29. marts 2015

Mersiha Cokovic, bosnisk muslim: “Danskerne skal ikke holde tand for tunge i deres eget land…”

Enhver kvindelig muslim der deltager i integrationsdebatten og tager udgangspunkt i danske præmisser, udsættes systematisk for hetz fra mere troende muslimer af begge køn. Kronik af Mersiha Cokovic i Berlingske – Racisme er forbeholdt den hvide mand.

“Når det kommer til bl.a. sociale spørgsmål, miljø, økonomi, vejer alles røst ens, og vi kan alle, uanset etnicitet, tro, køn, seksualitet etc. deltage i debatten. Du behøver ikke at være en dansk, kristen mand for at deltage i en debat om, hvorvidt den danske kirke skal frigøres fra staten. Jeg har, som bosnisk muslim der ikke betaler kirkeskat, deltaget i et hav af den slags debatter. Og jeg blev hørt. Det samme gælder, desværre, ikke den danske kristne mand, der ønsker at deltage i integrations- og udlændingedebatten, eller nogen form for debat, der vedrører muslimer.

Mange danskere holder sig helt ude af den slags debatter i frygt for at blive erklæret racister eller det, der er værre. … Jeg taler om ganske almindelige danskere, der på en eller anden måde er nødt til at tage stilling til problematikken vedrørende integrationspolitik.

De gør det, fordi deres liv bliver berørt af integration eller mangel på samme. Folk, hvis børn ikke må få serveret svinekød i institutioner. Folk, der skal punge ud ved kasse et og aflevere halvdelen af sin hårdt tjente løn hver måned, så den kan finansiere integrationsprojekter, integrationsarrangementer eller sociale ydelser til dem, der har fravalgt at integrere sig i det danske samfund. Folk, der ikke må give hånden til deres censor eller deres fødselslæge. Og ja, det er rigtigt. Fødselslægen, vi fik tildelt på Hvidovre Hospital, en smuk kvinde med tørklæde, nægtede at give min kæreste hånden, da det strider mod hendes tro. Som sjovt nok er den samme tro som min.

(‘Albansk dronning’ kommenterer kronikken: ‘Æd lort Mersiha’, 28. marts 2015; Foto: Facebook)

Det irriterer mig grænseløst, at mennesker, som dette samfund er bygget på, og hvis liv bliver berørt, ikke kan deltage i kritik af integration og indvandring uden at blive stemplet eller chikaneret. Og det er ikke kun indvandrere, der tager del i den slags. Det gælder også den danske politisk korrekte, akademiske elite, der prøver at sætte normen for, hvad der må og ikke må siges om minoriteter i Danmark. Overholder du ikke disse normer, er du racist eller i bedste fald højreorienteret ekstremist.

Jo mere jeg deltager i den offentlige debat, jo mere går det op for mig, at racismekortet er noget, der stort set kun bliver spillet mod den hvide mand. Hvis det i sjældne tilfælde bliver brugt mod en indvandrer, bliver det kaldt noget så latterligt, som ‘omvendt racisme’. Det er der ikke noget, der hedder. Den hvide mand har ikke monopol på racisme. Racisme er racisme. Og samme spilleregler gælder alle.

På den anden side kan Hizb ut-Tahrir og lignende organisationer tilsvine og nedgøre alt og alle, der ikke går ind for kalifatet eller er ‘rettroende’ muslimer. De gør det for rullende kameraer uden at blive stemplet som racister.

Nu er islam ikke en race, men lad os lege, at den er det. Det gør vi jo til daglig. Så hvad gør Hizb ut-Tahrirs holdninger dem til, hvis ikke ærkeracister. Tilsvarende kan indvandrere begrænse deres døtres og søstres frihed og udøve vold på dem for at være ‘for danske’ uden at blive stemplet som racister.

Det er mig fuldstændig ubegribeligt, at man kan blive stemplet racist, fordi man går ind for udvisning af hårdkogte kriminelle, indførelse af straf for familier, der forfølger unge kvinder, der ikke vil makke ret, eller går ind for lukning af Danmarks grænser for massiv indvandring, som er ved at komme ud af kontrol, blot fordi man er en bleg dansker.

Jeg er… vred over, at ganske almindelige danskere ikke som jeg kan sætte en finger direkte på problemet uden at skulle vælge sine ord med omhu. De skal passe på med ikke at støde nogen, eller må, Gud forbyde det, generalisere. Og hver gang, man skriver ‘muslimer’, skal man lige pointere, at man ikke mener alle muslimer, da det store flertal faktisk er ordentlige mennesker. Som om vi ikke ved det.

Det samme gælder ikke mig, når det går den anden vej. Jeg har på min Facebook flere gange skrevet ‘danske mænd’ eller ‘danske kvinder’ uden en eneste gang at skulle forklare mig eller tage afstand fra generalisering. …

Danskerne skal ikke acceptere at blive udstillet for at påpege nogle samfundsskadelige problemer. Danskerne skal ikke holde tand for tunge i deres eget land i fare for at støde folk, der frivilligt har besluttet at bosætte sig i Danmark, velvidende at Danmark er et kristent land, hvor grundloven står på den øverste hylde, flaget hedder Dannebrog og hvor alle borgere er ligestillet. Så enkelt er det.”

Oploadet Kl. 14:43 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/65067/trackback

15 Comments »

  1. Tak Mersiha Cokovic!

    Kommentar by Machiavelli — 29. marts 2015 @ 14:58

  2. Spot on Mersiha, sandt og smukt sagt – dyb respekt herfra!

    Kommentar by Lundahl — 29. marts 2015 @ 15:02

  3. Citat fra oraklets facebook side

    Til de dansker derude der har så mange fordomme om udlændige og især muslimer. Hvorfor er i så “bange” for, at “vi” overtager “jeres” kultur fordi “vi” bærer tørklæde, hijab, niqab og spiser halal osv og gerne vil gøre det fred. Hvis den danske kultur er så stærk, burde “i” jo ikke blive skræmt af ovenstående. “Vi” beder ikke nogen om at tilsidesætte deres livsstil og kultur, “vi” ønsker blot at bibeholde en del af “vores” og det er ikke ensbetydende med at “vi” ikke er integreret. “Vi” vil det samme som “jer” hvilket er helt naturligt at man gerne vil bevare de traditioner der er i en given familie.
    God jul og gode halal pølser

    Tjah det meget korte svar til det kunne jo være, at muslimerne føder pænt mange børn så med tiden vil diverse klan indavls mennesker komme til, at reagere landet. Heldigvis sker det dog ikke da de er så komplet uduelige, at de koster henved 100 milliarder om året så når samfundet er ved, at gå helt fallit tjah så kommer de til, at blive sendt hjem med en pose penge i hånden til, at starte et nyt liv op i deres vedludviklede lande. Også kan dronningen iøvrigt selv æde lort når hun er dernede igen ;)

    Kommentar by Fra Århus — 29. marts 2015 @ 15:47

  4. Skarpt formuleret, Mersiha! Politikere og andre venstrefløjsere har et problem med at kunne kritisere, når det er indvandrere som Mersiha, der tager bladet fra munden i et forsvar af den kristne, danske kulturarv!

    Kommentar by Dhimmi — 29. marts 2015 @ 17:16

  5. Hun er skøn, Mersiha. Har ben i næsen som få.

    Kommentar by F. Santoro — 29. marts 2015 @ 17:46

  6. Flot skrevet – flotte ord, men med den bandbule har hun jo bevist at hun ikke er muslim.

    Dem der kender islam og islam’s holdninger véd uden skyggen af tvivl at de holdninger som Mersiha giver udtryk for, ikke på nogen måde tænkeligt kommer bare et kussehår tæt på islam’s.

    Det kan godt være Mersiha identificerer sig som muslim, men iflg. islam selv, er hun ikke.

    Uagtet at hun har 100% ret i det hun siger og har mere mandsmod, nosser og integritet end størsteparten af Danskerne.

    Jeg beundrer hendes mod og standhaftighed, men savner (som altid) det sidste stykke….nemlig: “Jeg er derfor IKKE længere muslim idet islam holdninger og mine ikke længere kan mødes”

    Kommentar by Vantroende — 29. marts 2015 @ 18:32

  7. Det er sympatisk at såkaldte “moderate muslimer”, som Mersiha mener som de gør, og siger det højt. Problemet er bare, at så længe koranen og tilhørende skrifter ikke ændres radikalt, meget radikalt, ja faktisk så radikalt, at vi ikke kan genkende nogen af delene længere, ja lige så længe, hjælper deres ord ikke en pind. De har ikke islam på deres side. Det har til gengæld de muslimer, der ønsker at slå os ihjel.

    Og uanset hvad, så kommer jeg aldrig til at forstå, hvordan man kan være et fornuftigt og humant menneske, og så samtidig bekende sig til at høre under islams ideologi, hvad man gør, hvis man kalder sig muslim.

    Jeg er døbt og konfirmeret, jeg er medlem af folkekirken. Det sidste udelukkende fordi, jeg betragter folkekirken som en kulturbevarende, dansk institution( – selvom tvivlen begynder at nage alvorligt med de islamliderlige biskopper, vi holder os).

    Men faktum er, at jeg er ateist. At samme grund kunne jeg ikke drømme om at kalde mig Kristen. Jeg er dog en så pragmatisk ateist, at jeg ikke tror på religionernes udryddelse. For mig handler det om, hvilken religion, jeg ser som det bedste for samfundet som helhed. Da Kristendommen har bevist, at den lader mig lever i fred med min ugudelighed, er det ubetinget Kristendommen, der får min fulde støtte, som samfundsbevarende religion. Derfor mit medlemskab af Folkekirken, som jeg håber flertallet af danskere vil forblive i.

    Men var Folkekirken/Kristendommen associeret med samme had til anderledes tænkende som islam, og med samme indbyggede politiske dagsorden – ja så havde jeg højlydt meldt mig ud af skidtet lige med det samme! Det ville jeg simpelthen ikke have siddende på mig.

    Men hvorfor gør de moderate muslimer ikke det samme i forhold til islam?

    Kommentar by Margrethe — 29. marts 2015 @ 19:09

  8. Tak til Mersiha.

    Kommentar by Liva — 29. marts 2015 @ 20:16

  9. Mersiha Cokovic… Dine holdninger og ikke din relegion, gør dig til vaskeægte Europæer.. Tak herfra… :-)

    Kommentar by ny kommentator — 30. marts 2015 @ 03:42

  10. Jeg er så fordomsfuld at jeg tænker, at “æd lort”-kommentaren er tættere på mainstream end Mersiha Cokovics tekst er. Jeg tænker at der blandt tilvandrede muslimer og deres efterkommere mere er en udbredt hånlighed og ligegyldighed overfor “vores andres bekymringer” end der er opbakning til Mersiha Cokovics synspunkter.

    Og denne hånlighed og ligegyldighed er i den grad taget til efterretning – så det også eksisterer den anden vej – i de situationer, hvor herboende muslimer beklager sig over levevilkårene.

    Hvis der fra muslimsk side er et ønske om, at “bløde op på situationen” – så er det den dag i dag ikke tilstrækkeligt med en ellers velmenende tekst i Berlingske.

    Kommentar by BE — 30. marts 2015 @ 11:22

  11. Mersiha Cokovic
    Det er fine ord du kommer med her,men hvor du henne til vores Pegida
    demonstration, jeg har ikke set dig da jeg er med hver mandag.
    ikke en eneste gang har nogle politiker været ude og støtte os
    DF stikker halen mellem benene, det må vi klare selv.Det gør vi
    også. Jeg ved godt hvor jeg sætter mit kryds næste gang ikke DF.
    dem er jeg færdig med.

    Kommentar by Jytte Jacobsen — 30. marts 2015 @ 14:39

  12. Hej Mersiha Cokovic.

    spørgsmål til dig.

    angående Tolerance, du har ret at vi har ytdringsfrihed i Danmark, Men mange gange tager det overhånd ærgeligt for debatten, man må mene og tro hvad man vil i Danmark, synes det bevæger sig i en forkert retning synes vi er tolerante, men vi lever i en kultur, hvor man forebeholder sig retten til håne latterliggøre andre kulturer, skyder mod fremmed herkomst, især DF. mange stemmer på dem pga deres Indrevandresyn, men velfærden er åbenbart ligemeget.

    Kommentar by Michael — 13. juli 2015 @ 19:30

  13. Største Flygtningestrøm siden 2 Verdenskrig, hvad sker der?

    Folk Flygter ikke for sjov, kig på Syrien, Irak, Afrika osv, pga af onde Regimer, tortur, voldtægt, drab på familier og børn, trist men sandt, og så snakker man om grænsekontrol, og stop for al indvandring.

    Kommentar by Michael — 13. juli 2015 @ 19:38

  14. Kære Mersiha Cokovic.
    Det er med stor undren, at du smider mig ud af din venneliste på Facebook.
    Du starter med at gøre gældende, at dem som er uenig med dig i et bestemt indlæg fra dig, bliver smidt ud. Jeg ser det som normalt, at man smider nogle ud, hvis de bliver for meget, men ikke at man, som dig, forlods gøre opmærksom på, at hvis jeg mener det eller hint – så bliver jeg smidt ud.
    Jeg forespørger dig derfor, om jeg kan forvente at blive smidt ud, hvis jeg på et tidspunkt, skulle være uenig med dig.
    Du gør gældende, at sådan er det.
    Det som undrer mig er, at du som en person, der lever af at skrive dine meninger og høre andres holdninger, gør det som en gave eller gevinst, at være FB-ven med dig. Hvis man altså konstant er enig med dig.
    Dette kan jeg ikke acceptere og jeg ønsker ikke at ligge under for at skulle tækkes dig for ikke at blive smidt ud.Jeg vælger i stedet for, at kunne fortsætte med at have en mening og at kunne argumentere for det.
    (Det skal til din orientering oplyses, at jeg naturligvis ikke glædes ved at se børn lide, uanset om det er forvoldt af deres forældre eller af andre. Dette har jeg på intet tidspunkt givet udtryk for).

    Kommentar by Bill Malmgren — 23. august 2015 @ 11:23

  15. Ros til Mershiha Cokovic.

    Jeg er 100% enig med Dit “indspark” i Berlingske 20. august 2016.
    Det er latterligt at Vi i DK, skal give positive særbehandling og vise overdrevet hensyn til minoritetsgrupper i Vores samfund.

    Især er homoseksuelle mænd og Deres “håndlanger” nogle hysteriske barnlige individer, som agere på alt.
    Fx hvis Du nævner ordet homo eller bøsse i det offentlige rum springer især De unge bøsser op som en trold af en æske, som råber Dig lige ind i ansigtet og giver en ordenligt sviner.

    Denne gruppe er så privilegeret i DK i sammenligning med andre lande som fx Polen og Rusland.
    Kunne Disse homoseksuelle mænd ikke lade være med at agere, som nogle småbørn i offer rollen. og i stedet for opføre sig normalt og anstændigt som alle Os andre?
    Sidst men ikke mindst skal Ingen minoritetsgrupper i samfundet have positive særbehandling uanset om det drejer sig om homoseksuelle, Romaer eller andre grupper.

    Kommentar by jacob — 20. august 2016 @ 10:55

RSS feed for comments on this post.