

    Kommentar by Frost-Hansen — 19. februar 2015 @ 16:16

RSS feed for comments on this post.