23. februar 2009

Men er indvandrerne så blevet mere danske? “Ja, hvis man måler på statsborgerskab…”

Det er tilsyneladende højsæson for absurde integrationsanalyser. Fra Ugebrevet A4 – Integration på rette kurs i Danmark.

“I jubilæumsrapporten ”IntegrationsStatus – 10 år i et integrationsperspektiv” gøres der status over udviklingen fra den første til den seneste måling. Her ser man, hvordan de brede kredse af indvandrerne har reageret på et årti, hvor integrationsspørgsmål til tider har været helt i top på den politiske dagsorden. Hvor den danske udlændingedebat har nået så skingre højder, at det har vakt genlyd i de fjerneste afkroge af verden, og hvor vi med Muhammed-tegningerne for alvor fik tændt bål i gader og ambassader.

Umiddelbart ser integrationen ikke ud til at have lidt overlast, for der kan ses en positiv udvikling på stort set alle de områder, Catinét har valgt at fokusere på. To ud af tre indvandrere er i dag godt integrerede, når de selv skal sige det. Det mente kun lidt over halvdelen for 10 år siden… Danskkundskaberne er også blevet bedre blandt indvandrerne. Tre ud af fire taler i dag godt dansk mod 44 procent for 10 år siden – hvis man altså holder sig til indvandrernes egen vurdering…

Men er indvandrerne så blevet mere danske i løbet af perioden? Ja, hvis man måler på statsborgerskab, er de helt klart. Andelen af indvandrere med dansk pas er vokset fra 21 til 53 procent.

Den danske identitet har noget sværere ved at bide sig fast. Andelen, der føler sig rimelig meget eller fuldt ud som danskere er ganske vist vokset fra 8 til 23 procent, men er stadig mindre end den andel, der slet ikke eller kun i meget lille omfang føler sig som danskere. Den udgør i dag 33 procent mod 61 procent i 1999.

Flemming Mikkelsen, seniorforsker ved Akademiet for Migrationsstudier i Danmark og forskningschef hos Catinét, mener, at de over 20.000 interview, der er gennemført med indvandrere over de seneste 10 år, samlet set fortæller historien om en succes.

Den almindelige dansker har en anden opfattelse af, hvordan integrationen skrider frem… Det skyldes ifølge Flemming Mikkelsen dels en presse, der har haft ensidig fokus på de problematiske sider af mødet mellem forskellige befolkningsgrupper. Dels politikere, der har gjort integrationsspørgsmålet til et slagsmål.

»Det er en politisk bekymring, og det, tror jeg, hænger sammen med, at Danmark er et nyt indvandrerland. Tidligere kolonimagter som Holland og England har haft mange flere års erfaring på området og et andet beredskab til at tackle de problemer, der opstår i forbindelse med indvandring,« siger han.”

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/6582/trackback

12 Comments »

  1. Hva’ for noget!
    Jeg forlanger et dementi for, at jeg ikke har tændt bål i gader og ambasader!
    Tillige forlanger jeg bevis på, hvordan en tegning kan tænde bål!

    Mener Ugebrevet A4 dermed, at alle mordere er uskyldige, hvis de har brugt kniv, pistol eller andre ting til at udfører mordet med, fordi den anvendte “ting” til mordet, er årsagen til døden og “tingen” dermed er den skyldige???

    Jeg forstår altså ikke dhimmiernes logik!!!

    Kommentar by li — 23. februar 2009 @ 14:45

  2. Ja Holland og England har helt styr på hvordan man tackler indvandringen… Man beder den oprindelige befolkning om at indordne sig de nytilkomnes skikke og traditioner… Og frivilligt lade sig selvkolonisere!

    Kommentar by Zonka — 23. februar 2009 @ 15:26

  3. Ufatteligt hvad Flemming Mikkelsen får sig selv til at sige !

    Har han overhovedet nogen som helst kontakt med det daglige liv herude hvor det leves ?

    Hvordan i alverden kan man basere sandheden om indvandringen på de oplysninger som alene indvandrerne kommer med ?

    Samtidig med en følelse af vrede over det han siger, så kan jeg ikke lade være med at more mig temmelig meget over hans udlægning af hvad der foregår i England og Sverige .

    For DEN fortæller i hvert fald mig, at manden ikke forholder sig til de faktiske kendsgerninger.

    Jeg er helt på linie med LI, der ikke fatter dhimmiernes logik!

    Kommentar by Vivi Andersen — 23. februar 2009 @ 15:33

  4. Undskyld – Flemming Mikkelsen omtalte HOLLAND og ENGLAND og ikke SVERIGE.

    Men hvad angår Sverige- så kig jævnligt ind på SNAPHANEN som bl.a. tager sig kærligt at de svenske problemer.

    Og de oplysninger Snaphanen kommer med er skræmmende !

    PS. Det samme gælder for NORGEs vedkommende.

    Finland gør hvad de kan få at indhente Sverige og Norge.

    Og hvad angår Island og Færøerne, så håber jeg de undgår den skæbne der venter de Skandinaviske lande.

    Danmark…… hvis vi kan, kan vi måske sammen med de 2 øer blive de åndehuller, eller hvad man skal kalde de lande og områder som kan holde sig rimeligt fri for Islamiseringen, som de oprindelige befolkninger fra Norge og Sverige kan udvandre til !

    Jeg ville hjertens gerne tage imod ALLE de nordmænd, svenskere og finnere, der kunne ønske at slå sig ned her i landet !

    Faktisk ville jeg, hvis det var mig muligt, sende invitationer til dem allerede nu !

    At fylde Danmark op med Brodrefolk er så langt at foretrække fremfor den indvandring fra de arabisk/islamiske Middelhavslande som truer i horisonten.

    Og denne kommer tættere og tættere på, folkens, for der er ikke mange dage til år 2010!

    Kommentar by Vivi Andersen — 23. februar 2009 @ 15:45

  5. Uanset lignende målinger og deres meget – meget – meget tvivlsomme fortolkning vil en integration af så kultur- og religionsfremmede elementer ALDRIG lykkes.
    Hvis ikke indvandrerne/flygtningene af sig selv akcepterer kulturen i Danmark (Vesten), og af sig selv vil stræbe efter at tilegne sig den som det største mål i tilværelsen efter at være flygtet fra de frygtelige tilstande i oprindelseslandene, så kan vi øse uendelige spildte mængder af midler i integrationsforanstaltninger.
    Lad dem evt. med en lille startpakke (eks. sprogundervisning) integrere sig selv, som man med stor succes har gjort i USA.

    Kommentar by Purellif — 23. februar 2009 @ 16:04

  6. jeg kan kun sige at vi indvandre er rigtig træt af folk som det tror det er nogle i danskerne i liver 20 år tilbag og i tror at i har styr med det hele ? hvis der nogne der skal integrere det er jere for jeg har livet i mange europisk land men jeg har aldrig mødt folk med lav klass some jere jeg giver et exampl nar du siger danskerne udenfor denmark du kender dem 1-med deres billig bier 2-det glorer over alt somom det har aldrig seet nogle 3- de deres mærklig tøj 4-deres syn det er pinlig og fortæl andre at jeg bo i dk
    problem er i kan ikke see d er jere der skal integrere

    Kommentar by ibrahimbaba — 23. februar 2009 @ 19:59

  7. @ ibrahimbaba
    for jeg har livet i mange europisk land

    Jeg er nysgerrig. Hvorfor er du i Danmark?

    Kommentar by Mallebrok — 23. februar 2009 @ 23:34

  8. Det er i sig selv et symptom at en persona som Flemming Mikkelsen kan få lov til at fylde så meget løgn og kolbøttefortolkning ud i verden.

    Det er beviset for den ægte ytringsfrihed. Her har vi en totalt løgnersvin med sin selvgode masturberen på småborgerlighedens trang til at udbløde alle data til de kan flyde som slattent wienerbrød i dum-danskernes åndssvage aftenkaffe.

    Men det er da altid noget at kun 53% af indvandrerne har DK statsborgerskab. Så er der jo en kærkommen lejlighed til at sparke og smadre de resterende 49% ud af landet, med deres afskyelige afkom, så hurtigt som de kan løbe eller hakkes op med macheter. Vi hader nazister i Danmark, især islamo-nazister. Og vi har god grund til det.

    Vi er jo blevet globaliserede: Mishandl hinanden, eller planet fly.

    Det er jo netop det venstrefløjs-supersvinene ikke kan tåle: At verden er et kompliceret sted og at det er svært at leve.

    Det er ikke en utopi; et lille forkælet badeland hvor nassesvinene SFere kan pisse rundt og vrøvle vores øre af. Den største hævn er dog at vide med sig selv, at man ikke er endt med at være så snotdum som dem. Gud være deres ubegavede sjæle nådige, efter at de er blevet skudt af en muslim.

    Han er jo forskningschef i Catinet, det moderne schalburg-korpset.

    Fyr svinet og bræk hans hænder.

    Kommentar by Solipsisyfos — 24. februar 2009 @ 00:15

  9. > 6

    … Og vi er rigtigt rigtigt trætte er dig og dine ,,indvandrere,, Skrup så forhelvede ud af vores land og bliv langt væk.

    Hvis vi skal integreres til din Sharia, så opfinder vi vores egen DK-Sharia, som hedder af hæslige røvhuller som dig skal røvbolles af 72 brolægger-jomfruer, indtil du brækker dine tarme op.

    Bliv afislamiseret eller bliv aflivet. Det er integration.

    Der er krig og du er fjenden, motherfucker.

    Kommentar by Solipsisyfos — 24. februar 2009 @ 00:27

  10. Purellif # 5

    Du har ret i, at USA er bedre til at integrere nytilkomne muslimer. Her er en dugfrisk beretning fra, hvor det trods alt gik galt:

    http://www.foxnews.com/story/0,2933,498137,00.html

    USA modtager typisk bedre uddannede muslimske indvandrere, idet mindstekravet er en bachelors universitetsuddannelse. Og indvandrerne skal klare sig selv, bistandskronerne plukker man ikke lige fra træerne. Og de bedre uddannede har en bedre ballast mod ekstremismen.

    Vi skal i Vesten vænne os fra olieimport fra arabiske og/eller andre diktatoriske lande. Oliemilliarderne har korrumperet disse lande og givet dem muligheden for uanede befolkningseksplosioner, ved at de kan benytte nogle af oliemilliarderne til at betale for de fødevarer, som de ikke selv er i stand til at fremavle. Og deres ukontrollerede befolkningsoverskud benytter de derefter til at kolonisere Europa med.

    Hvis indvandrere ikke kommer for at indrette sig efter deres nye værtsland, og der kommer mange nok, er det KOLONISATION. Her er nogle kloge ord, som jeg fik med første gang, jeg udvandrede fra fædrelandet:

    HVIS MAN REJSER UD I VERDEN, SKAL MAN NOK IKKE FORVENTE DET SOM DERHJEMME, OG HVIS MAN VIL HAVE DET SOM DERHJEMME, SKAL MAN NOK BLIVE DER.

    Er der ikke nogen, der kan fortælle det til potentielle indvandrere og flygtninge ? For Danmark kan jo ikke bare ændre klimaet til ørken og kamelridning. Ellers bedes de selv bringe sandet og varmen med :-)

    Kommentar by Janutte — 24. februar 2009 @ 01:58

  11. @Ibrahimbaba
    Du har ganske ret i at danskerene kan kendes på at de kører rundt i gamle biler, men har du overvejet hvorfor? Det skyldtes to ting.
    Den ene er at vi ikke har råd fordi vi betaler så høj en skat for at I kan leve et luksusliv. Den anden at vi ikke er så superkriminelle som jer.

    Kommentar by Danskeren — 24. februar 2009 @ 05:27

  12. ibrahimbaba # 6

    Du er vist tabt bag en vogn. Tag dig dog lidt sammen.

    HVIS MAN REJSER UD I VERDEN, SKAL MAN NOK IKKE FORVENTE DET SOM DERHJEMME, OG HVIS MAN VIL HAVE DET SOM DERHJEMME, SKAL MAN NOK BLIVE DER.

    Kommentar by Janutte — 25. februar 2009 @ 00:51

RSS feed for comments on this post.