18. januar 2017

Læserbrev om ‘Godhedsbevis’: DR, Folkeskolen mfl. træner små børn i ulækker selvretfærdighed

Læserbrev af en Stig Nielsen i Jyllands-Posten – Godhedsbevis: ‘Det er noget af det mest ulækre, jeg kan komme i tanke om’.

“Min datter på seks år kom forleden hjem fra skole med dette fyndige ‘godhedsbevis’, udsendt i samarbejde med DR Ultra, DR Ramasjang, bibliotekerne, Folkeskolen og LEGO til at støtte Danmarks Indsamlings kampagne den 4. februar mod verdens sult.

Børnene opfordres til at gå ud og gøre gode gerninger, huske på dem og skrive dem ned på ‘godhedsbeviset’ når de kommer hjem… Når så arket er udfyldt viser man det (stolt!) til sin lærer eller bibliotekar, som formidler det videre til Ole Kirks Fond (Lego), som har forpligtet sig på at donere 25 kr. pr. god gerning til Danmarks Indsamling.

Jeg har skam al mulig respekt og sympati for Danmarks Indsamling, for det arbejde der lægges i den, for de bidrag der ydes og for de forbedringer den forhåbentlig resulterer i. Men denne her pædagogiske strategi er da mildest talt upassende og nærmest skændig.

Selvretfærdighed kan vi alle komme til at være til falds for, men at man decideret træner små børn i at praktisere den i en selfie-tidsalder er simpelthen noget af det mest ulækre, jeg kan komme i tanke om.

(‘Godhedsbevis’; Foto: Bibliotek.dk)

Oploadet Kl. 17:30 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/80030/trackback

19 Comments »

  1. Hvis man ikke vidste at det forholdt sig anderledes, ville man uværgerligt tro, at der var tale om en joke.

    Kommentar by Bror Lerbror — 18. januar 2017 @ 17:36

  2. I det mindste skal ungerne gøre en indsats for deres godhedsbevis. Mange voksne tror at de får et hvis de siger: “Jeg skammer mig over at være dansker” på Facebook.

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem — 18. januar 2017 @ 17:43

  3. Vi er langt fra luthersk kristendom.

    Kommentar by Henrik True — 18. januar 2017 @ 18:02

  4. Det minder om den katolske kirkes afladsbreve. Sekulariseringen er dybt overvurderet. Det humanitære er blevet en post-moderne kristendom, der ikke er adskilt fra staten men har sat sig på den. Europæerne lever i et teokrati under det humanitære teokratiske regime, der også har menneskerettigheds jurister, der kan komme med den korrekte fortolkning af de hellige love/ “de internationale konventioner”

    Kommentar by Thorsted — 18. januar 2017 @ 18:14

  5. Lego ved man, hvor man har.

    Kommentar by Ole Madsen — 18. januar 2017 @ 18:20

  6. Den er helt gal.
    For det første, selve indsamlingen. Dens formål er angiveligt ”at stoppe sult, opnå fødevaresikkerhed og forbedret ernæring samt fremme bæredygtigt landbrug” , se
    http://danmarksindsamling.dk/ Hvordan forstiller nogen sig at kunne nå dette mål med en indsamling? Hvorfor er folk så rystende godtroende at de giver penge til den slags svindel?
    Dernæst godhedsbeviset. Her er gutmenschen-avantgarden fra DR Ultra, DR Ramasjang, bibliotekerne og Folkeskolen gået i hæmningsløst selvsving, mens de huldsageligt hjælper LEGO med at øge den kommercielle værdi af LEGO-varemærket.
    Børnene er gidsler i sagen.

    Kommentar by monse — 18. januar 2017 @ 19:28

  7. Er det, ok temmelig kynisk, så dårligt, at negres og araberes overreproduktion formindskes ved børnedødelighed, så de kun har 6-8 børn fremfor 10-12?

    Det eneste, jeg vil give til indsamlingen, er til prævention, som man åbenbart ikke kan finde ud af i muslimistan og negerstan.

    Det undrer mig i øvrigt ikke, at DR naturligvis er med i projektet ‘godhedsbevis’.

    Kære DR: Send mig gerne et ‘dårlighedsbevis’, da jeg for år tilbage har afmeldt mig jeres syge tvangsmedielicens. I er endda holdt op med at sende mig trusselsbreve efter flere år. Stædighed og udholdenhed mod DRs tåbeligheder hjælper.

    Kommentar by Henrik Petersen — 18. januar 2017 @ 19:56

  8. Alt skal dokumenteres, og helst et billede på Facebook. Ellers er det aldrig sket. “Gode gerninger” En god gerning ville være at “lade falde hvad ikke kan stå” og uddele kondomer i stedet for vand! Mine piger giver gerne en 20´er til den hjemløse, men det er sgu ikke noget der skal skrives ned og præsenteres for at de kan føle at de er gode.

    Kommentar by Wazzla — 18. januar 2017 @ 20:08

  9. For år tilbage indførte folkeskolerne en art “respekt-kort”. Jeg så dem, men da mine børn ikke får lov at gå i såkaldt folkeskole, har jeg ikke det fulde indblik i, hvordan de blev brugt.

    Det her er i samme, svenske ånd og stil. Og selvfølgelig bakket op af Statsradiofonien, der sammenbidt og med smalle øjne påstår, at det her kan kun usympatiske mennesker, hvis meninger man ikke behøver at have nogen agtelse for, have noget imod.

    Her er Folkeskolens “værdier”, som de blev formuleret for nogle år siden: https://www.vestskolen.dk/Infoweb/Indhold/Vestskolen/Om%20skolen/V%C3%A6rdier%20Vestskolen%20nellie.htm

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 18. januar 2017 @ 20:47

  10. Det må være fake news😱

    Kommentar by Jesper J. — 18. januar 2017 @ 21:09

  11. Vi ved, at DR gennem 50år+ har gjort ALT for (gennem folkeskolen’s tiljubling af “jule”kalenderene), for få børnene(deres forældre) til at købe hvad DR langerer i hjælp til videre yngel i U-landene.
    Men nu er det da virkelig bevist, at de har fået en pæn del andre med sig, i deres tiljubling af at vore børn skal slave, for at fremmede kan nyde.
    Jo, jo, det går skam godt for venstrefløjens ønske om, at både vi og vore børn skal slave, for at andre kan videreføre deres ublu formering og krav om ISlamisering over alt hvor de kan få foden inden for i vesten, når de ikke får luksus nok fra os på deres hjemmebaner.

    Slavetiden er ikke forbi;
    Nu oplæres vore børn direkte til at slave for ISlamrosset!

    FÅ Lukket DR og få vore offentlige institutioner UD af den venstrestyrede hærgen på vore videregående uddannelser!!

    Og:
    UDSKAM enhver fra venstrefløjen, med egne politiske mål:
    Dengang ville I Nazismen i Danmark og nu skal vi slave for Islamismen?

    Venstrefløjen skal evig forvises til egenbetalt humanisme, hvor end de måtte finde det nødigt !!!

    Kommentar by Carstens — 18. januar 2017 @ 22:26

  12. Man bør sætte sig ned sammen med barnet og opfinde 25 overdrevent gode handlinger. Bagefter kan man dele en god og lang rå latter.

    Kommentar by Nils — 18. januar 2017 @ 23:04

  13. Det giver mindelser om 1970erne med indoktrineringsdebatten, hvor DR og skolerne var højborge for marxistisk tankegods. Også dengang forsøgte marxister at fremstille deres revolutionsromantik som en kamp til fordel for godheden mod de onde kapitalister. Nu har Lego så postet penge i projektet, så denne gang er de onde nok ikke længere de produktive erhverv.

    Når virkeligheden skjules er det let at fremstille sig selv som god. Det minder lidt om Obamas påstand om at hans administration ikke var ramt af skandaler i 8 år, men det skyldes kun at medierne ikke skrev om skandalerne. Alene det at Obama i 2011 fremlagde en falsk fødselsattest efter pres fra Donald Trump om at bevise han var født i Amerika burde være en gigantisk skandale.

    Kommentar by perhag — 18. januar 2017 @ 23:30

  14. Så det på et opslag fra Den Danske Forening på FB, og gik ud fra det var sidste års 1. april, der som en morsomhed blev genudsendt lidt tidligt.

    Jeg må vel hellere få fat i skemaet og indsende det til hvem nu med bl.a. disse punkter:

    Ikke betalt licens 16, 15, 14, 13 ….
    Bruger nogenlunde altid neger istedet for sort/afrikaner.
    Islam omtaler jeg altid som en ideologi og aldrig en race.
    .
    .
    .

    Kommentar by Hans Und — 19. januar 2017 @ 03:54

  15. Jeg ved ikke om jeg kan få et -godhedsbevis-. Men jeg undlader at sparke til hunde -når der er journalister tilstede- og jeg løfter kasketen for gamle damer (hvis de har mange penge). Måske det kan gøre det. Men ellers er jeg – bæredygtig-. DVS jeg er god til at bære en masse tunge ting op og ned af trapper…..God weekend :-)

    Kommentar by Michael Unna — 19. januar 2017 @ 07:52

  16. Hvorfor ikke kalde det et afladsbevis! For er det ikke det, det er?

    Kommentar by Jette — 19. januar 2017 @ 09:30

  17. > Hans Und

    Du får så også et ondskabsbevis, da du ikke betaler tvangsmedielicens og bruger n-ordet ;)

    Så er vi da to.

    Kommentar by Henrik Petersen — 19. januar 2017 @ 09:59

  18. Hjernevask på fuld drøn!PK-tilhængerne deler folk op i to hold:dem, der er pk’ere, de gode – som går ind for uhæmmet masseindvandring for enhver pris, uanset skadevirkningerne – og så de andre:de ikke-gode, altså de onde.

    Kommentar by barfbag — 19. januar 2017 @ 11:58

  19. Nåja, om man kalder det diplom eller godhedsbevis. Flueknepperi.

    Kommentar by Zatopek — 19. januar 2017 @ 19:31

RSS feed for comments on this post.