6. september 2006

Mere om Ekstra Bladets NoMus-historie – David Rehling evner ikke at læse en simpel tekst

Forleden betegnede Ekstra Bladet tidsskriftet Nomos for NoMus, og postulerede det var en forkortelse for ‘No Muslims’. Jesper Rosenløv følger sagen til dørs på sitet. Det har vist sig at journalisten Torben Rask Laursen har den underlige forkortelse fra Sandy French (Københavner-redaktionen). Hun hævder hun har det fra anonym kilde, og her står det fast. Uriaslæsere vil huske Sandy French fra hendes tid på Information, blandt andet for sine smæde-artikler med Rasmus Lindboe som medforfatter om Søren Krarup og Henrik Gade Jensen. Førstnævnte kaldt antisemit, sidstnævnte associeret med nazismen og fyret fra sit job som Tove Fergos pr-rådgiver. (Gade Jensen vandt i retten).

Som en udløber af Ekstra Bladets historie bragte Information i sidste uge et par artikler, den ene værre end den anden. David Rehling skrev eksempelvis til fredagens avis – Samhørighed: Karen hopper i høet.

“Han [Adam Wagner] kan udfolde sig på det af Langballe omtalte netsted Nomos, der kalder sig selv “et inspirationsnetværk”, og ligger på www.nomos-dk/dk. Her kan man læse lovprisning af “selvopretholdelsesdriften og den uhæmmede egoisme” som erkendelsesgrundlag. Nomos‘ trosbekendelse fortsætter: “Denne realistiske erkendelse bør ses i modsætning til tidens moralisme, vulgær-humanistiske naivitet og til den humanisme, der som åndelig bevægelse vel næppe fortjener det navn, den smykker sig med, men nærmere må betragtes som ’sentimentalitet’ og ‘idioti’.” Man kan også læse en masse højrefløjs-sniksnak, der minder om den, som Dansk Forum dyrkede – og fik Skaarup-udsmidning for.”

Jesper Rosenløv fik igår optaget følgende læserbrev, der fint hudfletter Rehlings journalistiske uartighed.

Månedens bommert
I sin artikel Ugens bommert: “Karen hopper i høet” (den 1. september) får David Rehling da godt og grundigt kludret (?) i det. Rehling begår for det første en stribe fejl mht. det faktuelle i sagen omkring Dansk Samling, Dansk Forum og Dansk Folkeparti. Men som redaktør af netstedet www.nomos-dk.dk vil jeg dog holde mig til hans fordrejede karakteristik af dette. På en eller anden måde kommer Rehling til den konklusion, at man på Nomos‘ hjemmeside “kan læse en lovprisning af ’selvopretholdelsesdriften og den uhæmmede egoisme'” Kære, David Rehling – der står jo det stik modsatte! Læs det igen. På Nomos fremsættes det synspunkt, at mennesket har en mørkere egoistisk side, som vi må være realister og erkende altid er der. Alt andet er naivisme. Men denne mørkere side må så sandelig forsøges tøjlet vha. opdragelse, normer, tradition og kultur. Altså vha. nomos (af græsk; lov, tradition, normer etc.). Den uhæmmede egoisme lovprises altså ikke. Tværtimod advares der jo imod den. I øvrigt en god gammel konservativ indstilling (som man jo så kan være uenig i). Nomos er nemlig ikke et liberalistisk inspirationsnetværk, men netop et konservativt. Rehlings tolkning svarer jo til, at man ville beskylde kristne for at lovprise synden, eftersom de hævder, at mennesket er syndigt. Helt forrykt. Han får fuldstændig fordrejet sagens rette sammenhæng for at sætte Nomos i det værst tænkelige lys.



27. juni 2005

Lidt om demagogi, fascisme, racisme, racerenhed og ‘hvide’ skoler…

Fra MetroXpress sidste onsdag – lidt DF-bashing fra en Caspar Miller, der sætter nye nedre standarder for hadsk retorik:

Her kunne man passennde debunke fantasten med fortællingen om at ‘indvandrere’ faktisk ikke kunne stemme ved danske valg helt frem til 1981. Det gør således de første fire regeringer under Anker Jørgensen fascistoide…

Tjek også lige en kommentar fra stand-upper Jonatan Spang i dagens MetroXpress, hvori han konkluderer at DF’ere ikke blot har en anden politisk overbevisning end ham selv – men simpelthen er dårligere mennesker. Konklusionen er baseret på egen hukommelse fra en samtale foretaget i fuldskab, samt en børnehaveklasse-definition af ‘race’ – der naturligvis intet har at gøre med islam som kultur eller religion [MetroXpress 27/6-05 Zulumuslimer].

Der danner sig et klart mønster. Kun venstrefløjen taler om ‘racer’. I dagens Information er der et godt eksempel ved Rasmus Lindboe og Mette Klingsey. Følgende citeres Bertel Haarder for:

“»Jeg ser jo, at København og Frederiksberg har problemer med skoler med en stor dominans af tosprogede elever. Så er det nærliggende, når vi nu har to kommuner, hvor 25 procent af eleverne går på private skoler, så at få dem inddraget. Det tror jeg gerne, de vil,« siger Bertel Haarder.”

Men sådan her indledes artiklen Privatskoler skal belønnes for etniske elever:

“For at bryde billedet af ’hvide’ privatskoler vil undervisningsminister Bertel Haarder belønne skolerne for at modtage indvandrere… Regeringen vil bryde billedet af de nærmest racerene danske privatskoler med en økonomisk belønning til de skoler, der modtager indvandrere. I dag følger et særlig tilskud – udfra en gennemsnitsberegning – på ca. 12.000 kroner hver tosproget elev i folkeskolen.”

Man mærker hensigten…



13. januar 2005

Har Rasmus Lindboe fået job på The Sun?

Forsiden på dagens The Sun bringer minder frem. Har Informations Rasmus Lindboe fået nyt job?

Oploadet Kl. 10:51 af Kim Møller — Direkte link2 kommentarer


13. december 2004

Rasmus Lindboe og DR om Dansk Folkepartis “Ny ældrecheck”

Så lykkedes det igen Rasmus Lindboe, at få en vinklet nyhed serveret på DRs Tekst-tv. Dansk Folkeparti foreslår ekstra check til 260.000 førtidspensionister….

Information [13/12-04] – DF foreslår ny ældrecheck

DR Tekst-tv [13/12-04]:

Oploadet Kl. 10:29 af Kim Møller — Direkte link4 kommentarer


23. august 2004

Information og TV2 betaler erstatning til Henrik Gade Jensen

For godt ni måneder siden kickstartede Informations Rasmus Lindboe en af de mest modbydelige eksempler på personhetz endnu set. Kirkeminister Tove Fergos medierådgiver Henrik Gade Jensen blev over fire dage beskyldt for en hel masse, hvad Lindboe (og BZ-forskeren René Karpantschou) ikke kunne bevise endsige sandsynliggøre. Igår sluttede så sagen – her lidt fra dagens Ritzau-:

Henrik Gade Jensen får 60.000 kroner i erstatning fra dagbladet Information samt et beløb for TV 2 for ubeføjede beskyldninger mod ham for at have forbindelse med nazistiske kredse. Det fremgår af forlig mellem ham og de to medier, som Henrik Gade Jensen havde rejst injuriesager imod ved Københavns Byret, oplyser hans advokat Karoly Nemeth til Ritzau. Henrik Gade Jensen fratrådte den 25. november 2003 sit job som medierådgiver, såkaldt spindoktor for kirkeminister Tove Fergo (V). Det skete samme dag, som Information bragte oplysningerne, der blev refereret i TV 2 og andre medier. Forligene bekræftes af TV 2’s nyhedschef Michael Dyrby og Informations adm. direktør Henrik Bo Nielsen, der er konstitueret som ansvarshavende redaktør. De ønsker ikke at kommentere forligsteksten, som bl.a. betyder, at beløbet fra TV 2 ikke offentliggøres, oplyser Karoly Nemeth. – Både TV 2 og efterfølgende Information er gået til biddet på en for Henrik særdeles tilfredsstillende måde. Det skaffer ham jo ikke stillingen tilbage, men de beklager, at de ikke har haft noget som helst grundlag for noget som helst. TV 2 fik vi forlig med torsdag efter initiativ fra dem. Information var ganske afvisende, indtil David Trads ophørte som chefredaktør. Umiddelbart derefter blev vi kontaktet af Informations advokat, siger Karoly Nemeth. Information skal inden en uge bringe en beklagelse på forsiden samt betale 60.000 kroner i erstatning, forklarer han. Henrik Gade Jensen glæder sig over, at han med forliget er renset for injurierende beskyldninger om forbindelse med nazistiske kredse. Alligevel finder han, at han har betalt en høj pris for sagen, som kostede ham jobbet.

Oploadet Kl. 20:57 af Kim Møller — Direkte link4 kommentarer
Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper