16. maj 2009

Mere om Politikens forvrængning af Mogens Camres interview med franske RFI

Mogens Camre giver svar på tiltale.

“I Politiken i dag skriver Martin Aagaard, Thomas Lauritzen og Sanne Fahnøe om mine udsagn om de politiske forhold i Rumænien og Bulgarien. På bladets forside er det blevet til “Camre: Skandinaver er klogere end folk fra øst”. Det har jeg ikke sagt, og artiklen indeholder en række udsagn, som ikke er fremsat af mig.

Hele interviewet med den engelsksprogede Radio France International handler om, hvor meget selvbestemmelse EU’s medlemslande skal afgive til EU, og risikoen for udhuling af demokratiet i Europa.

Jeg har ikke sagt, at Rumænien og Bulgarien burde fratages deres indflydelse på EU’s beslutninger – hvilket alle ved er helt urealistisk. Jeg har derimod sagt, at det er uheldigt, at lande som er så korrupte og tilbagestående får indflydelse på EUs beslutninger og dermed beslutningskraft over os. Det er direkte forkert, når Politikens netversion skriver, at jeg har sagt, at landene er “less clever” – det korrekte citat fra radiointerviewet lyder i Radio France International’s tekstgengivelse:

“Når jeg ser på afstemningsreglerne, ser jeg, at lande som Rumænien og Bulgarien har mange flere stemmer end Danmark, Sverige og Finland, og jeg tror ærlig talt, at vi er dygtigere end de er – vi har meget mere gennemsigtighed, demokrati og social velfærd. Og vi synes ikke, at folk, som ikke har skabt sunde samfund, skal bestemme for os”.

Politiken citerer korrekt, at jeg har sagt, at det ikke handler om landenes intelligens men skriver alligevel en billedtekst, der lyder: “Østeuropæere som rumænere og bulgarere er ikke begavede nok til EU-parlamentet”. Det har jeg aldrig udtalt, og det er en fordrejning af hele problemet med de pågældende lande.”

Reaktionerne.

Margrethe Auken, SF: Udtalelserne er “forfærdelige”; Camre er en “tæppetisser” (Ekstra Bladet, 13/5-09)

Dan Jørgensen, S: “Dansk Folkeparti skal være ret glade for, at det ikke er intelligensen, der afgør, hvor mange mandater de får.” (Politiken, 13/5-09)

Pelle Dam, SFU-formand: “Manden må jo være blevet gal. Mogens Camre er igennem en længere periode kommet med udmeldinger, der synes mere eller mindre sindssyge, men denne gang rabler det da for alvor.” (SFU.dk, 13/5-09)

Mere.

  • 7/5-09 Radio France Internationale – Leading right-wing MEP claims south-eastern Europe is...
  • 13/5-09 Politiken – Camre: Østpolitikere »ikke kvikke nok« til EU (ændret overskrift).
  • 13/5-09 Jarl Cordua – Camre siger bare sandheden.
  • The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/6825/trackback

    20 Comments »

    1. Venstrefløjen VIL ikke forstå og (mis)bruger enhver lejlighed til at dæmonisere sine modstandere. Alle har ikke ret til at blive taget alvorlig. De udygtige, korrupte og kriminelle skal holdes uden for indflydelse, specielt i organer som EU og FN.

      Udygtige og korrupte mennesker kan kun skabe tabersamfund.

      Kommentar by Santor — 16. maj 2009 @ 02:25

    2. Mogens Camre problematiserer ikke landene, men blot deres indflydelse på dansk politik. Det virker faktisk fornuftigt nok.

      Man har lavet et barn på ham.

      Kommentar by WilliamJansen — 16. maj 2009 @ 04:45

    3. Dan Jørgensen er patetisk.

      Og hyklerisk, for det som han mener er helt forfærdeligt at sige om rumænere og bulgarer, er åbenbart fint nok at sige om Dansk Folkepartis medlemmer.

      Kommentar by Mallebrok — 16. maj 2009 @ 07:07

    4. Dan Jørgensen taler med meget stor glæde om det, der især også for ham har haft afgørende betydning for at blive valgt til parlamentet!

      Kommentar by Purellif — 16. maj 2009 @ 07:20

    5. A Harley rider is passing the zoo when he sees a little girl leaning into the lion’s cage
      goes WND’s joke of the day.
      Suddenly, the lion grabs her by the cuff of her jacket and tries to pull her inside to slaughter her under the eyes of her screaming parents.
      The biker jumps off his bike, runs to the cage and hits the lion square on the nose with a powerful punch. Whimpering from the pain the lion jumps back, letting go of the girl, and the biker brings her to her terrified parents, who thank him endlessly.

      A New York Times reporter has watched the whole event. The reporter says, “Sir, this was the most gallant and brave thing I saw a man do in my whole life.” The biker replies, “Why, it was nothing, really, the lion was behind bars. I just saw this little kid in danger, and acted as I felt right.”

      The reporter says, “Well, I’m a journalist from the New York Times, and tomorrow’s paper will have this story on the front page… so, what do you do for a living and what political affiliation do you have?”

      The biker replies, “I’m a U.S. Marine and a Republican.”

      The following morning the biker buys The New York Times to see if it indeed brings news of his actions, and reads, on front page:

      U.S. MARINE ASSAULTS AFRICAN IMMIGRANT AND STEALS HIS LUNCH

      http://no-pasaran.blogspot.com/2009/05/msms-interpretation-of-heroism.html

      Kommentar by Hodja — 16. maj 2009 @ 07:52

    6. Mogens Camre har rejst et væsentligt problem om Rumæniens og Bulgariens adfærd i EU, men alt bliver fordrejet og bevidst misforstået af venstrefløjen i EU-valgkampen. Det er problematisk nok at kriminelle fra de to lande tynger kriminalstatistikken i DK, fordi de tager herop til det de sikkert oplever som et tag-selv bord. Det kan blive aktuelt hvis det fortsætter at genindføre grænsekontrollen også aht den illegale indvandring. I USA er der nogen der spøgefuldt kalder Alabama for ‘vor egen bananrepublik’ på grund af retstilstandene dér. Mogens Camre siger egentlig bare at Rumænien og Bulgarien er EU´s to bananrapublikker? Og der er jo et problem, der ikke kan skjules længere, mener jeg.

      Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 16. maj 2009 @ 12:17

    7. Camre har klart en pointe, selvfølgelig er det et problem, at korrupte stater har større indflydelse end et land som Danmark. Præcis som det er et problem, at FN efterhånden styres af islamiske diktaturstater, Rusland og Kina, i forening med korrupte afrikanske stater på bistandshjælp, som diktatorer indsætter på private konti i Schweiz…

      Kommentar by Henrik — 16. maj 2009 @ 12:40

    8. PS. Dan Jørgensen er en ligegyldig drengerøv…

      Kommentar by Henrik — 16. maj 2009 @ 12:44

    9. Hvorfor kan folk som disse journalister slippe godt fra at skrive løgnagtigt ?

      Hvordan kan det være, at vi har fået en presse som vi ikke kan stole på over en dørtærskel ?

      Vi kan ikke lade det fortsætte på denne måde, at journalister ikke risikere noget som helst ved fortælle direkte løgnehistorie i medierne !

      Men måske der er en god forklaring på, at diverse aviser er på vej ud – sådan som også EHL og de Radikale forhåbentligt også er ?

      Folk orker ganske enkelt ikke mere løgn og forførelse som er, hvad der kommer fra disse kanter !

      Kommentar by Vivi Andersen — 16. maj 2009 @ 13:03

    10. @ Vivi, du spørger: Hvordan kan det være, at vi har fået en presse som vi ikke kan stole på over en dørtærskel ?

      WJ: Fordi folk bruger penge på dem. Lad være med det. If you ignore it, it will go away…

      Kommentar by WilliamJansen — 16. maj 2009 @ 13:11

    11. Sjovt at Camre ikke må værdidømmer samfund indbyrdes, imens det er helt acceptabelt for en SFU formand at associere folk med anden politisk holdning som “syge”.

      Politisk korrekthed er sjældent særlig korrekt.

      Kommentar by DaLi — 16. maj 2009 @ 13:28

    12. @ 7 Henrik

      Ergo de nyere teorier om Genetisk Kapital som den nye magt-økonomi overordnet både social og fysiske kapital.

      At man vedbliver at stemple lande med sindsyge fødselsrater m.m. over hele verden som “svage” er ren underspillet imperialisme.

      Den her verden er helt fucked om mindre end 50 år, fordi alle de folkeslag der kan og vil leve i fred er avlet ud.

      Kommentar by DaLi — 16. maj 2009 @ 13:30

    13. Jeg har et problem i forhold til det kommende EU parlamentsvalg. Allerhelst vil jeg undlade at stemme til dette cirkus. Men så får DF jo ikke min stemme, og det er jo heller ikke så godt. Så hvad skal man gøre?

      Kommentar by andreas — 16. maj 2009 @ 14:08

    14. @ andreas: Jeg tror at lav valgdetagelse sender et stærkt signal.

      Måske kunne man endda køre kampagne på at folk bør stemme til tronfølgervalget, men ikke EUP. Hvis valgprocenten er signifkant højere til tronfølgervalget, så er det et effektivt ‘fuck jer’ til EU.

      Kommentar by WilliamJansen — 16. maj 2009 @ 14:17

    15. Camre var også i Clements talkshow i går. Bl.a. med en kommentar i stil med at Danmark er et godt land fordi “så mange flygtninge kan da ikke tage fejl”. Ha ha ha :-)

      Kommentar by a-ha — 16. maj 2009 @ 14:18

    16. 15. a-ha

      Hæhæ, jae og rigtig mange flygtninge må så betyde at Danmark er et utroligt godt land!

      Spøg til side : Dansk Røde Kors er ved at gøre klar til at kunne klare de nye flygtningestrømme der banker på fra Iran, Irak og Afghanistan.

      Hvad hjælper det at sende et x-antal tilbage til Irak, når Røde Kors har endnu flere der venter på at komme hertil ?

      Hvorfor opretter Røde Kors ikke flygtningecentre i de nærmere liggende lande, men vælger at slæbe folk helt her op til Danmark ?

      Vi ved pr. erfaring hvem der kommer til at betale for det humanitære.

      Og det kunne såmænd også godt gå.

      Men udsigten til

      1.at skulle kæmpe med en bunke mennesker, som ikke vil retur- og som i værste fald får opholdstilladelse og senere statsborgerskab og som derefter

      2. begynder deres arbejde for at omkalfatre dette her land til en udgave af et islamisk helvede

      gør, at jeg ikke er begejstret for at hjælpe præcist de folk der kommer hertil fra arabisk-islamiske lande.

      Det må kunne lade sig gøre at få flygtninge fra islamiske lande hjulpet frem til andre islamiske lande, der kan påtage sig opgaven af huse dem indtil det er muligt for dem at vende hjem igen.

      For øvrigt finder jeg det besynderligt at muslimer overhovedet kan få tanken om at ville flygte til vantro lande !

      En begrundelse er ikke helt usandsynlig, at deres religiøse ledere står i baggrunden og anbefaler dette.

      Og dette kan skyldes de anbefalinger/vejledninger The Muslim Brotherhood for nogle år siden udsendte til moskeer og islamiske ledere om hvilke moderne metoder Islam skal tage i anvendelse for at
      erobre de vantro lande, både udefra, som indefra.

      Vi mangler en tidssvarende, samlet oversigt over de anvendte islamiske metoder.

      Kommentar by Vivi Andersen — 16. maj 2009 @ 15:07

    17. Borgerlige EU-skeptikere/-modstandere har kun én mulighed: DF. Jeg stemmer ikke på dem til folketinget, dertil er de for socialdemokratiske, men til EU har jeg intet andet valg…

      Kommentar by Henrik — 16. maj 2009 @ 21:21

    18. Kim Møller

      Kommentar fra mig som kommentar 18 der var på i morges eller ved middagstid synes her fjernet. Hviorfor? Hvad sker der?

      Kommentar by Peter Buch — 18. maj 2009 @ 18:34

    19. Jeg svarer lige på Møllers vegne, når jeg nu alligevel er her:

      Uriasposten har haft visse driftproblemer, og det er højst tænkeligt at et par af de aller nyeste kommentarer er røget i svinget (læs: blevet overskrevet/slettet af mekanikken)

      Kommentar by Kim Poulsen — 18. maj 2009 @ 18:37

    20. Tak for det hr. Poulsen!

      Kommentar by Peter Buch — 18. maj 2009 @ 21:01

    RSS feed for comments on this post.