4. september 2009

“… en blanding af noget gammelt og foruroligende bekendt… en mulig protofascisme…”

Det er tyve år siden Muren faldt, og der går nok 10-15 år før de sidste gammelmarxister forsvinder fra debatten. Professor emeritus Curt Sørensen i dagens Information – Truslen fra højrepopulismen.

“DF har siden sin stiftelse for det første udfoldet en efter danske forhold ekstrem politisk retorik mod ‘de fremmede’. DF har her først og fremmest angrebet deres religion, men også hele deres civilisation og historie… Den politiske retorik har været grov og hadefuld, men den har virket.

Dertil kommer, at DF’s demokratiforståelse er problematisk. DF er ganske vist ikke, som det fremtræder i dagens Danmark, et fascistisk parti, som vi kender dem fra mellemkrigsårenes Europa. Det bekender sig til ‘det danske demokrati’, og det har ikke noget SA, som det sender ud i gaderne. Det behøver det heller ikke med den magtposition og den medieforkælelse, som partiet allerede har opnået…

DF-politikerne antaster pluralisme, ytringsfrihed (med mindre denne skal bruges til at praktisere hate speech), mindretalsbeskyttelse, menneskerettigheder, magtens deling, retsstaten, samt fri og uafhængig forskning og kulturliv, elementer som er lige så vigtige i et fungerende demokrati som flertalsstyret. Den mest fatale demokratibrist er imidlertid forestillingen om den rene, rensede nation. Det er ikke mindst her, man kan få associationer til mellemkrigsårenes fascistiske og højreradikale bevægelser, hvor netop forestillingen om et nationalt Volksgemeinschaft (folkefællesskab), renset for påståede unationale og racefremmede elementer var det centrale element i bevægelsernes ideologi og praksis…

Det traditionelle samfunds værdier er for længst blevet undergravet først af den moderne industrielle kapitalismes revolutionerende omvæltning af alle sociale forhold og værdier og i dag af den globale kapitalismes fremtrængen over hele kloden og kommercialisering af alle livsforhold.

Den begyndende opløsning af den sociale orden, den svækkede sammenholdskraft og den øgede ustabilitet skaber så endnu en gang i Europas udviklingshistorie en længsel efter orden, fællesskab og identitet, en identitet og en mening, der i en perverteret form tilbydes af den nye højrepopulisme som et ‘fællesskab’ og en ‘identitet’…

Men højrepopulismen har også kunnet mobilisere en social protest i kraft af den socialdemokratiske arbejderbevægelses svækkelse. Dennes mobiliseringskraft blev svækket af kapitalismens destruktion af bevægelsens klassiske værdier og kultur… Den sociale frustration søger i stedet i vid udstrækning over i den nye højrepopulisme. Lige så stille, lidt efter lidt, er højreradikalismen nemlig igen blevet legitim. Højreautoritære, fascistiske og nazistiske holdninger, opfattelser og bevægelser havde været utroligt stærke i mellemkrigsårenes Europa og videre frem til vendepunktet i Anden Verdenskrig, men led midlertidigt en tilbagegang efter krigen. I dag er det anderledes…

Hele denne udvikling er så farlig, fordi civilisationens fernis er så tynd. Urgamle instinkter for vold, aggression og tilintetgørelse vækkes let til live. Som den tidligere KZ-fange Primo Levi har udtrykt det: »Den opfattelse, at enhver fremmed er en fjende, ligger dybt begravet i alle som en latent infektion, og dens yderste konsekvens er koncentrationslejren

Den sociale orden er ved at gå i opløsning, demokratiet er i en proces af forvitring, og den nye højrepopulisme er måske slet ikke noget harmløst fænomen, men en blanding af noget gammelt og foruroligende bekendt og noget nyt og uheldssvangert, en mulig protofascisme, men model det 21. århundrede.”

Oploadet Kl. 17:43 af Kim Møller — Direkte link50 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/7695/trackback

50 Comments »

  1. Her gik jeg og troede, at jeg var kritisk over for den uendelige indvandring, og så er det bare Dansk Folkeparti, der har narret mig og hundredtusindvis af os danskere.

    Kommentar by DeTreAber — 4. september 2009 @ 17:52

  2. Godt han er emeritus. Så kan man enten trøste sig med at det er alderssvækkelse af hans dømmekraft, eller at det ikke varer så længe før han holder op med at skrive.

    Kommentar by PeterK — 4. september 2009 @ 17:54

  3. Det er en teori, men måske faldt ‘Muren’ ned over fornuften?

    Kommentar by Gyldenmund — 4. september 2009 @ 18:05

  4. Hvis meningen er at demokratiet skal udvikle sig i retning af større indflydelse til den almindelige borger så er Dansk Folkeparti vel et skridt i den rigtige retning mens Curt Sørensen repræsenterer et tidligere aristokrati og dermed bagstræbet?

    Kommentar by Jens Hansen — 4. september 2009 @ 18:28

  5. At min given DF min stemme ved valg, har for mig at se ikke meget med hr. Sørensens ord at gøre.

    Jeg stemmer på partiet fordi de er det, der af de i folketinget repræsenterede stærkest søger dansk suverænitet tilbage til Danmark.

    Fordi partiet ikke søger socialisme, samt at partiet er for en stram indvandringspolitik.

    Der er flere årsager til mit kryds, men at de her nævnte politiske mål har noget med noget nyt og uheldsvangert eller mulig protofascisme at gøre.

    Det er- at betegne den specifikke sammensætning af- EU modstand, der er og var repræsenteret i Folkebevægelsen mod EU,Junibevægelsen,C, S, SF, EL, og diverse andre; partier og bevægelser, der ikke søger socialisme bliver støttet, og ønske om stram indvanddringspolitik, fra fortalere for dette fra indfødsrettens indførsel til vore dages holdning om at der er rigeligt med mennesker i Danmark allerede hvorfor en stram indvandringspolitik er nødvendig- som mulige protofascister.

    Det er godt nok en søgt konstruktion, men hvad- noget skal man vel bestille i sit otium.

    Kommentar by Peter Buch — 4. september 2009 @ 18:47

  6. Skandaløst at han tager Primo Levi til indtægt for sin xenofili.

    Jøderne i Europa er allerede begyndt at mærke nettet stramme i Europa igen – denne gang med de importerede muslimer på i rollen som SS.

    Kommentar by Anne Marie Buch — 4. september 2009 @ 18:56

  7. “Dertil kommer, at DF’s demokratiforståelse er problematisk. DF er ganske vist ikke, som det fremtræder i dagens Danmark, et fascistisk parti, som vi kender dem fra mellemkrigsårenes Europa. Det bekender sig til ‘det danske demokrati’, og det har ikke noget SA, som det sender ud i gaderne. Det behøver det heller ikke med den magtposition og den medieforkælelse, som partiet allerede har opnået…”

    Det er interessant, at DF er et “atypisk” fascistisk parti, fordi DF bekender sig til demokratiet og ikke har bøller i gaderne.
    Jeg synes, at der findes andre grupperinger, som passer bedre til beskrivelsen.

    Kommentar by BE — 4. september 2009 @ 19:26

  8. Man skal være multikulturalist hvis man ikke skal give professor emeritus Curt Sørensen associationer til nazismen. Mindre kan ikke gøre det.

    Hans, meget alternative, forståelse af ordet pluralisme, er “tilstedeværelse af fremmede”. Han har i det hele taget en alternativ opfattelse af alting.

    Cyril Northcote Parkinson skriver et sted om værdien af en medarbejder der altid tager fejl. Skal man tage en vigtig beslutning spørger man ham til råds, og gør så det modsatte af det han siger… :-) … Og på den måde kan det være værdifuldt at læse Curt Sørensens meninger.

    Nogle udpluk.

    DF […] medieforkælelse“. Det er altsammen, ifølge Curt Sørensen, Dansk Folkepartis skyld. Han er, ligesom de fleste journalister og “eksperter”, besat af Dansk Folkeparti, og mener åbenbart at de hele tiden skal mistænkeliggøres, udskældes og udskammes. Det må være det han forstår ved “medieforkælelse”.

    den globale kapitalismes fremtrængen over hele kloden […] begyndende opløsning af den sociale orden, den svækkede sammenholdskraft og den øgede ustabilitet“. Årsagen er ikke “den fremtrængende kapitalisme”, men velfærdsstatens socialistiske folkeopdragelse, plus en komplet uansvarlig udlændingepolitik der har lukket et alt for stort antal fremmede ind i landet.

    en blanding af noget gammelt og foruroligende bekendt og noget nyt og uheldssvangert, en mulig protofascisme, men model det 21. århundrede“. Dette passer slet ikke på de borgerlige/nationale hovedstrømninger. Men det passer sjovt nok meget præcist på den dominerende kultur hos vores importerede og utilpassede såkaldte nydanskere.

    Han kan åbenbart fornemme at det er ved at gå galt for vores civilisation, men han fatter slet ikke hvorfor. Han skal flytte sig så meget, at det er spørgsmålet om han nogensinde når det. Istedet skælder han ud på dem der har sat lorten på bordet, så vi åbent kan diskutere hvad vi skal gøre med den. Ak ja. Emeritus er latin for “udtjent”.

    Kommentar by Mallebrok — 4. september 2009 @ 19:31

  9. Pressen og Undervisningsvæsenet: der har venstrefløjen for ofte plantet fanen, og der skal man ofte kigge sig over skulderen hvis man ikke har annammet sig de rigtige meninger…og hvis man vil være noget ved musikken (øøhh, rettelse: Hvis man vil være noget i hylekoret)

    Kommentar by Winston — 4. september 2009 @ 19:54

  10. Bøller i gaderne? Nævner i flæng de såkaldte autonome, SUF, indvandrerdrenge, hvis intellektuelle højdepunkt nås ved at afbrænde en bil eller en container.

    Nu er Curt Særensen en ældre herre, hvis hukommelse ikke er, hvad den har været, ellers ville han måske huske, hvilke bøller i gaderne der i sin tid overfaldt Pia Kjærsgaard i 2200 Gazastriben?

    mvh Henrik

    Kommentar by hp — 4. september 2009 @ 20:06

  11. For en ordens skyld: De autonome består hovedsageligt af overforkælede teenagere fra forstæderne. Deres forældre kender ikke begrebet opdragelse, men har opdraget deres børn ud fra koden: Hvad har du lyst til? Og så blev det jo derefter.

    SUF er Enhedslistens Sturmabteilung.

    Indvandrerdrengene kræver vist ikke yderligere forklaring.

    mvh Henrik

    Kommentar by hp — 4. september 2009 @ 20:12

  12. Fascismen er ganske rigtigt i fremmarch. Så vidt har han ret, men fascismen er ikke et højrefløjsfænomen og har iøvrigt aldrig været det. Fascismen hører til på venstrefløjen og har altid gjort det. Er man i tvivl om i hvilke kredse fascismen står stærkt i dagens Danmark, kan man meget passende læse “Ondskabens Ikon” af Geoffrey Cain. Så vil man se, at det er i de kredse, hvor Curt Sørensen selv færdes, at fascismen står stærkest.

    Ja, den gamle Emeritus er fascist. Mon ikke det er ham selv, han er bange for?? Måske kan han i virkeligheden godt se problemerne med Islam, men kan bare ikke indrømme det, da hans marxistiske religion står og falder med multikulten?

    Han er en slagen mand, men for dum og hovmodig til nogensinde at kunne indrømme det. En mand der kunne indrømme at have taget grusomt fejl, en sådan mand kunne man respektere. Kurt Sørensen kan jeg kun føle foragt for.

    Kommentar by Mackety — 4. september 2009 @ 20:14

  13. Må jeg være fri for sådan en omgang pladder,ikke alene skal man være
    meget fjoget,men så sandelig også være meget enøjet og mærkelig op i
    øverste etage,altså fjoget..
    Tæt på en halv mio.mennesker bakker partiet op… og det ville ikke
    finde sted hvis der bare var en mistanke om ekstremisme! Emeritussen
    er helt på afveje.
    Socialistisk Folkeparti samt Socialdemokratiet ved magten ville
    blive en katastrofe.(så har jeg med vilje ikke nævnt radikale samt
    El) min nattesøvn er hermed spoleret ved tanken..
    Mvh.bernadotte36
    04092009

    Kommentar by erik pedersen — 4. september 2009 @ 20:25

  14. Det MÅTTE komme: 1995 (DF) kom før 1983 (udlændingeloven). ERgo er DF skyld i hele den splittede opinion. Logik.

    Kommentar by wied — 4. september 2009 @ 21:01

  15. Pudsigt, jeg har altid syntes at Dansk Folkeparti mindede om det socialdemokrati, jeg vosede op med. Bare med en fornuftig indvandrerpolitik.

    Men hvis der klages på, at DF har et måske skjult agenda om magtovertagelse, og at de er populister, så skal man måske se lidt nærmere på, hvem der kommer til at sidde i en mulig SSF-regering, og især hvem deres støtter kan blive. Velbekomme!

    Jeg synes også, at SF pludselig er begyndt at tale med en helt anden tunge de sidste uger.

    Kommentar by Gyldenmund — 4. september 2009 @ 21:54

  16. Emeritus = senildement.

    Børge.

    Kommentar by Børge — 4. september 2009 @ 22:12

  17. Er der nogen, der Nazi-svin, så er det fandme venstrefløjen/Sozi-kulten.

    Husk at der er Kommunalvalg i november. Sozikulten lægger op til det kollektive røvslikkeri på hinanden og deres kultiske selvfedhed. Det er altid sjovt at se bærmen ydmyge sig.

    Der er Sozi-flertal i Københavns kommune og borgerrepræsentationen. Det må og skal stoppes til november.

    Lad os se lidt på Sozi-svinenes meriter:

    Først og fremmest er der jo historien om stormoskeen på vibevej, alias Nazislam, militærpolitisk HQ, træningslejr. Den ved vi efterhånden en del om, takket være få brave udbryder-journalister.

    Og så er der Bo ASSHOLE Kjeldgaards lille tvangskoleprojekt. Manden som notorisk laver gigantrod og underskud i ungdoms-forvaltningen, KK:

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/337184:Danmark–R-og-V–Privatskolerne-skal-ikke-tvinges?rss

    – som altid tørrer Sozi deres lort af på alle os andre, de skal snyde, vi skal yde… – STEM ham væk til november, det svin.

    Så er der DR-byen, ude i Jens Klammerkarl Mikkelsens grimme lortesump og arkitektkammerat-korruptionen, kongen af Ny-gigantghettoen “Ørestaden”. DR skal endelig lave Islamoudsendelser på muslimsk. Kunne man ikke forlange at DR også oversatte en masse moske-prædikener til dansk, så vi kunne høre hvad invasionsstyrken har at sige? Det ville da kun være rimeligt…

    http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/09/04/144405.htm?rss=true

    – P.S. Man skal altid huske at læse alle DR nyheder omvendt, det er jo ren sozi-projektion. Luk og sluk for DR-Kaaba-radio, så snart chancen byder sig.

    Så er der Overlortesvinet Slikkel Warming, socialborgmester, han er et retorisk talent, som verbalt kan sutte kvindeunderliv på 5 meters afstand, men derudover er han et iskoldt røvhul, der hellere end gerne afliver handicappede og psykisk syge, for at rage lidt klejner til sig og bare for sjov. Et stort forbillede i Sozi-kulten, med tætte lignelser til idealet R. H. ham der døde i tjekkiet 43…

    http://jp.dk/indland/kbh/article1795297.ece

    – føljetonnen om Tokanten holder aldrig op, før alle er plyndrede og døde. Koncentrationslejre har vi masser af, i moderne humanistisk form og styret af Sozi.

    Hele plejesektoren er befængt med selvfrelste Sozier, som lige har fået mere i løn og derfor laver endnu mindre end de gjorde før. En hær af lavpandede afstumpede mennesker, med enkelte undtagelser.

    Det er ganske vist: Da Hitler skulle finde folk til at skyde rigtigt mange jøder, viste plejepersonaler sig at have oplagte talenter for det.

    Få Slikkel Warming af tronen, få ham helt væk, ud af landet. Vælt de røde nazister ud af KK.

    Og så er der naturligvis Klaus Bundslam, som heller ikke kan styre noget som helst og gerne pisser andres penge af og ødelægger alt omkring sig…

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1210021.ece

    Han har jo også historien om at lukke NørreGazabronx-gade, så islamiseringen af området kan foregå endnu hurtigere, når “fremmede-etniske danskere” ikke kører den vej mere. Smart. Det skal nok give gode islamo-stemmer, sut sut.

    -Alt for cyklisterne, som ikke får et hak bedre forhold, for det ved lille Klaus Dumklam ikke en skid om, de skal bare bruges til at skrabe flere sozi-vælgere til, for november-slaget.

    Klaus Bovlam skal ud, væk, bort, inden han sælger hele København for en 30 meter høj gummidildo med hans eget hoved på, til at stå og bævre på rådhuspladsen. Red KK for Bovlam.

    I alt en fire-fem storsvin i Københavns kommune, som allerhelst skulle smides ud af landet for højforrædderi og massivt embedssvigt.

    De stinker af Sozi. De taler som Sozi. De ligner Sozi. De handler som Sozi. Mon ikke de ER Sozi, Nazismens moderne efterfølger, sammen med Islam?

    Hvis der er nogen der er Nazisvin, så er det kraftedemig venstrefløjens og dens pampervælder, svindelklubber, lejre.

    Fredagskonkurrence: Hvem var det største svin? Marx eller Hitler?

    Mon ikke de var blevet familiesammenført og havde indgået registreret partnerskab, havde de levet i dag?

    Husk november.

    Kommentar by Eric Heath — 4. september 2009 @ 22:17

  18. Med sin analyse fremstår Curt Sørensen mere som en emeritusalem – en ronkedor der er faret vild i sit eget hjernespinds særdeles selektive hukommelse.
    En af årsagerne til NationalSocialismens succesfulde fremgang i mellemkrigsårene var jo netop Curt Sørensens kumpaners terror mod den russiske civilbefolkning. Mon ikke efterretninger om Lenins udemokratiske og ikke folkevalgte fascistiske regimes paranoide terror mod civilbefolkningen i Rusland nåede den almindelige tysker gennem de tyske mindretal i Rusland. Dernæst kæmpede jo fascistiske kommunister og ligeså fascistiske NationalSOCIALISTER om magten i de tyske gader – og da de nationale socialister vandt over de internationale socialister – skiftede mange kommunister over til nationalsocialisterne.

    Det er surt at hedde Curt. Curt sylrer over at de traditioner og den sammenhængkraft samfundet engang havde er forsvundet og – ubegavet som han er – er det naturligvis kapitalismens skyld det hele.
    Bortset fra at typer som Curt Sørensen har brugt deres liv på at bekæmpe det han nu begræder er forsvundet. Og Curt har brug for en syndebuk. Den finder han i Dansk Folkeparti. Det store spørgsmål er dog om Dansk Folkeparti og Pia Kjærsgård kan bære al det had, der bliver dem til del fra gamle mænd som Hr. Sørensen.
    For marxister og nationalsocialister kan ikke leve uden syndebukke og ekslusive “ofre”. Under kommunismen fik folkefjendernes afvigelser i form af “kontrarevolutionær virksomhed”..

    Det kan ikke undre, at Sørensens lukkede og tvangsprægede tænkning ikke ser det totalitære og kolonisatoriske i Islam og shariasystemet. Og dernæst ikke ser Dansk Folkepartis kritiske tilgang til de problemer disse påfører samfundet.
    Det kan heller ikke undre at Sørensen ved sin de facto alliance med islam nærmere beskriver sig selv og sin egen totaliære forelskelse end Dansk Folkeparti.

    Kommentar by Limewoody — 4. september 2009 @ 23:36

  19. 17.Eric Heath

    Selv herovre fra det Fynske opfattes dit indlæg, som meget rammende.

    For hvor er København dog blevet mishandlet af diverse sozier på Rådhuset.

    Egentlig kunne jeg være ligeglad hvis det ikke lige var fordi dette sozi-islam hul stadig betegnes som landets hovedstad !

    Men Heath skal vi vædde : efter valget i november vil du igen se de samme typer dukke op på de samme poster.

    Sker det – hvilket jeg tror – må københavnerne ligger som de har redt og skal ikke beklage sig hverken over sozierne, muslimerne og de kommende moskeer med de nogle og tredive meter høje minareter.

    Og så lige en advarsel : når disse minareter har eksisteret et stykke tid vil man fra moseernes side KRÆVE retten til at kalde til bøn fra dem 5 gange i døgnet !

    Også det vil jeg godt vædde med hvem som helst ( 5 m sød finsk lakrids) om sker.

    Det der kan stille spørgsmål ved er – hvor lang tid der vil gå fra minareterne står der til kravene om retten til at kalde til de 5 gange daglige bøn fra minareterne kommer !

    Kommentar by Vivi Andersen — 4. september 2009 @ 23:44

  20. Når man opblander farvernes farve – det er selvfølgelig rød – med en anden farve, vil den altid blive mere og mere brun. Des mere ikke-rød man blander i, des mere brun vil den blive.

    Sådan er det i Marx’ farvelære!

    Kritik af indvandringen eller indvandreres adfærd, er naturligvis en snigende ‘forbruning’ af samfundet. Og brun er jo nazismens farve, brunskjorternes varemærke. – Også selvom brunskjorterne stort set allerede mistede deres indflydelse efter De lange Knives Nat (30.4.34), 15 måneder efter magtovertagelsen, og faktisk fordi Ernst Röhm ville revolution.

    Realiteter og den behørige kritik accepteres ikke, kun at der er symboler, og tegn i sol og måne på, at vi er i retning af noget u-rødt.

    AHA!
    Tror man måske, at DF sender stråler ud i befolkningen gennem tossekassen, eller hva!. Eller måske tilsætter selvbruner til drikkevandet, så det siver ud i vores hud, og vi alle kommer til at ligne arabere, og efter nogle få dage har myrdet hinanden i raceoptøjer. Så Pia, Peter og Søren kan overtage det hele og bestemme alt i hele verden. Det skal de ikke slippe afsted med, de svinehunde.

    Næ, du! Hele den yderste flossede kant af venstrefløjens retorik minder i tiltagende grad om et gammelt ringvrag, hvis hjerne er så mosgroet, at den vedbliver med at skyggebokse fra årle til kvæld.

    Kommentar by DeTreAber — 5. september 2009 @ 00:18

  21. Den opfattelse jeg har om fascisme, så er det rigtigt nok at det er på fremmarch, men ikke som “professoren” mener.
    Mit indtryk er, at tiden hvor blekingegadebanden, rote armee fraction og de røde brigader hærgede demokratierne, er ved at vende tilbage.
    Jeg ser grupperinger på den ekstreme venstrefløj, som opfører sig mere og mere fascistisk og betragter sig hævet over alt og alle – også landets love.
    Jeg er efterhånden lidt i tvivl om, hvem der “vinder” racet og kommer først med en ny terroraktion her i landet.
    Tiden må vise, om det er blegfede syge fascister fra det yderste venstre, eller om det er lortebrune syge fascister fra det islamiske miljø – begge tilhører fascismen på det yderste venstre i min bog.

    Jeg kan selvfølgelig også blive narret, så det er en blegfed konvertit der kommer først :-(

    Kommentar by Mike — 5. september 2009 @ 04:36

  22. Nåh, op med humøret, i morgen er der atter en dårlig dag ,-)

    Kommentar by Mike — 5. september 2009 @ 04:39

  23. Tja, efter valget (valgene) har danskerne præcis, hvad de fortjener!

    Kommentar by Aragorn — 5. september 2009 @ 05:47

  24. at stemme på DF er demokratisk nødværge.

    emeritusalem Curt Sørensen er selvfølgelig aldrig i nærkontakt med virkelighedens verden, derfor opfinder han fordomme.

    “den rene, rensede nation.”

    Mon ikke det er de færreste, der stemmer ud fra det nonsens?

    Kommentar by tavsen — 5. september 2009 @ 07:50

  25. Som tidligere overfaldet er enhver- kendt som ukendt- lokal som fra de fjerneste egne- en potientel fjende. Alt andet ville for mig at se være naivt og kunne bleve fatalt.

    Jeg mener, man som barn og voksen hele livet igennem bør lære af sine erfaringer- gode som dårlige.

    Hr. Primo har sine erfaringer og ord han vælger, jeg mine- holdninger, ord og handlinger.

    http://jp.dk/opinion/kronik/article1803273.ece

    Kommentar by Peter Buch — 5. september 2009 @ 08:12

  26. Hr. Primo Levi – for at få det hele med

    Kommentar by Peter Buch — 5. september 2009 @ 08:29

  27. Jeg måtte læse hele indlægget 2 gange for at forstå, hvad det er emeritus’en beskriver. Jeg havde virkeligt svært ved ikke at tro, det var det kommunistiske, fascistiske sovjetiske Stalin-styre, han skrev om. Og jeg er da stadigvæk i tvivl. Hvad gør man med sådan et indlæg?

    Kommentar by Purellif — 5. september 2009 @ 09:23

  28. Det er altid sjovt at se marxister pege fingre ad andre onde regimers koncentrationslejre.

    Det er naturligvis forkert at putte folk i koncentrationslejre p.g.a. hudfarve og lignende, men åbenbart i følge professoren overhovedet ikke p.g.a. politisk observans.

    Kommentar by DaLi(gæst) — 5. september 2009 @ 10:06

  29. @28.

    Jeg skal ikke forsvare Pinochets regime i Chile. Men set i sydamerikansk sammenhæng var Pinochets forbrydelser få og langt henad vejen rettet mod regimets aktive fjender. Det er alene fordi den socialistiske Allende blev fjernet med hjælp fra CIA, at man kører sådan med klatten.

    Og ja, en person der venter på at blive ombragt i en eller anden lejr, er vel bedøvende ligeglad med om han skal død fordi han er jøde, kontrarevolutionær eller homoseksuel.

    Men der er altså stadig dem der mener, at der ligger så stor en æresbevisning i at dø for verdensrevolutionen, at man fortjener en udsøgt plads på De Ukendtes Kirkegård. Her hviler opregnet 95 millioner ofre for socialismens mange forsøg på fællesskabets gennemførelse.

    Men det er jo sådan set også en slags succes.

    Kommentar by DeTreAber — 5. september 2009 @ 10:34

  30. Ifølge professor Curt Sørensen antaster DF-politikerne følgende:

    pluralisme,
    ytringsfrihed (med mindre denne skal bruges til at praktisere hate speech),
    mindretalsbeskyttelse,
    menneskerettigheder,
    magtens deling,
    retsstaten,
    fri og uafhængig forskning og kulturliv

    DF forsøger at genskabe forestillingen om den rene, rensede nation.
    DF tilbyder en perverteret form for ‘fællesskab’ og en ‘identitet’…
    DFs yderste konsekvens er koncentrationslejren.

    Hvad er Hate Speech værd som koncept, hvis ikke det dækker den meget lange hadefulde tale, professor Curt Sørensen bragte i Information?

    På grund af personager som “professor” Curt Sørensen kan folk, der stemmer DF og står ved det, ikke gå i fred for vold i visse dele af landet.
    Muslimer i Danmark har derimod intet problem med at skilte med deres religion. Når dette er tilfældet, hvem er så de fascistiske?

    Det er, som om Curt Sørensen synes, det er helt okay, at en religion dyrker voldelighed og intolerance overfor visse samfundsgrupper, så længe det bliver gjort under påskud af at være en religion.

    Velbegrundet bekymring for forandring af det danske land, der IKKE foregår under religionens beskyttende vinger, har Curt Sørensen dog ikke meget tilovers for. Faktisk lægger han op til, at religionskritikerne skal have deres vinger stækket ved at forbyde deres kritik under Hate speech-paragraffer.

    Sådan som Curt Sørensen ser “Hate Speech”, så er det intet andet og intet mindre end et moderne eksempel på Newspeak, som danske fascister, så som Curt Sørensen, bruger til at forstumme kritik af hasarderet socialpolitik, udført i forsøg på at øge den politiske korrekthed.

    Det tragikomiske i hele affæren synes at være, at Curt faktisk ønsker at fjerne:

    pluralisme,
    ytringsfrihed (med mindre denne skal bruges til at praktisere hate speech),
    mindretalsbeskyttelse,
    menneskerettigheder,
    magtens deling,
    retsstaten,
    fri og uafhængig forskning og kulturliv

    Curt Sørensen render i den forstand rundt med en idé om et multikulturelt samfund udrenset for visse “multikulturelle modstandere” og bliver på den måde selv fortaler for en “oprenset” nation.

    Som DF-vælger, så elsker jeg da ideen om, at vi i denne verden har mange forskellige kulturer. Men da vi i Saudi Arabien skal respektere saudikultur og i Pakistan skal respektere pakistansk kultur, så skal vi også respektere dansk kultur i Danmark. Jeg har svært ved at se, hvorfor netop VI skal have et mulikulturelt samfund.

    Hvis vi stiller dansk kultur i en situation, hvor dansk kultur i Danmark skal konkurere på lige fod med andre kulturer, der har folkegrupper på mange hundrede millioner i ryggen, så vil vores kultur på blot fem millioner hurtigt forsvinde ud i glemselen, og det på trods af, at det er en meget vigtig kultur, der har forstået at opretholde en sikker nation i længere tid, end de fleste andre lande kan prale med, og har en høj grad af ligestilling mellem kønnene.

    Hverken et DF-styret Danmark eller et Curt Sørensen-styret Damark kommer udenom, at man i forsøget på at skabe et bestemt samfund vælger andre samfund fra. Derfor er det grinagtigt, at Curt Sørensen mener, at han med fascistiske metoder kan bekæmpe et demokratisk parti, der vel at mærke arbejder UDEN brug af vold, og at HAN herved kan skabe et “ufascistisk” Danmark.

    Vi befinder os til alle tider i en situation, hvor vi agerer “constant gardener”, og det vil man altid gøre. Det eneste man reelt kan forandre er formen på rosenbusken. Vil vi lade religioner, der opfordrer til stening af utro kvinder og hængning af homoseksuelle, få fodfæste i Danmark, eller vælger vi at klippe den gren fra, fordi den på sigt kan føre til en meget høj og ensporet rosenbusk, der er ensporet i en anden retning end den, vi havde før.

    Uanset hvad vi vælger, vil vi gøre nogen fortræd. Hvem vil vi sige fra overfor? Uanset hvad vi gør, vil monokulturen herske.
    Vi skal beslutte os for, om vi vil have den monokultur, vi plejer at have, eller om vi vil udskifte den med en ny.

    Vil vi klippe den gren af, der står for fri kritik af alt hvad man finder kritisabelt og herved komme til at bedre vilkårene for en intolerant religion, eller vil vi klippe den gren af, der står for et forbud af religionskritik og hermed skabe dårligere betingelser for en intolerant religion?

    Kommentar by Mia — 5. september 2009 @ 10:57

  31. “………. og det har ikke noget SA”

    Nej, den slags fernis nedslidende organismer tilhører som bekendt udelukkende venstrefløjen.

    Når folks hjerner bliver fyldt op med crap på et humanistisk studie, sker der tilsyneladende en funktionsfejl der medfører at deres virkelighedssanser ødelægges, hukommelsen forvanskes og de trækker sig ind i en fantasiverden hvor påstande og ideologier af enhver obvservans vejer tungere end realiteter. Desværre styrkes deres retoriske evner så de dermed får nemmere ved at påvirke mindre begavede individer til at tro på deres fantasier.

    Kommentar by Tolder — 5. september 2009 @ 11:13

  32. Få har vel glemt, hvordan Dansk Folkepartis ilddåb tilbage i 1995 var en tur i det offentlige udhængsskab.

    De sædvanlige koryfæer skød fra alle tænkelige sider med de velkendte slagord, ikke argumenter, og en sværm af antydninger og rendestensudtryk føg om ørene. De fine nøjedes med grimasser og kropssprog, men budskabet var ikke til at misforstå.

    Det samme skete for Fremskrittspartiet i Norge, Ny Demokrati og senere Sverigedemokraterne i Sverige, Vlaams Belang i Belgien, Frihedspartiet i Østrig, Berlusconi i Italien, Vaclav Klaus i Tjekkiet m.fl.

    Særlig Frihedspartiet med Jörg Haider i spidsen blev sat i skammekrogen af en intereuropæisk socialdemokratisme. – ‘Hvad skulle vi ellers have gjort?’ vrælede de, og afslørede, at de var ude at trit med virkeligheden efter i årtier, at have malket folket for mandater mod offentlige donationer, samtidig med at international solidaritet luskeligt blev omformet til hvilket, hvad og hvem somhelst.

    Men det er som om, at forsøgene på at holde trolden nede i æsken ikke rigtig bider på alfolket mere. Det klinger ligesom noget hult, når man andægtigt taler om demokrati, og derefter kalder det populisme når folkets sølle indflydelse, trods advarsler og sindrig agitprop, alligevel smutter over i et mere brunt felt i stemmeboksen.

    Alle sejl er siden sat til, fra gadebøller i hjemmebroderede ninjakutter til højtstående politikere, der er så forkrampede af deres barndom, at de febrile har fået et omvendt afhængighedsforhold til nazismen.

    Der findes ikke nogen mere interessant psykologisk seance, end når selvgodheden får sine værste krampeanfald i indignation.

    Populisme må være en særlig form for demokrati. Noget i retning af, at særligt udspekulerede politikere kan narre nogle meget dumme vælgere. Ja, det lyder jo egentlig bare som demokrati, men hvem der er kloge, rigtige eller folkeforførere, det skal jeg ikke her ymte om.

    Eller er tiderne bare skiftet, d’herrer eks-notabiliteter.

    Kommentar by DeTreAber — 5. september 2009 @ 12:14

  33. “alligevel smutter over i et mere brunt felt i stemmeboksen.”

    Den vil jeg gerne have uddybet.

    Kommentar by PeterK — 5. september 2009 @ 12:21

  34. @33.
    Ment som et billede på modsætningen til det røde, venstreorienterede felt. Underforstået som venstrefløjens evindelige antydning af, at er man tvivlende overfor indvandring, er man på vej ud i noget småracistisk eller smånazistisk – noget brunskjorteagtigt!

    Kommentar by DeTreAber — 5. september 2009 @ 12:27

  35. Professor emeritus Curt Sørensen er en dårlig taber. Han skal være glad for at det ikke gik ham som Rumæniens Nicolae Ceausescu! http://www.youtube.com/watch?v=XKyO2G8kGM0
    Det havde nok været en fordel, hvis vi havde fået gjort op med marxisterne på de videregående uddannelser efter jerntæppets fald. Desværre sidder mange endnu på deres stillinger og blokerer for fremskridtet. Curt Sørensen skal have den cadeau at han er ærlig med sin totalitaære indstilling og baggrund. OK, Curt. Som vi andre havde forudset røg Sovjetunionen på røven, sammen med din totalitære, marxistiske religion, som medførte at I udryddede 100 mio. af jeres medborgere. Hvorfor sig I ikke bare undskyld?

    Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 5. september 2009 @ 12:41

  36. 35.anti-marx a.d.

    Det er præcist hvad som burde ske : et opgør med marxisterne.

    Professor Bent Jensen står som et eksempel på hvad som sker hvis man forsøger.

    Heldigvis har Bent Jensen en rank ryg og er ikke sådan at vælte.

    At skulle kunne nøjes med at sige undskyld for mord på 100 millioner medborgere er for meget forlangt.

    For gjorde socialisterne/marxisterne det ville de indrømme at disse mord var foregået.

    Og det vil de ikke.

    Kommentar by Vivi Andersen — 5. september 2009 @ 13:51

  37. Citat:

    “Den mest fatale demokratibrist er imidlertid forestillingen om den rene, rensede nation. Det er ikke mindst her, man kan få associationer til mellemkrigsårenes fascistiske og højreradikale bevægelser, hvor netop forestillingen om et nationalt Volksgemeinschaft (folkefællesskab), renset for påståede unationale og racefremmede elementer var det centrale element i bevægelsernes ideologi og praksis…”

    Citat slut.

    Hvordan kan det være, at det minder mig mere om muslimer i Mellemøsten end DF ? Islamiske lande vil udrydde Israel og alle jøder, hvis de kunne. Hitler ville gerne udrydde jøder og ikke perfekte arier. Mellemøstlige præstediktaturer vil gerne udrydde homoseksuelle. Og mange muslimer udrydder ikke perfekte kvindelige familiemedlemmer.

    Hitler kunne ikke lide kapitalismen, minder det ikke lidt om autonome skadedyr, kirkeasyl og andre samfundsnedbrydenden kræfter ? Nazisme er blot en forkortelse for national socialisme. De samfundsnedbrydende kræfter vil gerne overtage det nationen og inficere landet med mere socialisme end den allerede eksisterende.

    Intet under, at de samfundsnedbrydende kræfter ææælsker islamisme. Blot kan islamister ikke lide socialister. Hvis islam får for meget magt vil de samfundsnedbrydende kræfter være blandt de første ofre.

    Kommentar by Janutte — 5. september 2009 @ 14:35

  38. Hvis jeg skulle give et bud omkring, hvad der mest minder om facisme i dag, ville mit bud da være EU.

    Antidemokratisk, statsfascistisk da den roterer om idéen af en stærk europæisk superstat og er gennemelitær, samt bureaukratisk ned i mindste detalje.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 5. september 2009 @ 14:43

  39. Forresten! Vi må ikke glemme de kristne menigheder og kirker i de muslimske lande. Hvordan er det nu lige de har det?

    Kommentar by anti-marx anno dazumahl — 5. september 2009 @ 15:35

  40. ja, den yderste konsekvens er koncentrationslejren.
    Og der vil være appel 5 gange dagligt, når lejerpersonalet skal bede til Allah !!!

    DF er den eneste bremse imod en sådan udvikling…

    Kommentar by petersen — 5. september 2009 @ 17:00

  41. “Den opfattelse, at enhver fremmed er en fjende, ligger dybt begravet i alle som en latent infektion…”

    Kun i mennesker? Kig på synet på anderledes tænkende og – troende og homoseksualitet i religiøse bøger.

    Kommentar by Janne — 5. september 2009 @ 19:49

  42. Curt Sørensens mangelfulde og sort-hvide syn på DF kan jeg kun ryste på hovedet ad. Han er godt nok langt ude.

    Kommentar by Janne — 5. september 2009 @ 19:54

  43. >30 Mia

    Øhm, lige en lille rettelse: Islam i vesten er ikke en religion. Det er en politisk organisation.

    Dette gik op for mig, da Amir Taheri sagde det for nyligt. Se Taheri på Sapphos hp.

    Islam i vesten, er en mellemøst-nazistisk ideologi. Prepare for battle!

    Kommentar by Eric Heath — 5. september 2009 @ 20:08

  44. @ 43 Heathcliff

    Ja, det har du vist ret i. Tak for Sapphos-tippet:-)

    Kommentar by Mia — 5. september 2009 @ 21:21

  45. Thomas Bolding Hansen
    38
    http://eusucks.nl/
    Billedet af Hitler med ordene “Et forenet Europa”, “Min Idé” på hollandsk og en svastika-fane, siger en del. (Omend Hitler ikke var og er den eneste med ideer om et forenet Europa) er de eksempler på anti-demokratiske, elitære, bureaukratisk, de flere samtidige organer for system-EU opererende, fortidens nazistiske organisering lignende, aktuelt i EU systemet optrædende, alt sammen ikke noget der kritiseres meget i de store medier.

    Kommentar by Peter Buch — 5. september 2009 @ 23:06

  46. verbalt mangler noget efter “optrædende”, det er udeladt, da jeg formoder meningen forstås.

    Kommentar by Peter Buch — 5. september 2009 @ 23:17

  47. “foreteelser” kunne vist bruges hvor ord er udeladt, men et mere af flere aktuelt fatteligt ord ville være velkomment, foreslået af den ærede læser.

    Kommentar by Peter Buch — 6. september 2009 @ 20:03

  48. Når professoren roder op i tuen så myldrer “fascit-myrerne” frem.

    Kommentar by Bjarne Thyregod — 7. september 2009 @ 07:37

  49. fascistmyrer – ikke fascitmyrer

    Kommentar by Bjarne Thyregod — 7. september 2009 @ 07:39

  50. Enhver kritik inklusive selv-kritik og rettelser af verbal art, gode råd eller forslag til handlinger er velkommen- set herfra.

    Kommentar by Peter Buch — 7. september 2009 @ 08:53

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper