7. december 2007

Det lykkedes Bush-administrationen at true Iran til fornuft (NIE-rapporten)

Mandag offentliggjorde amerikanske efterretningstjenester en fælles rapport, der bekendtgjorde at Iran med stor sandsynlighed stoppede sit atomvåbenprogram i efteråret 2003. For Bush og andre frihedselskende demokrater i Vesten er det selvfølgelig en god nyhed, men som så mange gange før, lykkedes det alligevel at dreje historien mod Bush. Tre vinkler…

Bush tog fejl med hensyn til Iran (Iran tog Bushs krigstrussel seriøst og ændrede kurs).

Bush er heldig, Politiken 4/12-07 (nu slipper han for at bekrige Iran; en blød variant af Robert Baer-motivanalyse: Was Bush behind the Iran report?, Time 4/12-07).

Bush løj om sin viden, Politiken 6/12-07 (Bush skulle have troet på indicier om Ahmedinejads fredsommelighed på et tidligere tidspunkt; Seymour Hersh-motivanalyse – manden der i 2002 talte om Iran-krig inden seks måneder).

Lad os se lidt på kronologien.

2002, januar 29 – Bush presser Iran i den berømte Axis of Evil-tale: “Iran aggressively pursues these weapons… I will not wait on events, while dangers gather. I will not stand by, as peril draws closer and closer.”.

2005 – Rapport fastslår at Iran er ved at udvikle atomvåben.

2005, oktober – Iran afholder konferencen World without zionism.

2007, november 7 – Irans præsident Ahmedinejad: Iran har 3000 fungerende uran-centrifuger.

2007, november 15 – FN fastslår at Iran har 3000 fungerende uran-centrifuger.

2007, december – Rapport (NIE) fastslår at Iran formentligt stoppede sit atomvåbenprogram i efteråret 2003.

At man kan læse rapportens konklusioner forskeligt, er ganske vist.

  • 4/12-07 Berlingske Tidende – Eksperter uenige om Iran-rapport.
  • Det er det bedste argument i verden for at fortsætte sanktionerne. For ifølge rapporten fortsætter Iran jo med at berige uran, og sanktionerne hjælper åbenbart. Så på den måde støtter rapporten ret håndfast den førte politik.” (Mikkel Vedby Rasmussen, seniorforsker DIIS)

    “Rapporten går jo stik imod den amerikanske regerings retorik. Det bliver nu umådelig vanskeligt at argumentere for yderligere sanktioner mod Iran og helt umulig at argumentere for en krig mod Iran.” (Bjørn Møller, seniorforsker DIIS)

    Bush kommenterede rapporten i en tale onsdag – en tale som TV2news sendte direkte – kommenteret af Jørgen Dragsdahl, der ligesom Bjørn Møller, rent analytisk, ikke gør andet end at binde enderne sammen på diverse venstreloonistiske motivanalyser fra det amerikanske overdrev.

    De danske medier får deres vinkel fra de Bush-kritiske demokratiske aviser, ofte via Reuters, der leverer til Ritzaus Bureau og hermed til samtlige landets nyhedsmedier, og her fastlægges linien – ikke mindst på grund af DR og de mange gratisaviser. Reuters…

  • 3/12-07 Reuters – Report contradicts Bush on Iran nuclear program.
  • 

    5. november 2007

    Ritzaus Bureau fortæller at racismen falder på sin egen måde: Danmark overser raciiismen

    Når PET hver 4. måned offentliggør racisme-statistikken reagerer medierne på en af fire følgende måder.

    1) Stiger tallet, så eksploderer racismen…
    2) Er tallet uændret, så laver man lavt indekstal, og hævder at racismen stiger…
    3) Falder tallet, så ignorerer man det eller…
    4) Gør som Ritzaus Bureau gør idag: Scotland Yard: Danmark overser racisme.

    Her citeret fra Jyllandsposten…

    Massevis af danskere er ofre for racisme, uden at myndighederne gør noget ved det…

    Dansk politi er i vid udstrækning blinde for den racisme, som landets borgere udsættes for. Sådan lyder vurderingen fra flere eksperter hos den britiske politienhed Scotland Yard, der har set nærmere på Politiets Efterretningstjenestes seneste racismerapport…

    – 85 registrerede anmeldelser om racisme i et helt land er det rene vrøvl. Det er et helt urealistisk lavt tal, lyder det fra politiinspektør i Scotland Yard Ali Dizaei.

    – Det kan kun betyde, at rigtig mange danskere er ofre for racisme, uden at der tages hånd om det fra myndighedernes side. Jeres politi overser absolut noget her, påpeger han.

    Enten propaganderer Ali Dizaei bevidst, eller også kender han kun PET-registreringerne fra journalistens jagt på en salgbar overskrift. Faktum er, hvad journalisten udmærket ved, at PET i sin iver for at få det hele med (opfange ‘mørketal som politisk dikteret), også registrerer helt uproblematiske forhold der absolut intet har at gøre med racisme.

    Helt i tråd med ovennævnte har flere medier i den forgangne uge påstået, at en stor del af herboende indvandrere overvejer at flytte udenlands på grund af diskrimination. Nyhedsavisen fandt 19-årige Ali Muhammed fra Nørrebro – Mange nydanskere overvejer at forlade Danmark. Historien skal nok holde Politiken-segmentet fast i troen på danskernes racistiske sindelag, men mon ikke mange fokuserer på fotoet af Ali Muhammed. Uden styrthjælp på en knallert påskrevet “Fuck the police”.

    Opdate. Observant har undersøgt sagen nærmere – Ritzau fanget i fejlagtig propaganda….

    For det første arbejder manden nemlig ikke ved Scotland Yard – han er en ganske almindelig politimester i Fulham og Hammersmith Burrough. For det andet er han ikke ansat som ekspert i racisme. Og for det tredie har manden en kontroversiel karriere, hvor beskyldninger om racisme er blevet brugt som redskab til at true sig til fremgang i karrieren.”

    Foruden Jyllandsposten, bragte BT, Ekstra Bladet, Børsen og Jyske-Vestkysten historien. Alle bortset fra Ekstra Bladet (Scotland Yard håner dansk politi) med overskriften: Scotland Yard: Danmark overser racisme.

    Læs også Monokulturs kommentar til nydanskere på ‘flugt’: Men de rejser jo aldrig….

    Oploadet Kl. 13:03 af Kim Møller — Direkte link41 kommentarer
    

    23. september 2007

    TVavisen præsenterede Bush’s Mandela-metafor som en stupid fortalelse

    Ofte undrer man sig over hvad der egentligt foregår i hovedet på uddannede journalister. Bush holder et pressemøde om Irak, og pointerer at Irak på grund af Saddam Husseins diktatur mangler sine Nelson Mandela’er.

    Reuters misforstår: Mandela still alive after embarrassing Bush remark.

    TVavisen hopper i med begge ben (22/9, 18.30): Bush fik erklæret Mandela død i Irak

    DR var ikke alene…

  • 22/9-07 Nyhedsavisen (Dorthe Duvander Carlsen) – Bush: Saddam slog Nelson Mandela ihjel.
  • 22/9-07 Ekstra Bladet (Thea Pedersen) – Bush erklærede Nelson Mandela død .
  • Trods rettelserne vil Bush’s metafor ganske givet blive fremlagt som en stupid fortalelse fremover (en såkaldt Bushism) – det kræver ikke meget virkelighed, blot tilstrækkeligt med antipati, og den har aldrig været en mangelvare.

    Igår så jeg for første gange TV2news’ nye politiske magasin Mogensen og Kristiansen. Her kunne man høre Poul Nyrups tidligere spindoktor (tidl. redaktionschef for Politiken) – Peter Mogensen tale om ekstremismen der lurede lige under overfladen i Dansk Folkeparti, med en direkte henvisning til Morten Messerschmidt påståede nazi-hyldest.

    Det handler ikke om at have ret – men om at have mulighed for at definere virkeligheden.

  • 20/6-03 Weekendavisen – Pressefesten (et lignende forløb, om Wolfowitz).
  • 

    30. juni 2007

    Mens vi venter på DR’s dementi…

    I krige er sandheden det første offer.

    Torsdag formiddag…

  • 28/6-07 (10.38) DR Online – 20 mænd halshugget i det sydlige Bagdad.
  • 28/6-07 (11.34) TV2 Online – 20 halshuggede lig fundet i Irak.
  • Lørdag eftermiddag…

    30/6-07 (15.23) TV2 Online – Fund af halshuggede var opspind.

    Mens vi venter på DR’s dementi, kan man læse Reuters

    “Verifying reports in Iraq is very hard for journalists, who have been systematically targeted by different militant groups and rely extensively on local sources for information.”

    Oploadet Kl. 18:24 af Kim Møller — Direkte link4 kommentarer
    

    14. juni 2007

    Reuters fotograf bistår Hamas med propagandaen

    Veritas Universalis har en historie fra norske Aftenposten. Reuters Bureaus pressefotograf Mohammed Salem bistår Hamas med propagandaen.

    Hamas mente her at et forherligende maleri af terroristen Ahmed Yassin skulle erstattes af et hvor Hamas-statsminister Ismail Hanieyh var mere fremtrædende. De fremviste granatrester (fra Fatahs angreb) skulle jo gerne have den bedst tænkelige indpakning i de vestlige medier.

    Måske er det på tide Reuters dropper sine ‘embeddede’ fotografer…

    Oploadet Kl. 08:30 af Kim Møller — Direkte link9 kommentarer
    

    11. februar 2007

    Et pressemøde – to væsensforskellige vinkler…

    Den nye amerikanske militærchef i Irak David Petraeus blev igår officielt indsat ved en højtidelighed i Bagdad, og i den forbindelse holdt han en kort tale. The Guardian gav sit referat overskriften U.S. General: Iraq War Is ‘Not Hopeless’. (Artiklen er skrevet af Lauren Frayer fra Associated Press)

    ““The stakes are high. The way ahead will be hard but it is not hopeless,” he said on a platform at a former Saddam Hussein palace at Camp Victory. “We can and we must prevail. This mission is doable.””

    Ritzaus Bureau gengiver derimod Reuters, og giver sin artikel overskriften USA advarer: Irak fortabt hvis offensiv slår fejl

    “USA’s nye øverstkommanderende i Irak advarer om et fortabt land, hvis offensiven imod vold i Bagdad ikke bliver en succes. General David Petraeus overtog lørdag kommandoen over de godt 130.000 amerikanske soldater i Irak, og det skete med en advarsel.

    Udsigten til succes er god, sagde han med henvisning til den offensiv, som irakiske og amerikanske soldater indledte for et par dage siden imod oprørere, sekterisk vold og kriminelle bander i den irakiske hovedstad, Bagdad.

    Hvis den slår fejl, vil Irak være dømt til fortsat vold og civil uro, og det er helt sikkert noget, vi må bestræbe os på at undgå, sagde han.”

    De danske medier åd Ritzaus opkog råt…

  • 10/2-07 Jyllandsposten – USA: Irak fortabt hvis offensiv slår fejl.
  • 10/2-07 Berlingske Tidende – USA advarer: Irak fortabt hvis offensiv slår fejl.
  • 10/2-07 DR Online – General: Irak fortabt hvis ny offensiv slår fejl.
  • Tak til Asger.

    Oploadet Kl. 19:32 af Kim Møller — Direkte linkSkriv!
    

    22. september 2006

    Er Reuters Bureau et nyhedsbureau eller en part i konflikten…

    De danske medier følger næppe historien til dørs, så lad mig gøre det her. For nogle uger siden bombede den israelske hær en Reuters pressevogn. DR Online skrev… 

    To pressefolk såret af missil i Gaza (27/8-06, DR Online)

    To pressefolk blev såret, da et missil fra et israelsk kampfly i går ramte deres bil i Gaza By, oplyser læger på stedet.

    Kameramændene Sabbah Hmaida, fra den Palæstinensiske Medie Gruppe, og Fadel Shana, der arbejder for nyhedsbureauet Reuters, kørte i en pansret Reuters-jeep...

    Bilen var ifølge øjenvidner klart  markeret som pressekøretøj, da de blev ramt.

    En talsmand for den israelske hær benægter imidlertid, at bilen var markeret som tilhørende pressen.

    Fra Ynetnews [via lgf] – resten af historien. Det viser sig Reuters overtrådte betingelserne for at bruge jeep’en på flere måder – Israel: Foreign reporters’ vehicles may be used terrorists.

    “On August 27 an Israel Defense Forces helicopter hit an armored vehicle that belonged to the Reuters news agency in Gaza. According to Seaman, the incident illustrated the failures in overseeing the use of armored vehicles granted to the foreign media agencies with the permission of the State.

    The vehicle’s presence in Gaza in itself constituted a violation of its license terms, and moreover, the jeep was carrying only Palestinians – one with links to Hamas who was not a Reuters employee.

    Licenses for armored vehicles are granted by the State to foreign news agencies in Israel for the purpose of carrying out journalistic missions in the West Bank and Gaza. The State has even agreed to extend the permits for more than the one year stipulated by the law, on the condition that the license holder is a foreign national and that he alone will drive the car.

    “To the best of our knowledge, all of the vehicles’ owners have been violating the conditions for a long time now, despite our requests. This is not the first time we are warning that these vehicles will be used by hostile agents to carry out a terror attack against Israel. The recent incident in Gaza only illustrates the danger,” Seaman wrote the Shin Bet chief.”

    Oploadet Kl. 20:49 af Kim Møller — Direkte link3 kommentarer
    

    11. august 2006

    Mere propaganderende fotojournalistik

    Efter LittleGreenFootballs sidste weekend udstillede propaganderende fotojournalistik hos Reuters Bureau, dukker der dagligt nye sager op. Det er selvfølgelig fint at der nu endelig kommer fokus på billederne, men hvad så med korrespondent-historierne. Hvis de har samme forhold til sandheden, så står det virkelig skidt til. 

    Fra et blogger-vinkel er det ikke desto mindre godt at billedfusk kan dokumenteres, så ingen efterfølgende er i tvivl. Orientering på P1 der rutinemæssigt forsøger at debunke enhver historie der ikke kan bruges til at understøtte ideologiske præferencer, har derfor heller ikke nævnt historien med et ord endnu. Istedet har de fortalt om en (israelsk) Fredsaktivist med omgivelserne imod sig (mandag), om hvorledes israelere der har tilbragt Tre uger i israelske beskyttelsesrum anklager regeringen der ellers var valgt “på en social dagsorden” (tirsdag) og lidt om hvem der er ansvarlige for at Hizbollah [er] militært stærkere end Israel forventede (onsdag). Der har også været lidt mediekritik. I tirsdag om de ufrie hviderussiske medier, og igår om Rumænernes krav på sandheden. Tavsheden er larmende.

    Nuvel, to konkrete eksempler fra de senere dage.

    GatewatPundit vs New York Times. Et civilt offer for et israelsk bombeangreb hjælper med oprydningen. Dead Man walking så at sige…

    Michelle Malkin vs U.S. NEWs and World Report. Billedteksten til forsidehistorien lyder “A Hizbollah-fighter near Beirut”, men zoomer man lidt ind så viser det sig at han er fotograferet foran en losseplads/afbrændingsanstalt. Beirut består vel ikke af brændende bildæk…

    Disse og flere sager er medtaget i et par slideshows, som fint opsummerer det hele: Aish & Zombietime.

    Oploadet Kl. 19:27 af Kim Møller — Direkte link9 kommentarer
    

    6. august 2006

    Reuters Bureau gør sig til part i Hizbollahs PR-krig… (opdate)

    Hizbollah ved at krigen skal vindes i medierne, og de vestlige mediers appeasement er som skabt til formålet. I kølvandet på Qana-affæren har flere udenlandske bloggere sat fokus på mediedækningen, og det er ikke småting der graves frem. Fra lgf [via Polemiken] – historien om hvorledes Reuters Bureau har udsendt et fotografi der tydeligvis er manipuleret med photoshops klon-funktion. Fotografen hedder iøvrigt Adnan Hajj – samme mand der tog de iscenesatte Qana-billeder.

    Jeg har ikke lige haft tid til at tjekke de danske aviser idag, men nedenviste screencap fra Dagbladet.no er sakset 12.50 idag. Da jeg tjekkede 13.02 var det fjernet.

    Jeg har lagt fotografiet på fotokritik.dk – hvor manipulationerne formentligt bliver kommenteret af fagfolk.

    Opdate 07/08-06.

    I krig er sandheden det første offer, og dementierne rækker som en skrædder i helvedet. Qana-dødstallet blev halveret for et par dage siden, Houra-dødstallet gik pludselig fra 40 til 1, og mens Qana-ofrene fik fremtrædende placeringer i MetroXpress over flere dage, så blev det nedjusterede tal for Qana gemt væk i en kort notits på side 8. Selv DR Online har dog bragt historien om foto-manipulationerne, der omfatter iscenesatte og photoshop-manipulerede fotografier i rå mængder.

    Der forlyder at fotografen Adnan Hajj har hele 900 fotos i Reuters Bureaus fotobase – ikke småting manden er sluppet af sted med, og det stopper desværre ikke her. Drinking from Home har set nærmere på fotografen Issam Kobeisi, og giver flere klare eksempeler på iscenesatte fotografier – det ene involverende en grædende kvinde foran hendes netop bombede hus – to forskellige steder i Beirut.

    Cox and Forkum er skarpe som altid. 

    Mere om sagen.

    Oploadet Kl. 12:12 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer
    

    7. april 2006

    Ritzaus Bureau og MetroXpress om ligheden mellem Silvio Berlusconi og Benito Mussolini

    I sidste uge kunne man på P1 høre hvorledes Silvio Berlusconi havde ligheder med Saddam Hussein. Her lidt fra en Ritzau-artikel i dagens MetroXpress – Charmen har fået ridser.

    “Oppositionen har rystet på hovedet af ham, når han har bragt nationen i vanære ude i verden med sine barokke og absolut udiplomatiske udtalelser…

    ‘Det har været en tragisk fejltagelse at nedgøre ham. Berlusconi besidder visse hypnotiske evner, som på det punkt minder om Andens Verdenskrigs italienske diktator Benito Mussolini,’ siger Alessandro Amadori, der har skrevet et psykologisk portræt af Berlusconi.

    Men Berlusconis væremåde er ved at være en hæmsko her i valgkampen, hvor han står over for Romano Prodi fra centrum-venstre-koalitionen, en professortype, som ikke lader sig provokere og holder sig til fakta.”

    Oploadet Kl. 18:42 af Kim Møller — Direkte linkSkriv!
    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    « Forrige sideNæste side »

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper