14. juli 2016

Sommer i Danevang, 14. juli 2016

Det er min første sommer her i Gammel Korup, og jeg kan ikke gå en tur på matriklen uden at støde på nye vækster. Brændenælderne står visse steder i to meters højde, og den sædvanlige runde er ikke farbar. På sigt skal jeg have anlagt en sti langs skellet og et par stikveje på engen, så der kommer lidt struktur på det.

Engen er frodig, og og det høje græs suppleres overalt af Tidsler, Valmuer, Marguritter og Eng-Brandbæger. Tidslerne er et hit hos insekter, men da jeg var ude i går var Eng-Brandbæger eftertragtet. 50-100 sommerfugle omkring få planter, særligt de almindelige Græsrandøje og Engrandøje. Derudover sås enkelte Nældens takvinge, Lille kålsommerfugle og Skråstregbredpande.

(Nældens takvinge på tidsel)

(Eng-Brandbæger)

(Engrandøje og Græsrandøje på Eng-Brandbæger)

(Skråstregbredpande på Eng-Brandbæger)

Bagerst på grunden op mod marken i højt krat, står 10-12 træer fyldt med Fuglekirsebær. Kirsebærtræet i haven blomstrede fint, men er nu tømt for bær. Blommetræet står fint, og til efteråret vil der også være spiselige æbler. Solbærene er snart klar, og Brombærene er på vej. Alt vokser desværre ind i hinanden, og vi har lang vej igen før det ligner Søren Ryges have. Ligusteren i bedet skal væk, så roserne kan få plads. Kaprifolien står lidt dumt, men lader den nok stå af hensyn til fuglene. Clematisen må godt give lidt farve omkring Enebærbuskene, som jeg lader stå, da de er stedsegrønne og giver ly til småfuglene.

Generelt vokser alt hurtigt, bortset fra det jeg selv har plantet. Kæmpesolsikkerne ved drivhuset, som jeg nidkært plantede med den mindste af drengene døde i lav højde, og prydplanterne jeg plantede i forhaven bliver næppe som billederne på forsiden af frø-pakken. Det går nogenlunde med Dahlia’erne ved terrassen, men Samson har gravet en del op. Selvfølgelig bedre end flere huller i græsplænen, men…

(Fuglekirsebær)

(Brombær)

(Blommer)

(Clematis)

Vi kom lidt sent igang med det relativt store drivhus, det i skrivende stund ligner Randers Regnskov. Tomater, Agurker og Chili står fint – resten var mest for underholdningens skyld. Næste år vil vi prioritere pladsen.

Ellers går det stille og roligt. Samson er blevet ni-ti måneder, og det er undertiden lidt forstyrrende med 40 kilo legesyg hvalp. Han får masser af motion, næsten dagligt i en af områdets mange hundeskove. Spætterne fouragerer på nødderne hele dagen, og ungerne kommer nu også til fodercentralen. Naturen går sin gang, og det passer mig fint – særligt når jeg kan se det fra første parket med mad fra grill og en kold Willemoes.

(stor flagspætte, juvenil)

(Drone ved matriklens udkant, 8. juli 2016)

Oploadet Kl. 16:47 af Kim Møller — Direkte link21 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/74670/trackback

21 Comments »

  1. Den drone er en DJI inspire 1 der koster omkring 30.000 kr, man skal nok være en form for medie-bureau for at have råd til sådan en..
    Dermed ikke sagt at du skal gå ud og købe et haglgevær hvis det nu bare er naboens legetøj, men prisen kan måske give et hint om hvem der ejer den.

    Kommentar by per — 14. juli 2016 @ 17:01

  2. I har forhåbentlig betalt ” de fynske grønne lunde ” kontant. Fru Bendixen bliver næppe genvalgt til folketinget efter sin charmetur til tyrkiske besatte Nordcypern.

    Kommentar by dansker — 14. juli 2016 @ 17:12

  3. Igen: flotte billeder!
    Hvis udviklingen fortsætter som nu, så skal du snart have et højt strømførende hegn rundt om parcellen for at beskytte og bevare idyllen!

    Kommentar by Birger Jensen. — 14. juli 2016 @ 17:26

  4. Den drone, kan det være 24/7’s nye legetøj

    Kommentar by k.m — 14. juli 2016 @ 18:13

  5. Droneregler.dk

    http://www.trafikstyrelsen.dk/da/droneregler

    Kommentar by wilty — 14. juli 2016 @ 18:14

  6. > Kim Møller

    De første fem-seks minutter vil nok falde i din smag som amatørornitolog, særligt isfuglen der graver rede.

    https://www.dr.dk/tv/se/soeren-ryge/soeren-ryge-direkte-29

    Kommentar by Polka Charlie — 14. juli 2016 @ 20:28

  7. Dette er billeder når Danmark står i flor, der må være en nabo med jagttegn og et våben der kan aflive det flyvende monster, Danmark er befængt med parasitter som politikerne beskytter, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 14. juli 2016 @ 20:36

  8. BLACK LIVES MATTER ARE RUN BY THE UN!

    Billions with a B! Expulsions and death threats with a E and a d! :D

    “The United Nations has invited a Black Lives Matter activist to participate in a high-level debate in New York on human rights, with a particular focus on “combatting discrimination and inequalities.” ”

    https://youtu.be/GFm5yFqkoww

    Kommentar by Holger Danske — 14. juli 2016 @ 21:02

  9. Jeg er selv drone flyver, og hvis der var nogen der “aflivede” min drone fik de en gratis barbering med alle 4 propeller for fulde omdrejninger når jeg havde købt en ny, inkl intim barbering!
    Hedder ejeren derimod redox eller radio 24/7 er det naturligvis en anden sag, men det jeg siger er at man skal være 100% SIKKER (!!!) på hvis det er før man hiver geværet frem!

    Er det iøvrigt ikke sjovt så hurtigt at redox og radio 24/7 blev det samme i manges øjne? Det KAN sgu da ikke være godt for deres troværdighed at have venstrefløjsfascister ansat, men måske er de bare ligeglade fordi de ved at den alligevel ikke kan blive lavere.

    Kommentar by per — 14. juli 2016 @ 21:11

  10. Søren Ryges have, ha ha, den mand hader haver. Du må udvide din horisont.

    Kommentar by Andreas — 14. juli 2016 @ 23:26

  11. 21:11 per: Hvad kan man se med sådan en fætter som den på billedet, kameraet må ryste en del, eller hvad?

    Kommentar by Winston Churchill — 14. juli 2016 @ 23:26

  12. Faktisk kan man købe dronen for Kr 16.000 http://dronebutikken.dk/dji-inspire-1?gclid=CMOf4YX_880CFeLVcgodjF4AAQ

    Den beskrives som egnet til luft photo med sit 12 mega pixel kamera. Måske skulle du få jagttegn blot for at kunne skyde droner ned 😉

    Kommentar by John — 14. juli 2016 @ 23:27

  13. Stor flagspætte, skøn.

    Kommentar by Henrik True — 15. juli 2016 @ 06:12

  14. > Kommentar by Andreas — 14. juli 2016 @ 23:26

    Søren Ryge er ikke anderledes end alle de andre DDR-idioter. Værst var det da han havde en ‘flygtning’ til at passe en del af haven og senere en flok hættemåger rendende. Men derfor kan der jo godt være nogle interessante optagelser fra tid til anden.

    Kommentar by Polka Charlie — 15. juli 2016 @ 07:20

  15. Skøn lille fortælling – og billeder – som virker beroligende på sjælen. Danevang er unikt, og vi burde beskytte det lille, gamle kongerige med store hegn ved alle grænser. Ørkenfolk i middelalder-gevandter hører ikke hjemme i vores frodige, grønne lunde og burde returneres.

    Hunden er godt nok en charmør! En stor pelskugle, som man har lyst til at voldkramme!

    Kommentar by Kuffar — 15. juli 2016 @ 09:56

  16. Det er i øvrigt helt ulovligt at spionere på andre med droner, og kommer den ind over matriklen – eller i nærheden af – så kan den vist godt skydes ned. De vil jo få et problem med at anmelde det, for hvorfor flyver de droner ind over din matrikel..?

    Kommentar by Kuffar — 15. juli 2016 @ 09:58

  17. Der er velmenene råd om jagttegn og skyde ting ned. Nej, det er sgu for komisk.
    Hvis Hr. Møller tager jagttegn er han i ond tro. Han ved bedre. Han er oplyst og ved, at der skal være jagttider på byttet.

    Politiet skal velsagtens skyde lortet ned, hvis det krænker privatlivets fred. Eller noget…

    Skal du have fældet nogle træer i din vildmark, så lad høre fra dig.

    Kommentar by Iznogut — 15. juli 2016 @ 10:02

  18. Hunden er skøn, så vidunderlig, alt er faktisk lettere fantastisk, nærbilleder er nu noget særligt. Dronen er ildevarslende, når man tænker at måske allerede nu, men om ikke andet så indenfor et årti, så vil de komme i mikroskopisk størrelse, ja måske endda usynlige for det blotte øje, sendt af hvem som helst med ganske få ressourcer, som en flue på væggen, overvågende alt du gør. Privatliv og sikkert også menneskeheden har et par udfordringer i horisonten. Sikkert er det, at den næste store krig udkæmpes med droner.

    Kommentar by Holger Danske — 15. juli 2016 @ 10:59

  19. “21:11 per: Hvad kan man se med sådan en fætter som den på billedet, kameraet må ryste en del, eller hvad?
    Kommentar by Winston Churchill — 14. juli 2016 @ 23:26”

    Nej den har et stabiliserings-system der fjerner rystelser, men det er et vidvinkel objektiv så man skal flyve ret tæt på ting for at se noget ordentligt. Du kan søge på “DJI inspire 1” på youtube, der ligger en masse videoer optaget fra sådan en.

    Man behøver altså ikke frygte at den lurer ind ad vinduerne hvis den er langt væk, den kan kun lave store panorama/oversigts optagelser. Men det kan jo også være slemt nok hvis man har mange “fans” blandt de hætteklædte voldspsykopater. Men jeg håber da bare at den der tilhører en nabo.

    Og ja john selve dronen varierer lidt i pris, men de 30 var med ekstra batterier, ipad osv man også skal have med for at bruge den. Min egen er dog en mindre model end den der.

    Kommentar by per — 15. juli 2016 @ 21:36

  20. Clash of civilisations:
    http://www.friatider.se/f-gelungar-f-rst-r-s-ng-vid-nio-dagars-lder

    Kommentar by Peter Buch — 17. juli 2016 @ 17:32

  21. […] er planen at få lidt styr på matriklens to hektar eng. Den er i ligeså ufremkommelig som sidste år, de selvsåede piletræer er endnu højere, og det vil kræve flere dages arbejde at fjerne buske […]

    Pingback by Uriasposten » Blog Archive » En tur rundt på matriklen, 2. juli 2017 - Dengule.dk — 3. juli 2017 @ 09:45

RSS feed for comments on this post.