5. august 2009

Svend Auken, 1943-2009

Tidligt tirsdag morgen døde Svend Auken efter længere tids sygdom, og mediernes overfladiske nekrologer kolporteres sideløbende med oppositionspolitikeres humane vinkel.

Der er også en anden side af historien. Retoriske evner, folkelig appel, er selvfølgeligt vigtigt for politikere, men afgørende for eftermælet må også være, hvad de gennem sin politiske karriere har sagt og gjort. Her dumpede Auken fælt.

1980, ca.: Var i audiens hos Kim Il-Sung i Nordkorea.

(foto: Update, 29/8-02: Må man pille?)

1981: Hånede Ronald Reagan fra talerstolen: “I USA tegner der sig i horisonten en afdanket filmskuespiller Ronald Reagan, denne 70-årige handelsrejsende i konservative banaliteter og uhyrligheder, som opfatter det internationale situation, som enhver anden cowboyfilm.”

2006: Var i audiens hos Fidel Castro, og beskrev efterfølgende Castro som “en fornem fætter i Havana”, der var meget lidt optaget af “ideologiske ræsonnementer”.

Sideløbende med Aukens leflen for kommunistiske diktaturer, bekæmpede han USA af hele sit hjerte, og hans rolle under fodnotepolitikken i 1980’erne kunne ikke forsvares dengang, og slet ikke nu. Svend Auken og Lasse Budtz gik efter USA og Reagan, ikke Bresjnev, Tjernenko, Antropov og den kommunistiske østblok.

Det lykkedes ikke Svend Auken at blive statsminister, og det skal jeg være den sidste til at beklage. Poul Nyrup var, sine mangler til trods, et klart bedre alternativ end Auken. Mindre ideologisk, mere jordnær – sagligere.

Aukens ideologiske arv hang ved til det sidste. Hvor Cuba i 2006 var et land der sikrede “sociale menneskerettigheder”, så var Polen under konservativt styre året efter, et land der “bevæger sig utroligt meget på grænsen” af menneskerettighederne, blandt andet overfor “tidligere kommunister”.

Den følelsesmæssige tilgang til politik, fortabte sig aldrig, og det var lidet overraskende, at han som miljøminister i slut-1990’erne talte om den kommende katastrofe med en retorik kendt fra vækkelsesmøder. Det samme ville han have gjort i ethvert andet ministerium.

Sidst i karriere blev han mindre analytisk, og mere overfladisk, og det er det jeg især husker ham for. Den perfide Bush-basher, den stædige forsvarer for Michael Moores venstreradikale kulturkritik, og en mand der lød mindre begavet end han var.

(Auken om Bush; Go’ Morgen Danmark, TV2 9/12-05)

Svend Aukens politiske virke sluttede med engagement i Kirkeasyl. Her kunne hans meta-religiøse engagement folde sig ud, og set herfra så var det en passende afslutning – her gjorde han ingen skade.

Oploadet Kl. 14:32 af Kim Møller — Direkte link49 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/7045/trackback

49 Comments »

  1. Endelig kan jeg sove roligere. Jeg er et fredeligt menneske, der kun ønsker alt godt for mine medmennesker, men når det kom til SA var det slut med min gode søvn.

    I drømme lukkede mine store bondenæver sig om skiderikkens gribbehals til hans dumme øjne poppede ud af deres ækle indfatning. En grim drøm, hvor jeg svedte i stride strømme.

    Nu har jeg fred, ikke for hans eftermæle, men trods alt for yderligere forbrydelser mod Danmark fra hans side. Må han syde i helvede til evig tid.

    Børge.

    Kommentar by Børge — 5. august 2009 @ 14:51

  2. Nogle opgaver er uløselige må jeg erkende, fx ville jeg ikke kunne skrive en positiv nekrolog om svend auken, for jeg kan ganske enkelt ikke finde noget positivt at sige om denne mand.
    Det faktisk en forfærdeligt oplevelse, ikke bare at kunne finde det mindste positive at sige.
    Jeg bliver totalt tavs når nogle siger, det dog frygteligt at svend auken er død, for jeg kan ikke finde noget positivt at sige fx ja, han var jo en god……eller han var god til…..eller han har gjort det gode……eller han var…..intet kan jeg sige af godt, uden at lyve!
    Jeg ved ikke om auken var god mod dyr, men det ville så også være den eneste positive kommentar, jeg ville kunne komme med!
    Beklager, jeg er bare ikke god til at lyve, det bare sandheden.

    Kommentar by li — 5. august 2009 @ 15:04

  3. Jeg synes det er ganske passende at vente med den skarpeste kritik af manden til hans død er lidt på afstand.

    Dét er “anstændighed” i den originale betydning af ordet.

    Auken var trods alt ikke diktator. Hans magt i folketinget og medierne skyldtes den opbakning han havde blandt sine kolleger og i befolkningen.

    Når historien engang skal skrives, er der ting der vil skulle siges. Men lad det ikke være i dag!

    Kommentar by Vagn Henning — 5. august 2009 @ 15:09

  4. Svend Auken må stadig have været i voksealderen i 1980, da han var i Nordkorea. Ihvertfald voksede han – ifølge fotoet – efterfølgende ca. 20-30 cm.

    PS. Forklaringen er naturligvis, at Auken på fotoet er reduceret i højden, så han ikke rager alt for meget op i forhold til “den kære leder”…

    Kommentar by Anne Larsen — 5. august 2009 @ 15:19

  5. En dygtig retoriker, en falsk ven af “den lille mand”, i praksis ligesom Ritt Bjerregaard en kommunist, der havde indset, at det var smartere at arbejde inden for systemet – det gav flere resultater og en langt højere levestandard og respekt.

    Alle har travlt med at fortælle om, hvor flink og morsom en fætter, han var, men hans politiske eftermæle bliver ikke bedre end Anker Jørgensens.

    Kommentar by Crass Børsting — 5. august 2009 @ 15:19

  6. For sine nære var Svend sikkert et godt og spændende menneske. Som politiker i Danmark og for danskerne gjorde han mere skade end godt. Alene hans støtte til at betale raske erfarne mennesker for at holde sig ude af arbejdsmarkedet har gjort os alle meget fattigere (efterlønnen) og det idiotiske nasse-system lider vi stadig under.

    Kim, dit gode blogindlæg ville være endnu bedre med flere konkrete udtalelser – f.eks. fra Nordkorea-besøget (hvis de findes), hans retorik i forbindelse med opbyggelsen af miljøemperiet og Bush bashing/Michael Moore-støtte. Fornuften i at besøge landet kan diskuteres – men uden sammenligning kan man jo se at Bill Clinton i dag/igår besøgte Nordkoreas diktator i Pyongyang.

    Kommentar by Frihed — 5. august 2009 @ 15:20

  7. “En pæn nekrolog”. Pittelkow balancerer ganske godt på sin knivsæg idag:

    http://jp.dk/opinion/pittelkow/article1771551.ece

    Kommentar by wied — 5. august 2009 @ 15:33

  8. -> Frihed

    “Kim, dit gode blogindlæg ville være endnu bedre med flere konkrete udtalelser – f.eks. fra Nordkorea-besøget (hvis de findes), hans retorik i forbindelse med opbyggelsen af miljøemperiet og Bush bashing/Michael Moore-støtte.”

    Der er ikke noget på nettet med Auken ifm. Nordkorea og Cuba-besøgene, men jeg kunne formentligt komme videre, hvis jeg tog en dag på Statsbiblioteket. Kan godt være jeg gør det ved lejlighed – ikke noget man lige gør. Uden præcise henvisninger er det som at find en nål i en høstak. ABA har formentligt en del materiale, men så skal jeg til København, og afsætte mere end to dage. Hvis jeg overhovedet kan få clearing.

    Jeg har masser i arkivet om Bush-bashingen/Moore-støtten, men valgte ikke at linke. Se evt. http://www.uriasposten.net/?cat=80. Miljø-citaterne må kunne findes på Infomedia, men sålangt strækker min interesse sig ikke om lige netop det område.

    Kommentar by Kim Møller — 5. august 2009 @ 15:34

  9. Fint at du perspektivere Aukens eftermæle på denne lødige facon.

    Kommentar by intel — 5. august 2009 @ 15:39

  10. Ikke at forglemme, at da han tiltrådte som miljøminister, kørte han privat i verdens mest forurenende bil, en østtysk Wartburg. Det anså Auken ikke som et problem. “I skal ikke gøre som far gør, men som far siger”

    Kommentar by Slyrgraff — 5. august 2009 @ 15:41

  11. Glemt er heller ikke at Svend Auken’s små lokale fjernvarmeværker i dag har ødelagt økonomien for hundredevis af familier over hele sjælland.

    Kommentar by Martin — 5. august 2009 @ 15:48

  12. Partilederrunden op til valget, hvor han sad og løj om Norges udenrigsminister. Stænge kjæften på Uffe. Det var tydeligt at se, at det var løgn.

    Efterfølgende måtte kustoden Ritt gang på gang forklare..: Svend mener

    Kommentar by tavsen — 5. august 2009 @ 15:49

  13. Lad ham komme i graven, førend vi skriver yderligere. Ved nærlæsning af nekrologer finder jeg allerede mange dualismer og diskrete ordspil, og I behøver ikke at frygte, at alt ender i glansbilledmaleri.

    Svend Auken havde i sin sidste tid travlt med at forberede sit eftermæle, men nåede ikke at afslutte selvbiografien. Det var måske nådigt for eftermælet. Som lady Di’s tidlige død var det for hendes.

    Tiden løb fra Svend Auken på mere end en måde, men behovet for opmærksomhed var usvækket. Som søsteren Margrete engang sagde i et interview med en blanding af munterhed og alvor i stemmen, troede han selv på det, han sagde. Måske.

    Kommentar by Mette — 5. august 2009 @ 16:07

  14. Endelig er Svend Auken død…det var han længe om den landsforræder. Hvis nogen professionelt har medvirket til at ødelægge og spolere vores fædreland til de kaotiske forhold, som hærger landet i dag, så det Svend Auken som har bidraget til det.

    Kommentar by Gideo — 5. august 2009 @ 16:52

  15. SIDSTE NYT – BREAKING NEWS!!

    Det forlyder fra Ritzaus afdeling i helvede, at fanden (den gamle) er konverteret til islam. “Efter at helvedes yngel er vendt tilbage, er der ikke længere plads til ualmindelig almindelig ondskab i form af mord, cancer og udbredt elendighed”, lyder det fra helvedes afgående hersker.

    “Undertegnede, der ellers indtil i dag, har nydt titlen af ondskaben selv, må se mig besejret!”. “og ikke nok med det” – forlyder det videre. “Den nye norm for, og indehaver af den yderste ondskab, har bebudet, at hans søster ”læderluderen”, også vil tage ophold i helvede efter udslidning på markedet for politisk prostitution”.

    “Det er ganske enkelt for meget. Selv for mig – for fanden selv! Hvem fanden gider være fanden med udsigt til tab af al rang, ære og skarphed?”

    Fra deres udsendte:

    Børge.

    Kommentar by Børge — 5. august 2009 @ 17:26

  16. For nu at smyge noget positivt ind.

    Lad denne tråd være til skræk og advarsel, så at den såkaldte kulturelite besinder sig i tide og indser, at de er gået for langt i deres arrogance og uansvarlighed.

    Om ikke andet så for eftermælets skyld. Mange står til at blive flået og lagt på hjul og stejle, jeg behøver ikke at nævne navne, for de ved det allerede. Skynd jer til håndvasken, bette børn.

    Kommentar by Mette — 5. august 2009 @ 17:52

  17. Tænk at han kørte i Wartburg. Det anede jeg faktisk ikke.

    Kommentar by Enkefru Madsen — 5. august 2009 @ 17:59

  18. Jeg kan ikke lide at tale ondt om et menneske, der lige er dødt, mest af alt fordi jeg har ondt af hans familie, men jeg KAN heller ikke finde noget godt at sige om Auken, så jeg vil ganske enkelt stoppe her og ikke kommentere Aukens eftermæle yderligere.

    Hvad hans politik angår, tjaa, hans ideer har ikke på nogen måde medvirket til at gøre Danmark til et bedre sted at leve – og skal vi så ikke bare lade det blive ved det.

    Ellers er jeg helt på linie med Mette. Det er ved at være sidste udkald, hvis vores såkaldte “elite” vil gøre sig håb om at forbedre deres eftermæle. Jeg nærer intet håb om, at disse mennesker kan bringes til fornuft, men jeg tvivler heller ikke på, at de til enhver tid vil sælge sig selv – om nødvendigt billigt. Når det går op for dem, at multikulten ingen fremtid, vil de fleste af dem forlade den synkende skude, som de rotter de er.

    Kommentar by Mackety — 5. august 2009 @ 18:27

  19. at multikulten ingen fremtid ‘har’. Det var det der skulle stå.

    Kommentar by Mackety — 5. august 2009 @ 18:29

  20. Han var på mange måder en oratorisk begavelse, hans giftige spydigheder var legendariske, omend sædvanligvis ikke velplacerede. Hans politiske forståelse var omvendt proportional med hans begavelse, desværre.

    Han brændte for sagen, og som alle andre ildsjæle havde det nok været fornuftigt at skrue lidt ned for blusset, og lidt op for fornuften.

    Hans arvtager, skrigeskinken Mette Frederiksen, er også en ildsjæl, men besidder desværre hverken hans begavelse eller humor. Hans søster bør nok forbigås i nådig tavshed….

    For så vidt angår politiske spydigheder tror jeg alligevel, at højdepunktet var: “Der er ingen huller i hendes uvidenhed”.

    Sagt om Pia Kjærsgaard af Mogens Glistrup, også denne en svært begavet mand med begrænset politisk fornuft.

    Hvorimod Pia Kjærsgaard, i det lange løb, har anvendt de evner, hun nu har, betydeligt mere effektivt end Auken og Glistrup, uden sammenligning i øvrigt.

    mvh hp

    Kommentar by hp — 5. august 2009 @ 18:38

  21. Rettelse:
    Det var Kim Il-Sung han besøgte.

    Forresten fandt jeg denne ret sjove blog med et ret omfattende arkiv.
    http://medderesegneord.blogspot.com/
    “Med deres egne ord
    Danske venstreorienterede om deres syn på demokrati, frihed, proletariatets diktatur, vold & revolution”

    Kommentar by Anders Kusk — 5. august 2009 @ 18:44

  22. Politisk forståelse = politisk højreorienteret

    :lol:

    Kommentar by Århusianer — 5. august 2009 @ 19:10

  23. Fornem karakteristik – Jeg kunne ganske enkelt ikke lide manden. Var i retorik med ham flere gange. Stor skuespiller.

    Kommentar by dommedag — 5. august 2009 @ 19:22

  24. Der er noget ualmindeligt hovent, perfidt og uappetitligt ved hele den familie!

    Kommentar by morlille — 5. august 2009 @ 19:51

  25. Respekt – også efter ens død – er noget man gør sig fortjent til og det har auken ikke fortjent i mine øjne.
    Hans død?
    Danmark – venstrefløjen
    ……1 – 0…….

    nu kommer vi af med mareritt her til kommunalvalgt til november og så ryger hun ud i glemslen og så mangler vi bare at komme af med lykketoft…det lysner i horisonten især fordi, at typer som det skingre tågehorn mette frederiksen står som afløsere for de afgående dinosaurer i socialakrobaterne..

    Kommentar by Mike — 5. august 2009 @ 20:31

  26. Efter mediernes opmærksomhed at dømme, skulle man tro, at Danmark havde mistet en stor statsmand.

    Og så var det bare Svend Auken…

    Kommentar by Jern-Henrik — 5. august 2009 @ 21:33

  27. @24
    Ja, Bjerregaard har valgt at trække sig, hvilket nok er den klogeste beslutning, hun nogensiden har foretaget.
    Nu kommer hun jo ikke til at leve i armod: Ministerpension, EU-kommissær-pension, overborgmesterpension, og sikkert en række andre fordelagtige ordninger.

    Kunne man håbe, at mine københavnske medborgere også stemte forbi Klaus Bondam, Mikkel Warming, Bo Asmus Kjeldsen osv.
    Desværre næppe realistisk, da de samme personer har sørget for massiv bosætning i kommunen af kulturberigere, der naturligvis stemmer på de, der sørger for at forgylde dem med billige lejeboliger og evig forsørgelse, også til deres familiesammenførte.

    Kommentar by hp — 5. august 2009 @ 22:04

  28. En mand der kan kalde Reagan, som vandt den kolde krig “70-årige handelsrejsende i konservative banaliteter” og samtidig kalde den skæggede diktator i Cuba “en fornem fætter i Havana”, har intet forstaaet i sin levetid og var et skvadderhovede af den værste slags.

    Kommentar by Marius — 5. august 2009 @ 23:22

  29. En Quisling er død
    Ingen grund til tårer over hans afgang

    Kommentar by Nosferatu — 5. august 2009 @ 23:51

  30. Synd for hans fsmilie, som ethvert dødsfald er. Afsked med et af de mest arrogante magtmennesker der har været i Filketinget. En bekendt der har sin daglige gang derinde fortæller at Auken som den eneste bragte sin politik med i privatlivet. Der findes utallige romantiske alliancer på tværs af partiskel. Normal hilser man på hinanden, uanset omhvor man sidder i salen når man mødes på gangene. Auken gik forbi sine politiske modstander uden at se dem.

    Lav en klumme om ham næste år ved samme tid Kim.

    Kommentar by PeterK — 6. august 2009 @ 09:00

  31. Auken var givetvis et fint menneske, men han tog rent faktuelt fejl i stort set alt han indlod sig politisk på i hele sin politikertid.

    Jeg er sikker på at hans familie savner mennesket Sven og fred være med det, men jeg ser ingen grund til at glorificere politikeren Sven Auken, totalitarist i fåreklæder og røvslikker på international diktarorer og massemordere.

    Kommentar by DaLi — 6. august 2009 @ 10:02

  32. Mackety skriver.

    “Hvad hans politik angår, tjaa, hans ideer har ikke på nogen måde medvirket til at gøre Danmark til et bedre sted at leve” –

    Ja sådan må det være. Hvis en politiker gør landet til et bedre sted at være, så har han været en god politiker. Om han er velbegavet eller ej, er fuldstændigt ligegyldigt.

    Jeg talte engang imod ham på et popitisk møde på Skjoldhøjkollegiet
    i Århus, og da jeg ville afslutte og give ham hånden efter mødet, vendte han bevidst ryggen til mig og skyndte sig ud af døren. Fej var han også. Ingen roser fra mig. Men det er rigtigt, det kan jo være, han var god mod dyr.

    Kommentar by dommedag — 6. august 2009 @ 15:05

  33. Undskyld, man hvad mener du egentlig med “Meta-religiøs”? Har du viden om et bevidsthedsplan, som befinder sig hinsides den religiøse erfaring?

    Kommentar by Freddy — 6. august 2009 @ 17:59

  34. Svend Auken fejlciterer
    http://www.youtube.com/watch?v=3aCjjAbdrvk

    Desværre flytter kameraet over på Uffe, men ikke hvor man kunne se Uffe’s forbløffede ansigtsudtryk

    Kommentar by tavsen — 6. august 2009 @ 21:11

  35. Svend Auken kæmpede en brav kamp for den fugl, der blev socialdemokraternes maskot. Skarven er helt igennem socialdemokrat. Den henter sit bytte i det af andre samlede udbytte ved hårdt arbejde, når den går i fiskernes net efter føden. En gratis omgang. Det værste er, når de skal af med resterne igen. Der, hvor de skider, går alting ud. Skarven fik blandt tænkende mennesker navneforandring til svauken.
    Når vi ikke længere kan bekæmpe Auken selv, så lad os gå efter svauken. God jagt.

    Kommentar by Montanus — 6. august 2009 @ 22:30

  36. Man behøver ikke svøbe sig i anstændighedens klæder i forhold til Svend Auken. En skiderik er en skiderik uanset om vedkommende er død eller levende. Som altid er fortællinger om venstrefløjens bedrifter bedst i deres egne nekrologer.

    Kommentar by Tolder — 7. august 2009 @ 00:17

  37. @35 Montanus
    Ja, jeg husker også svend aukens skandale fugl skarven(luftens rotte) og fredning af samme skadefugl ligesom “fredningen” af skadekvindevolder religionen iSLAM!
    Til svend aukens “ære” syntes jeg vi skulle omdøbe (luftens rotte) til SAUKEN…mere sammenlignelige eftermæle og lighedssammenfaldende kan vi ikke lade gå fra svend…
    Til minde om svend…kære venner! så omdøber vi nu Skarven til Sauken.
    Tak…nu smiler jeg tilfreds….retfærdigheden sejrede….tillykke med SAUKEN!!!

    Kommentar by li — 7. august 2009 @ 00:58

  38. Nej..nej..Rottefuglen skal selfølgelig hedde SKAUKEN, det nemmere, og det passer SKAUKEN..ja.
    Jeg husker jeg her på bloggen før har beskrevet den forhenværende Fugleø i Sortdamsdosseringen på Nørrebro i København som en frodig lille bitte ø med mange fugle og altid fire tilbagevendende fiskehejre som stolt stod på øen, men efter aukens fredede SKAUKEN indtog øen, jamen så er den i år 2009 0g et par år før blevet til en flad plante og træløs overskidt gold fugle klat ø, takke være SKAUKEN, se dette kan vi måske forhindre nu på vores bitte ø Sjælland nu hvor (sk)auken er uddød!
    Lad os alle mindes svend auken, ved at tænke på rottefuglen SKAUKEN og ikke gentage fredningen af lignende iSLAM skidende “gøgeunger”!!

    Kommentar by li — 7. august 2009 @ 01:23

  39. lad li blive kulturminister i stedet for Pia :-)

    Kommentar by Kimpo — 7. august 2009 @ 12:01

  40. Kære li.
    Det er lidt for smart en måde at stjæle og omlave andre folks ideer på.
    Jeg har givet skarven navn efter SV. AUKEN, så den hedder svauken.
    Hvordan du kan synes, at skauken er bedre, forstår jeg ikke helt.
    Men du kommer let til Kimpos kulturministerpost ved at kopiere andre tænkende menneskers produkter. Det er måske også dig, der har skrevet Janteloven og Ohms lov?
    SVAUKEN er dens navn.
    Find et andet felt at slå dit eget navn fast på.

    Kommentar by Montanus — 7. august 2009 @ 13:52

  41. @40 montanareol…bla-bla

    tag en stikpille og skrid i seng.
    Lad være med at stå op før din pms er forsvundet/aftaget..

    Kommentar by Mike — 7. august 2009 @ 16:11

  42. @Martin #11

    “Glemt er heller ikke at Svend Auken’s små lokale fjernvarmeværker i dag har ødelagt økonomien for hundredevis af familier over hele sjælland.”

    Der blev lovet billigere varme (stordriftsfordele), da fjernvarmeværker blev tvunget ind under det kommunale. Gik som forventet, når socialdemokraktiske pampere skulle have løn. Varmen steg.

    Forhåbentlig kan den globale opvarmning hjælpe.
    —–

    Den gode Auken var en dyr mand. Hvem husker ikke dagpengeskandalen fra 70’erne. Hvor han som arbejdsminister lod sine venner i Arbejdernes Landsbank stå for dagpengene. Det tabte staten enorme summer på i tabt renteindtægter.

    Som miljøminister overskred han også altid budgetterne.

    Overskridelse på 205 millioner

    “Merudgiften på Miljø- og Energiministeriets område skyldes overvejende tilskud til nødlidende varme- og kraftvarmeværker.”

    http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_fremsaettelse/L147.htm
    —-

    Overskridelse på 2,6 milliarder

    “Merudgifterne på Miljø- og Energiministeriet skyldes primært vedtagelse af elreformen (1,2 mia.kr.) samt indgåelse af aftale med Naturgas Syd og DONG om overdragelse af Naturgas Syds virksomhed til Dangas (1,6 mia.kr)”

    http://www.folketinget.dk/Samling/19991/lovforslag_fremsaettelse/L180.htm
    —–

    Thor Pedersen fik heldigvis sat en stopper for overforbruget i Miljøministeriet sidst på året 2001

    sparet over 200 millioner

    http://www.folketinget.dk/Samling/20012/lovforslag_fremsaettelse/L50.htm

    Kommentar by tavsen — 7. august 2009 @ 16:38

  43. Ja, (gisp) nogen tillod sig at være mod et af “ikonerne”.
    Så vil jeg da tillade mig at sige at jeg finder de fleste af “li’s” indlæg inderligt ligegyldige og skingre men hun/han ? har da helt sikkert sine “fan’s” og sine øjeblikke.
    Forøvrigt lettere morsomt at pms bliver inddraget, for hvis der da noget den “kære” li minder om ,så er det da en konstant pms, for fuld udblæsning.
    Forøvrigt er hele det der Skarv halløj da helt ude af proportioner, der er godt nok andre og større trusler mod fiskebestandene.

    Kommentar by Peter B. — 7. august 2009 @ 16:39

  44. Ja, Kejser Svend var en dyr mand for danskerne. Socialdemokraternes samlede skyldfølelse over kongemordet var større end deres ansvarsfølelse overfor samfundet og skatteydernes penge. Derfor fik Svend lov til fuldstændig uantastet at opbygge sit miljøimperium, som nu har det trygt og godt under Klima-Connies auspicier. Nu da klima er en religion med ypperstepræster, afladshandel, gabestok for tvivlere, og bandlysning af kættere, er posten som miljøminister et sikkert hit i mange år frem. Det må være bittert for Auken, at vide at han hverken skulle lede eller deltage i klima popmødet til December.

    Kommentar by PeterK — 7. august 2009 @ 22:33

  45. Bemærk hvordan de røde og lyserøde har travlt med at beskrive ham på “de menneskelige kvaliteter” og som “Danmarks første rigtige miljøminister” et cetera, mens al kritik fejes af bordet som værende respektløst imod de døde.

    Et eksempel er Poul-Hennig Kamp på ingeniøren som desværre lader sine politiske preferencer skinner for klart igennem.

    http://ing.dk/artikel/100289-svend-auken

    ing.dk’s webredaktion lader sågar til at have fjernet indlæg i kommentarerne.

    Kommentar by Peter BP — 9. august 2009 @ 13:07

  46. @40 Kære Montanus
    Jeg har overhoved ikke stjålet noget som helst, men hvis du syntes Skarven officelt skal have navnet Svauken, jamen, så skal jeg da være den første til at støtte dig i at få Skaven officielt omdøbt. Jeg syntes bare Skauken er bedre fordi jeg desværre ikke tror på en officiel omdøbelse! af denne skidt-fugl og derfor ville Skauken være bedre, fordi hvis du bruger Skauken, vil uvidende rette dig, men du kan så sige nej, nej det er SKideAUKEN’s fugl! og så komme med sammenligningen mellem Auken og rottefuglen og aukens fredning af fuglen og andre utålige politiske korrekte “fredninger” idioten har “beriget” os med. Det var bare det jeg havde i tankerne.

    Og nej, jeg har ikke noget som helst med janteloven eller Ohm at gøre, men til din oplysning kan jeg tilføje, at janteloven er formuleret af Aksel Sandemose og Ohms lov er navngivet efter Georg Simon Ohm, så skulle det vist være på plads.

    Forøvrigt har jeg ingen planer om at blive kulturminister eller få mit navn banket! på plads af nogen som helst og da slet,slet ikke af politiske korrekte.

    Kommentar by li — 9. august 2009 @ 14:05

  47. @43 Peter Bøvs!

    Scroll………out

    Kommentar by li — 9. august 2009 @ 14:06

  48. #47 Li.
    Ja naturligvis , ret enkelt.

    Kommentar by Peter B. — 10. august 2009 @ 12:31

  49. Glem endelig ikke også at nævne Svend Aukens landsskadelige virksomhed med at gøre Danmark frit for atomkraft. Se mere her: http://akraft.dk/debat.htm og her: http://akraft.dk/myter.htm

    Kommentar by Rammu — 11. august 2009 @ 00:46

RSS feed for comments on this post.