27. september 2017

DW: Støjberg bragte ‘racist cartoon’ i landet, “where a torch-wielding mob took to the streets in 2015”

Når etablerede medier møder kritik, går journalister spontant i forsvarsposition, men journalistik er ikke en eksakt videnskab, og hverken uerfarne praktikanter eller ideologiserende journalister har monopol på sandheden. Læser man den afsluttende sætning i et Ritzau-telegram om AfDs valgfest i Berlin, får man nemt det indtryk, at pressefolk er mødt op til med bannere påskrevet ‘vi hader AfD’. Det viste sige ikke at være andet end en upræcis formulering, selvom et medlem af Dansk Journalistforbund gav det ‘en hjertesmiley’.

Deutsche Welle er ‘der staatliche Auslandsrundfunk der Bundesrepublik Deutschland’, og som navnet antyder en del af ARD – et statsligt medie. Det skulle borge for kvalitet, men sådan er det (heller ikke) i Tyskland. Den engelsksprogede artikel herunder er et ‘hitjob’ på Inger Støjberg, selvom Deutsche Welle skulle være et seriøst medie, og journalisterne ‘mkg/kms’ henviser til Agencia EFE og Reuters. Det er sådan medier, der med rund hånd uddeler nazi-etiketter til alle der bruger åndsfriheden til at bekæmpe Merkels åbne grænser. Die Lügenpresse.

Fra DW.de – Denmark minister Stojberg posts racist caricature online.

“On Tuesday, Danish Immigration, Integration and Housing Minister Inger Stojberg published a polemic portrayal of Islam’s Prophet Muhammad on social media. The caricature portrays the religion’s founder with a bomb fuse burning down on his turban and was one of the dozen published by the right-wing Danish daily Jyllands-Posten in 2005 that caused international outcry and allegations of racism.

Images of Muhammad are considered blasphemous in Islam. Stojberg, who decides on conditions for immigrants — many from majority Muslim countries — in Denmark apparently uses the drawing as the wallpaper on her iPad.

In a Facebook post accompanying the caricature, Stojberg wrote that the racist cartoon serves as the backdrop for her apps because it reminds her of Denmark’s freedom of expression, which includes the right to mock religions and their followers. She claimed that she published it on Facebook as a reaction to a decision by the Skovgaard Museum in Viborg, Denmark, not to include the drawing in a new exhibition about blasphemy since the Reformation. …

Xenophobia and Islamophobia are consistent issues in Denmark, where a torch-wielding mob took to the streets in 2015, inspired by the German anti-Muslim movement PEGIDA. Denmark has also risked official strife with its southern neighbor, reimposing checks at the border with Germany in defiance of the Schengen pact.”

(Inger Støjberg på Facebook, 26. september 2017)



21. april 2017

Angrebet på Dortmunds spillerbus havde økonomisk motiv: MSM spekulerede i ‘højreradikale kræfter’

Mediedækningen af vejsidebomberne mod Borrusia Dortmunds spillerbus, illustrerer ganske fint problemet med de etablerede medier. Politiet finder islamiske bekenderbreve på gerningsstedet, og samme dag tager ‘Antifa’ ære på en venstreradikal nyhedsside. To dage senere kan Ritzaus Bureau fortælle, at det nok hverken var muslimer (eller venstreradikale, de skrives ud), men at sporene qua bekenderbrevenes atypiske henvisning til luftbasen Ramstein, førte til ‘højreradikale kræfter’ i Leipzig.

En 28-årig russer ved navn Sergej W. er anholdt. Han håbede på en større økonomisk gevinst, såfremt bomberne fik klubbens aktier til at falde i værdi. Godt politiarbejde, må man sige.

Fra JP.dk – Rapport: Islamister stod næppe bag busangreb i Dortmund.

“Eksperter i terrorbekæmpelse siger, at det især er atypisk, at der i brevene stilles krav om, at tyske Tornado-kampfly trækkes ud af Syrien. Det kræves også, at luftbasen Ramstein lukkes for amerikanerne.

– Det er fuldstændigt atypisk, siger Burkhard Freier, som følger radikale grupper i den tyske delstat Nordrhein-Westfalen.

Nyhedsmagasinet Focus citerer i en onlineudgave efterretningskilder for, at et spor i sagen fører til den østtyske delstat Sachsen.

Dermed bliver der lagt op til spekulationer om, at højreradikale kræfter eller militante fodboldfans fra Leipzig-området kan have stået bag angrebet.

(Islamisk bekenderbrev fundet ved gerningsstedet: “In namen Allahs…”; Foto: DM)

(Venstreradikale ‘Antifa’ bekender online: “Wir haben heute des bus den BVB…”; Foto: PI News)



26. marts 2016

Kommando Norbert Blüm: Asyl-aktivistisk happening kostede tre afghanske flygtninge druknedøden

Læser man kun de overfladiske artikler fra Ritzau (Reuters), så får man ofte kun halve sandheder. Tirsdag i sidste uge kunne danske medier fortælle, at flere tusinde migranter var strandet i en asyllejr i Grækenland, og nu desperat forsøgte at krydse grænsen til Makedonien, for på den måde at komme videre nordpå. Tre eksempler…

“Tre migranter fra Afghanistan druknede i Suva Reka omkring klokken 3.30, efter at de illegalt havde krydset grænsen nær landsbyen Moin, hedder det i en skriftlig melding fra det nationale krisecenter.” (Dagbladet Information, 15. marts 2016)

“Billederne på videoen er taget af en Reuters-fotograf. De viser en gruppe afghanere forsøge at krydse en flod. De fik placeret et reb på tværs af floden, og dannede en ‘menneskekæde’ for at krydse vandmasserne.” (Berlingske, 15. marts 2016)

“En gruppe afghanere forsøgte at krydse en flod, og tre af dem druknede, heriblandt en gravid kvinde og hendes teenagesøster, siger makedonske myndigheder.” (Politiken, 15. marts 2016)

Politiken tilføjer, at ’80 journalister og aktivister’ rejste med flygtningene, og så har de ikke sagt for meget. Som man kan se på det tilgængelige billedmateriale, så var det ikke en spontan flugt fra lejren i Idomeni, men et nøje iscenesat stunt.

(Grafik: Daily Mail)

Samme dag som det skete kunne Bild Online berette om et mystisk flyvebrev med et kort der beskrev en farbar vej over floden ind i Makedonien. Sedlen var underskrevet ‘Kommando Norbert Blüm’ efter den Merkel-tro CDU-politiker, der nogle dage forinden overnattede i lejren i sympati med flygtningene. Norbert Blüm afviser at være involveret, og Bild påpeger at guiden formentligt stammer ‘von deutschen Aktivisten’.

(Guide til Tyskland via Makedonien ved ‘Kommando Norbert Blüm’; Foto: Sat1)

“The piece of paper giving instructions in Arabic on how to make it from Greece to Macedonia, pinpointing where there is no barbed wire fence, was handed out to refugees at the camp. It falsely promises that there are ‘buses or trains on the other side to take you to Germany’, while claiming that those who stay in Greece would be deported to Turkey.” (Daily Mail, 15. marts 2016)

(Asyl-aktivister guider migranter over Suva Reka; Foto: Daily Mail)

(Asyl-aktivister af den kendte venstreorienterede slags; Foto: Daily Mail)

(Ofre for ‘Kommando Norbert Blüm’-happeningen bjærges; Foto: Daily Mail)



26. august 2013

DR Online kolporterer Reuters/Ritzau og slører virkeligheden: Islamister angriber Israel fra Libanon

Visse historier vil DR helst ikke fortælle. Her gengiver DR Online nyhed fra Reuters/Ritzau – Fire raketter affyret mod Israel.

“Fire raketter er blevet affyret fra Libanon og ind i det nordlige Israel. Den ene af raketterne er blevet skudt ned af det israelske raketforsvar.

Der er ingen rapporter om dræbte eller sårede. … Der er ingen meldinger om, at raketterne er slået ned i områder med mennesker.

Ifølge en kilde i den israelske sikkerhedstjeneste er raketterne blevet affyret fra det sydlige Libanon af ukendte gerningsmænd. … Raketter er flere gange blevet affyret mod israelsk territorium af militante grupper, siden konflikten mellem Israel og Hizbollah blussede op i 2006.”

Detaljer om Fra Wall Street Journal – Al Qaeda Spinoff Claims Rocket Attack on Israel from Lebanon.

“… the Abdullah Azzam Brigade’s local branch took responsibility for the attack on Twitter. A spinoff of al Qaeda, the group bands together Salafist militants from across the region.

As many as four rockets were fired from Rashidiya, near the city of Sur. Rashidiya is the site of a large Palestinian refugee camp, home to about 18,000 people.

Lebanon’s security forces are prohibited by law from patrolling the sprawling cities that have risen up since the Palestinians sought refuge in Lebanon some 60 years ago. The self-policed camps have been a hotbed for extremism and a refuge for foreign terrorists from around the Middle East.

The leader of the Abdullah Azzam Brigades is a Saudi national and is thought to be living in the open in the Ain el Hilweh refugee camp in southern Lebanon. The group’s leader, Majed al Majed, is on Saudi Arabia’s most wanted list for suspected terrorist leaders.

[…]

Foreign militants started using Palestinian camps as havens in 2007, when one group, Fatah al Islam, used a camp in northern Lebanon to gather militants from across the region. The group launched vicious attacks against state security forces in a bid to create an Islamic emirate, which ultimately failed.

The Lebanese army fought to root out the al Qaeda-linked extremist group from the camp, Nahr al Bared, for three months, with 168 soldiers and some 226 militants killed in battle.”



4. august 2013

Forhøjet terrorberedskab pga. ramadanen: “Night of Power… is a very important night for Muslims”

Flere medier fortæller, at Barack Obama og USA frygter et snarligt terrorangreb. Der mangler dog lidt kontekst. Fra en tekst af Hugh Fitzgerald sakset fra New English Review – The Night of Destiny.

“The Night of Destiny or Night of Power (Laylat al Qadr) is a very important night for Muslims. It is the night in which the Quran was revealed to Prophet Muhammad.

God describes this night as better than a thousand months. During that night, the angels and the Spirit descend therein, by God’s leave, to carry out every command (97:1-5).

Because the Night of Destiny is such a special night, the Muslims (Submitters) who want to gain extra credit in righteousness spend the night by commemorating God the Almighty, either in their privacy or in a mosque with other Muslims. There are also some Muslims who retreat to a masjid or mosque in the last ten days of Ramadan to take advantage of God’s blessings further and increase their faith of submission.

… And why should you care? You see, tomorrow is the last day of Ramadan. It’s a special day, linked to a special night, the Night Of Destiny, the Night Of Power.

Oploadet Kl. 10:11 af Kim Møller — Direkte link9 kommentarer


25. juni 2012

Palæstinenserne får mere bistand per person, “end alle andre lande i top ti tilsammen” – 2/3 fra EU

Fredag sendte Hamas raketter over grænse til Israel, og da IDF svarede igen, proklamerede Reuters, næsten per refleks, at Israel ‘brød våbenhvilen’. Palæstinenserne har altid haft absurd ‘god’ presse. Her lidt fra en artikel i Udenrigsministeriets magasin Udvikling (via Søren Espersen).

(Udenrigsministeriet, Magasinet Udvikling, 2012/3, s. 6-15)

Fra Verdens vildeste bistandseksperiment (af Mikkel Bahl).

“Ramallah, Vestbreddens hovedby bare 15 kilometer nord for Jerusalem, adskiller sig markant fra alle andre byer i de besatte palæstinensiske områder. På smarte caféer med trådløst internet sidder unge palæstinensere med bærbare computere og iPhones, mens de nyder en cappuccino. I weekenden mødes de på de mange nye barer og natklubber, hvor de danser, drikker og ryger argileh, vandpibe. Trafikken er rodet og anmassende som i alle andre palæstinensiske byer, men bilerne er større, flottere og dyrere. Gader og fortove er nyligt renoverede. Overalt er bygningsarbejde i gang. For nyligt åbnede Mövenpick et femstjernet hotel, og på en bakketop har en rig, amerikansk palæstinenser opført en kontorbygning på 22 etager med en roterende restaurant i toppen. … Det voksende skel mellem Ramallah og resten af de besatte palæstinensiske områder er symptomatisk for den strategi, det internationale donorsamfund har valgt at føre over for palæstinenserne.

[…]

Optimismen var stor i 1993, da den palæstinensiske leder Yassir Arafat og Israels præsident Yitzhak Rabin gav hinanden hånden på plænen foran Det Hvide Hus i Washington. Håndslaget cementerede Oslo-aftalen, der langt om længe skulle afslutte konflikten mellem israelere og palæstinensere. Hvad hverken de to hovedpersoner eller det internationale samfund dog kunne vide var, at aftalen samtidig blev startskuddet til et bistandseksperiment uden fortilfælde. I årene efter aftalen blev palæstinensere verdens klart største modtager af bistand. Ifølge tal fra organisationen Global Humanitarian Assistance modtog de i perioden 1995-2009 mere bistand per person end alle andre lande i top ti tilsammen.

I perioden efter besættelsen begyndte i 1967 og op til 1993 varetog Israel i høj grad selv sine forpligtelser som besættelsesmagt i Gaza og på Vestbredden. Ifølge Genève-konventionen har en besættelsesmagt ansvaret for den besatte civilbefolkningens basale fornødenheder såsom mad, uddannelse, sundhed og sikkerhed. Med oprettelsen af Det Palæstinensiske Selvstyre i 1994 blev alle disse udgifter hurtigt overtaget af det internationale samfund. Især EU var gavmild. … Siden 1993 har det internationale samfund i gennemsnit brugt mere end seks milliarder kr. årligt på at oprette en palæstinensisk stat. I alt omkring 135 milliarder kr. over to årtier. Heraf har EU’s institutioner og medlemslande stået for cirka to tredjedele.

Det overordnede formål med støtten har været “at sikre etableringen af en levedygtig og demokratisk palæstinensisk stat, der kan leve i harmoni med Israel og sine andre naboer,” som EU’s EuropeAid skriver på sin hjemmeside… Sam Bahour, der er dybt involveret i palæstinensisk politik og blandt andet skriver klummer for den britiske avis The Guardian:

“Vi har delvist fungerende institutioner på Vestbredden, men intet politisk system. Parlaments- og præsidentvalg bliver udskudt igen og igen, og Det Palæstinensiske Selvstyre er så afhængig af støtten, at det hele ville falde fra hinanden, hvis støtten stoppede i morgen,” siger han.”

(Udenrigsministeriet, Magasinet Udvikling, 2012/3, s. 10)



27. december 2011

Pludselig var ‘Vestbredden’ den eneste ukontroversielle betegnelse for Samaria og Judæa

Jo større ideologiske huller der er i massemedierne, jo vigtigere bliver alternative nyhedskilder. Elders of Zion har dagligt historier der udstiller mediernes manglende objektivitet. Herunder et eksempel på selektiv historiebevidsthed – Anti-Zionists freak over “Judea and Samaria”.

“Anti-Zionist activists are at it again, freaking out over a week-old story in Arutz-7:

‘According to a report in Israel National News, the commander of Israel Army Radio, the national radio station in Israel operated by the Israel Defense Forces, has determined that all the station’s reporters should refer to the West Bank as “Judea and Samaria.” The report states the decision was made as a result of complaints made by Israel Media Watch that the radio station’s referral to the area as the “West Bank” gives the impression to listeners that the territory does not in fact belong to Israel.

Israel Army Radio is a popular mainstream station in Israel listened to by people from across the political spectrum. It is thus significant that it is now being directed to use the same terminology used by the settler movement when invoking the Biblical, divine notion of “Greater Israel” that is completely detached from reality, diplomacy and human rights.

I love how these guys believe that “West Bank” is a historic term and “Judea and Samaria” are modern, rightist settler terms, a phrase daring enough to ring alarm bells in their little heads that cannot conceive of a Middle East before the 1970s. So here’s a quick look through the news archives from the 1950s through the 1970s.

From a National Geographic News Bulletin, from 1956… The Free Lance-Star, 1965…The term “west bank” was used between 1948 and 1967, almost exclusively without capitalization. Before there were any settlements, the Labor-led Israeli government called the area “Judea and Samaria” as this 1968 UPI article shows…

Soon, the anti-Israel crowd started to push the use of the term “West Bank” as a proper name. Note that happened after 1967, showing that it wasn’t a Jordanian initiative, Here’s an example of one of the earliest uses of the term as a proper name from an AP article written in 1971, referring to the “so-called West Bank… Soon the “so-called” part was dropped, but the two terms were used together for a while still. Here’s one from 1974, still with lower-case, from UPI…

But soon the Big Lie that only Israelis referred to the area as Judea and Samaria started to take hold. From Reuters, 1975…

(Reuters, 20. november 1975: Bedouin tribes face uncertainty under Israelis)

“… the West Bank, known is Israel as Judea and Samarea (min fremhævelse, Kim)

And this lie spread so quickly that only two years later AP accused Israel of trying to rename the “West Bank” to Judea and Samaria!

(Associated Press, 28. oktober 1977: Wheel of history comes full circle on West Bank)

“… now commonly called the West Bank of the Jordan River… Israel is trying to put the ancient name Samaria back on the map, along with Judea, the old name of an adjoining area” (min fremhævelse, Kim)



9. december 2011

Rapport dokumenterer Reuters tendensiøse Israel-dækning, eks. ‘asymmetriske definitioner’

Den altid glimrende Elder of Ziyon har set nærmere på en undersøgelse, der går tæt på Israel-Palæstina konflikten, og her har set specifikt på Reuters Bureau, der via Ritzaus Bureau er storleverandør til de danske medier.

Fra Stunning academic study: Reuters engages in anti-Israel propaganda.

“Roosevelt University academic study documents systematic use of propaganda by world’s largest news agency.

A study published in the November/December issue of the Journal of Applied Business Research finds that Reuters coverage of the Middle East conflict is systematically tainted by propaganda and influences readers to side with the Palestinians and Arab states against the Israelis.

Researcher Henry Silverman of Roosevelt University analyzed a sample of fifty news-oriented articles published on the Reuters.com websites for the use of classic propaganda techniques, logical fallacies and violations of the Reuters Handbook of Journalism, a manual of guiding ethical principles for the company’s journalists. Across the articles, over 1,100 occurrences of propaganda, fallacies and handbook violations in 41 categories were identified and classified. …

“Governments have long used propaganda to whip up public support during wartime and to demonize enemies”, says Silverman. “Reuters is adopting these same techniques to covertly shape audience perceptions and opinion…””

Fra rapporten – Reuters: Principles Of Trust Or Propaganda? (24 sider, pdf).

“… ECA reveals 1,104 occurrences of reporting/ethical failures, i.e., propaganda devices, logical fallacies, and violations of the Reuters Handbook of Journalism, with a mean of 22.08 reporting/ethical failures per article. The propaganda device of asymmetrical definition occurs most frequently with a total of 129 instances followed by the propaganda device of card stacking with 94 occurrences. The logical fallacy occurring most frequently is appeal to pity and the Handbook violation occurring with the greatest frequency is that of a failure to uphold social responsibility.

An asymmetrical definition is a type of suggestion where the audience is misled via the propagandist‘s use of a word or phrase bearing a meaning different than that the audience would normally attribute to it (Smith, 1989). Reuters repetitive use of this technique can be seen in 16 of the sample articles published in June…”



19. januar 2011

Fra Reuters “neonationalist movements” til Ritzaus Bureau: “nynazistiske bevægelser”

Racismen eksploderer i Rusland i disse år, og for at modvirke truende etniske uroligheder, har regeringen netop besluttet at lancere en ny tv-kanal rettet mod muslimer. Formentligt for at undgå muslimer radikaliseres via pro-tjetjenske arabiske medier.

Ritzaus Bureau gengiver historien med Reuters som kilde, her citeret fra Berlingske Tidende – Tv skal dæmpe etniske spændinger i Rusland.

“En tv-station rettet mod Ruslands muslimer skal være med til at gyde vandene mellem landets etniske grupper…

Nynazistiske bevægelser vokser i stigende grad frem i Rusland, hvilket har chokeret mange russere og landets myndigheder. Ved demonstrationer bliver der råbt “Rusland er for russere”.”

Samme historie direkte fra Ritzaus kilde – Russia to launch Muslim TV channel.

“Russia will soon launch a Muslim television channel in the hope it will foster tolerance…

Neo-nationalist movements have been gaining ground over the past year, shocking authorities and many Russians. At rallies, some chanted slogans such as “Russia is for Russians!””

‘Sydsudan for sydsudanesere’ er et frihedsråb, selvom selvstændighedsprocessen fik muslimske sydsudanesere til at søge det islamiske nord. ‘Rusland for russere’ er omvendt et nationalistisk slagord, der lugter af etnisk udrensning… og i Ritzaus optik – nazisme.



17. oktober 2010

BT dokumenterer: Ole Sohn modtog personligt 5,2 mio. kroner fra Moskva

“Lister viser, at Ole Sohn modtog godt 5,2 mio. kr. fra Sovjet fordelt på syv hemmelige leveringer”, skriver BT i dag, men selvom dokumentationen virker solid, så leveres afsløringen noget forbeholden, og øvrige medier nedtoner. Sohn er kun ‘mistænkt’.

Fra dagens BT – De røde: Her er beviserne.

“Chefarkitekten bag SFs politiske succes, gruppeformand Ole Sohn , har flere gange forsøgt at sløre sandheden og ændret forklaringer i sagen om ét af den kolde krigs store mysterier: Overførslen af millioner af sorte kroner fra Moskva til det danske kommunistparti…

»Det har ikke noget på sig, men måske kan det sælge bøger. Vi har ikke modtaget støtte fra Moskva siden 20erne,« sagde Ole Sohn i oktober 1990. Kun et år senere erkendte Ole Sohn , at Danmarks Kommunistiske Parti havde fået indirekte støtte, blandt andet ved opkøb af partiavisen Land og Folk og ved at sende danske kommunister på rejser på op til et års varighed.

Ole Sohn har imidlertid i alle 21 år, siden østkommunismen brød sammen, benægtet, at han selv har modtaget kontanter fra Moskva, men ifølge eksperter eksisterer der tunge beviser for, at Ole Sohn rent faktisk har modtaget pengene.

Håndskrevne lister, som i årene efter murens fald blev smuglet ud af Kreml, viser, at Ole Sohn personligt adskillige gange har fået overrakt tusindvis af kroner. Leverancerne skete formentlig under møder på den sovjetiske ambassade i København…

Af listerne fremgår det, hvordan Ole Sohn godt tre måneder efter at have modtaget sin første portion penge fra Moskva tog imod den næste. 22. december 1987 er han således bogført for et beløb på 347.632 kr. Næste pengeleverance til Sohn ankom 20. juni 1988, hvor han står noteret for modtagelse af 955.724 kr. Samme år tog han imod yderligere 713.113 kr, ligesom han i 1989 – det sidst bogførte år fra Kreml-listerne – modtog mere end 2,5 mio. kr…. I alt står Sohn noteret for modtagelse af over 5,2 mio. kr. fordelt på syv forskellige datoer.

(DR Update, 17. oktober 2010: Mistanke om sorte penge; Intet på DR Online)

Mere.

  • 22/5-01 Politiken – Moskva fyldte DKPs lommer.
  • 18/10-10 Ekstra Bladet – Se de 19 år gamle Ole Sohn-afsløringer.
  • Oploadet Kl. 17:24 af Kim Møller — Direkte link30 kommentarer
    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    Næste side »

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper