12. september 2015

Berlingske: ‘Masseindvandring kan blive en gevinst’, “forudsat at det lykkes at integrere de nytilkomne”

Det er nemt at forstå hvorfor revolutionære kommunister vil erodere den borgerlige nationalstat indefra, men det er sværere at forstå hvorfor liberalborgerlige ønsker en lignende udvikling. Et faldende lønniveau vil uden tvivl blive kombineret med et højere skattetryk, og det værst tænkelige scenarie i markedsøkonomisk henseende er jo vitterlig ustabilitet. Libanon og Tyrkiet er succeshistorierne fortælles det, men hvis (blot) integrationen lykkedes i Danmark, så er de økonomiske gevinster lige til at samle op. Ved regnbuens ende, forstås.

Fra dagens udgave af Berlingske Business – Masseindvandring kan blive en gevinst.

“Flodbølger af migranter vælter ind over Europas grænser, og det er nemt at fremmane undergangs visioner. Lad os i stedet et øjeblik prøve at tage ja-hatten på.

Eller helt konkret: Kan vi blive rigere af at få masser af indvandrere? Debattøren og bloggeren David Trads hævdede det for nylig i Deadline; Sverige har haft større vækst end Danmark målt i BNP pr. indbygger, og det skyldes, at landet har taget imod flere indvandrere, mente Trads.

Dén påstand er dog nu blevet skudt ned af faktacheckerne i DRs Detektor, som har talt med økonomer i både Danmark og Sverige. … Danmark er over de seneste ti år faktisk vokset lidt mere end Sverige.

… de økonomiske forskere hos Citigroup, konkluderer forsigtigt, at det vil koste en del penge at tage imod migranterne, men at man kan regne med, at EU vil lade landene bruge de nødvendige penge uden at kræve besparelser andre steder. Det vil sige: Flygtningestrømmen vil medføre en lille finanspolitisk lempelse – det offentlige vil bruge flere penge – og det vil igen ‘øge BNP-væksten behersket’, som Citi Research skriver.

Hvad der videre sker, afhænger af integrationspolitikken.

‘På mellemlangt sigt vil de økonomiske virkninger af de nytilkomne afhænge af, hvor godt flygtningene og andre migranter bliver integreret på arbejdsmarkedet, kvalifikationerne hos de nytilkomne og behovet i det modtagende land. I princippet vil det aldrende Europa kunne nyde godt af ankomsten af unge, relativt veluddannede migranter, men…’ skriver Citi Research. …

Nordea Research gør netop dette i en kort analyse, som banken udsendte fredag. … på længere sigt? Også her er Citi og Nordea på linje.

‘På langt sigt kan indvandring være en stor gevinst for et aldrende samfund, forudsat at det lykkes at integrere de nytilkomne på arbejdsmarkederne’, hedder det.

Og så er vi tilbage ved Citi Researchs og Nordea Researchs advarsel: Alt afhænger af integrationen. Kun hvis den lykkes, bliver indvandringen en økonomisk succeshistorie.

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/68946/trackback

29 Comments »

  1. Var det ikke 13% af syrerne der er kommet i arbejde siden 2009?

    Kommentar by Redneck — 12. september 2015 @ 14:50

  2. Hvis flygtningene kunne komme i arbejde, hvorfor har vi så arbejdsløse danskere.

    Næh, erhvervslivet skal bruge flygtningene som løn-trykkere og den yderste venstrefløj skal bruge dem som stemme-kvæg når de får stemmeret. Det er nok den uhellige alliance mellem erhvervslivets top og den yderste venstrefløj.

    Kommentar by john — 12. september 2015 @ 15:29

  3. @ Redneck
    22,8 % af syrerne har et arbejde:
    http://www.altinget.dk/artikel/dyster-statistik-for-mellemoestlige-flygtninge

    Kommentar by KSD — 12. september 2015 @ 15:31

  4. ironi on/
    Med de sidste 30 – 40 års succes med integrationen ser det da lyst ud.
    /ironi off.

    Gad vide hvordan stjålne Iphones, livsfarligt kvæstede og voldtagne kvinder bliver indkalkuleret i denne overordnede beregning?

    Kommentar by Santor — 12. september 2015 @ 15:37

  5. ‘Masseindvandring kan blive en gevinst’…….

    …….den dag, der er 2 torsdage i én uge

    Kommentar by Kent — 12. september 2015 @ 15:38

  6. @ Redneck
    Du har ret i, at efter tre år i Danmark er kun 13 procent af syrerne i job:
    http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/professor-det-bliver-svaert-integrere-syrerne

    Kommentar by KSD — 12. september 2015 @ 15:43

  7. Det er taknemligt at sammenligne med Sverige i dag. Da den tosseliberale Carlt Bildt var statsminister i starten af 1990erne blev Sverige økonomisk på rekordtid regeret mod konkurs.Det svenske BNP faldt alene et enkelt år med over 5%. Kursen på den svenske krone faldt fra c1,30 til c0,8. En bank måtte reddes af samfundet med et statstilskud på 20 milli svenske kr. (26 milli danske kr)En anden med 12 milli (c16 milli dk kr = prisen for Norge for afholdelsen af vinterolympiaden i Lillehammer. Sverige er endnu ikke økonomisk kommet over den krise. Derfor den fortsatte flydende kronekurs –til stor fortrydelse for Eu fanatikerne. –til uvurderlig gavn i dag for det svenske erhvervsliv. Sverige foretog en generalprøve på den krise som startede den 15.sept 2008 med den amerikanske “bank” Lehrmans Brothers konkurs.—-Da vi stemte nej til euroen, stemte vi ja til en flydende kronekurs. Som DF indtil videre har snydt os for.

    Kommentar by dansker — 12. september 2015 @ 15:44

  8. INTEGRATION===REPATRIERING.— FAT DET DOG NU!!!

    Kommentar by dansker — 12. september 2015 @ 15:47

  9. Hvad der dog findes af rablende idioter i tænketanke (hvor der aldrig bliver tænkt en fornuftig tanke), på universiteter og i forskningsgrupper, for ikke at tale om ministerier og galskabens højborg – Hoppeborgen.

    Det burde da være til at fatte selv for forskere og journalister, at når der er en réel arbejdsløshed på mere en 25%, så er der ikke idé i at importere yderligere lav-iq analfabeter.

    De burde også kunne fatte, at det, vi lever af, er produktionen af varer, folk vil købe af egen fri vilje. Ikke af bnp, der réelt ikke siger en skid.

    Om ikke andet, så burde de halvdebile idioter spørge sig selv om, hvorfor det efter et par hundrede år stadig ikke lykkes med integrationen af de sorte i USA. — Nahh, der skruede jeg sgu nok for højt op for forventningerne.

    Kommentar by Svend — 12. september 2015 @ 15:47

  10. Fantasi:

    -Du vil gerne ind i Danmark?-
    Ja.

    -Hvor mange midler råder du over, du ved vel allerede, når du er kommet hertil, det er et adgangskrav, at du skal kunne sætte flere oprindelige danske i arbejde, der ikke arbejder inden for politiet, socialvæsenet, sundhedsvæsenet, eller retsvæsenet?-

    Ingen penge, jeg har en stor familje.
    -Ja, det giver ikke adgang. Venligboerne står ofte uden for, de hjælper nok også dig videre. Farvel.-

    Kommentar by Peter Buch — 12. september 2015 @ 15:56

  11. Det virker som en 1. års-opgave fra Sam.Bas på RUC

    Kommentar by Johnson — 12. september 2015 @ 17:13

  12. Hvis man lejer sine ejendomme ud til flygtninge så bortfalder ens forsikringer, det fortæller meget mere om de problemer der er med den ukontrollerede indvandring til Danmark, politikerne i Danmark er rablende sindssyge, ingen forsikring ingen erstatning, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 12. september 2015 @ 17:51

  13. Syrerne klares sig kun marginalt bedre end Somalier! og det er katastrofalt dårligt.
    Hvorfor skal vi udsættes for det tendentiøse sludder at migrerende Syerere skulle være specielt veluddannede. Hvem har fordel af at lyve? Kun ganske få har en længere uddannelse eller en håndværksmæssig uddannelse, og de uddannelser de kommer med er ofte af usædvanlig ringe kvalitet.
    Den indvandring vi i dag oplever er et kæmpe eksperiment, med den danske befolkning som kaniner! Hvis det skal lykkes er hele omdrejningspunktet at de skal blive velintegreret, og helt ærligt – Hvem tror på det? – Vi har i Danmark og resten af Europa de sidste 30-40 år modtaget mange forskellige indvandregrupper. For Østasiatiske indvandere Kinesere, Vietnamesere og Sri Lankanere er det gået hæderligt, og for indvandere fra andre vestlige lande er det gået overordentligt godt. Men ingen Europæiske lande har knækket koden med at få integreret Muslimske indvandere og indvandere fra Afrika Syd for Sahara, det er og har været en katastrofe og ingen tegn INGEN, tyder på at det vil blive bedre i fremtiden. Dem som hævder det er anderledes, leger med vore børn og børnebørns fremtid.

    Kommentar by Robert R — 12. september 2015 @ 18:04

  14. Ovenstående artikel fremkom i morges i Kristlig Dagblad. Som det fremgår, bygger den på tilgængelige fakta om indvandring – altså relevante empiriske data om indvandring indtil nu. Vi har i dag et godt erfaringsgrundlag med forløbet af integration af muslimske indvandrere i DK. Erfaringen siger entydigt, at indvandringen er en økonomisk katastrofe for landet. Hertil kommer de øvrige (negative påvirkninger). At påstå, at modtagelsen af titusindevis eller hundredetusinder af (uintegrerbare) indvandrere er en økonomisk fordel for et velfærdssamfund som det danske, er cirka så galt som noget kan være. Løgneren David Trads har gentagne gange forsøgt at fremsætte dette budskab. I dag fik også en såkaldt integrationskonsulent Katina (Ali) Rasmussen lejligheden i BT. Avisen havde dog udeladt mellemnavnet. Anne Mee Allerslev har også været på banen med samme budskab. Men her er pointen: det er simpelthen faktuelt forkert, når man påstår, at modtagelsen af syriske flygtninge er en økonomisk fordel for Danmark. Når man egentlig godt ved det, men alligevel påstår noget andet, er man en løgner (fx David Trads). Hvis man så i øvrigt har en tyrkertro (undskyld udtrykket) på hvad, der kommer til at ske engang i en fjern fremtid (yngre befolkning og åbne samfund og entreprenante økonomier) er rendyrket drømmeri fuldkommen uden hold i virkeligheden. Det er flyvske, vanvittige teorier om det multikulturelle samfund, som savner enhver bund i virkeligheden – og dissideret modsiger den viden vi rent faktisk har nu om såkaldt integration i dag. Så spørgsmålet er: er det sådanne hjemmestrikkede teorier, vi skal bygge vores fremtid på?

    Kommentar by VE-day in Europe — 12. september 2015 @ 18:17

  15. “Flygtninge”(læs bekvemmelighedsflygtninge) skal ikke gøres til indvandrere og integreres/inkluderes, som det er sket indtil nu. De må sendes tilbage til det sikre land, de er kommet fra, eller de må hjemsendes. Indtil velfærdsshopperne kan sendes ud af Danmark, kan de opholde sig på et asylcenter med kost og logi men uden penge.

    Kommentar by F. Jensen — 12. september 2015 @ 18:32

  16. – to artikler fra svenske ‘Dagens Industri’
    (Via: ht tp://ledarsidorna.se/2015/09/det-borjar-glida/)

    11.09.12 Sverige överväger EIB-lån för flyktingar
    Sverige kommer nu att fundera på om behov finns för billiga lån från Europeiska investeringsbanken för att finansiera flyktingmottagning. Det sade finansminister Magdalena Andersson vid en pressträff efter ekofinmötet på fredagen.
    ht tp://www.di.se/#!/artiklar/2015/9/11/sverige-overvager-eib-lan-for-flyktingar/

    12.09.15 Flyktingvåg sätter fart på BNP-tillväxt
    Flyktingvågen till Europa väntas ge ett ekonomiskt uppsving för de länder som tar emot flest asylsökande, som Tyskland.

    De 800.000 personer som väntas komma till Tyskland i år sätter fart på ekonomin, enligt en analys av storbanken Nordea. Årets kostnader beräknas till 5,4 miljarder euro, 50 miljarder kronor, en tredjedel av statens beräknade överskott.

    ”Det kan lyfta Tysklands BNP med en kvarts procentenhet, grovt räknat”, säger Holger Sandte, chefsanalytiker på Nordea i Danmark.
    ht tp://www.di.se/#!/di/artiklar/2015/9/12/flyktingvag-satter-fart-pa-bnp-tillvaxt/

    – The Super Rich And Us | Season 1 Episode 2 (07:38)
    https://www.youtube.com/watch?v=O_oeJgnkvmI

    Kommentar by anno — 12. september 2015 @ 19:15

  17. Anno,
    Det er uklart hvad din pointe er, men det at løfte BNP er i sig selv ikke et problem. Hvis jeg nu bliver slået ned af en flygtning og skal på hospitalet, så løfter det også BNP – fordi ambulancer og hospitalsindlæggelser koster penge. At langtidsopbevare uproduktive flygtninge i et velfærdssamfund som vores med ret til alle gratis ydelser er ekstremt dyrt. Hertil kommer hvordan forbrugerne reagerer når de oplever en krise som nu. Et gæt er, at danskerne ikke lige tænker på at købe ny bil eller bruge løs i øvrigt. Det kan sætte økonomien i tilbagegang i sig selv.

    Kommentar by VE-day in Europe — 12. september 2015 @ 19:42

  18. “Flyktingvåg sätter fart på BNP-tillväxt”

    1% stigning i befolkning og 0,25% stigning i BNP (hvis nogen virkeligt tror på det?), betyder et fald i BNP pr. indbygger.

    Så hvorfor skriver medierne ikke, at alle bliver fattigere i selv de mest optimistiske prognoser.

    Kommentar by traveler — 12. september 2015 @ 20:01

  19. > VE-day in Europe 12. september 2015 @ 19:42

    Jeg har ikke meget ‘fidus’ til BNP, men jeg har heller ikke en pind forstand på økonomi på det plan. (og det er ikke falsk beskedenhed):-)

    Synes bare de to artikler i ‘Dagens Industri’ er lidt modsatrettede. BNP siger vel heller ikke noget om hvem der er blevet rigere / fattigere.

    “Trads: Det er logik for perlehøns
    David Trads er ikke enig med hverken den svenske økonom eller de danske økonomer, som Detektor har talt med. Han nævner som eksempel, at USA, som har taget mange indvandrere, er blevet et rigere land de seneste 30 år, mens Japan, der ikke har stor indvandring, ikke er blevet rigere.”
    http://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-har-indvandrere-gjort-sverige-rigere

    Teoretisk, kunne det så ikke tænkes at de fleste er blevet lidt fattigere i Japan og nogle få rigere – det modsatte i USA, nogle få har scoret ‘hele BNPen’ og alle andre inkl. indvandrere er blevet fattigere?

    Jeg tror ikke på vi havde den her indvandring, hvis ikke det var fordi nogen tjener kassen.

    Kommentar by anno — 12. september 2015 @ 21:04

  20. Man hører tit at indvandring “på sigt” giver økonomisk overskud. Der bliver dog aldrig i den sammenhæng præciseret hvor lang tid der skal gå inden overskuddet begynder at vise sig.

    Hvis det skulle passe, så skulle de indvandrere der kom her først begynde at give overskud, og give større overskud end det underskud vi har i forhold til de nyankomne.

    Med mindre det er tilfældet, så passer det så ikke at indvandring på sigt vil give overskud.

    Kommentar by Anders — 12. september 2015 @ 21:40

  21. Og hvad skal der så til for at “integrationen” lykkes? Jo, at vi bliver mere “inkluderende”.

    Det er altså vores evne til at “integrere”, der er afgørende. Og skal vi vædde på, at lige præcis dén forudsætning brister?

    Vi formår ikke at være “inkluderende” og “tolerante” nok …

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 12. september 2015 @ 22:08

  22. Anno, ok. Men det har jeg. Artiklen i Kristlig Dagblad fortæller det meste af “sandheden” om indvandringen i økonomisk forstand så vidt man kan kvantificere denne. Når Berlingske nævner, at masseindvandringen kan blive en gevinst for samfundet bygger det på antagelsen om at vi kan integrere syrerne til at blive en gevinst for samfundet. Det er der som sagt intet, der tyder på at vi kan. Det er ren ønsketænkning. Årsagerne hertil er fremhævet i artiklen i KD.
    David Trads er en dygtig manipulator (løgner). Han lyver fordi han (bevidst) fordrejer fakta. I eksemplet med USA er det helt nærmest grotesk at påstå, at den nyere amerikanske velstand bygger på indvandring – især af den art vi har i Danmark. USA er et af verdens mest konkurrerencedygtige samfund fordi de fx betaler lave skatter, arbejder meget, er godt uddannet, har et højt teknologisk niveau, har demokrati og frihedsrettigheder. Derudover er det rigtigt at USA også har oplevet stor indvandring. Men fordi to ting sker på samme tid eller forskudt fra hinanden for dens sags skyd, behøver de ikke at have noget med hinanden at gøre. Og det er præcis det der er pointen her. USAs velstand er skabt af landets entreprenante økonomi. Derudover har man i øvrigt oplevet en stor indvandring (dog ikke fra mellemøstlige lande). Går man længere tilbage har indvandring imidlertid skabt hele USAs historie og økonomi. Men det var jo indvandrere fra Europa, og USA bygger også i dag grundlæggende på europæiske værdier. Dette harmonerer med at vestlig indvandring også i dag er en økonomisk fordel for Danmark. Det er muslimsk indvandring imidertid som sagt ikke. Japan oplever en krise på grund af manglende refomer overalt i det japanske samfund og en forfejlet økonomisk politik. Manglende indvandring har dog intet med sagen at gøre. Tværtimod. Menneskesmulgere i Istanbul og andre spændende steder har uden tvivl stor økonomisk fordel af den nuværende krise, dette ses dog heller ikke som en fordel for den danske økonomi.
    Folk skal være velkomne til at mene, at masseindvandring er en god ting ( det er jo demokratiet) men hvis man stiller sig op på en ølkasse og råber ud over landet (fx fra en blog i JP) at masseindvandring er en god ting økonomisk set for samfundet med de forkerte argumenter – ja så har man et problem. Hvis man derimod som David Trads formentlig synes, at befolkningsudskiftningen er en god ting af rent ideologiske årsager – fx fordi man ønsker sig et andet samfund, end det vi har i dag, ja så er man jo også velkommen til at mene det uanset hvor vanvittigt det kan lyde. Men man skal bare ikke påstå, at man ønsker sig muslimsk indvandring fordi det er en økonomisk gevinst for samfundet.

    Kommentar by VE-day in Europe — 12. september 2015 @ 22:29

  23. > VE-day

    Jeg mener det samme om indvandring som nationalbanken mener eller i hvert fald mente i 2008:

    ”Hvis indvandring for alvor skal understøtte finansieringen af den offentlige sektor, skal den ske som såkaldt “superindvandring”. Dette begreb dækker over en person, som først indvandrer efter endt uddannelse, går direkte ind på arbejdsmarkedet med en erhvervsfrekvens på 100 og betaler skat som en dansker, undlader at tage sin familie med og forlader landet igen før pensionsalderen”. Kvartalsoversigt. 3. kvart. 2008. Side 122-123.

    Den med lavere skatter tror jeg ikke på. Vi har fået en multikulturel elite der er bedøvende ligeglade med deres egne befolkninger. De har ’sørget for’ vi ikke tør strejke pga. gæld og indvandring. Vi bliver fattige uanset hvad – enten fordi de flytter eller lønnen bliver konkurreret i bund.

    Om 35 år taler flertallet spansk i USA, mon ikke japanerne stadig taler japansk til den tid.. :-) (men ikke så mange japanere som i dag, men måske flere konkurrence dygtige japanske robotter?)

    Hispanic education in crisis 27.09.2011
    ht tp://www.bbc.com/news/magazine-15068692

    Og – om 35 år er japansk kvinderock slået igennem! Så, fri indrejse til kvindelige japanske musikere. Det gavner betalingsbalancen og vi slipper for at høre på Henrik Marstal :-) men hvad mon KVINFO mener om tøjstilen? :-(

    https://www.youtube.com/watch?v=Uds7g3M-4lQ

    Kommentar by anno — 13. september 2015 @ 01:17

  24. @ anno 12. september 2015 19:15

    “12.09.15 Flyktingvåg sätter fart på BNP-tillväxt
    Flyktingvågen till Europa väntas ge ett ekonomiskt uppsving för de länder som tar emot flest asylsökande, som Tyskland.”

    OK – som nævnt før. så bliver tyskerne fattigere af disse tal, men det nævner den manipulerende journalist ikke.

    Jeg har ikke forstand på nationaløkonomi, men journalistens påstand giver følgende regnestykke:

    Beregning uden 0,8 mio. immigranter:

    Befolkningstal: 80,6 mio.
    Årlig BNP i alt: 3.730 mia.
    Årlig BNP pr. indbygger: 46.268 USD


    Beregning med 0,8 mio. immigranter:

    Befolkningstal: 81,4 mio. (stigning 0,8 mio.)
    Årlig BNP i alt: 3.739 mia. (stigning 0,25%)
    Årlig BNP pr. indbygger: 45.928 USD (fald i BNP pr. indbygger)


    Altså kan man læse af de begejstrede påstande om stigende BNP, at tyskerne reelt bliver fattigere af 0,8 mio. immigranter.

    Derudover kan man tvivle på den påståede stigning i BNP på 0,25%. Den er formodentlig baseret på falske præmisser. Det reelle billede er sandsynligvis et kraftigt fald, som skyldes immigranterne destruktive samfundssind og manglende ‘integrationsevner’ for at sige det mildt.

    Kommentar by traveler — 13. september 2015 @ 02:33

  25. Det kan sgu da aldrig blive nogen gevinst at lukke islam ind i et vestligt land, hvilken tumpe.

    Kommentar by LarsB — 13. september 2015 @ 10:51

  26. > traveler

    Din beregning virker ok, men som sagt – jeg er ikke den store økonom :-) ingen tvivl om ‘de’ vil finde på hvad som helst for at retfærdiggøre indvandringen.

    ‘Liberalister’ vil nok påstå at indvandrere (illegale?) der tager 3-4 megetlavtlønsjob, skaber nye arbejdspladser, til en sulteløn, der ellers ikke ville være besat. Efterhånden vil de rykke op af lønstigen og nye indvandrere vil overtage sultelønsjobbene. Altså jo flere indvandrere vi får, jo flere får vi brug for. Til sidst bor vi alle et sted og systemet bryder sammen – måske derfor vi leder efter liv i rummet :-)

    Tvivler også på at de flygtninge/indvandrere der kommer nu, drømmer om et lavtlønsjob for deres børn kan få et bedre liv. Mon ikke en stor del selv vil have det gode liv her og nu? De flygter ikke for at stå i en grillbar 12 timer i døgnet året rundt?

    Mere japansk kvinderock mens skibet går ned, alle medlemmer har rundet de 50 år – årgang 1961/62/63. Show-ya:
    PS: det gælder om at holde ud de første 110 sekunder :-)
    https://www.youtube.com/watch?v=u_K1Ru64k-4

    så er vi varmet op til ‘GALMET’ :-)
    https://www.youtube.com/watch?v=OCqE2F5atPE

    Kommentar by anno — 13. september 2015 @ 12:10

  27. Nej til integration/inklusion af de såkaldte flygtninge(læs velfærdsshoppere/bekvemmelighedsflygtninge(de er især fra menap-lande). De skal ud af landet, så hurtigt det er muligt. Indtil det sker, opholder velfærdsmigranterne sig på et asylcenter med kost og logi, men uden kontanter.

    Kommentar by F. Jensen — 13. september 2015 @ 17:39

  28. Luk grænserne og lufthavnene og send menap-velfærdsshopperne tilbage til det land(for det meste er det Tyskland), de er kommet fra. Der er ikke brug for menap-bekvemmelighedsflygtninge, og de er uønskede.

    Kommentar by F. Jensen — 13. september 2015 @ 18:11

  29. Nu elsker hele verden det svenske politi!

    https://www.facebook.com/doktornpodcast/videos/vb.314345725404999/448914278614809#

    http://www.theguardian.com/world/2015/sep/11/swedish-police-welcome-video-refugees

    Kommentar by jesper hansen — 14. september 2015 @ 06:31

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper