7. april 2017

Mikael Jalving: “Et uperfekt sted for uperfekte, men virkelige mennesker i et terræn, jeg kender…”

Man kan nemt stirre sig blind på ideologiske petitesser og mediedækningen af aktuelle begivenheder, men i sidste ende handler det om demografi. Set herfra mit fynske eksil er København ti-tyve år fra at være tabt land, lidt i stil med Christianstad og Kobbermølle, omend det selvfølgelig er noget værre at miste hovedstaden til kulturfremmede bosættere. Mikael Jalving sætter ord på – Bedst at bo på landet.

Hvis mit arbejde og min familie tillod det, boede jeg ude i landskabet, helst i nærhed af vand, skov, bakker, brunviolette rugmarker og landsbykirker drysset ud med løs hånd – ‘lyst, åbent og dog tungsindigt’, som Jakob Knudsen skrev. Et uperfekt sted for uperfekte, men virkelige mennesker i et terræn, jeg kender fra Nordfyn og ville kunne færdes hjemmevant i nu, hvor jeg gudhjælpemig nærmer mig de 50, men som end ikke ejendomsmæglere kan snakke op i pris. …

Omstændigheder har bundet mig til København, som jeg tåler, men ikke længere holder af efter 25 år.

Fem minutter på den forvandlede Nørrebrogade, og jeg savner Vestkysten. Én søndag på Frederiksberg eller ti minutter i Ørestaden, denne Frank Jensen-agtige forstad til Malmø, og jeg spejder mod Lejre, Lolland og Lillebælt. Fem minutter i Torvehallerne, og jeg får åndenød af al den halal og risikoen for at møde Henrik Marstal eller Ole Bornedal.

Engang boede missionen i de vindblæste egne, i dag bebor den pæne adresser med svinedyr designerøl, vinbar og sushi henne om hjørnet. Hovedstaden er blevet hovedløs, beregnende og multikulturel korrekt. Jeg nævner i flæng Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Uffe Elbæk, P3, Kvinfo og ‘antiracister’ i patricierlejligheder med udsigt over Søerne på vej til Louisiana eller Røde Kors, fuldkornspasta, spindoktorer, fritidshjem med ’slikpolitik’, succesfulde cand.scient.pol.’er, der næsten alle er fraskilte, singler, lider af glutenallergi eller elsker Obama forever på Facebook klods op ad trangbrystede metromænd iført stramme jeans, hipsterskæg og ubegrundede politiske fantasier om det internationalistiske verdensborgerskab.

Næ, må jeg så bede om en landevej uden så mange dikkedarer og en Alfa, en Honda eller en Subaru med wankelmotor og en bazooka, når den tid kommer. Samt masser af cykler, racercykler, tempocykler, crosscykler, men absolut ingen Christina-cykler. Jeg flytter, gør jeg. Når jeg bliver gammel nok, og det sker jo helt af sig selv.”

(Uperfekt mobilfoto af Samson i Kattebjerg Hundeskov, 7. april 2017)

“Nogle gange længes jeg efter det enkle liv på landet… på den helt praktiske måde. At jeg kan få lov til at smide min bil foran hoveddøren eller i indkørslen, og bare lade den stå der til næste morgen. … Jeg kunne godt tænke mig at leve i en verden, hvor jeg ikke skal have nøglebundet op af lommen fire gange, når jeg bare skal ned i Netto.” (Olav Skaaning Andersen, 7. april 2017)

Oploadet Kl. 13:32 af Kim Møller — Direkte link31 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/82325/trackback

31 Comments »

  1. Hvis Herr Jalving vil have wankelmotor, så er det Mazda. Men det larmer ad Helvede til… Så tag cyklen, og brug Mazdaen som track day car.
    Man flytter vel ikke på landet, for at få det til at lyde som storbyen, vel?

    Kommentar by Hr. Naturli' — 7. april 2017 @ 14:11

  2. For mange år siden da NSU byggede biler med wankelmotor hilste ejerne på hinanden med et antal løftede fingre.
    Det betød hvad nummer motor de var kommet til da de defekte blev udskiftet af fabrikken.
    Dejlig at se jeg ikke er den eneste der får fyldt matriklen op med store pinde.
    Og jeg har endda fortalt ham vi ikke har brændeovn.

    Kommentar by Erik — 7. april 2017 @ 14:35

  3. Brækkende nyt: Lastbil pløjer gennem menneskemængde i Stockholm, mindst tre døde. Motivet kendes kendes ikke, men det kan på forhånd oplyses, at hverken denne hændelse eller islam har nogetsomhelst med islam at gøre.

    Kommentar by Voldposten — 7. april 2017 @ 15:38

  4. Jalving er en gudsbenådet skribent. Jeg håber aldrig han bliver shanghajet til politisk prostitution.

    Kommentar by DavidK — 7. april 2017 @ 15:55

  5. Helt enig og derfor bor familien også på landet. Men desværre er vi tvangsindlagte til at betale til den lokale storby koldings politisk korrekte fis såvel som hovedstaden via skatten.

    Men i det mindste er vi fri for perkere endnu da… Bla fordi der er så dårlige busforbindelser herude st msn ikke fandt det menneskeligt st hus flygtninge i den lokale landsby….

    For langt ude til herrefolket, slaverne kan godt bo her

    Kommentar by Redneck — 7. april 2017 @ 16:18

  6. Vender Samson pinden på højkant når den skal ind ad entredøren?

    Kommentar by k.m. — 7. april 2017 @ 16:31

  7. Kæft det er godt beskrevet og præcis derfor jeg flyttede ud mod nordvest-sjælland, stort set perkerfrit område, bortset fra det lokale pisseria som lokalbefolkningen desværre støtter massivt.

    Det holder nok min tid ud men jeg må indrømme at jeg gruer for hvad mine børnebørn skal opleve i det helvede politikerne har tilrettelagt til dem.

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 16:34

  8. Ps: Og så er der plads til rotweileren ;-) Han ser drabelig ud men er bare en total lalleglad godmodig hund.

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 16:36

  9. He, he..! Samson viser selvtillid. Ikke en pind, ikke en kæp, men en mindre stamme kan kun gøre det, når der skal apporteres! Hvilket givetvis udfordre Møllers fitness :o)

    Kommentar by Thorbjørn — 7. april 2017 @ 16:55

  10. Meget enig med både hr. Jalving og kommentatorer, omend jeg intet kender til særlige motorer. Eller endnu har hørt om en ny svensk tragedie.
    Dog er og bliver det meget forskelligt hvad der holder en fast ved en storbytilværelse, selv på Frederiksberg omringet af københavnere.

    Jeg, kunne, om ikke som andet end indbildt undfanget i Firenze, https://da.wikipedia.org/wiki/Firenze glæde mig selv for lidt siden, og måske lang tid ud i fremtiden, over et par minutters metrotur og synet af en italiensktalende skønhed hvis lige, jeg tror, der ville være noget langt mellem langt ude på landet…

    Enhver har vel sit.

    https://www.b.dk/anmeldelser/man-sku-altid-bo-paa-landet
    http://sangetilboern.dk/man-sku-altid-bo-paa-landet/

    Kommentar by Peter Buch — 7. april 2017 @ 17:02

  11. Risikoen for at blive kørt ned af psykisk forstyrrede, absolut umuslimske Lone Wolf lastbiler er ihvertfald mindre..

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem — 7. april 2017 @ 17:31

  12. Tja Peter Buk, hvis synet af en italiensktalende skønhed er nok til at du finder ud af at bo i galeanstalten København(Frederiksberg), så fred være med det men virkeligheden har det med at indhente en når man mindst venter det.

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 17:36

  13. kBrad

    Det gør det da i hvert fald mere tåleligt.
    At jeg gerne opfordrer andre til at flytte på landet er naturligvis noget andet.

    Men der er også for mig tale om at virkelighed er sådan, at min husleje aktuelt er omkring 3.100, dette i forhold til m2 og beliggenhed, omkring 67 m2 næsten nabo til Frederiksberg Have, og jeg ikke let ville kunne finde lignende, selv om jeg ville bruge betydelig flere timer på transport for at komme til mit job på Christianshavn.
    Virkeligheden er hård.

    Kommentar by Peter Buch — 7. april 2017 @ 17:48

  14. #13-Pbuk – Nu er det jo ikke fjæsbog det her, så måske det bliver lige rigeligt privat? Eller sagt på en mindre pæn måde – hvad f… rager det mig?

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 17:53

  15. http://www.bt.dk/politik/df-kraever-mere-politi-efter-vollsmose-overfald-glem-det-siger-regeringen

    Regeringens vilje til at beskytte den danske befolkning :”glem det”

    Jamen, så erklær Danmark i undtagelsestilstand og lad os gøre det der skal gøres. I vatnisser sidder jo på hænderne mens samfundet går ad helvede til.

    Kommentar by k.m. — 7. april 2017 @ 17:58

  16. PBrad

    Det ved jeg ikke.
    Men når du kommenterer om virkeligheden, tillader jeg mig at give min tolkning af noget af den.
    At kommentatorer udtrykker deres indtryk af noget fra virkelighedens verden, som de nu tolker den, er jo ikke altid interessant for alle andre.
    Virkeligheden er stadig hård.

    Kommentar by Peter Buch — 7. april 2017 @ 18:09

  17. #16 – God weekend.

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 18:35

  18. PBrad

    Tak. I lige måde.

    Der er på mit job både konfirmanddåb og Anisette-koncert lørdag, højmesse søndag, så meget på landet bliver det nok ikke til.
    Men læggekartoflerne til nyttehaven laver da flotte spirer…

    Kommentar by Peter Buch — 7. april 2017 @ 19:00

  19. #18 – Ja ja, jeg har også været kirketjener i en del år, nu er jeg så tilbage i det virkelige liv som privat ansat transport medarbejder.

    Heled og lykke med haven, egen avl smager jo godt.

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 19:07

  20. Held

    Kommentar by PBrad — 7. april 2017 @ 19:08

  21. Shyyssss; snak ikke så højt om velsignelserne uden for ISlammets højborge; Vi herude er nemlig lige så tilpas med, at Slammet samler sig hvor stemmerne er ;-)

    Men STOR tak til Mikael Jalving’s mange andre fantastiske og vedholdende indspark i debatterne om Slammet, som ret egentlig burde få en cykel og madpakke, med mandsopdækket udvisning af landet, med på vejen hjem, til DERES “skønne ophav”, som de glemte at dyrke.

    Kommentar by Carstens — 7. april 2017 @ 21:25

  22. Nååå ja;
    glemte at dyrke/ikke gad dyrke?

    Kommentar by Carstens — 7. april 2017 @ 21:31

  23. Jalving manglede bare, at skrive hipsterskæg, fordi de er bange for at få tæsk af perkerne på Nørrebro. Jeg hader den dhimmie opførsel. Specielt hvis de oveni købet taler perkerdansk.

    Kommentar by XXXXX — 7. april 2017 @ 21:51

  24. Jeg boede som ung studerende i 1986/87 i en kort periode i Rantzausgade på Nørrebro.

    Dengang var kvarteret stadig et hyggeligt gammelt københavnsk arbejderkvarter med kun få enkelte “fremmedarbejdere” i gadebilledet.

    Jeg har ikke været der siden, men gik så en tur gennem gaden sidste år for at se, hvordan der nu ser ud.

    Hold da kæft, jeg troede at jeg var kommet til Kabul, Bagdad eller Mogadishu!

    Kommentar by Revisoren — 8. april 2017 @ 00:14

  25. På en måde er Snaphanens disqus kommentering en fordel. Man kan rette stavefejl, redigere og slette, fortsætte dialoger uden at skulle gå ned, mens hr. Møllers er kontant, kronologisk og uden mulighed for forandringer til det en gang noterede, undtagen særtilfælde, oftest sletninger vist flest af typen- at redaktionen selv foretager dem.
    imaginær fortsat kommentar 10…
    At udtrykke fordståelse for skønheden er endt i Danmark da det da er noget af en invasion Italien er udsat for, og om der dog ikke er nogle der kan give andre et tilbud, de ikke kan sige nej til mere, og forklare det egentlig ikke er bedre her, invasionen sker også her og der ikke just er specielt sikkert i disse egne, selv på en metrotur til Frederiksberg, ville være lidt for meget, så jeg holdt min kæft på metroen.

    Gentagelse relateret perfekte-uperfekte af udsnit af kommnetar fra 2009:

    Var vi da perfekte- var der ingen grund-
    at vi her på jorden havde- bund.
    Miraklet som jeg ser det, ligger i,
    klogskabs voksen, tilgiven og ståen hinanden bi.
    Blot for hvad vi er- her specifikt i sammenhængen uperfekte-
    og ikke for hvad vi tror vi er- her specifikt perfekte-
    så måske en dag kan vi have hinanden kær-
    i ægte menneske-værd.

    Kommentar by Peter Buch — 8. april 2017 @ 02:09

  26. Egoistisk fremturen af vås om en påstået undfangelse med andre stemmers blanden sig i koret – hvor sproget er min moders blide stemme
    og som en sød musik mit hjerte når- er jo tydeligt helt ude af takt med verdens tilstand.
    http://www.nomos-dk.dk/skraep/1849_1863/hcandersen3.html

    beklager doppeltpostering på Comments RSS 2.0. Godnat.

    Kommentar by Peter Buch — 8. april 2017 @ 02:52

  27. # kirketjener Buch

    Ud fra dine skriblerier at dømme, har du vist drukket heftigt af natpotten eller altervinen!

    Kommentar by Revisoren — 8. april 2017 @ 04:18

  28. #27- I den grad.

    Kommentar by PBrad — 8. april 2017 @ 15:46

  29. Revisoren & PBrad

    Præsenter venligst specifikke formulerede eksempler I finder støtter Jeres opfattelse, eller vidners udsagn, i stedet for at lade mine oratoriske udfoldelser påvirke Jeres bedømmelse af min tilstand.
    Formodninger som Jeres kan jeg roligt, nærmest med Sindsro, afvise.

    Jeg skal gerne forsøge at få min læge dr. Saxild til skriftligt at formulere en lægefaglig bedømmelse, på baggrund af blodprøver og kendskab til mig i øvrigt, af mit urin- og alkoholforbrug ved næste konsultation.
    Det var den bogstavelige del.

    Den overførte:
    At vi formulerer, og på mange områder associerer forskelligt som mennesker, hvilket jeg har som udgangspunkt for blandt andet dette skrevne, er en forudsætning jeg tror I er 100% enige i.

    Er der noget I ikke forstår i det skrevne er der mulighed for at spørge. Jeg vil, stillet spørgsmål, forsøge at besvare hvorfor jeg formulerer mig som jeg gør.

    God Påske.

    Kommentar by Peter Buch — 8. april 2017 @ 18:37

  30. -Eller spist for meget dummos.

    Kommentar by Hul igennem? — 9. april 2017 @ 08:03

  31. Hul igennem?

    Det er godt med fantasi, men hvad med virkeligheden.
    Hvad er dummos?
    Der er ingen resultater med “Dummos” i Den Danske Ordbog
    Der er ingen resultater med “dummos” i Den Danske Ordbog
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Dummos

    Kommentar by Peter Buch — 9. april 2017 @ 12:27

RSS feed for comments on this post.