7. oktober 2016

Tidligere Modkraft-fotograf: Indvandrere ‘frontede’ autonome i Folkets Park – “… de var klar til at slås

Fotograf Freddy Hagen kommenterer kritikken af Peter Øvig Knudsens nye bog, tidligere omtalt her på siden. Det er yderst interessant, ikke mindst fordi Modkraft-redaktøren på daværende tidspunkt var nu afdøde AFA-leder Martin ‘Kat’ Lindblom, René Karpantschofs sjæleven. Via Ballet Magnifique.

“Det er jo sandt nok. PØK citerer folk, der ikke ønskede at deltage, vidt og bredt, og de optræder med navns nævnelse, som en del af fortællingen. Personligt mener ikke at man sådan kan afskrive sig selv fra historien, hvis man har en rolle at spille i den. Men at kritikken af PØK, omkring dette, blev orkestreret af en tidligere ledende bz’ er, nu historiker, der forsker i, og holder foredrag om radikalisering, ja, det mener jeg er dybt kritisabelt.

PØK påstår selv, at disse mennesker lever i en forestillingsverden om tiden i bz, som de selv har skabt og genfortalt, men som ikke desto mindre ikke er sand. Han påstår, at de beskytter selve bevægelsen.

Det kan jeg nikke genkendende til. I aktivistmiljøet omkring Ungdomshuset, har jeg oplevet det samme. Jeg husker endnu tydeligt etåret for rydningen af Ungdomshuset, der blev fejret med slagsmål i gaderne med politiet, på Nørrebro. Jeg ville dække begivenhederne, der begyndte på Nørrebros Runddel, men blev spredt, da politiet indhyldede området i tåregas. Nogle aktivister forsøgte at sammenstimle folk i Folkets Park, for der at tage kampen imod politiet op igen.

Men så skete der noget interessant. En gruppe indvandrere fra kvarteret, fortalte aktivisterne, at de skulle skride ad helvede til med deres vold, for imorgen ville det være dem, indvandrerne, der ville fremstå som utilpassede i aviserne. De frontede aktivisterne, og de var klar til at slås. Derfor trak aktivisterne sig. De var heller ikke mere end omkring 20 stykker.

Jeg ville skrive om denne begivenhed til Modkraft. Jeg skrev ofte, eller fotografere for Modkraft, i denne tid. En erfaringsrig tid, og en tid, jeg er taknemmelig for at have oplevet. Gode folk, søde folk, venner for livet. Respekt for det. Men historien om indvandrere, der ikke ville finde sig i ungdomshusaktivisternes forsøg på at komme i konfrontation med politiet, det ville de ikke trykke. Fordi indvandrerne generelt var på deres side, blev der sagt.

Se, det er nok det, som PØK mener, når han siger, at nogle af tidens aktivister, helt kunne glemme sandheden, fordi sagen – og ideen – var så stærk, og vigtig. Og det er vel også derfor, at man kan fyre en brosten i fjæset på et andet menneske…” (Facebook, 5. oktober 2016)

Oploadet Kl. 09:34 af Kim Møller — Direkte link11 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/76731/trackback

11 Comments »

  1. Er de autonome også autister der ikke kan skelne mellem rigtig og forkert?

    Kommentar by k.m. — 7. oktober 2016 @ 11:43

  2. Det Danske samfund har ikke mod til at udfordre to problemer der undergraver Danmark, det ene problem er de autonomes udfald mod personer og bygninger der overfaldes og smadres uden grund, det andet problem er islamisternes besættelse af Danmark med ghetto områder og indførelse af sharialove uden om den Danske grundlov, de folkevalgte lukker øjnene og beder politiet om hjælp til at oprette ro og orden, når det lykkes politiet at fremstille nogle af disse personager i retten så løslader de Danske dommere samfundsomstyrterne med et formanende ord på vejen ud af retslokalet, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 7. oktober 2016 @ 11:45

  3. Off topic: Ønsker ingen noget ondt, men hvor er det dog poetisk retfærdighed at den busfuld af utilpassede familiesammenførings-anker såkaldte uledsagede asyl-børn, denne gang selv blev ramt af deres utilpassede gakkelak-adfærd, ved ulykken på motorvejen.

    Kommentar by Frafalden moderat — 7. oktober 2016 @ 14:27

  4. “Men så skete der noget interessant. En gruppe indvandrere fra kvarteret, fortalte aktivisterne, at de skulle skride ad helvede til med deres vold, for imorgen ville det være dem, indvandrerne, der ville fremstå som utilpassede i aviserne. De frontede aktivisterne, og de var klar til at slås. Derfor trak aktivisterne sig. De var heller ikke mere end omkring 20 stykker.”

    ——————————————————————–

    Hans konklusion er, selvfølgelig, forkert. Det har intet at gøre med at indvandrerne ikke ville fremstå som utilpassede i aviserne, intet, Folkets Park er indvandrernes territorium forstås og det var det de markerede.

    Kommentar by Johnson — 7. oktober 2016 @ 14:37

  5. En sammenligning af BZ og Islam er totalt forrykt. Mig bekendt blev politiet ikke sendt i forhøjet beredskab, befolkningen blev ikke bedt om at være agtpågivende og opmærksomme i det offentlige rum. Og personligt var jeg ikke bekymret for mine ufødte efterkommer og Danmarks fremtid. Det er jeg Idag, udelukkende på grund af ISLAM.

    Kommentar by Anders Nielsen — 7. oktober 2016 @ 16:10

  6. Udviklingen i Bz bevægelsen fra 80erne frem til de autonomes gadekampe med politiet 18 maj i 93 og rydningen af ungdomshuset i 2007 er på mange måder besynderlig. Det er som om, at nok har en række ledende skikkelser i den grad overordnet formet bevægelsen, men de internt underliggende agendaer har ofte været i direkte modstrid. Jeg gik i skole med en Bz’er der kom fra et småborgerligt hjem hvor alt helst skulle se lidt finere ud end det i virkligheden var.

    Min skolekammerat var som alle vi andre meget aktiv med sunde fodbold, spejder og musik interesser, og han var vel nok den sidste man lige regnede med ville gå hen og blive hardcore Bz’er. Men det blev han og han døde også af det i den forstand, at grænsen mellem Bz bevægelsen og selvdestruktive misbrugsmiljøer var ikke eksisterende.

    I årene inden hans død kom han ofte hjem til provinsen fra København, hvor han altså som 13 årig var stukket af til for at tilslutte sig Bz’erne, og der var sgu en eller anden mærkværdig respekt og ærefrygt for denne anarkistiske samfundsnedbrydende narkoman, og selv den lokale borgerlige ugeavis skrev en besynderlig nærmest hædrene artikel om bysbarnet inkluderende et halvside foto af hans imponerende hanekam.

    Lige omkring EU afstemningen i 93 mødte jeg ham i vores hjemby, der vel på dette tidspunkt var EU positiv over gennemsnittet hvilket afstemningsresultatet for byen også viste klart. Han gav klart udtryk for, at han med alle midler ville vise sin utilfredshed hvis det blev et ja, men det nåede han dog ikke, da han døde af en overdosis få dage inden som 18 årig.

    Når jeg idag ser unge fra velbjærgede hjem bekende sig til en anarkistisk autonom politisk kultur, så tænker jeg altid på dette sidste møde med min skolekammerat, der på den ene side var den besynderligste Bz’er, men på den anden side uendeligt mere ægte end nutidens unge med samme samfundsnedbrydende holdninger, som slet ikke kan skjule deres privilegerede opvækst og borgerlige bagland og livstil iøvrigt.

    Kommentar by Pedersen — 7. oktober 2016 @ 16:58

  7. Glemte lige det vigtigste iforhold til emnet her. Min skolekammerat J var involveret i utallige slagsmål med vietnamesere, palæstinensere og sågar grønlændere, og som regel startede han selv. Han var dog ikke en klassisk racist, da han ofte omtalte sine modstandere med respekt hvilket ofte gav ham et par grønjakker på nakken, som han så også sloges med.

    Kommentar by Pedersen — 7. oktober 2016 @ 17:18

  8. Karma is a Bitch…

    Kommentar by Henrik Petersen — 7. oktober 2016 @ 17:34

  9. BZérne var sgu da en flok småforbryderiske psykopater. Tilbage i 80´erne boede jeg stadig på Nørrebro og en dag efter arbejde gik jeg forbi BZ huset i Baldersgade. Stort opbud af politi og sensationshungrende borgere. Jeg ser en mærkelig skygge der farer forbi mine øjne i en brøkdel af et sekund og bliver lidt forvirret. ca. 10-15 sekunder efter hører jeg et klonk og ser en stor møtrik ligge på asfalten hvor der er en lang flænge. Der går et par sekunder før det går op for mig at det var det der susede lige forbi mine øjne. En af BZ psykopaterne skød med slangebøsse med store møtrikker efter folk. Havde jeg fået den i tindingen ville jeg være død.

    Kommentar by Santor — 7. oktober 2016 @ 20:47

  10. Ungdomshuset i KBHs Nordvest-kvarter hærges ofte af indvandrere, der overfalder gæsterne, kaster sten mod ruderne osv. Det råber venstreekstremisterne sjovt nok heller ikke højt om. Men nej, indvandrere er ikke på nogen danskeres side, men selvfølgelig kan nogle danskere anses som midlertidigt nyttige idioter.

    Kommentar by Phil — 7. oktober 2016 @ 21:40

  11. Gu var de da psykopater på svampe og alskens medikamenter, men den overordnede politiske profil, som såvel bevægelsen selv og medierne tegnede af Bz’erne holdte ikke på personniveau. Kommer lige i tanke om en anden person fra min hjemby der ikke direkte var Bz’er, men som også udviste samme anarkistiske samfundsnedbrydende adfærd, og bla. var byens pyroman i en årrække. Han crashede engang en privatfest på en havetraktor kun iført sydstats bandana og sandaler kørene direkte igennem udestuen hvorefter han kylede en likørflaske ind i det B & O fjersyn der viste en Tyson kamp i de tidlige morgentimer, os indbudte lettere beduggede festdeltagere så måbende til altimens ‘majoren’ råbte 》I hate niggers《 hvorefter han begyndte at onanere på det smadrede fjernsyn.

    Kommentar by Pedersen — 7. oktober 2016 @ 22:27

RSS feed for comments on this post.