3. februar 2009

“Enighed er altså en dimension af kritikken, ligesom kritik er en dimension af enigheden.”

Mogens Rukov kommenterer Abdul Wahid Pedersens ‘religionskritik er mobning’ i dagens Kristeligt Dagblad – Durban II. Imamers mærkelige opfattelse af kritik.

“Det ligger i religionens væsen at blotlægge sig for kritik. Dens arsenal af dogmer, tekster, historier, legender, lignelser, prædikener, forbud og påbud er så fasttømret, at den eneste bevægemulighed er kritik og revision. Nøjagtigt som en samtale i hverdagen…

Selv udtrykket ”Jeg elsker dig” er en kritisk vurdering af muligheden for ikke at elske. ”Jeg elsker dig” bliver kun et sandt udtryk, hvis det er muligt at sige: ”Jeg elsker dig ikke”. At sige ”Jeg elsker dig” til én involverer, at man ikke siger det til de tre og en halv milliarder andre, det var muligt at sige det til. Det involverer altid en afstandstagen, som nogle af de tre og en halv milliarder så kan tage som en hån eller fornærmelse.

Enighed er et udtryk for fraværet af kritik. Total enighed for det totale fravær af kritik. Men begge dele forudsætter kritikkens mulighed, hvis det skal have mening og ikke kun være efterplapren eller mobning. Enighed er altså en dimension af kritikken, ligesom kritik er en dimension af enigheden. De to ting forudsætter hinanden. Solskin opleves som fravær af regn, gråvejr som fravær af sol.

Kun den, der ønsker, at det skal være meningsløst at sige ”Jeg elsker dig”, vil gøre det til et brud på omgangsformernes menneskerettigheder at sige: ”Jeg elsker dig ikke”. Kun den, der ønsker tilværelsens forstening, benytter sig af stening som straf for at sige det til en forkert.”

Oploadet Kl. 19:05 af Kim Møller — Direkte link10 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/6525/trackback

10 Comments »

  1. Rukov har på mange måder ret. Problemet er bare at han overfor islam taler for døve ører. For Rukov er ordet og argumentet og retten til tvivl og respekten for næsten centralt. I islams optik er han bare en dhimmi, der skal ydmyges eller omvendes.

    Kommentar by Limewoody — 3. februar 2009 @ 19:25

  2. Han har naturligvis ret. Jeg forstår bare ikke at de skal formuleres så snørklet, når det kan siges meget mere enkelt: “Hvis du ikke kan lide hvad jeg siger kan du lukke ørene, Perle”

    “Kun den, der ønsker tilværelsens forstening, benytter sig af stening som straf for at sige det til en forkert”
    Jamen, det er jo netop tilværelsens forstening de ønsker.

    Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 3. februar 2009 @ 19:35

  3. Hvor jeg dog knuselsker dig Mogens Rukov :-)

    Kommentar by morlille — 3. februar 2009 @ 19:58

  4. Leve Rukov!

    Ned med Big Brother!

    Kommentar by Winston — 3. februar 2009 @ 20:11

  5. Meningen og budskabet er godt nok, men han får ikke mange proselytter med det sprog, den er for langhåret.

    Kommentar by Per N — 3. februar 2009 @ 20:51

  6. 5.Per N

    Det er muligt, Per N, men så skal vi bare anstrenge os en lille smule !

    Jeg finder Rukovs sproganvendelse fin, fordi han ikke skriver som en mand der har en lang historie med netop at anvende sprogets mange facetter.

    Desuden har Rukov altid noget interessant og eftertænkelsesværdigt at bidrage med.

    Så, Morlille, du må dele knuselskelsen af Rukov med mig!

    Stenings-Petersens jamren er forøvrigt ganske underholdende, når jeg tænker på, hvor nedrig, morderisk, onskabsfuld og menneskefjendtlig hans kære islam er !

    HAN ejer ikke skam i livet.

    Men der adskiller han sig jo ikke fra de andre rettroende fra ideologien islam.

    Kommentar by Vivi Andersen — 3. februar 2009 @ 22:32

  7. 6. rettelse:

    fordi han skriver som en mand der har en lang historie med…..

    Kommentar by Vivi Andersen — 3. februar 2009 @ 22:33

  8. Gid der var lidt mere Hedegaard i Rukov.

    ..Kun den, der ønsker tilværelsens halshugning, benytter halshugning som straf.

    Kun den, der ønsker tilværelsens totale fordummelse og brutalitet, benytter total fordummelse og brutalitet som straf.

    Kun den, der ønsker tilværelsens sindssyge, perverterede, mishandlende, groteske, voldsliderlige, blodsultne, imbecile, hykleriske…..

    Alt i alt.. Islam. -Venstrefløjens ynglings-etno-kæledyr.

    ( Et herrefolk, har mødt sit over-herrefolk, men er desværre for dumt til at fatte det )

    Kommentar by Solipsisyfos — 3. februar 2009 @ 23:47

  9. Ikke den bedste fra Mogens Rukov. Men måske trænger den ind med eftertanken.

    Kommentar by intel — 4. februar 2009 @ 14:42

  10. Rukov rammer som sædvanligt plet.
    Islam må IKKE kriteres i det offentlige rum. Ikke en gang privat. Det er lig med mobning !!
    Hvem går til menneskerettighedskommissionen og lægger sag an, når vi danskere konstant betegnes som VANTRO??
    Det er religions-racisme af værste skuffe. Hvem der det lige, der er vantro? Os eller de mørkemænd, der bekender sig til en middelalderlig røver-religion, der går ud på at terrorisere verden ???
    Skal vi lave en afstemning? Kunne være sjovt.

    Kommentar by ramses-2 — 4. februar 2009 @ 14:51

RSS feed for comments on this post.