27. maj 2016

To hektar frodig eng i det fynske, 26. maj 2016

Jeg har tidligere truet med at vise lidt mere af matriklens frodige natur, og torsdag blev dagen hvor jeg satte en vidvinkel på Canon’en, og gik en langsom rundering med altid glade Samson i hælene. Herunder en række billeder. Navnene skal tages med forbehold.

(Storkronet ærenpris)

(Gul anemone)

(Almindelig mælkebøtte)

(Kulsukkerrod, ses i store mængder)

(Tusindfryd)

(Ikke tørlagt mose-agtigt område, med det der ligner Lupiner. I baggrunden en hochsitz)

(Bagvejen i ly af Elletræer. Væltede træer med masser af liv)

(Engen, ofte fugtig. Å-rende ved piletræerne til højre)

(Piletræer langs havens to å-render, formentligt Hvid-pil)

(Næsten tilgroet sti, blandt andet med Stor nælde)

(Stor nælde, her lægger Nældens takvinge sine æg, Danmarks nationalsommerfugl)

(Den tidligere ejers 90 vinstokke, som Rådyrene elsker)

(Stor blødvinge på Buketspiræa)

(Hestesko-vandnymfe)

(Stor flagspætte med 24 mm-objektiv er en umulig opgave)

Oploadet Kl. 01:13 af Kim Møller — Direkte link22 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/73796/trackback

22 Comments »

  1. Herlig natur,sikken en afslutning paa Mai,nu kan vi jo saa bare se frem til Juni

    Kommentar by dunk — 27. maj 2016 @ 01:55

  2. http://www.festabc.dk/1/o-den-sk%C3%B8nne-sk%C3%B8nne-maj

    Kommentar by Peter Buch — 27. maj 2016 @ 05:23

  3. https://www.youtube.com/watch?v=_yz7RTeVZUc

    Kommentar by Peter Buch — 27. maj 2016 @ 05:27

  4. Som vanligt skønne billeder.

    Kommentar by Henrik True — 27. maj 2016 @ 08:12

  5. Under det du kalder “lupin” (synes ikke det ligner, da lupinblade sidder i “stjerne” https://en.wikipedia.org/wiki/Lupinus ) har du fotografereret padderokker.

    Din “gule anemone” kunne være en ranunkel: http://naturplan.dk/foto/preview.php?id=8417&photo=bidende%20ranunkel%20%28ranunculus%20acris%20ssp.%20acris%29

    Kommentar by M — 27. maj 2016 @ 08:31

  6. -M

    Lupinerne er ikke i blomst, og ses kun på oversigtsfotoet. Den under kan sagtens være en Padderokke.

    Gul anemone er vist også en ranunkel, men tjekker det lige ud. Der må være noget med højden. Dit foto ligner perfekt, men det gjorde det foto jeg bestemte den efter også. Politikens guide-serie.

    Kommentar by Kim Møller — 27. maj 2016 @ 08:42

  7. En rigtig mand skal eje et stykke jord :-)

    Kommentar by Svend — 27. maj 2016 @ 10:04

  8. Det rene paradis.

    Kommentar by Crass Børsting — 27. maj 2016 @ 10:58

  9. Lupinerne blomsterer i Nordsjælland nu. Jeg elsker dem.
    Maj og august er de bedste måneder.
    Maj er hele det kedelige vinterhalvår værd.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 27. maj 2016 @ 11:11

  10. Hvor meget jord har du købt ?

    Kommentar by mb — 27. maj 2016 @ 12:26

  11. Passer lige til Kim Larsens nye sang- Moder Jord

    Kommentar by k.m. — 27. maj 2016 @ 13:19

  12. Jeg under dig dit paradis.

    Kommentar by denonde — 27. maj 2016 @ 13:30

  13. Lupinerne kan det ikke være Gederams? De står gerne i store grupper og bliver vildt flotte (lyserøde blomster) under blomstringen.

    Måske er der for lidt lys til dem der, men det er også et gæt.

    Kommentar by Martin — 27. maj 2016 @ 17:12

  14. Skønne billeder. Grøn politik lever og har det godt i Danmark.

    Kommentar by tavsen — 27. maj 2016 @ 17:31

  15. #13 Martin, jeg tror at du har ret. Jeg tænkte på dem tidligere, men kunne ikke huske navnet. Fine “ukrudtsplanter” :-)

    Kommentar by Hr. Naturli' — 27. maj 2016 @ 18:04

  16. Kim,du skal da til at dyrke vin, inden stokkene forsvinder helt.

    Kommentar by Perp747 — 27. maj 2016 @ 19:34

  17. Der er 22.000 m2, de 20.000 fugtig eng.

    Kommentar by Kim Møller — 27. maj 2016 @ 19:54

  18. Kim, du skal da sætte stærekasser op. 20.000 kvm eng giver plads til mange par. Hvis i sætter et par køer ud er der chance for viber.

    Det ser fedt ud – tillykke med det.

    Kommentar by Martin — 27. maj 2016 @ 20:10

  19. Jamen for Pokker da Kim, I har jo plads til en hel flygtningelejr! Der er masser af skattegrunker i det og det gavner økonomien, har jeg læst. Hvad venter I på?
    Nå, dårlig spøg til side. Hold dig til gøgen på matriklen, som du viste for nylig. Den er ganske vist også en redeparasit, men dens kukken er meget stemningsfuld.
    Tillyke med stedet. Det ser dejligt ud :-)

    Kommentar by monse — 27. maj 2016 @ 20:28

  20. -> Perp

    Den forrige ejer forsøgte i ti år, og jeg er ikke den store vindrikker, så det får lov til at passe sig selv. Rådyrene kan æde bladene. Måske planter jeg en stok eller to i drivhuset.

    -> Martin

    Jeg så nogle i Plantorama, men jeg vil nok forsøge med forskellige kasser. Her købte jeg i øvrigt en masse luksus-frø og fem kilo nødder. Spætterne skal ikke dø af sult på min vagt.

    Køer er nok lidt for ambitiøst. Vi har planlagt at få høns, og mon ikke det også med tiden bliver til et par geder. Problemet er lidt, at alt tager tid, og jeg i perioder står med det hele alene.

    -> monse

    Det er tæt på at være perfekt. Skønt at følge årstiderne.

    Kommentar by Kim Møller — 27. maj 2016 @ 21:33

  21. 6 Kim Møller,

    Det var ikke blomsten, men bladene jeg forsøgte at beskrive på lægmandssprog som “stjerneformede”. Det hedder vist rigtigt “kransstillet” eller noget i den dur. Som her:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lupinus#/media/File:Lupin_Leaf.jpg

    De vækster jeg ser på dit billede har blade der stritter ud fra stilken alene eller i par. Som 13 Martin skriver, ligner de mere gederams.

    Ja, Gul anemone hører til ranunkelfamilien og har artsnavnet “anemone ranunculoides” (den ranunkellignende anemone). Men man kan kende den fra den blomst der i daglig tale kaldes ranunkel, på bl.a. bladene, der ligner hvid anemones blade.

    Den gule anemone er ikke så almindelig at støde på da den kræver god fed jord (ligesom den blå anemone i Kaj Munks sang), mens man ser ranunkler overalt…

    Tak for idylliske billeder.

    Kommentar by M — 28. maj 2016 @ 09:39

  22. Kim Møller 20: “Her købte jeg i øvrigt en masse luksus-frø og fem kilo nødder. Spætterne skal ikke dø af sult på min vagt.”

    Der talte den onde højreorienterede fugleforkæler. Det må være lige som med de farlige gamle damer på Østerbro som Anna Mee har advaret imod… jeg tør vædde på at de sniger sig rundt og fodrer ænder i Østre Anlæg.

    Gad vide hvor mange autonome der har købt så meget som fem kilo nødder til en flygtning?

    Kommentar by M — 28. maj 2016 @ 09:49

RSS feed for comments on this post.